
نزلت غادة بسرعة عن السلم لمساعدة انيسة
غادة بخوف : انتي كويسة ؟!
انيسة و هي تحاول الوقوف : ابعدي عني …كل الي بيحصل ده بسببك
غادة : نعم !؟!
حلا : الظاهر ان في حد تاني عايز يتروق في البيت ده
فريدة بلهفة : انيسةةة .. انتي كويسة يحببتي ؟! وقعتي ازاي عن السلم ؟
انيسة بغضب : انتي ازاي عايشة مع المتخلفين دول ؟ .. دول ناس مريضين و ما يتعاشروش
تميم : فريدة قولي لبنت خالتك تحترم نفسها و ما تغلطش بحد عشان ما تحصلش اخوها
فريدة باستغراب : بالراحة يا تميم البنت متعصبة عشان وقعت .. هو ناصر عمل حاجة غلط ؟!
تميم بحدة : لا طبعا ده ملاك مش بيغلط
حلا بغضب : واضح اني هخلص على ولاد خالتك بليلة وحدة يا فريدة … ابقي عقليهم عشان ما يجربوش جناني
فريدة بضيق : بس بقا … كفاية كل شوية خناق و قرف .. انسية انتي كويسة ؟ ناخدك للدكتور ؟
انيسة : شكرا مش عايزة .. عن اذنكم
حلا : يلا بداهية
لارا : فريدة لو بنت خالتك ما احترمتش نفسها هجيبها من شعرها
فريدة بحدة : هو في ايييه ؟! كفاية بقا كلكو متفقين ع البنت من ساعة ما وصلت و هيا اصلا معملتش حاجة و لا جات جنب حد … دي بنت خالتي مش هسمح لحد يزعلها
زياد و هو ينزل عن السلم :طب اهدي يا فريدة .. دي وحدة زبالة و لازم تبعدي عنها
فريدة : الكلام ده تمشيه على كارما مش عليا يا زياد .. انا مش صغيرة عشان تحدد هتكلم مع مين و ابعد عن مين … مش عشان ست الحسن بتاعتك منعتك تكلمها تقوم تفرض كلامك عليا
زياد بصدمة : و الله ؟!
تميم بحدة : فريدة .. اتكلمي مع اخوكي عدل
فريدة بغضب : ما هو الي عايز يبوظ فرحي عشان خطيبته
غادة بذهول : مش قادرة اصدق ان انتي فريدة بجد .. البت دي اكيد غسلت دماغك
فريدة : ما انتي الي اوفر من البداية .. من ساعة وصلت و انتي بتزوريها رغم انها اعتذرتلك عن الماضي و انتي قبلتي ليه عاملة الحوار ده بقا ؟
زياد بغضب : هيا لحقت تلعب بدماغك و تقلبك على بنات العيلة ؟!!! انتي بجد صدقتي انها اتغيرت و بقت كويسة ؟!! ده انا الي رميتها عن السلم من الي عملته من شوية
غادة بنظرات غيرة : اييييه ؟؟؟ عملت ايه ؟
زياد بتوتر : ااا.. يعني .. بجحت بالكلام
حلا بحدة : ما تكدبش و قول عملت ايه عشان اطلع بمصارينها
فارس : على على كدة هنروق اتنين مش واحد الليلة دي و لا ايه رايك يا حلا ؟
غادة بغضب : زياد اتكلم .. قول هيا عملت ايه
لارا : انا اقولك .. اكيد قربت منه و اتسهوكت كالعادة
فريدة بغضب : لارا اخرسي
زياد : لارا بتقول الحقيقة .. انيسة مش زي ما انتي فاكرة يا فريدة .. دي بنت …
تميم بمقاطعة : زيااااد … عيب عليك مهما عملت هتفضل بنت خالتك مينفعش تتكلم عليها قدام الناس … بكرا بعد الفرح هيمشو نستحمل بقا لوقتها مش هنخسر حاجة
فريدة بذهول : انا مش قادرة اصدق .. معقول انيسة رجعت للعبط ده تاني ؟!!!
غادة بغضب شديد : انا المرادي مش هسكت يا زياد .. و ديني لاجيبها من شعرها
اتجهت لتذهب و لكن زياد امسكها بقوة
زياد : اهدي يحببتي ما تعمليش حاجة .. هيا خدت نصيبها خلاص و هتمشي بعد الفرح .. انتي مقامك اكبر من انك تكلميها اصلا
غادة : ماشي … هسكت عشان خاطرك المرادي .. بس من هنا لغاية ما تمشي لو بجحت معايا هديها على دماغها
حلا : اه يا خايبة .. ثبتك بكلمتين ؟ و لا يهمك انا بس اشوفها هي و اخوها هعمل منهم شاورما سوري
فارس بخفوت : اما تشوفيها ابقي اديها علقة على حسابي … و لو حد سألك قولي دي من فارس
حلا بمكر : من عنيا يقلبي … هو انا اقدر ارفض طلب لجوزي حبيبي ؟!
فارس بغمزة : يا قلب جوزك من جوة
انتبهت حلا لدينا التي تركتهم بعد ان تابعت الحوار بصمت و دخلت
حلا : كفاية يا جماعة الوقت اتاخر
تميم : ايوة اطلعو نامو يلا .. فريدة نامي بدري ورانا مليون حاجة نعملها .. و ما تتكلميش مع انيسة بلاش تشدي معاها قبل الفرح و تتنكدي
فريدة بضيق : ماشي .. تصبحو على خير
***********************
دلفت حلا اوضتها وجدت دينا تجلس بالقرب من النافذة و سارحة تماما
حلا بابتسامة : هو مشي بدري مش كدة ؟
دينا : امم
حلا : و انتي زعلانة ليه ؟
دينا : مش عارفة … حاسة نفسي مخنوقة
حلا باستغراب: اشمعنا ؟ .. المفروض تكوني مبسوطة انتي بتحبيه و هو بيحبك
دينا : اوك بس ما توقعتش اتعلق بيه بالسرعة دي .. انا خايفة
حلا بنفاذ صبر : و ديني لو قولتي خايفة يسيبني لكون ماسحة بيكي الارض .. احنا ما صدقنا نخلص من زن غادة
دينا : لا مش كدة .. انا خايفة من مشاعري .. خايفة احبه زيادة عن اللزوم
حلا بضحكة : مفيش حاجة اسمها احبه زيادة عن اللزوم .. ده حب يا دينا مش على مزاجك .. انا يوما اتعرفت على فارس حسيت ناحيته احساس معرفتش ايه هو بس كان احساس جميل و لقيت نفسي بحبه من غير ما اخد بالي .. اوك انا دايما بهدده اني هسيبه بس عمري ما هعملها و مش هستحمل اصلا عشان انا بحبه بجد و ما اقدرش اتحكم بمشاعري .. و عندك حبيبة اهي كانت مش طايقة سيرة اوس و هتفسخ الخطوبة و مع كدة اول ما كلمها رجعتله من كتر ما بتحبه … و انتي كمان كدة مستحيل تقدري تتحكمي بمشاعرك
دينا : مهو بصراحة يعني انا حاسة ان يزن بارد و مش بيكلمني .. هففف كنت بتريق على حبيبة لما كانت تقول الكلام ده .. ده انا مش قادر استحمل الكام يوم دول بس … ما بالك هيا الي استحملت سنين
حلا بابتسامة : هو الحب كدة يا دينا … بيخليكي عايزة الي بتحبيه يكون قدامك على طول .. بس برضو انتي عارفة يزن ده مش قريبنا عشان يكلمك من ورا اهلك يا دينا .. المفروض تتخطبو عشان تعرفي تكلميه
دينا : لسا بدري اوي على الخطوبة يا حلا .. انا لسا مش جاهزة نفسيا لفكرة الارتباط
حلا بخبث : بس عريسك مستعجل .. ده بيحبك اوي يا بت و باين عليه
دينا بخجل : حتى لو بنحب بعض لازم نصبر شوية
حلا : اممم .. براحتك بس ما تفضليش زعلانة كدة .. وحشني جنانك يا بت
**************************
دلفت فريدة اوضتها وجدت حبيبة و كارما بها
فريدة بضيق : مش عارفة ليه كل شوية لازم تحصل حاجة توترني اكتر
حبيبة : ليه ايه الي حصل ؟
فريدة : انيسة .. وقعت عن السلم بعد ما حاولت تكلم زياد
حبيبة : و ليه تكلمه ؟!
فريدة : حسب ما فهمت انها حاولت يعني تقربله و كدة
حبيبة : اه قصدك عرضت نفسها عليه مش كدة ؟!
فريدة : يوووه يا حبيبة حتى انتي مش طايقاها ؟!
حبيبة : اكيد … دي وحدة رخيصة يا فريدة ازاي عزمتيها على فرحك اصلا ؟ انتي عارفة كويس انها السبب بالي حصل لاخوكي هيا الي دمرت حياته العاطفية و اذت غادة .. ازاي قدرتي تستقبليها هي و امها ؟!
فريدة : دي بنت خالتي يا حبيبة
حبيبة : طب حطي نفسك مكان غادة .. تخيلي بنت خالة تميم عملت كدة معاه .. هيبقى رد فعلك ايه وقتها ؟!
