رواية حياة سيف الفصل الخامس عشر 15بقلم بسمله حسن


رواية حياة سيف الفصل الخامس عشر 15
بقلم بسمله حسن



خالد بعد ما سيف خلص كلامه كان ضربه بي البوكس في وشه 

سيف بغضب ردله نفس الضربه 

خالد بعصبيه: انا غلطان اني كنت بساعد واحد زيك واحد ميعرفش يعني اي حرمانيه ميعرفش انو حرام كل حاجه عملها

سيف بسخريه: اي هتعمل نفسك شيخ 

خالد بغضب: انا مش شيخ انا واحد عارف الحرام و الحلال اول حاجه انت عملت ذنب كبير جدا 

سيف ببرود: اي ده بجد و اي هو بقا 

خالد بهدوء: قال تعالى 

{يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ ۚ وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ ۖ قُلِ الْعَفْوَ ۗ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ}.[219] 
.........
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَىٰ حَتَّىٰ تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا»}}. 
[النساء 43] 
............ 
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 
إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ}
[المائدة 90: 91]
........... 
يعني كل ايه بتحرم الخمر وأول حاجه سوره البقره 
(219) انهي عن قرب الصلاة في حالة السكر 
تاني سورة النساء (43)، وانتهت  بأنها رجس من عمل الشيطان في سورة المائدة (90-91)، حيث قال عمر بن الخطاب رضي الله عنه: "انتهينا". 
................ 
كل مسكر حرام فمن شرب الخمر في الدنيا حرم عليه خمر الآخرة في الجنه )؟ وقال رسول الله صلي الله عليه وسلم : (ثلاثة لا يجدون ريح الجنه وأن ريحها يشم من مسيرة خمسمائة عام مدمن خمر ، و عاق والديه ، و الزاني إن لم يتب 

وانت ماشاء الله مش عايز احسدك بتشرب و بتزني
تعرف ان صلاتك مش هتقبل لمده 40 يوم  لأنو تاثير الخمر يفضل في جسمك
ده اول ذنب 
تاني حاجه الزنا والله اكبر عليك خبير في الزنا 
......... 
الزَّانِي لَا يَنْكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ (النور: 3).
.......... 
الى: ﴿وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا﴾.
[ الفرقان.68] 
.................. 
الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ۝٢﴾

يعني انت يوم القيامه الملائكة ترمي عليك بالرجم بالحجارة حتى الموت، 

سيف بذهول: اي كل ده انا اول مره اعرف ده 

خالد علشان انت مش قريب من ربنا وانا لما قررت اساعدك ساعدتك علشان وقفت جمبي وانا عمري ما انسي لما ساعدتني في عمليه امي و كمان شفت حب حياه ليك 
عارف انا شفت حبها ليك و كنت عايز اتجوزها و انا عارف انها هتكون معايا لكن قلبها معاك
وانا متاكد من ده و كنت ناوي اساعدك علشان حبكم و ابنكم الي هيتبهدل ما بينكم لكن انت ما تستاهلش عارف ليه بقا كنت عايز اساعدك و قام يمشي

سيف قام وراه: خالد استني 

لكن خالد مسمعش منه و خرج بره 

سيف خرج وراه لحد ما وقفه 
سيف بعصبيه: مش بنادي عليك 

خالد: اولا انت ملكش الحق تزعق كده تاني حاجه لو عايز تتكلم يبقا توطي صوتك انت مش بتتكلم مع عربجي و تالت حاجه و الاهم تتكلم مع الناس بحترام و تحاول تهدي اعصابك

سيف بهدوء يغيظ: حلو كده 

خالد ببرود: ايوه كده دلوقتي انت بتقول انك مش فاكر حاجه و هي بتقول حامل فا انت جيب دكتور يكشف عليها لو طلعت حامل زي ما بتقول يبقا خلاص كده لكن لو بتضحك عليك يبقا تطلقها 

سيف بعصبيه: هو انا بقولك اعمل اي معاها انا قصدي علي حياه 

خالد: متعملش حاجه كل حاجه هتتحل بس دلوقتي شوف البلوه الي عملتها دلوقتي روح  جيب دكتور يكشف عليها 

سيف: طيب ممكن ترجع الشغل 

خالد: لا شكرا مش محتاج الشغل ده 

سيف: يمكن انت مش محتاج الشغل بس انا محتاجك جنبي عايزك تكون الحارس الشخص لي حياه و ياسين و بصراحه مش هلاقي صديق وفى زيك فكر في كلامي كويس 

خالد: موافق بس بشرط انا هفضل اشتغل عندك لحد ما تخلص من ريم بعد كده هسيب الشغل 

سيف: موافق

و ركبه العربيه و راح الفيلا معاهم الدكتور 

سيف طلع فوق علي طول 

سيف: جبت دكتور يكشف عليكي ياريت تطلعي بتكدبي 

الدكتور: ممكن حضرتك تخرج بره علشان اكشف عليها 

سيف بعصبيه : لا هفضل واقف و ياريت تخلص في ام الليله دي 

الدكتور خاف و بداء يكشف عليها: مبروك المدام حامل 

سيف بغضب: نزله 

ريم بعصبيه: لا مش هينزل ده ابنك يا سيف 

سيف بزعيق: وانا مش عايز عيال منك 

ريم: وانا مليش دعوه محدش قالك المسني و اخر كلام يا سيف انا مش هنزل البيبي ده 

سيف خرج من عندها و هو بيشيط من الغيظ 

شاف حياه واقفه قدامه 

حياه: هي حامل صح 

سيف بغضب: ابعدي عن وشي انتي كمان و سابها و ماشي 

حياه فضلت واقفه مكانهل تعيط 

خالد جه ناحيتها: طلعت حامل صح 

حياه هزت راسها و فضلت تعيط 
انا عايزه امشي من هنا يا خالد 

خالد بهدوء: هتروحي فين ده بيتك و بيت ابنك وانتي لو خرجتي من هنا هتسيبي كل حاجه ليها ودا اللي هيا عايزاه

