
بقلم اسماء صلاح
كانت ملك جالسه وبتزاكر وتركت القلم من يدها ............
ملك : انا زهقت.... يارب انجح بقا.....
رن جرس الباب....
ملك باستغراب :يا ترى مين هيجي دلوقتي.........
قامت ملك وفتحت الباب........................
ملك بصدمه:انت....
أدهم :ايوه.... ،عاوز اتكلم معاكي.....
ملك :معايا انا....
أدهم :ايوه هو ف حد غيرك.....
ملك :لا....
أدهم :هفضل واقف على الباب.....
ملك بقلق وخوف :اتفضل.....
قال أدهم لكي يطمنها فهو يعلم أنها تخاف منه :حازم جاي....
ملك :حازم.....
دخل أدهم وجلس..........
ملك :تشرب اي....
أدهم :ولا حاجه.... اقعدي بس....
ملك :خير يا بشمهندس.....
أدهم :بصي انا مش عارف هبدا الموضوع منين....بس عبد الحميد العطار جدك طلب مننا ندور عليكي.....
ملك بخوف :هو عرف منين اني هنا......
أدهم :لا هو ميعرفش انتي فين...... بس بيدور عليكي.......
ملك: طب وجدي دا هيروح ليك ليه.....
أدهم :هو راح لبابا مش ليا.... وراح لبابا لأنه شاغل معها...... واللي عرفته ان جدك مش عاوز حد من اعمامك يعرف عشان كدا طلب من بابا ان الموضوع محدش يعرفه........ وانا طبعا عارف انك مش هتصدقني.... فقولت لحازم.....
ملك بحيره :طب انا هعمل اي
أدهم : انتي المفروض تسيبي البيت...قطع حديثه صوت جرس الباب َ.....
قامت ملك وفتحت وكان حازم.........
ملك :اتفضل يا استاذ حازم......
جلس حازم بجانب أدهم......
حازم: وصلت لحد فين......
ادهم :لحد انها لازم تسيب البيت
ملك :انا مش فاهمه حاجه بصراحه.......
حازم :بصي جدك بيدور عليكي عشان عاوز يوصلك..... سليمان النوري استغل الموضوع وقال انه هيخطفك لحد ما يكسب المناقصة لأن شركه النوري والعطار قدام بعض........
ملك :طب لو شركه النوري خسرت..........
حازم :ساعتها بقا كل حاجه هتتغير......
أدهم :متخافيش محدش هيعملك حاجه......
حازم :المهم اني عاوز اخدك من هنا عشان نادر اكيد هيجيلك.......
ملك :يعني انتم جايين تخطفوني.......
أدهم :يا بنتي انتي هتيجي بمزاجك محدش هيعملك حاجه......
حازم :هاااا موافقه ولا.....
ملك :ازاي هسيب بيتي وهمشي كدا وبعدين سوري يعني بس انا معرفش حد فيكم.......
حازم :وانا عمري ما هياذيكي يا ملك...... حتى لو متعرفنيش......
أدهم بضيق :امممم.... طب هنعمل اي دلوقتي......
ملك :طب انا لو وافقت مثلا انتم هستفادوا ايه........ والحاجه التانيه بعد المناقصة تخلص ونفترض ان شركه النوري هي اللي كسبت فأنتم هتسلموني لجدي.........
حازم :لا هنتصرف متخافيش محدش هيخدك......
ملك :اكيد مش هينفع.... مفيش حاجه تمنع انهم يخدوني......
حازم :الموضوع دا هنتكلم في بعدين ياملك....المهم دلوقتي انك تبقى معانا احسن ما نادر يوصلك.......
أدهم بنفاذ صبر : وافقتي ولا.....
ملك بحيره :انا مش عارفه....
أدهم :يا دي النيلة... هو انتي قلقانه من اي....
ملك: اصل مش منطقي اني اروح معاكم.... عشان تخطفوني......
أدهم :يا بنتي....انتي مش مخطوفه ولا حاجه..... بس لو استنيتي شويه تاني هتتخطفي بجد..... نادر هيخدك والله اعلم هيوديكي فين.......
ملك :امممم طب انت مثلا هتاخدني ليه..
أدهم :تنفيذ طلب ابويا..... وعشان لو وقعتي ف ايد نادر مش هيرحمك....وانا مش عاوز صاحبي يضر...لأنك من عيله العطار وبرضو مش هيسكتوا و هتبقى مشاكل ...
حازم :اقتنعتي.......
ملك :لنفترض ان كلامكم صح مثلا...... انا هسيب الجامعة والامتحانات والشغل.... و هقول اي لدكتور معتز اي......
أدهم :عادي سيبي الشغل......
ملك :مقدرش......
أدهم :ليه يعني.....
حازم :ابقي روحي الشغل يا ملك والمدرسة....
ملك :مدرسه...... اي انا ف جامعه....
حازم :نسيت... اصلي حاسس اني بتكلم مع بنت اختي......
أدهم :انتي كفرتنا.....
ملك بضيق :طيب موافقه بس بشرط
أدهم :اتفضلي.....
ملك :انا هروح معاكم تمام.... بس لو معجبنيش الحال...... هرجع ........
حازم :ماشي.... ادخلي البسي.....
ملك :حاضر.... هقعد قد اي....
أدهم :اسبوعين....
ملك :بس انا عندي امتحانات الاسبوع دا....
أدهم :ميد ترم....
ملك :اهااا
أدهم :ماشي هتروحي عادي....
ملك :ماشي..... بس انا هاخد لبسي معايا وكتبي.....
أدهم :هاتي اللي انتي عاوزها.... بس بسرعه.....
دخلت ملك غرفتها... أحضرت ووضعت بها مستلزماتها.......
ملك :انا خلصت.....
ادهم: طب يلا....
نزلوا من الشقة..... وركبت ملك السيارة مع حازم وركب أدهم سيارته.......... ومشوا...... وكانوا لسه خارجين من الشارع.... وكان وصل نادر بسيارته امام العمارة.......
صعد نادر الي شقه ورن الجرس ولكن مفيش حد بيرد............
سمعت سميحه صوت الخبط على الباب... خرجت من شقتها..... وقالت بصوت عالي :مين بيخبط فوق.....
نزل لها نادر وقال :متعرفيش ملك فين.....
سميحه :لا معرفش.... انت مين
نادر :قريبها....
نزل نادر وركب سيارته وقام بالاتصال بعمه.....
نادر :ملقتش حد ف شقه
سليمان :انت متأكد من العنوان
نادر :ايوه...... يا عمي
سليمان :طب قولت لادهم....
نادر :لا لسه انا عرفت العنوان قولت اروح على طول.....
سليمان :طب قول لادهم يمكن هو عرف حاجه......
نادر :ماشي.............
*****************************
وصلوا الي الشقة.....
دخلت ملك الشقة.... كانت الشقة روعه هندسيه ومنظمه...... والوانها هاديه تناسب على اثاثها....
ملك :حلوه التصاميم بتاعت الشقة....
أدهم :شكرا.... ،بصي الشقة دي انا كنت قاعد فيها محدش يعرفها غيري ودلوقتي بقى انا وحازم وانتي....... انا هسيب حراسه على باب العمارة وحراسه قدام باب الشقة....
حازم :ومفيش خروج ولا تكلمي حد.......
ملك :واي كمان....
أدهم :عشان محدش يوصلك.......
ملك بحنق: طيب....
أدهم :عندك كل حاجه هنا... لو احتاجتي حاجه كلمني......
ملك :بس انا مش معايا رقمك....
اخرج أدهم تليفونه..... خدي اكتبي رقمك.....
ملك بتردد: طيب....
حازم :يلا احنا همشي....
ملك :ماشي........
*************************************
وصل معتز العيادة ولكن لم يجدها مفتوحه كما اعتاد.....
دخل العيادة ولم يجد ملك.... وخرج يقفل الباب.......
معتز :الو
مراد: عامل اي....
معتز :كويس.... هو انت ف العيادة....
مراد :لا لسه مروحتش.....
معتز: طب ملك مجتش وانا مش معايا رقمها.... ،ممكن تجيبه من منه.....
مراد :اقفل طيب هكلمها......
وبعد دقائق.......
رن مراد على معتز
معتز :عملت ايه
مراد :الرقم اهو..........
معتز :ماشي... شكرا.... قفل معتز الخط ورن على ملك..... ولكن لم تجيب..... حاول مره وثانيه وتالته ولكن لم يجد اجابه.....
************************ *********
كانت ملك ماسكه الهاتف ولكنها لم تجيب...
ملك :يا ترى مين اللي بيرن عليا.... ممكن دكتور معتز اهااا ممكن.... بس هو مش معها رقمي....
يا ربي بقا انا عاوزه اعرف....انا مش هقعد كدا ... ارن على أدهم زفت دا اسأله..........
رنيت ملك على أدهم ولكنه قفل الخط عليها....
ملك :انا قولت حقير ومش هيفادني..... رن أدهم عليها....
أدهم :ف حاجه يا ملك....
ملك :ف رقم رن عليا.... ومردتش...
أدهم :ايوه... ف اي برضو....
ملك :عاوزه اعرف دا رقم دكتور معتز ولا....
أدهم :امممم طب قولي الرقم...
ملك :ثواني......... وبعد كدا قالت الرقم
أدهم :اهااا هو...
ملك :شكرا
أدهم :متكلميش معتز.....
ملك :ليه.....
أدهم :هتقوليله انتي فين....
ملك :انا هعتذر اني مش هروح وابقى أروح بكرا....
أدهم :ملك هو انتي متعبه ليه....
ملك وهي تكاد تبكي :انا عاوزه اروح......
أدهم : مش هينفع.....
ملك بضيق: طيب......
أدهم :البسي يا ملك هاجي اوصلك...، بس مش هتروحي تاني و قوليله عشان الامتحانات.....
ملك :حاضر.....
***********************************
غادر معتز العيادة.......وذهب الي مراد.....
وصل إلى الكافية اللي اتفقوا يتقابلوا فيه.....
اتجه ناحيه الطاولة التي يجلس عليها مراد....
مراد : مالك مضايق ليه يا ابني
معتز :مش عارف اوصلها.....
مراد :ممكن تكون تعبانة.... ،عادي يعني....
معتز: ممكن..... معلش خليتك تسيب شغلك....
مراد :لا عادي.... انا كنت عاوز ارتاح اصلا بس الشغل افضل من البيت....
معتز :هي منه متعرفش بيتها.....
مراد :مش حاسس انك اوفرت يا معتز.....
معتز :قلقان عليها مش عارف ليه.....
مراد: دا حب ولا اي
معتز :مش عارف بقا .... شوف هتشرب اي......
******* ***************************
وصل أدهم وملك الي العمارة التي بها العيادة....
أدهم :انزلي شوفي فوق ولا .... وانا هستناكي هنا....
ملك :حاضر.. نزلت ملك من السيارة وصعدت ف الاسانسير..... وجدت العيادة مقفولة..... فتحت ملك العيادة....... ولم تجده بالداخل.....
نزلت ملك .. ركبت السيارة....
أدهم :اي
ملك: مش فوق ودخلت العيادة بس معرفتش جي ولا....
أدهم :هو انتي مهتمة بالموضوع زياده...
ملك :لا عادي....
أدهم :خلاص كلمي قوليله انك اتاخرتي وهو مكنش موجود ومش هتعرفي تيجي الشغل تاني..... عشان الامتحانات.....
ملك :حاضر.....
أدهم :هو انتي بتحبي معتز......
ملك بصدمه :نعم؟ ....
أدهم :سؤال عادي.....
ملك :لا
**************************************
ف منزل عبد الحميد......
دخل عبد الرحمن لوالده المكتب....
عبد الرحمن :كنت عاوز اتكلم معاك يا ابوي....
عبد الحميد :اتفضل يا ولدي
عبد الرحمن :هو النوري بيهددك بحاجه....
عبد الحميد :لا عايش ولا كان اللي يهدد عبد الحميد العطار.....
عبد الرحمن :اومال ليه عاوز تخلي عمر ينسحب....
عبد الحميد :مفيش حاجه يا ولدي بس انا مش عاوز عدواه مع النوري.......
**********************************
ف شركه العطار.....
كان عمر يجلس ف غرفه الاجتماع مع بعض الموظفين......
عمر :المناقصة خلاص قربت والمشروع انا شاغل عليه.........وعاوز تعديل على بعض التصاميم.....
ومش عاوز اي غلطه فاهمين.....
رد عليه احدي الموظفين:.... بس المناقصة دي صعبه واحتمال الخسارة اكبر.....
عمر: شركة النوري بتكون واخده نسخه من ملف اي شركه.... فعشان كدا مكسبها بيكون معروف....
رد عليه احدي الموظفين:.... يعني قصد حضرتك اننا هناخد.... الملف من شركه النوري...
عمر :بظبط كدا واحنا عاملين اكتر من تصميم...وهنقيم بعد ما نأخذ ملف من شركه النوري.....
قال إحدى الموظفين : بس الوقت مش ف صالحنا.
عمر :انا هتصرف......... اهااا احب اقدملكم استاذ يوسف العطار........ دخل يوسف الغرفة.....
عمر :اتفضل يا استاذ يوسف.....استاذ يوسف العطار هيكون المدير التنفيذي .....
*************** **** **** ********
وصل أدهم و ملك الشقة......
ادهم :مكلمتهوش ليه....
ملك :هكلمه
أدهم :يعني مكلمتهوش ف الطريق.... مش عاوزه تكلمي قدامي....
ملك :لا عادي.... هتصل بي اهو....
اتصلت ملك بمعتز وهي متوترة من وجود أدهم
ملك :الو....
معتز بلهفه :انتي فين....ومبترديش ليه
ملك :انا روحت العيادة بس ملقتش حضرتك.......
معتز :انتي كويسه...
ملك :ايوه الحمد الله....،معلش يا دكتور مش هقدر اجي الشغل لأني عندي امتحانات...
معتز :ماشي بس ابقى طمينني عليكي و لو احتاجتي ....
ملك :حاضر......
أدهم :قالك اي
ملك :قالي ماشي وعاوز يطمن عليا......
أدهم :امممم معتز حنين انا عارفه......
ملك :بتقول حاجه....
أدهم :لا... امتحانك امتي....
ملك :بكرا الساعة 10.....
أدهم :تمام هعدي عليكي اخدك.... واستناكي
ملك :ليه
أدهم :بحب أضع وقت.... انا ماشي....
ملك :طيب.... خرج أدهم وقفل الباب خلفه
ملك :هو ماله بيتقمر عليا ليه.........
**********************************
ف منزل سليمان النوري
وصل أدهم الي المنزل..... واتجه ليصعد السلم...
ولكن أوقفه صوت والده....
سليمان :تعالي ورايا على المكتب يا أدهم ....
دخل أدهم خلف والده.......
سليمان :اقعد......
أدهم :خير يا بابا....
سليمان :عرفت حاجه عن ملك العطار....
أدهم :اهااا وبعت الرجالة يخدوها
سليمان :وهي فين...
أدهم :إسكندرية.....
سليمان :ليه
أدهم: قولت عشان محدش يعرف طريقها وتقدر تستغل الفرصة......
سليمان :خلاص ابقى بلغ بنادر.......
أدهم :بابا مش عاوز نادر يعرف.....
سليمان :ليه.....
أدهم :عادي بس نادر متهور وانا مش عاوز مشاكل........
سليمان :ماشي......
****** ***************** *** ***
ف شقه بوسي....
نادر :عرفتي حاجه
بوسي :اهااا هي شاغله عند معتز صاحب مراد ابن عمك......
نادر :عرفتي ازاي....
بوسي :المهم اني عرفت، ناوي على اي
نادر :هروح هناك واجيبها....
بوسي: بس تقريبا معتز عينه عليها
نادر :وماله........
*********************************
طرقت ناديه غرفه ابنها ودخلت.....
ناديه :مالك يا ابني مطلعش برا من ساعه ما جيت ......
حازم :مفيش حاجه يا ماما.....
ناديه :بصراحه يا ابني انت تستأهل لأنك لو كنت قولتلها كانت زمانها هنا وقاعده معانا......
حازم :مكنش ف وقت
ناديه :لا انت فيها.....
حازم :ازاي
ناديه :تروحلها بكرا وتفتحها ف الموضوع....
حازم :تفتكري هتوافق.....
ناديه:انت مفيش واحده ترفضك يا حبيبي.....
**************************** ******
استيقظت ملك وصليت الفجر واحضرت كتبها وجلست لتذاكر وتراجع ....
ملك :ا الساعة بقيت 8........رن هاتفها.....
ردت ملك....
أدهم :خلصتي....
ملك :اهااا
أدهم :10 دقائق وهبقي عندك خلصي وانزلي.....
ملك :حاضر....
وصل أدهم وانتظرها بالسيارة تحت العمارة....
رن هاتفه..... وكان المتصل حازم...
حازم :انت فين
أدهم :هودي ملك الامتحان....
حازم :كنت عاوز اتكلم معاك ف موضوع مهم....
أدهم :اي هو
حازم :خلص الأول وبعدين تعالي على الشركة ونتكلم هناك......
أدهم :طب ما تقول هنا انا مش عاوز نادر يشك ف حاجه وهو موجود ف الشركة.....
حازم :انا قررت اقول لملك اني عاوز اتجوزها...........
أدهم :.............
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
الفصل الثامن
وصل أدهم ملك الي الجامعه وانتظرها بالسياره........ وبعد مرور ساعه ونص خرجت ملك........وفتحت باب السياره وركبت....
أدهم :عملتي اي.....
ملك :الامتحان كان حلو.....
أدهم:واومال مالك مكشره ليه....
ملك :عشان الماده دي سهله وانا مزكرها بس الماده الجايه رخمه اوووي والدكتور بتاعها رخم... وكمان انا مكنتش بحضرها.....
أدهم :ومكنتيش بتحضري ليه.....
ملك :لاني مش بفهم منه حاجه.....
أدهم :طيب..... هبقي ازكرهلك......
تمتمت ملك بصوت منخفض :يعني انا هفهم منك.......
أدهم :انا غلطان يا ستي ......
ملك :سوري
أدهم :خلاص جربي..... يا بنتي انا المفروض كنت ابقى دكتور.... بس الظروف بقا....
ملك :اممممم... طب ومبقتش دكتور ليه....
أدهم :عشان الشركه....
ملك :ايوه اكيد مكنش حد هيسيب الشركه واشتغل ف التدريس..... وبعدين كدا احسن
أدهم :اشمعنا....
ملك :اصلك مكنش هينفع انك تبقى دكتور.....
أدهم :ليه ناقص ايد مثلا....
ملك :لا... بس البنات اوفر ولما شافوا دكتور حلو... بيقرفونا....
أدهم :قصدك اني حلو....
ملك : لاعادي... ،بس البنات اللي اوفر ف تصرفاتهم....
أدهم :مقبوله منك يا ستي....
ملك :يعني شكلك حلو شويه بس انا معرفش.....
أدهم :ليه هو انا مش باين....
ملك :عشان حرام ابصلك بغرض اني اشوفك حلو ولا
أدهم :ليه
ملك : لا ن غض البصر ليس واجباً على الإطلاق، ولكنه واجب عن الحرام، قال الطبري رحمه الله: يكفوا من نظرهم إلى ما يشتهون النظر إليه، مما قد نهاهم الله عن النظر إليه.
وأمّا نظر الفجأة: فمعفو عنه للرجل والمرأة، لأنه غير مقصود ويعسر التحرز منه، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم لِعَلِي: يَا عَلِي لاَ تُتْبِعِ النَّظْرَةَ النَّظْرَةَ، فَإِنَّ لَكَ الأُولَى وَلَيْسَتْ لَكَ الآخِرَةُ.
يعني لو بصلتك غصبن عني.... يعني بدون قصد....
والرسول قال النظره الأولى تحل ولكن التانيه لا عشان أكيد هكون قصدها....
وعَنْ جَرِيرٍ قَالَ سَأَلْتُ: رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنْ نَظْرَةِ الْفَجْأَةِ، فَقَالَ: اصْرِفْ بَصَرَكَ. رواهما أبو داود.
وأما تعمد نظر المرأة إلى الرجل الأجنبي من غير شهوة أو خوف فتنة، فقد ذهب بعض أهل العلم إلى جوازه، زي مثلا لو نظرت لدكتور الجامعه عشان افهم وهو بشرح......
أدهم :وانتي عرفتي الحاجات دي منين َ....
ملك :عادي... بابا وماما كانوا بيصلوا... وعارفين دينهم كويس... وانا كنت بتعلم منهم حاجات كتير.... دا غير النت ف كل حاجه.....
أدهم :وانتي كنتي بتستخدمي النت ف كدا.....
ملك :ايوه عشان لما حد يسألني على حاجه اقدر افيد الناس مش ابقى بفتي......
أدهم :كل دا وانتي عندك عشرين سنه.....
ملك :مش بالسن وبعدين انا مش بعمل حاجه صعبه....
أدهم :امممم..... ومكنتش بتغيري من صحابك عشان هما بشعرهم وانتي محجبه وطريقه اللبس متغيره.....
ملك : لا......و لان الحجاب واجب على نساء المسلمين.........
والحجاب يُطلق على اللباس الواسع، السابغ، الذي يستر المرأة المسلمة، بحيث لا يصف ما تحته، ولا يشفّ، ولا يرى أحداً من الرجال من غير محارم المرأة أي شيء من بدنها، وممّا يبيّن معنى الحجاب قول الله تعالى: (وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ)،ومن وراء حجاب؛ أي لا يرى الله تعالى،أمّا حكم لبس الحجاب فهو واجب على جميع نساء المسلمين، بالكتاب، والسنة، وإجماع العلماء، حيث أوجبه الله -تعالى- لِما فيه من خيرٍ ومصلحةٍ للمرأة المسلمة وللمجتمع، حيث قال الله تعالى: (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا)، فأمر الله -تعالى- عامة نساء المسلمين ونساء الرّسول -صلّى الله عليه وسلّم- بشكلٍ خاص بارتداء الجلابيب؛ ليتميّزن عن نساء الجاهلية وعن الإماء، وحتى لا يتعرّض لهن أي فاسق بأذى، والجلباب يُطلق على ما ترتديه المرأة من رداء،[ ومن أدلّة وجوب الحجاب: قول الرّسول صلّى الله عليه وسلّم: (المرأةُ عورةٌ؛ فإذا خرجتِ استشرفَها الشَّيطانُ)،ويُمكن القول ممّا سبق أنّ كلّ أجزاء بدن المرأة عورة، ومنها وجهها، وقال العلماء: حتى ظفرها من العورة، فوجب عليها إذا خرجت أن ترتدي لباساً يستر جميع بدنها.
كان أدهم يستمع لها بااعجاب...وقال :طب ليه منصحتيش سمر صاحبتك....
ملك :انا قولت ليها كتير وقولتلها حرام تقلعي الحجاب بس هي مسمعتش كلامي... وكل ما كنت بشوفها كنت بقولها بس للاسف.......
أدهم :احنا وصلنا يلا انزلي .....
ملك :ماشي ...
أدهم : انا هروح الشركه...... عاوزه حاجه...
ملك :لا شكرا.....
نزلت ملك من السياره..... وصعدت ف الاسانسير ودخلت الي الشقه.....
اتجهت الي الحمام توضات..... وخرجت تبدل ملابسها.... وصلت الظهر .... وبعدين نامت على الفراش....... كانت تفكر ف أهلها وادهم ....... و اللي هيحصل بعد الأسبوعين يخلصوا.......
ولكن غلبها النوم........
************************************
ف الشركه.....
اتصل أدهم بحازم وطلب منه ان يأتي اليه...... وبعد دقايق اتي حازم....
أدهم :اي يا حازم جواز اي
حازم :انا قصدي الجواز اسلم حل......
أدهم :والله
حازم :انا قولت هعرض عليها الفكره....
أدهم :طب ما ممكن متوافقش....
حازم :وممكن توافق....
أدهم :ابقى قولها بس ان وفقت يبقي الموضوع يتأجل..... لبعد الأسبوعين...
حازم :مش مشكله....
أدهم :نادر مكلمنيش بقاله يومين..، هو كلمك ....
حازم : لا... يمكن حس بحاجه.....
أدهم :ربنا يستر بقا لحسن انا اتخنقت....
حازم :انا هروح اشوف الشغل وبعد كدا هروح لملك.....
أدهم من غير نفس :ربنا معاك......
************************************
كانت سميحه تجلس عند جارتها.......
سميحه :والله بحمد ربنا يا ام محمد... اني مجوزتش حاتم ليها.....
ام محمد :اشكري ربك بقااا.. طلعت ماشيه على حل شعرها وانتي ابنك حاتم متربي ومحترم.....
سميحه :كل يوم وتاني الاقي رجاله طالعه ونازله وطبلت ف الاخر انها مشيت كمان....
ام محمد :ربنا يسترها علينا ياااختي البنات مبتقش تخاف من حد......
سميحه :يلا هنعمل اي بقا... الدنيا اتغيرت....
ام محمد :صوبي الشاي يا بت يا هاجر.....
سميحه :سيبي البت تزاكر....
ام محمد : تزاكر اي بس دي مخلصه جامعه...... دي قاعده طول النهار والليل على الكمبيوتر......
أحضرت هاجر الشاي وسلمت على سميحه وبعدين دخلت الي غرفتها.......
سميحه :والله هاجر زي القمر.....
ام محمد :نفسي اجوزها.... وافرح بيها....
سميحه :وانا عندي عريس....
ام محمد :مين
سميحه :حاتم ابني يا وليه....
ام محمد :خلاص ناخد رأي العيال.....
سميحه :انا مش هلاقي احسن من هاجر لحاتم..... وكمان هيقعدوا معايا ف الشقه و انتي عارفه اني مش معايا حد....
**************************
ف بيت عبد الحميد....
كانت سعاد وزينب يشلغان بتحضير الطعام كالعادتهم كل يوم...... ومحدش موجود ف البيت غير مني......
نزلت مني تتسحب على أطرافها اصابعها على السلم....... وبعدين ذهبت إلى المطبخ ونظرت من بعيد وجدتهم مشغولين.... خرجت من باب البيت بحذر لكي لا يريها احد.....
مشيت خطوات واسعه ف حديقه البيت حتى وصلت لاخرها..... وخرجت من باب البيت الخلفي..........
وكان يوجد أحد ينتظرها خلف الباب......
مني :اتاخرت عليك.....
سعيد :اوووووي........... كل دا عشان تيجي.....
مني :معلش يا جلبي... عشان محدش يحس بحاجه..... وبعدين انا مفهم امي اني بحب عمر عشان متشكش فيا.....
سعيد :يا خربيت عقلك...... وحشتني
مني :وانت كمان..... بقالك فتره مبتجيش....
سعيد:الشغل يا روحي وبعدين انا خايف جدك يحس بحاجه.....
مني :متقلقش يا حبيبي..... احنا ف الامانه.....
سعيد :تفتكري هيوافقوا على جوزانا.....
مني :مش عارفه
سعيد :فرق السن وممكن جدك ميرضاش.....
مني :امممم..... بس انا موافقه.......
سعيد :وانا بحبك اوي
مني بخجل :وانا كمان...........
******** ** **** ******* *** ***
عزه :منصور انا كنت محتاجه....فلوس َ..
منصور :مش معايا....
عزه :ماانت طول النهار قاعد على الكنبه هيبقى معاك منين.....
منصور :اخرسي يا وليه سيبني اتفرج على الفيلم.....
عزه :مش هسكت يا منصور انا سيبت بيتي وبنتي واتجوزك..... وانت خدت كل اللي كان معايا عشان تجيب القرف اللي بتشربه دا.......
منصور :هو انا قولتلك تسيبي البيت....
عزه :قصدك اي
منصور :الباب يفوت جمل.....
عزه :وفلوسي اللي خدتها مني.....
منصور :الله يعوض عليكي بقا.... انا نازل لحسن انتي عكرتي مزاجي.....
عزه بحسره:يا نيله بختك يا عزه.... انا اللي غلطانه.... وسيبت بنتي........
********************************
كان نادر يجلس ف مكتبه وباله مشغول ان ليه أدهم مسالش ولا جاب سيره ما ساعه ما كانوا ف الشركه عند عمه..........
*******************************
استقظت ملك على صوت الباب قامت وارتديت اسدالها بسرعه... وفتحت الباب. ..
ملك :اتفضل يا استاذ حازم... دخل حازم وجلس على الاريكه
حازم :انا بحسبك مش موجوده وسألت الحرس قولولي انك ف الشقه....
ملك :كنت نايمه عشان جيت من الامتحان تعبانه..
حازم:وعملتي اي
ملك :الحمد الله كان سهل.....
حازم :ملك كنت عاوز اتكلم معاكي ف موضوع ...
ملك:اتفضل ...
حازم :بصي انتي لوحدك وبعد اسبوعين احنا مش عارفين اي اللي هيحصل.... وأهلك ممكن هيخدوكي. او يحصل حاجه غير متوقعه.... بس هو ف حل واحد عشان دا ميحصلش.....
ملك بااهتمام :اي هو
حازم :نتجوز.......
اتصدمت ملك من طلب حازم فهي تعتبره زي اخوها الكبير.....
وظنت ان مساعدته لها بدون مقابل..... ولكن ما تلك الورطه اللي وضعني بها......
حازم :فكري.... براحتك....انا همشي....
***********************************
ف بيت عبد الحميد......
خرجت سعاد من المطبخ...... وجدت مني تتدخل من الباب
سعاد :كنتي فين....
مني بتوتر:كنت ف الجنينه برا..
سعاد بشك :اممم ومن امتى وانتي بتطلعي برا....
مني :بشم هوا..يا ماما ...
سعاد :طيب....
***********************************
نادر :سمر انا عاوزك تروحي مشوار
سمر :فين
نادر :عياده هتشوفي ملك موجوده ولا وتنزلي....
سمر :نادر مش ملاحظ ان الموضوع بقى بايخ....
نادر بغضب :انتي اتجننتي ولا اي....
سمر :لا متجننتش وعارفه اني مليش حق اتكلم عشان انا مش محترمه وزباله... زباله عشان وصلت انضف انسانه عرفتها لطريق واحد زيك...... كل شويه تقولي ملك ملك.... تبقى قاعد معايا وتقولي ملك..... بتحاسسني اني مش موجوده..... حتى لما عاجبني أدهم يطلع على علاقه ببوسي اللي انت عرفتني عليها.... أدهم عمري ما بصلي مع ان انا وبوسي منفرقش عن بعض كتير..... حتى ملك يوم ماانا طلعت زباله معها ربنا بعتلها حازم عشان يخلصها منك.... انا مش هروح ف حته.... سيبها ف حالها بقا مش كفايه... انا وصلت لكدا عاوز منها هي اي......
نادر بضيق من كلامها :براحتك يا سمر...... وسيبها ومشي.....
***********************************
دق جرس الباب وقامت ملك تفتح.....
دخل أدهم وجلس
لاحظ أدهم احمرار عينها وقال :مالك كنتي بتعيطي....
ملك :لا مكنتش بيعيط.....
أدهم :حصل حاجه
ملك :مفيش حاجه.....
أدهم :مش واضح ....
ملك :استاذ حازم قالي عاوز يتجوزني عشان محدش يعرف يخدني من اهلي ....
أدهم : هي فكره حلوه.... بس انتي موافقه ...
ملك:مش عارفه....
أدهم :عادي هو يا اها يا لا
ملك :بس.....
أدهم :انتي حاسه بحاجه من ناحيه... مشاعر وكدا....
ملك :لا مش حاسه بايه حاجه خالص.....
أدهم :يبقى خلاص قولي لا....
ملك :هو الموضوع محرج.... انا مش بحب حد يقولي كدا....
أدهم :بصي هو حازم راجل كويس ومحامي وهيعرف يحافظ عليكي و باباكي كان بيحبه ... لو عاجبك وافقي... لو لا يبقى خلاص عادي....
ملك :بس أنا كدا مش هعرف اتعامل معها زي الاول....
أدهم :ليه عادي.... وبعدين هو قالك نتجوز اومال لو قالك هاتي بوسه كنتي عملتي ايه.......
ضحكت ملك.....
أدهم :ضحكتك حلوه...، اول مره اشوفك بتتضحكي اصلا انتي كنتي هتجبيلي اكتئاب.......
ملك :ههههههه مش لدرجه...
أدهم :قومي هاتي الكتب عشان شويه ومش هتعرفي تتعامل معايا انا كمان.....
ملك :ههههه حاضر
دخلت ملك وحضرت الكتاب والملازم الذي تخص الماده.....
ملك :اهي الماده الرخمه...
أدهم :طب اقعدي...
جلست ملك جانبه..... ولكن كان بينها مسافه كبيره.... بدا أدهم يشرح لها...............
أدهم :خلصت....
ملك :وانا فهمت....
أدهم :بجد طب الحمد الله...
ملك :شكلك كنت شاطر....
أدهم :ايوه.... ،انا كنت بجيب امتياز....
ملك :ازاي....
أدهم :قصدك اي....
ملك :ولا حاجه....
أدهم :لا قولي
ملك:يعني ازاي كنت بتزاكر وبتصاحب وبتشتغل وبتعمل كل حاجه.......
ادهم :عادي َ.. انا كنت حابب اني ادخل هندسه.... لما كنت بشوف بابا والتصاميم اللي بتتعمل كنت بنبهر بها اوووي عشان كدا دخلتها لاني لما بعوز حاجه بعملها.... وكنت بطلع باامتياز كل سنه....و انا كنت شاغل مع بابا يعني يوم اهاا ويوم لا بس كان من باب الخبره... موضوع اني بصاحب فعادي... ،انا ابويا ذات نفسه مصاحب ولي علاقات مع ستات كتير....
ملك :بس دا غلط....
أدهم :ف حاجات كتير غلط مجتش على دي.....
ملك :ف سؤال محيرني.... بصراحه
أدهم :اي هو
ملك :هو انت وبوسي متجوزين....
أدهم :لا....
ملك :اممممممممم.... طيب....
أدهم :بتسالي ليه
ملك :عادي... طب انتم ليه مش بتتجوزا
أدهم :عادي مرتاحين كدا... هي براحتها وانا براحتي.....
ملك :وانت بتحبها......
أدهم :معرفش.... بس بوسي بتقف جنبي ف حاجات كتير.. برتاح معها......
ملك :شكله لا....
أدهم :عرفتي ازاي....
ملك :اصل اللي بيحب حد بيقول انه بيحبه..... مش هيقول معرفش... بس هي بتحبك....
أدهم :امممم وعرفتي ازاي
ملك: شكلها كدا....
أدهم :كل حاجه عندك بشكل.....
ملك :هههه اهاااا...
قطع حديثهم رنين هاتف أدهم....... رد أدهم...
بوسي :اي يا أدهم انتي نسيتني ولا اي
أدهم :لا مقدرش....
بوسي :اومال مش بتسأل عني ولا جيت ليه
أدهم :كان عندي شغل مهم والله انتي عارفه ان المنقصه قربت....
بوسي:ايوه.... ربنا معاك يا حبيبيي... هتيجي ولا
أدهم :لو خلصت هجيلك...
أدهم :ملك.... سرحتي ف اي
ملك :ولا حاجه.... ،هي المنقصه امتى.
أدهم :خلاص هانت...... اهي
ملك :هو لو انتم خسرتوا المنقصه.... انا هيحصلي أي...
أدهم :بصراحه معرفش، بس متخافيش هتصرف....
ملك :اصل لو كسبتوها اهلي هيخدوني.... ولو خسرتوها...... أكيد مش هتودوني لأهلي وهتعملوا حاجه تاني.....
أدهم :هو انتي خايفه مني.....
ملك :لا بس معرفش ليه مش خايفه... مع اني يعني...
أدهم :سكتي ليه.....
ملك :ولاحاجه
أدهم :قصدك على يوم التليفون
ملك :اها
ادهم:ما انا سيبتك وقتها....
ملك :ايوه بس برضو...
أدهم :ساعتها كنت عاوز اشوفك..... ونادر قالي هاتلى البت دي وأنا كان تليفونك معايا فاستغليت الفرصه دي.....
ملك :يلا حصل خير......
أدهم :ايوه ليه مش خايفه.....
ملك :مش عارفه بس انا مش حاسه بخوف.....
أدهم :يعني واثقه ف كلامي
ملك :نص نص الصراحه اصلي بقلق.....
أدهم :ههههههه... لا يا ستي متخافيش...
ملك :ربنا يستر......
أدهم :ههههه ليه
ملك :اصلي أخاف تيجي تقولي نتجوز عشان اهلك والكلام الفاضي دا......
ادهم :هههههه لا متخافيش.....
*********************************
يوسف :هو انت هتجيب الملف من شركه النوري ازاي.....
عمر :عادي.... سهله....
يوسف :دا لو عرف هيموتنا......
عمر :ليه........
يوسف :يعني انت عارف حد من الشركه
عمر :ايوه وحد قريب كمان.....
يوسف :طب ربنا يستر..... لأن انا مش مرتاح....
عمر :انا هدخل انام... عشان عندنا شغل بدري....
يوسف :مش هتقولي مين اللي تعرفه.........
عمر :..............