فريدة بجنون : ايه الي بتقوليه ده انا ممكن ادبحه و ادبحها هيا كمان
حبيبة : الله عليكي .. يعني ما تلوميش غادة بقا .. زي ما انتي عايزة تحافظي على تميم هيا عايزة تحافظ على زياد
فريدة : مش عارفة اقولك ايه .. يعني دي هتفضل بنت خالتي .. بس بصراحة عندك حق انيسة زودتها اوي و خالتي عارفة و ساكته
حبيبة : و بتشجعها كمان
كارما : لا و الانيل من كل ده ناصر دايق لارا و اولاد عمك حالفين يمين هينفخوه
فريدة بذهول : بجد ؟! يا انهار اسود .. انا الحق عليا الي عزمتهم .. دلوقتي هتقلب خناقة كبيرة
حبيبة : بس الي اسمه ناصر ده هرب و ملهوش اثر
فريدة : انا هنزل اكلم جدي .. مش هستحمل يحصل خناقة يوم فرحي
حبيب : ما تكبريش الحكاية يا فريدة .. انا هطلع اشيك ع الشقة بتاعتك و اشوف لو ناقصها حاجة و انتي حاولي ما تتعصبيش .. هاتي المفاتيح
فريدة : مش معايا .. مش عارفة راحو فين يمكن نسيتهم في الباب او بالاوضة الي على جنب مش فاكرة .. انا بجد مش مركزة خالص
حبيبة : معلش .. هطلع اشوف
خرجت حبيبة باتجاه الطابق الثالث و صعدت السلم … عندما وصلت امسكت المقبض فقد كان الباب مفتوح .. دلفت الى الشقة و اشعلت الانارة و بدأت تتفحصها بنظرها
استغربت من باب البلكونة المفتوح .. اتجهت له و اغلقته ثم اكملت جولتها في الشقة
كانت ستخرج من اوضة النوم سرعان ما شعرت بيد تقبضها و تمسكها بقوة
حبيبة بفزع : اعااا انت ميييين
ناصر بابتسامة خبيثة : انتي بقا مرات اوس الي بيتكلمو عليها … امممم فعلا حلوة اوي زي ما بيقولو
حبيبة بصراخ : ابعد عني يا زبالة
ناصر و هو يثبتها : ليييه ؟ ليه يا عروسة ؟ ما الشقة قدامك جاهزة اهي .. و انا موجود .. يبقى نلعب مع بعض عريس و عروسة
حبيبة بجنون : ابعد عنييييي .. سيبني بقولك .. سيبني يا زبااالة
ناصر بفحيح : ليه هو اوس احسن مني بايه يا عروسة ؟ ليه فاكر نفسه الوحيد الي معاه فلوس بالدنيا دي و شايفنا اقل من مستواه ؟ انا دلوقتي هكرهه عيشته و اكسر غروره ده … هطلع عليه كل الذل و الاهانة الي عشتها و انا موظف عنده
حبيبة بصراخ : ابعد عنييي يا زبالة
حاول تقبيلها و لكن حركتها كانت قوية جدا .. تذكرت فجأة ان بامكانها الدفاع عن نفسها بعد ان تدربت جيدا … رفعت قدمها و خبطت بكعب حذائها على قدمه بقوة شديدة ..و بسرعة عالية رفعت ركبتها و ضربته في بطنه ليصرخ بالم شديد و يقع على الارض
كانت ستهرب من الاوضة و لكنه قبض يدها بسرعة رغم انه يتألم و يمسك قدمه باليد الثانية
ناصر : و انتي فاكراني هسيبك .. مش هتخرجي من هنا قبل ما تتحاسبي على عملتك دي و تديني الي انا عايزه
دفعته بكل قوتها و اسرعت باتجاه الباب و قفلته عليه بعد ان خرجت
ركضت بسرعة للاسفل و اتجهت الى اوضة اوس .. فتحت الباب بعنف و هي تبكي و هو اخفض الهاتف و انهى المكالمة
اوس بصدمة : مالك يا حبيبة ؟
اتجهت له بسرعة و ارتمت بحضنه تتشبث به بقوة
اوس بذهول : حبيبتي .. قوليلي مالك ايه الي حصل ؟
حبيبة برجفة : هو .. ف..ف ..فوق
اوس : هو مين ؟
حبيبة : الراجل
اوس : انهي راجل ؟!
حبيبة ببكاء : الي اسمه ناصر ده .. فوق في شقة تميم
اوس بصدمة : ايه ؟!
نظر لها لثواني ثم فهم ما تقصده
اوس بهدوء مرعب : مهو لو عمل الي ببالي و رب العزة ما هيطلع من هنا على رجليه
حبيبة ببكاء : عشان خاطري ما توديش نفسك بداهية
اوس : يعني عمل .. طب وسعي كدة
دفعها و اتجه بسرعة للطابق الثالث .. وقفت تنظر و هي تبكي و تفكر ماذا تفعل … فاتجهت للاسفل لاخبار تميم
*************************
كانت تبحث عنه في كل مكان و لكن استوقفها جدها
عبد الله : حبيبة
حبيبة بتوتر : جدو .. فين تميم ؟!
عبد الله باستغراب : برا مع الشباب .. ايه الي حصل يا حبيبة ؟! مالك مرعوبة كدة ليه ؟
حبيبة : اوس …
لم تكمل حديثها بسبب صوت صراخ ناصر الذي افزع جميع من في البيت فاجتمع كل افراد العائلة في الساحة سرعان ما نزل اوس عن السلم و هو يجر ناصر و يمسكه من تلابيبه
عبد الله بذهول : ايه الي بيحصل .. مين الي عمل فيه كدة ؟
نظرت حبيبة خلفها وجدت اوس يقف و عروقه بارزة من شدة للغضب و ناصر يفترش الارض … كان مشوه الوجه بسبب لكمات اوس و لم يستطيع الحركة نتيجة الضرب المبرح
مجرد ان دلف فارس صاح بصوت عالي : نااااصررر .. و ديني لاكمل عليك
عبد الله بحزم : فارس اتكتم … مين عمل فيه كدة يا اوس ؟
اوس و هو يجز على اسنانه : انا
عبد الله بغضب : ازاي تمد ايدك على ضيف عندي ؟!
فارس : لما تعرف يا جدو هو عمل ايه هتعذرنا
عبد الله: عمل ايه ؟
نزلت انيسة و زمزم و مجدي بسرعة
انيسة بفزع : نااااصررر .. مين الي عمل فيك كدة ؟!
زمزم و هي تحضنه : يا لهوتيييي .. ابني هيروح مني يا ناااس
ناصر بوجع شديد : حد يطلب الاسعاااااااااف
انيسة بغضب : اكيد المتخلفين دول هما الي ضربوه
عبد الله : حد فيكم يطلب الاسعاف .. و انت يا تميم شوف ماله بسرعة
اقترب تميم منه و نظر الى ناصر باحتقار
تميم بفحيح : لولا امانة المهنة كان زماني خلصت عليك … فارس هات شنطتي
فارس : مش هجيبها … سيبه يفطس احسن
عبد الله بحدة : فارس اخرس و ناوله الشنطة
تميم : لازم ننقله المستشفى
فارس : و انا هلحق اضربه امته ؟
ايهاب بحدة : فارس اخرس .. انا كلمت الاسعاف شوية و جايين
زمزم : و الله لو حصل لابني حاجة لابلغ عليكم كلكم .. و الله ما هيهدالي بال غير لما تتحبسو .. اه ياني عليك يا ضنايااااا
عبدالله : هو عمل ايه عشان تضربوه كدة ؟!
فارس : انا لسا ما ضربتش .. هضربه بعد ما تخلص الهيصة دي
عبدالله : بطل سخافتك دي و قولولي ايه السبب الي يخليكم تضربو ضيف وسط بيتكم
اوس بصوت عال : الضيف الي ما يحترمش حرمة اصحاب البيت لازم يحصله كدة و اكتر .. اعراض الناس مش لعبة عنده و عند الي خلفوه .. دلوقتي حالا يا مجدي بيه تاخد عيلتك و تمشو من هنا من سكات عشان ما اضطرش ادبح ابنك قدام عنيك
مجدي : انا مفهمتش هو عمل ايه بالزبط عشان تعدمه العافية كدة ؟
اوس بنظرات نارية : ابنك حاول يدايق مراتي يا مجدي بيه و قبلها دايق بنت من بنات عمي … يعني لو فضل قدامي هخلص عليه
حسين بذهول : دايقك ازاي يعني يا حبيبة ؟!
كانت حبيبة تقف و تبكي بهستريا
عبدالله بحزم : اقفلو ع السيرة دي و ما تجيبوش سيرة الحريم …. مجدي .. انا فتحتلك بيتي و سمحت ليك و لعيالك تقعدو بيه على انكم من اهله … و انت عارف عواقب تصرف ابنك ده مش كدة ؟
مجدي و هو ينظر للارض : حقك عليا يا عبد الله بيه … من حقكم تعملو بيه الي انتو عاوزينه طالما غلط
عبد الله : الي عمله اوس كفاية .. بس مش عايز اشوف وشه في بيتي ابدا
فارس بحدة : بس انا لسا ما اخدتش حقي
زمزم بنواح : عايزين يقتلوك يا ابنييييي .. اه يا غلبك يا زمزم
خديجة : ما ابنك السافل و يستاهل كدة و اكتر
سعاد بغضب : دلوقتي بس فهمت ليه كل الي هنا بيكرهوكي .. ده كان من خلفتك العرة دي
خديجة : شوفتي .. منا قولتلك ما صدقتنيش
زمزم بغضب : اخرسي يا زبالة يا خطافة الرجالة
خديجة بردح : خطافة الرجالة دي بنتك الصايعة .. محنا كلنا شايفينها و هي بتجري ورا زياد جوز بنتي عشان تخطفه منها
زمزم : لا يا اختشيييييي .. اقفي عوج و اتكلمي عدل .. انتي الي علقتيه لبنتك بالسحر و الاعمال ما انتي مقضيها من شيخ لشيخ
خديجة : اخرسي قطع لسانك يا زبالة .. ما تخلينيش اعملك سيرة على كل لسان
زمزم بتحدي : وريني هتعملي ايه
انيسة : سيبك منها يا ماما دي ست متخلفة
شعرت باحد يمسكها من شعرها و يجرها للخلف .. صرخت بقوة و وقعت على الارض
حلا بوحشية : جيه دورك يا مزة … استلقي وعدك بقى ………………….
*************************************
( بارت 39 )
حلا بوحشية : جيه دورك يا مزة … استلقي وعدك بقى
انيسة بصراخ : ابعدي عنييييي
جلست حلا فوقها و بدات تصفعها و تشد شعرها بهمجية
غادة : اضربيها كويس يا بت
حلا : ثبتي رجليها انتي بس
كان عبد الله و جميع الحضور ينظرون امامهم بذهول شديد .. و خلال اجزاء من الثانية خبط عبد الله عصاه بالارض
عبد الله بصوت جهوري : كفايةةةةةةةةة يا حلا
حلا و هي تفلتها : انا اسفة يجدو .. بس هيا الي غلطت
عبد الله بغضب : بس .. مش عايز اسمع حس حد فيكم .. ايه الجنان ده ؟؟!
مصطفى : جدو الاسعاف وصل
عبدالله : زياد روح مع ابن خالتك للمستشفى يلا
زياد : حاضر
مجدي لزمزم : يخربيتك دايما فاضحاني انتي و عيالك .. لميهم عشان نلحق نمشي بكرامتنا
زمزم : مش ماشية .. ده بيت بنت اختي و هحضر فرحها غصب عن الكبير و الصغير
فريدة بغضب : خالتي .. انا مش عايزاكي تحضري فرحي .. لو سمحتي امشي من غير شوشرة
زمزم بصدمة : انتي يا فريدة ؟!!!!!! بتطرديني يا بت اختي ؟؟
فريدة : ايوة انا … مش هسمح لحد يأذي عيلتي و اقف ساكته .. عيالك من ساعة ما وصلو بهدلو البيت .. ناصر دايق لارا و حبيبة .. و انيسة رمت نفسها على زياد اخويا مرتين و هيا عارفة انه خاطب .. كفاية بقى انا مش هخرب بيتي عشان حضرتك تتبسطي على حسابي .. كنت فاكراكي هتعوضيني عن امي بس دلوقتي فهمت انك بتستخدميني عشان تخربي بيتنا
زمزم : انا يا فريدة ؟ انا بخرب بيتك ؟ عيالي دلوقتي بقو اعدائك ؟!!
فريدة : بقولك ايه .. انا مش هسمح لحد يكسر فرحتي و يخسرني اهلي … انا طول عمري بدافع عنك و عن عيالك بس لما يأذو حد من العيلة مش هسكتلهم .. لو سمحتي امشي انا مش عايزاكي تكوني جنبي
انيسة : امشي يا ماما البيت ده كله مرضى و متخلفين
مجدي بغضب : انيسة اخرسي و اطلعي لمي حاجتك عشان نمشي و انتي كمان يا زمزم
زمزم : ماشي .. انا هوريكم .. و ديني لاجبلكم البوليس و افضحكم
سحر : كفاية بقا .. عيب عليكي يا زمزم احنا احترمناكم و دخلناكم بيتنا .. اعملي حساب للعيش و الملح الي بينا على الاقل
زمزم بغضب : مفيش عيش و ملح مع الاشكال دي
صعدت للاعلى هي و انسية استعدادا للمغادرة
اتجه اوس لحبيبة التي لم تتوقف عن البكاء من بداية المشكلة … سحبها لحضنه و ملس على شعرها برفق
اوس : كفاية يا حببتي .. ما تخافيش انا معاكي و مش هسمح لحد يأذيكي
حبيبة بخوف : قالت هتبلغ البوليس يا اوس .. انا خايفة عليك
اوس : ما تخافيش مش هيحصل حاجة
تميم : فريدة انتي كويسة ؟
فريدة بدموع : ايوة .. انا هطلع انام
عبد الله : اوس .. الحقني على المكتب
اوس : حاضر
نظر الى حبيبة و قال : اطلعي نامي يا حببتي و ما تفكريش بالي حصل ده
هزت رأسها بينما هو تركها و ذهب باتجاه اوضة المكتب
حلا : ملحقتش اخلص عليها بنت الكلب
غادة : المهم كلت الي فيه النصيب
فارس : بجد يا حلا انتي لازم نضربلك تحية و انتي ماشية .. ده انتي جدعة و بمية راجل
كارما : على قد ما انا زعلانة على خالتي و عيالها على قد ما انا شمتانة بيهم .. يخربيتهم يستاهلو كل الي جرالهم
حبيبة بتوتر : كارما .. تعالي معايا نشوف الشقة .. اوس ضرب ابن خالتك بيها اكيد اتكركبت
كارما : لا و الله مانا طالعة .. سيبي طنط سحر تروقها
اقتربت خديجة من حلا و حضنتها بقوة
فارس بضحك : ايه الجو ده يماما ؟ ايه رضيتي عليها ؟
خديجة : تسلم ايدك يا حببتي .. و ربنا انتي اجدع بت في العيلة دي
حلا بخجل : ميرسي يا طنط ربنا يخليكي
خديجة : انا اسفة يحببتي على كل الي قولته زمان .. انا دلوقتي بس حسيت اني محتاجة لقوتك دي .. انتي الي هتسندي عيالي التافهين دول
فارس بصدمة : احنا تافهين يماما ؟!
خديجة : ايوة .. حلا هي الي لمتك يا صايع .. و هيا الي جابت حق اخواتك الاتنين دول .. انا محتاجة لبت قوية كدة و تعرف تجيب حق العيلة كلها
حلا : احنا من بعدك يا طنط
دينا بضحك : يا سلام ع التطبيل
*******************************
في اليوم التالي … كان البيت بحالة فوضى كبيرة فقد اكتظ بالضيوف و قد غادرت زمزم و عائلتها المكان
استيقظ نادر و هو يشعر بالدوار و نزل للاسفل وجدت اوس و تميم يتحدثون
نادر بكسل : صباح الخير
تميم بضحكة : ايه الروقان ده يعم ؟!
نادر باستغراب : في ايه ؟ ليه بتبصولي كدة ؟؟
تميم : انت مش عارف يعني ؟
نادر : لا و الله مش عارف
تميم : اهلك مشيو من البيت امبارح بالليل
نادر : راحو فين ؟
تميم : هحكيلك ..
و قص عليه كل ما حدث ليلة امس
نادر بذهول : يا انهار اسود .. كل ده حصل و انا نايم ؟!
اوس بحدة : دي نتيجة اعمالهم يا نادر
نادر بجدية : و الله ناصر يستاهل بصراحة
تميم بذهول : ده انت صهيوني على اخوك يالا
نادر : ليه و انا غلطت بايه يعني ؟!! مهو الي غلط و يستاهل العقوبة .. و انا بصراحة لعنتي بالدنيا دي انه اخويا التوأم
تميم : اشمعنا يعني
نادر : انا و هو اخوات بالاسم بس .. يعني بشوفه بحضور اهلي مش اكتر .. عشان انا متخانق معاه من زمان
تميم : ايوة ليه يعني ؟!
نادر : تخيل مرة استغل الشبه الي بيني و بينه و قرب لصاحبتي على اساس انه انا .. و البت صدقت الحكاية و لزقتها فيا
اوس : و انت عملت ايه ؟
نادر : مفيش بس اثبت للبنت انه هو الي كان معاها من التاتو الي على رقبته
اوس : اممم
نادر بابتسامة باهتة : الي قهرني وقتها ان البنت دي كنت على شوية ناوي اتجوزها
تميم : بصراحة اخوك ده ندل اوي
نادر : امم عشان كدة بيلبس زيي عشان لما يغلط اتدبس انا و هو يهرب .. و دي مش اول مرة يتطحن كدة
دلف يزن و سلم عليهم
يزن : الارض جاهزة يا تميم الشباب رتبو كل حاجة
تميم : كتر خيرك يا يزن .. مش هنسى وقفتك معايا دي
يزن : ما تقولش كدة احنا صحاب يا ابني
اوس : تميم روح اجهز … الرجالة على وصول
في اوضة البنات .. كانت دينا ترتدي فستان احمر رقيق جدا يسترسل على جسدها و حلا ترتدي مثله و لكن باللون الاخضر
دينا : انا هنزل يا بنات .. انتو جاهزين ؟!
حبيبة : انا لسا ما عملتش حاجة شكلي هتاخر اوي .. انزلو انتو
حلا : ماشي .. دينا يلا بينا
دينا و هي تضع غطاء على اكتافها : طب البسي حاجة تسترك من فوق عشان ما تموتيش الليلة على ايد حد من العيلة
حلا بنفخ : اكيد مش هنزل كدة يا امورة .. امشي خلصيني
خرجت البنات و بقيت حبيبة وحدها .. جهزت نفسها و وضعت ميكاب خفيف و تركت شعرها مفرود
انتشلت فستانها الوردي عن السرير و ارتدته … حاولت اغلاقه من الخلف و لكنها لم تستطع الاكمال
حبيبة بنفخ : هففف لازم اكلم وحدة تقفلهولي
اغمضت عيناها بقوة عندما شعرت بيداه تحيط خصرها … اغلق الفستان بهدوء شديد ثم حضنها من الخلف و طبع قبلة رقيقة على رقبتها
حبيبة : شكرا
اوس بتوهان : ايه الحلاوة دي ؟؟ ده بجد ؟
حبيبة بخجل : اوووس ما تكسفنيش
ادارها له و اخذ شفتيها بقبلة دافئة و يداه تملس على ظهرها بحب
اوس بخبث : اممم الروج الجديد تحفة
حبيبة : بس يا قليل الادب
اوس : حبيبة .. بعد اربع ايام بالزبط هيكون فرحنا
حبيبة بذهول : ايه ؟! اربع ايام ؟؟؟ مش كانو سبعة ؟
اوس : جدي طلب مني يكون اقرب من كدة
حبيبة بتوتر : طب بابا وافق ؟
اوس : امم طبعا .. جدي كلمه قبل ما يكلمني .. و انا طلبت منهم يبقى فرحنا بمصر مش هنا
حبيبة : ليه ؟
اوس : انا عارف ان نفسك تعملي فرحك وسط صحابك .. و انتي ما تعرفيش حد هنا … مش هكون اناني و اعمل فرحي وسط اهلي عشان يحضروه ناس انتي ما تعرفيهمش من الاساس .. و بعدين احنا بيتنا هناك مش معقول بعد الفرح نضيع وقتنا بالسفر
حبيبة بسعادة : انا بحبك اوي
اوس : و انا بموت فيكي .. و مستعد اعمل اي حاجة عشان تكوني مبسوطة
حبيبة : انا بجد كنت مكسوفة اقول اني عايزة اعمل فرحي هناك .. صحيح بحب البلد دي بس بنفس الوقت الفرح هنا محتاج ترتبيات كتيرة اوي .. و انا بتعب من اي حاجة .. و اساسا تعبت اوي بفرح فريدة
اوس : عشان كدة بقول نعمل فرحنا هناك .. انتي عارفاني مش بحب الفوضى و جو السبع ليالي ده .. فبكرا هنروح انا و انتي لمصر و نكمل تجهيزاتها
حبيبة بسعادة : يعني خلاص بعد اربع ايام هنبقى مع بعض على طول
اوس بخبث : اممم و مش هتقومي من حضني خالص
اخفت وجهها في عنقه و هو احتضنها بقوة .. قاطع لحظتهم طرق الباب
اوس بملل : اكيد دينا
ابتعدت عنه و هي تضحك و قالت : ادخل
دينا : هيلوووو
اوس : مش قولتلك
حبيبة بضحكة : عايزة ايه ؟
دينا بخبث : كنت جاية اشوفك لو خلصتي و لا لسا
حبيبة : خلصت اهو
اوس : طيب انا هروح اجهز برضو .. عن اذنكم
خرج اوس و نظرت دينا الى حبيبة بخبث
حبيبة : في ايه ؟
دينا : مين الي قفلك السوستة ؟
حبيبة بخجل : و انتي مالك
دينا : اااه اوعدني يا رب .. امته ابو مناخير كبيرة الي بحبه هيدلعني كدة
اخرجت نوت صغير و كتبت عليه بعض الملاحظات
حبيبة باستغراب : بتكتبي ايه ؟
دينا بخبث : الحاجات الي لازم يزن يعملهالي بعد كتب الكتاب .. اهو كتبت يقفلي السوستة لما البس فستان
حبيبة بضحك : يخربيتك مش كدة يا شيخة .. ما انتي بتعرفي تقفليها لوحدك
دينا : لما اتجوزه هقوله اني مش بعرف و اجرجره بقا
حبيبة : اه يا سافلة .. امشي ننزل
دينا : و اوس هيسمحلك تنزلي بالفستان البربرق ده ؟
حبيبة : بربرق يا بيئة ؟ اسمه جلتر .. و بعدين ده خفيف اوي مش باين
دينا : طب البسي عباية عشان رقبتك الحلوة دي ما تطيرش الليلة
**********************************
بدأت مراسم الزفاف … اقيم حفل الرجال في مساحة كبيرة جدا من ارض عبدالله مجهزة بالكامل لاستقبال الحضور
كان صوت الاغاني صاخب جدا يختلط بصوت الالعاب النارية و البارود و اضواء الزينة تمتد من موقع الحفل حتى نهاية الطريق
بدأ بعض الشباب بالرقص بالعصا و اخرون يطلقون النار بالسماء و غيرهم يوزعون الضيافة على الحضور و يقدمون القهوة و الحلويات و كان عبد الله و اولاده و احفاده يستقبلون الضيوف على المدخل
اقيم حفل النساء في قاعة فخمة حيث كانت فريدة تجلس في الكوشة و هي ترتدي فستان الزفاف المنفوش ذو الاكمان المطرزة بالدانتيل التي تنزل على مستوى الصدر لتكشف عن اكتافها
حبيبة : فريدة .. هو تميم مش هيدخل ؟
فريدة بضحكة : انتي اتجننتي يا بت .. جدو قال ممنوع
حبيبة : طب شوية بس عشان نصوركم مع بعض
فريدة : ما تقلقيش عملنا فوتو سيشن قبل ما اجي لهنا
حبيبة : اوك.. طب يلا نرقص
فريدة بحماس : يلاا
بدات النساء بالرقص مع فريدة و سحر اتجهت لتوزيع الضيافة على الحضور مع سعاد
خديجة بشفقة : زعلانة اوي ع البت فريدة .. لو كانت مامتها عايشة كان زمنها بتعيط دلوقتي من الفرحة
خولة : قدر الله و ما شاء فعل .. بس الحمدلله البت ما اتأثرتش عشان خالتها غارت من هنا
خديجة : اه و الله
اتت سيدة و جلست بجانب خولة
ميرفت : ازيك يا خولة .. انتي مش فاكراني ؟
خولة ؛ الا فاكراكي .. انتي ميرفت مش كدة ؟
ميرفت : ايوة … كنا صحاب ايام الثانوية
خولة : اهلا يا حببتي و الله ليكي وحشة
ميرفت : شكرا يا حببتي .. الا قوليلي مين البت القمر الي هناك ؟
خولة : اه دي حبيبة بنت اخويا حسين
ميرفت : ما شاء الله تجنن .. شكلها مخطوبة مش كدة ؟
خولة : ايوة دي سلفة العروسة
ميرفت : طب و الي جنبها هناك ؟ البنت عجبتني اوي و عايزاها لابني
خولة بضحكة : راحت عليكي يا حببتي برضو مخطوبة .. دي غادة بنت خديجة
خديجة بضحكة : و الله دي لسا مكتوب كتابها من كام يوم بس
ميرفت بعبوس : هففف … طيب البنت الي هناك دي .. لا هيا مخطوبة و لا بتاع انا سألتها .. بنت مين بقا ؟؟؟
خولة : دي دينا بنتي
ميرفت بشهقة : اللهم صل ع النبي .. انتي عندك بنت ؟؟؟ طب خلاص من دلوقتي اعتبريها بقت مرات ابني .. الواد مهندس و عنده فيلا و …
خولة بمقاطعة : استني استني .. دي في ناس متكلمين عليها و هتتخطب قريب
ميرفت بغضب : و بعديييين معاكي يا وليةةةة .. انا عايزة اجوز الواد و المه … ارفضي العريس الي اتقدم يختي عشان نخطبها لابني
خولة : لا حرام .. مينفعش يا ميرفت تخطبوها فوق خطبة العريس .. و بعدين ده ضابط هنا و عينه من البت يعني مش سهل
ميرفت بتفكير : ااااه .. دي الي هيخطبها يزن الضابط مش كدة ؟
خولة : ايوة عرفتي ازاي ؟
ميرفت : كل البلد عارفة .. اصل مراتات ابوه دايرين في البلد بيقولو الضابط هيتجوز بعد ما غلبو معاه من سنين و ما كانش يوافق .. دلوقتي هو الي بقا عايز يتجوز و مستعجل كمان .. بس ما شاء الله البت تستاهل بجد
خولة بابتسامة : الله يخليكي يا حببتي
ميرفت : و بعدين ؟ هجوز ابني لمين يعني ؟ اخت العروسة و بنت عمها لسا صغيرين و سحر قالتلي مش عايزين يجوزوهم دلوقتي .. لاقيلي حل بقا انا عايزة اخد من العيلة بتاعتكم
خولة بضحك : خوديني انا .. منا عازبة قدامك اهو و جوزي ميت من زمان
ميرفت بضحكة : منك لله ده انتي شوية و هتبقي تيتة اتهدي بقا
***********************
بعد عدة ساعات .. انتهى الحفل و اردتدت فريدة غطاءها الابيض و ساعدتها النساء للخروج
ركبت سيارة مزينة بالورد و الشرائط البيضاء برفقة تميم و عمها عدنان .. انطلقت الزفة باتجاه البيت
مجرد ان وصلت السيارات علا صوت ضرب النار في السماء التي تزينها اضاءة الالعاب النارية
استقبلهم عبد الله نزلت فريدة و ساعدتها البنات .. قبلت يد جدها ثم اخذتها النساء لشقتها
حمل الشباب تميم و قامو بضرب النار كتحية له و اتجهو للباب البيت
احتضن عبد الله تميم و قال : الف مبروك يا عريس ربنا يهنيك يا ابني
تميم : تسلم يا جدي ربنا يديمك فوق روسنا و يديك الصحة
سلم تميم على جميع افراد عائلته و اتجه برفقة والدته و نساء البيت الى شقته
سحر : الف مبروك يا حبيبي .. و اخيرا جيه اليوم الي اشوفك بيه عريس عقبال ما اشيل عيالك يا ضنايا
احتضنها بقوة و قال : ربنا ما يحرمني منك يما
سعاد : يلا يا عريس ادخل لعروستك
دلف تميم شقته و اطلقت النساء الزغاريد لمدة دقائق ثم نزلن للاسفل
دلف تميم اوضة النوم وجد فريدة بانتظاره و هي تحني رأسها و تنظر للارض بحياء
تميم بسعادة : الف مبروك يا ست البنات .. اخيرا جيه اليوم الي بقيتي بيه ملكي
فريدة بخجل : ر.. ربنا يبارك .. فيك
تميم بخبث : مالك مكسوفة اوي كدة .. اليوم ده انا و انتي مستنينه من عشر سنين
استمرت في صمتها .. اقترب منها اكتر و احاطت يده خصرها
تميم بحب : بحبك يا فريدة
فريدة بخجل شديد : و انا كمان
اقترب منها اكثر و طبع قبلة على شفتيها لتصبح هذه الليلة اول ليلة في حياتهم الزوجية معا
*******************************
في الاسفل .. مر بعض الوقت لمغادرة الضيوف
عبد الله : اهلا و سهلا يا حج محمود خطوة عزيزة