حياه بدموع: منا مش هقدر اقعد اكتر من كده كرامتي اتهانت في البيت ده 

خالد: يبقا اقعدي علشان خاطر ابنك ولا انتي عايزة ابن ريم يكون لي الحق هنا و ابنك لا 

حياه فكره في الكلام خالد و وقررت تقعد علشان ابنها

خالد سابها و خرج يكلم داليا 

داليا باستغراب: مالك صوتك في حاجه

خالد بوجع: بساعدهم يرجعو لي بعض تتخيلي بساعد حبيبتي ترجع لي جوزها انا عارف حته لو كنت اتجوزتها مكانتش هتحبني كان جسمها بس معايا بلا روح عقلها و قلبها هيكون مع حد تاني 

داليا: مش يمكن ربنا شايلك الاحسن منها انا اكتر واحده عارفه قد اي وجع القلب وحش و بذات لما بتحب حد و هو مش سائل فيك بس خلاص انا عن نفسي كرهت الحب 

خالد فضل يتكلم مع داليا و بداء يرتاح معاها في الكلام 

عده يومين بهدوء لحد مافي يوم 

حياه طلبت كبايه قهوه 
و كريمه عملتها 

حياه حطت الكوبايه علي حرف الكرسي من ايديها لانها سخنه 
ريم شافت كده و قربت 
ريم بدوخه مزيفه عملت نفسها هتقع و زقت الكوبابه علي رجل حياه 
في نفس الوقت كان خالد دخل من باب و شاف ريم لسه كان هيتكلم كانت حياه 
قامت تصرخ من سخونه القهوه 

كريمه طلعت تجري علي صوت حياه و شافت الوضع 
 بسرعه يا حياه اقلعي البنطلون ده علشان السخونه 

خالد شاف كده شال حياه و طلع بيها علي الاوضه 

خالد خرج بره 
كريمه بتحاول تقلع حياه البنطلون بس حياه عماله تعيط و مش قادره 

كريمه بخوف: المشكله البنطلون خفيف اوي وعلشان كده رجلك السخونه وصلتلها بسرعه تعالي نحط مياه بارده عليها 

حياه بعياط: مش قادره اتحرك رجلي وجعاني اوي

كريمه: معلش يا حبيبتي استحملي و بدأت تفتح مياه عليها و حياه بتعيط و كل ما كريمه تبعد المياه عن  رجليها بيكون الوجع صعب جدا 
كريمه حطتلها مرهم حروق و قعدت جنبها و هيا دموعها نازله من الالم

خالد اتصل بي سيف: تعالي بسرعه علي البيت 
سيف باستغراب: ليه في اي 
خالد: حياه 

سيف قلب دقه بخوف: مالها

خالد: المياه السخنه وقعت ليها تعالي بسرعه 
سيف سمع كده قفل الفون و نزل جري  

دخل الفيلا جري ريم وقفته 
ريم: سيف حبيبي 
لكن سيف زقها و دخل جري عند حياه 

سيف دخل بخوف: اي الي حصل 

حياه ساكته من الوجع 

سيف: اتحرقتي ازاي 

حياه بصوت مهزوز من العياط: حاجه بسيطه ما تشغلش بالك 

سيف بعصبيه: لو مش هشغل بالي بيكي هشغل بالي بمين وريني اتحرقتي ازاي 

حياه براحه كشفت رجلها سيف اول لما شاف رجلها اتصدم من شكلها 

بزعيق: انت بتهزري رجلك محروقه بالمنظر ده وتقولى بسيطه تعالي نروح لي المستشفى 

حياه بوجع: دي حاجه بيسطه

سيف بزعيق: دي بسيطه امال لو مش بسيطه هتكون عامله ازاي وانتي ازاي ما اتصلتيش بيا 

قومي نروح المستشفى 

حياه بعياط: صدقني مش قادره اتحرك و دادا كريمه حطتلي مرهم حروق و مرهم مضاد حيوي ملهاش لزوم المستشفى 

سيف: طيب انتي حاسه بي اي دلوقتي 

حياه بوجع: الوجع بيهدء بس مش قادره احركها خالص كل ما اتحرك الوجع بيزيد اكتر 

سيف قرب منها بخوف و خده فحضنه و هي اول لما اترمت في حضنه فضلت تعيط و سيف يطبطب عليها  لحد ما هديت و نامت في حضنه 
سيف عدلها ونيمها و بداء يدهن مرهم علي رجليها برقه خلص و خرج بره 

خالد باحراج: احمم حياه عامله اي دلوقتي 

سيف: رجليها محروقه و هي غبيه ازاي متاخدش بالها من نفسها كدا 

خالد: علشان في حد حرقها 

سيف بغضب مسكه من هدومه: انت بتقول اي مين ده الي اتجراء و حرقها انطق 

خالد: ريم 

سيف و عينه بطق شرار: 🤬😡

 

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة