رواية ليله واحده لا تكفي الفصل الخامس والستون 65 بقلم ايلا ابراهيم


رواية ليله واحده لا تكفي الفصل الخامس والستون 65 بقلم ايلا ابراهيم


كانت الممرضه بتحاول تمنعه يقف وهو متعصب ويقول اسر فين..
في الوقت ده دخل اسر واول ما شافه سراج اتعصب اكتر وقاله : بقى انا تخليهم يدوني حقنه ينيموني والله لا... لكنه سكت لما دخلت لبنى عليه فجأه عيونها حمره ووشها مصفر كانت مرعوبه عليه اول ما شافته على السرير جريت عليه وحضنته ..
اسر شاور للممرضه تخرج وبص لسراج اللي باين الفرح بعنيه وقال بخفوت : اي خدمه ياخويا وخرج مع الممرضه بعد ماقفل الباب.
اسر كان حاسس بغصه جزاه وهو شايف حب لبنى لسراج .. كان المفروض هو مكان سراج دلوقتي .. كان المفروض هو يبقى جوزها مش سراج .. لكن ربنا جمعهم وجمع قلوبهم ومش هيقف قدام القدر ..مسح دمعه نزلت من عنيه غصب عنه ووقف بسرعه لما شاف ايهم جاي مستعجل..

اما عند لبنى وسراج ..
كان حاضنها ومش راضي يبعد عنها .. لبنى عياطها بيزيد لما حست بيه يدفن وشه برقبته واديه بتتجرأ بعدت عنه بحرج. وقالت بارتباك:  انت كويس..
سراج بشوق وهو بيمسح دموعها : ياريتني عملت حادثه من زمان 
لبنى بخضه :  متقولش كده .. ربنا يحميك.. 
سراج بحب : وحشتيني..
لبنى بخجل : وانت كمان ..
سراج بعتاب : كده تسيبييني زي التايه مش عارف اعيش من غيرك...  ده انتي حتى مش بتردي على رسائلي
لبنى : انت عارف ايهم.
سراج : اششش اخوكي مش عايز اسمع اسمه انا مخنوق منه خلقه..
لبنى بضيق :  والله ايهم حنية الدنيا كلها فيه لك.. قاطعها ببوسه مليانه شوق ولهفه وهي محستش بنفسها الا وهي بتجاريه وو..

**********
ايهم بغضب : متوقفش فوشي يا اسر عشان متعصبش عليك.

اسر : انت شايف اللي بتعمله ده صح اختك.مراته دلوقتي واللي بتعمله ده لا يرضي ربنا ولا الخلق
ايهم بغيظ : اتجوزته غصب عنها مش انت قلتلي كده
اسر : ايوا انا قلت الكلام ده لكن دلوقتي سراج ولبنى بيحبو بعض وهما الاتنين بيحاولوا يكملوا الجوازه دي وعايزين يكملوها ومش هنجي نحنا نقف في وشهم..
ايهم : اخوك ال*** بيهدد اختي وهي مجبوره تبقى معاه اوعى من طريقي وزقه ودخل وشافهم مع بعض ..
اتحرجت لبنى وبعدت عن سراج بسرعه وهي بتعدل هدومها بكسوف ..
ايهم بص ناحيتها بغضب وخرج ولسا هتحصله مسكها سراج ومنعها حاولت تبعده عنها وعيطت من كسوفها والموقف اللي شافها بيه اخوها لكن سراج مكنش يتهد حضنها وهي بتحاول تمنعه وتقول سراج ابعد ياسراج ارجوك لكنه قال اخوكي لازم يفهم انك مراتي ومكانك فحضني دائما ولسا هتتكلم  باسها وهو بيمشي معاها للباب وقفله وووو

***********
بعد.مده 
اسر وهو بيلعب بمفتاح العربيه : فروحه ازيك 
فرح.كانت نازله المدرسه بصت ناحيته وشافته في الجنينه وقالت :  ايوا يااسر عايز ايه ..
اسر :  اي رأيك اوصلك انا
فرح : لا عم عبده هيوصلني
اسر : هو انتي متعرفيش 
فرح ايه ..
اسر : عم عبده  اديته اجازه..  قال كده وشدها ودخلها العربيه وهو بيقول انا هوصلك عشان متتأخريش ..
فرح اتضايقت لكنه معترضتش. قالت ممكن تستعجل عشان متأخرش..
اسر بتريقه : اموت فيك وانت ملتزم بالموعيد..
فرح اتجاهلت تريقته واتغاضت منه 
اسر وهو بيسوق العربيه : على فكره لبسك حلو اووي 
فرح : متشكره .. عارفه 
اسر بتقييم : بس هيكون احلى لو كان محتشم اكتر

فرح بغيظ : وانت مالك
اسر انصدم بتمثيل : اي دي انت مالك مش انا هكون جوزك المستقبلي 
فرح : والله بأمرة ايه أن شاء الله
اسر اتجاهل سؤالها وقال: واضح أن سراج مش مركز في لبسك عشان مش عايز يزعلك وعاوزك تغيريه لوحدك بس انا لا ... مش زيه انا اللي هتكون مراتي. المفروض تلبس محتشم.. وبرضو مع الوقت أن شاء الله هتلبس الحجاب 
فرح : انت بتخرف بتقول ايه  
اسر بجديه : والله مابخرف هو ده اللي هيحصل .. احنا هنتجوز اول ما تخلصي السنه دي 
فرح بتريقه : ده في الحلم يابابا
اسر بنفس اسلوب التريقه : هنشوف ياماما يلااا انزلي وصلنا .. واه ابقى غيري اسلوب لبسك.ده عشان مش عاجبني
فرح بغيظ : متتفلق .. عنه معجبك..
اسر عض شفايفه بتريقه وهو يقول : على فكره عيب اوووي تتكلمي مع خطيبك كده وبعثلها بوسه في الهوى وقالها سلام ياروحي
فرح اتغاظت اكتر منه ودبت الأرض برجلها بغيظ

اما اسر رجع عالبيت وكان بيدندن مبسوط اووي عشان استفز فرح وخلاها تتعصب لكنه اتصدم بأيناس مستنياه في الجنينه بص ناحيتها بصدمه وقال ايناس ..
ايناس : ازيك
اسر بتوتر : الحمدلله انتي عامله ايه
ايناس اتنهدت وقالت : كويسه .. وانت شكلك كويس اوووي 
اسر هز رأسه بايجاب وقال بحرج : أنا عارف المفروض اني اجيلك نتكلم .. بس كويس انك رجعتي
ايناس : عمتو عليا اصرت اني ارجع ..
اسر ابتسم بضيق وقال : اه ماما
ايناس : انت بجد هتخطب ..
اسر : ايناس انا عارف انتي متستحقيش اللي عشتيه بسببي وانت والله إنسانه تتحبي وانا بحبك على فكره  وكل اللي  بدر مني كان غصب عني عشان انا ..
ايناس بخنقه : بس انا كنت لعبه في اديكي مش اكتر ..

*************
كان ايهم بيفطر مع هنا وهو حاسس انه مخنوق كل ما يفتكر الموقف اللي حصل وازاي شاف لبني مع سراج وهو بيبوسها 
خبط الباب ومحسش بيه كان سرحان فتحت هنا الباب ودخلت لبنى ومعاها سراج وهما ماسكين في ايد بعض ووقفوا قدامه اول ماشافهم اتجنن وقال : انتوا ايه اللي جابكم هنا
لبنى : ايهم حبيبي ارجوك اسمعني 
ايهم بغضب : مش عايز اسمع حاجه وخاصة منك انتي اطلعوا بررا ..برااا 
لكن ...


تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة