رواية مغامرات عائليه الفصل الأول 1 ج 2 بقلم همسه كاتبه


رواية مغامرات عائليه الفصل الأول 1 ج 2 بقلم همسه كاتبه



و بعد مرور سنة …

جلست على مقعد الرصيف  تقبض على ورقة بين يديها … بدأت تبكي و تمسح دموعها بكم فستانها 
: هو القمر بيعيط ليه ؟ 
نظرت بجانبها وجدت طفل سمين يمسك باقة ورد بيده 
حبيبة : شكرا مش عايزة ورد 
الطفل : انا مش جاي اعرض عليكي تشتري مني .. انا بكلمك عشان مش حابب اشوفك بتعيطي 
حبيبة : ليه هو انت تعرفني ؟
الطفل : ابدا … بس صعبتي عليا .. انتي بنت حلوة اوي 
حبيبة بابتسامة : شكرا 
الطفل :  صدق الي قال … الحلوة حظها مال و المعفنة بتدلع يمين و شمال .. و اديكي قاعدة قدامي حزينة من قلة حظك يا عيني عليكي 
حبيبة : لا مش كدة خالص .. انا بس مخنوقة شوية 
الطفل : هو انتي كمان زعلانة عشان صحابك بيتريقو على كرشك زي ما الاولاد بيعملو معايا ؟ 
ضحكت من بين دموعها و قالت : ده مش كرش يابني 
الطفل : لا كرش .. بصي انتي حلوة اوي بس لازم تخسي شوية  .. اصل انا بقالي يومين مش باكل عشان عايز اخس 
حبيبة بشفقة : ليه يا حبيبي .. انت لسا صغير و شكلك حلو اوي .. ما تسمعش كلامهم دول مش فاهمين حاجة 
الطفل بسرحان : انتي طلعتي طيبة اوي … اسمك ايه ؟ 
حبيبة : انا حبيبة 
الطفل : حتى اسمك حلو .. انا بطيخة 
حبيبة بضحك : اييه ؟! هما بيقولك بطيخة ؟ 
بطيخة : ايوة
حبيبة : طب اسمك الحقيقي ايه ؟ 
بطيخة : اقسم بالله بطيخة .. من يوما وعيت ع الدنيا و هما بيقوليلي كدة 
حبيبة : هما مين الي بيقولولك كدة ؟ ازاي مامتك و باباك وافقو ؟ 
بطيخة : معنديش ماما و بابا .. اصل انا اتربيت عند المعلم بركة و هو دلوقتي الي مشغلنا 
حبيبة بشفقة : طب ليه ما رحت لملجأ بدل ما تتبهدل بالشوارع 
بطيخة : بكل الاحوال متبهدل متبهدل … سيبك من قصتي المأسوية دي و قوليلي ليه بتعيطي ؟ 
حبيبة : مفيش بس مدايقة شوية  
بطيخة و هو ينظر للورقة : اااه .. دي بقا ورقة طلاقك و انتي بتعيطي عشان اطلقتي ؟ 
حبيبة بفزع : لا طبعا بعد الشر ايه الكلام ده 
بطيخة : يبقى عشان صحابك بيتريقو على كرشك 
حبيبة بضحكة : يا ابني و الله ده مش كرش  .. اوك بطني كبيرة شوية عشان انا حامل 
بطيخة بشهقة : حامل ؟؟؟ يبقى الراجل الي غلطتي معاه طلع ندل و ما اعترفش بالبيبي و اول ما قولتيله سابك و هرب مش كدة ؟ 
حبيبة بضحكة : ايه مسلسل الحقيقة و السراب ده  .. على فكرة انا متجوزة و جوزي مبسوط اوي بالبيبي  
بطيخة بتفكير : يبقى دي تحاليل و اكتشفتي ان … 
حبيبة بمقاطعة : بس بس ما تكملش .. بعيط عشان سقطت بالامتحان .. ضروري تكسفني  يعني ؟! 
بطيخة : كل الي انتي عاملاه ده عشان حتة امتحان ؟! عادي يا حلوة تقدري تعوضيه و تنجحي 
حبيبة ببكاء : ما دي تاني مرة اسقط بنفس الكورس .. انا تعبت اوي 
بطيخة : بس انتي زي ما بتقولي انك متجوزة و هتيجبي نونو قريب و اديكي في الجامعة كمان … طبيعي مش هتقدري توفقي بين كل دول …ما انتيش سوبرهيرو يعني 
حبيبة : عارفة .. بس الحق عليا من الاول كان لازم استنا لما اولد و بعدها ابقى اكمل دراسة 
بطيخة : معلش .. على الاقل دلوقتي هترجعي لبيتك .. هتاخدي شور يريحك و هتاكلي اكل نضيف و لما تنامي هتنامي على سرير مريح … عندك حاجات كتير تستاهل انك تفرحي مش زيي بتطلع عيني على ما اجيب رغيف عيش يسد جوعي 
حبيبة بتأثر : هو انت جعان ؟ 
بطيخة بخجل : اوي .. بس مش باكل عشان بخسس 
حبيبة : ما تكدبش عليا .. انت معكش فلوس تشتري اكل مش كدة ؟ 
بطيخة : لا و الله معايا اتنين جنيه و هبيع الورد ده و بعدها هشتري عيش قبل ما المعلم بركة ياخد الفلوس مني 
حبيبة بحماس : انا معايا شوكلاتة .. خد دي ليك 
بطيخة : لا لا خليهم عشانك .. انتي حامل و لازم تتغذي كويس
حبيبة : هاكل حتة و انت حتة  .. عيب تكسفني هو احنا مش بقينا صحاب ؟ 
بطيخة بابتسامة : ايوة 
اخذ قطعة شوكلاته من يدها و رفعها امامه يتأملها بجوع 
حبيبة بابتسامة : خد دول كمان 
بطيخة : شكرا .. انا مش باخد من حد فلوس ببلاش 
حبيبة : و مين قال انهم ببلاش ؟! دول تمن الورد الي معاك .. هشتريهم كلهم 
بطيخة : بس الفلوس دي كتير اوي على كام وردة 
حبيبة : و الله لو كسفتني هعيط اكتر 
بطيخة و هو يأخذ النقود : مش بقدر اكسفك 

وقفت امامهم سيارة اوس .. نزل منها و خلع نظارته الشمسية و قال : انتي مش هتبطلي الحركات دي يا حبيبة 
حبيبة لبطيخة : ده جوزي .. هروح انا باي 
بطيخة بنظرات حادة : استني هنا عايز اتكلم معاه كلمتين 

اتجه لاوس و وقف امامه تماما 
اوس باستغراب : مين ده يا حبيبة ؟ 
بطيخة : مش مهم انا مين .. ابقى خد بالك منها و ما تسيبهاش تنزل لوحدها .. بقالها من الصبح بتعيط و انت بتتسرمح بالعربية الغالية دي 
اوس بذهول : بتعيط ؟! 
اتجه لحبيبة بسرعة و سحبها له بقوة
اوس بلهفة : مالك يا حبيبتي ؟ تعبانة ؟ حاسة بحاجة ؟
حبيبة : لا .. بس مدايقة شوية ..هحكيلك في البيت امشي نروح 
اوس : طيب .. يلا بينا 
حبيبة : باي بطيخة 
بطيخة : باي … خودي بالك من نفسك 

تركته و لم تأخذ الورد … ركبت السيارة و انطلقو نحو البيت  .. بينما الطفل ينظر لهم بسرحان 
اوس بضحك : اسمه بطيخة ؟! 
حبيبة بابتسامة : ايوة .. انت ليه نزلت بدري كدة ؟ 
اوس : كلمت البيت و قالولي انك لسا ما روحتيش فقلقت و نزلت ادور عليكي كالعادة 
حبيبة بتوتر : اه اوك .. طب بعد ما توصلني ابقى ارجع للشغل 
اوس : مالك يا حبيبتي ؟ ليه زعلانة ؟ 
حبيبة بخنقة : مش قادرة اتكلم 
اوس : حبيبة احنا من امته بنخبي على بعض ؟ احكيلي ايه الي حصل من غير لف و دوران
حبيبة بضيق : مكسوفة اقول 
اوس باستغراب: ليه ؟! انا جوزك يا بت هتتكسفي مني ؟! 
حبيبة : هففف سقطت بالامتحان و هشيل المادة ارتحت كدة  ؟! 
اوس بابتسامة: عادي يحببتي مش اول مرة 
حبيبة بغضب : اوس ما تتكلمش كدة عشان انا فعلا مدايقة 
اوس : طيب انا اسف .. ملعون ابو المذاكرة الي هتزعل حبيبتي .. انتي بس اولدي و هتعوضي كل حاجة راحت بعدين
حبيبة : ما بعد ما اولد البيبي هياخد كل وقتي .. ما انت شايف فريدة اهي مش بتفضى تكلم حد من كتر ما تعبت مع  آسر  
اوس : طبيعي يا حبيبتي عشان لسا صغير 
حبيبة : و الله ؟ و انا امته بقى هلحق اتخرج ؟ 
اوس : يا حبيبتي افهميني .. انتي لما تولدي كلنا هنكون جنبك و هنساعدك .. ع الاقل وقتها مش هتبقي شايلاه في بطنك 
حبيبة بتوتر : خايفة اوي .. خايفة اني ما اقدرش اكون ام كويسة 
اوس بابتسامة : صدقيني هتكوني احسن ام بالدنيا .. سلمي امرك لله يا حبيبتي و كفاية خوف … انا معاكي و مستحيل اسيبك 
وضعت رأسها على كتفه و قالت بخفوت : دي اكتر حاجة مطمناني ..طول ما انت معايا مش بخاف من حاجة 

*************

بعد وقت 

دلف اوس و حبيبة لبيتهم و مجرد ان وصلو الليفينغ انصعقو من كمية الفوضى … كان يمتلئ بالاوراق من كل مكان و بالوسط تجلس حلا و تكتب على اللابتوب 

حبيبة بصدمة : ايه المنظر ده يا حلا ؟؟؟
حلا : ايه ده انت جيتو ؟ توقعت تخرجو تتغدو مع بعض  
حبيبة بنرفزة  : ايه الي عاملاه في البيت ده ؟! ليه كل الاوراق متنتورة كدة ؟ 
حلا : معلش .. اصل والله انا متوترة شوية بعمل ابحاث كتير و بكرا هطلع اقول كلمة في الندوة الي نظمتها الجمعية  .. يعني لازم استعد كويس 
حبيبة : تقومي تبهدلي البيت كدة ؟ حطي باسكت عندك و روقي المكان بسرعة 
امسك اوس احد الملفات و قرأ عنوانه 
اوس بابتسامة :  بحث بعنوان تأثير العنف على الصحة النفسية للمرأة …..الله .. الله عليكي يا فنانة .. و يا ترى كتبتي عن عنف بعض الستات تجاه خلق الله  و لا دي ازدواجية معايير  ؟ 
حلا : اوس ما تتريقش عشان مش فاضية اتخانق معاك 
في هذه اللحظة سمعو صوت جرس الباب و اتجهت حلا لفتحه 
اوس : اكيد فارس السمج
دلف فارس و قال بمرح : هيلوووو 
اوس : ايه الي جابك ؟ 
فارس : و الله جاي اشوف مزتي و اوصلها للجمعية بتاعتها 
اوس : و باباها عنده علم ؟ 
فارس : امم طبعا 
اوس : اقسم بالله لو كنت بتكدب زي المرة الي فاتت لاكون مديك علقة موت 
فارس : و حياة شنب ابويا ما بكدب ..بعدين دي مراتي و معايا عقد جواز يثبت الكلام ده 
اوس : اتلم يالا .. خودها يلا و غورو من هنا 
فارس بغمزة : ليه عايز يخلالك الجو و لا ايه ؟ 
اوس بحدة : انت ليه مصمم تتضرب يا اهطل ؟ 
فارس : خلاص خلاص .. امشي يا حلا 
حلا : طيب ثانية وحدة بس هجيب باقي الاوراق … بقولك ايه يا حبيبة انا هروح ساعتين زمن و ارجع على طول 
حبيبة : ماشي خودي بالك من نفسك 
حلا : اوعي تتغدي دلوقتي ماما عملت اكل و هتبعتهولك مع دينا …  لو جعانة اوي كلي حاجة خفيفة .. و ما تنسيش تاخدي الفيتامينات بتاعتك اوك ؟ 
حبيبة بابتسامة : اوك ما تقلقيش عليا 
حلا : امشي يا فارس انا جاهزة 
فارس : يلا بينا 

خرجو سويا و نظر اوس الى حبيبة 
اوس بحب : تعبانة ؟ اوديكي لاوضة النوم ؟  
اقتربت منه و وضعت يدها على صدره تداعب زر قميصه … ثم طبعت قبلة لطيفة على شفتيه 
حبيبة بدلع : ايوة تعالا نروح اوضتنا 
اوس بخبث : اوبااااا … من عنيا يا حبيبة قلبي 
حملها و صعد بها للطابق العلوي 

**********************

دلفت خديجة اوضة بناتها باندفاع  

لارا بفزع : في ايه يا ماما خضيتينا 
خديجة بسعادة : بت يا غادة جدك كلم باباكي و اتفقو ان فرحك انتي و زياد بعد شهر 
اغلقت غادة المصحف بهدوء و وضعته بجانبها 
غادة بابتسامة : على بركة الله يماما 
خديجة : اخيرا هيجي اليوم الي اشوفك بيه عروسة يا قلب امك 
لارا بضيق : يعني خلاص هتسيبينا يا غادة ؟
غادة : مستحيل اسيبكم .. هفضل اجيلكم على طول يا حببتي 
لارا : كلكم بتقولو كدة و بعدها بتنسو ان ليكم اخوات .. اهي كارما عايشة مع اختها بنفس البيت و يا دوبك بتشوفها بالصدفة 
خديجة : معلش يا حبيبتي كل بنت و مصيرها الجواز .. بكرا انتي  كمان هتتجوزي و تتلهي في بيتك و عيالك 
لارا : انا مش عايزة اتجوز … مش هسيب البيت الي اتربيت بيه و الناس الي بحبهم عشان خاطر راجل 
خديجة : طيب طيب ما تفرقعيش بوشي …اساسا انتي لسا قدامك مشوار طويل .. الهندسة مش سهلة يا لارا …لازم تركزي بمذاكرتك كويس اوي 
غادة : ماما انا هلبس و اروح اشوف زياد .. قولي لبابا عشان اكيد هيسمعني شوية كلام يعكنن عليا 
خديجة : قولتله يا حبيبتي ما تخافيش .. انتي فرحك قرب و لازم تتكلمي مع زياد و تتفقو على كل حاجة قبل ما نروح هناك 
لارا : ضروري نروح الايام دي ؟ 
خديجة : جدك قال لازم نكون هناك بكرا الصبح 
لارا بخنقة : هففف هنروح و نفضل نتخانق زي المجانين 
خديجة : منا جاية انبهك انتي و اختك .. ده مش فرح اي حد و خلاص …ده فرح اختك يا لارا .. يعني اي مشكلة هتعملوها هتأثر علينا احنا فخدو بالكم كويس اوي و ما تتخانقوش مع حد 
غادة : ما تقلقيش يماما .. ما اعتقدش يحصل حاجة زي المرة الي فاتت 
اتجهت غادة لدولابها و اخرجت ملابسها 
خديجة : هتقابليه فين ؟
غادة : هنروح نشرب حاجة في كافيه مش فاكرة اسمه 
خديجة : ماشي يا حبيبتي بس حاولي ما تتأخريش … انا هوضبلك حاجتك الي هتروحي بيها 
لارا : انا عايزة افهم حاجة وحدة بس .. طالما هي هنا و العريس هنا و حتى شقتهم هنا .. هنروح  سوهاج نعمل ايييييه ؟ 
خديجة : بطلي دبش يا بت انتي انثى … سوهاج بلدهم و قرايبنا كلهم هناك 
لارا : بس فرح اوس و حبيبة كان اخف علينا .. تعبنا اوي بفرح تميم و فريدة و هنفرهد بفرح دول برضو .. ليه ما نعمله هنا يوم واحد و خلاص 
خديجة : و الله ؟! ده انا مستنية اليوم ده من يوما خلفتها عشان اعملها فرح كبير .. لما تبقي تتجوزي انتي نبقى نعملك فرح هنا … كفاياكي فتي يا لارا و اتلمي 
غادة : انا جاهزة … عن اذنكم 
لارا : هتروحي تقابلي خطيبك كدة ؟! 
غادة : ليه في حاجة على هدومي ؟! 
لارا : ايه الي عاملاه بنفسك ده ؟ ابوس ايدك حطي شوية ميكاب هتطفشي الراجل مش كفاية الجلابية دي ؟ 
غادة : اولا دي مش جلابية ده حجاب ماليزي .. ثانيا هو بيحبني زي ما انا و اكيد بعد الجواز مش هفضل متزوقة قدامه 24 ساعة .. و ثالثا و الاهم ان حرام احط ميكاب و انا خارجة 
لارا : ده انتي اوفررررر اوي بجد 
خديجة بحدة : لارا اتلمي .. ما ترديش عليها يا غادة .. شكلك حلو اوي و احسن حاجة عملتيها انك اتحجبتي … الي بيقرب من ربنا قلبه يرتاح يا بنتي
غادة بابتسامة : ربنا يخليكي ليا يماما .. عن اذنكم 
خرجت من الاوضة 
خديجة : اختك الي بتتريقي عليها دي من ساعة ما التزمت بقت انسانة تانية .. ليه مصرة انك تجرحيها حتى و هيا بتعمل الصح ؟ انتي المفروض تاخديها قدوة ليكي .. مش شايفة حياتها بقت احسن ازاي بعد ما ربنا هداها ؟ مش شايفة علاقتها بزياد قد ايه بقت احسن ؟ 

لارا بضيق : لو مهما عملت هتفضل غادة احسن مني بالنسبالك … منا كمان يماما عملت انجاز و جبتها الاولى بالثانوية العامة زي ما كنتي عايزة .. ايه الي لازم اعمله كمان عشان تمدحيني زيها ؟ 

خديجة : لارا انا فخورة بيكي زي ما انا فخورة باختك .. و اكيد مبسوطة بانك تفوقتي بالمدرسة .. بس الي يهمني اكتر هو سلوكك و تصرفاتك مع الناس الي بتحبك .. اختك دي بعد كام يوم هتسيبنا و تروح لبيت جوزها يعني بلاش تجرحيها و تزعليها بكلامك الي زي الدبش ده 

لارا : هو انا قولت ايه ؟ منا بتكلم عشان مصلحتها .. عايزة زياد يفضل يحبها و شايفها اجمل بنت بالدنيا 

خديجة : مهو بيحبها و شايفها كدة من غير لا ميكاب و لا لبس عريان  .. ما تخافيش عليها و ركزي بنفسك يا حبيبتي 

*********************

في فيلا اوس 
دلف فارس و معه حلا و دينا 
دينا : حلة المحشي دي تقيلة اوي .. خد يا فارس وديها المطبخ 
حلا بنهم : امته هناكل هموت من الجوع 
فارس : اطلعي يا دينا اندهي لحبيبة قبل ما البت دي تخلص ع الاكل كله 
دينا باستغراب : حبيبة مش بتنام بالوقت ده .. غريبة ليه ملهاش حس في البيت 
حلا : يمكن اوس معاها فوق 
فارس بخبث : اممم يا ابن المحظوظة يا اوس يقدر يستفرد بمزته وقت ما هو عايز 
حلا بحدة : فارس اتلم و روح رص الاطباق ع السفرة .. اطلعي يا دندن اندهيلهم 
دينا : هو اوس هنا فعلا ؟ 
حلا : ايوة عربيته لسا برا 
دينا : طب هطلع اشوفهم 

صعدت دينا للطابق العلوي و طرقت باب اوضتهم 
دينا بصوت عالي : يلا يا حبيبة الاكل جاهز .. اوس هاتها و انزلو 

تململ اوس و فتح عيناه … نظر الى الساعة بذهول 
اوس : يا انهار اسود .. انا اتأخرت اوي 
استيقظت حبيبة و قالت بنعاس : فيه ايه ؟ 
اوس بهدوء : قومي يا حبيبتي عشان تاكلي و بعدها تبقي تكملي نوم 
حبيبة بكسل : هو احنا نمنا ازاي ؟ 
اوس : يعني انتي مش فاكرة ؟ تحبي افكرك يا روحي ؟ 
نظرت الى نفسها و كمشت الغطاء بسرعة 
حبيبة بخجل : بطل قلة ادب في ناس في البيت  
اوس : بقولك ايه في بيت جدي كنت بسكتلك بمزاجي .. انا ما صدقت اتجوزنا عشان نفضل لوحدنا .. و انتي ما شاء الله لميتي العيلة كلها عندي تحت 
حبيبة بضحكة : ما عشان مفضلش لوحدي .. افرض حصل معايا حاجة و انت بالشغل اعمل ايه وقتها ؟ و المسكينة حلا اتمرمطت معايا دي بقالها اسبوع عندي ما بتفارقنيش خالص 
اوس : ما ده الي حارق دمي .. اختك دي مفترية و محسساني اني بتحرش بيكي .. و فوق كل ده فارس الرخم رايح جاي عندنا عشان خاطرها .. انا تعبت من الحوار ده 
حبيبة : طب خلاص خلاص اهدى كدة يا حبيبي و تعالا ننزل 
نظر لجسدها فقد كانت ترتدي ملابس للنوم جريئة جدا   
اوس: هتنزلي كدة يا هانم ؟ 
حبيبة بخجل : منا هقوم اغير يا اوس في ايه ؟ انت ليه متنرفز كدة ؟ 
اوس : مفيش يا حببتي بس فوت اجتماعين ورا بعض و دي اول مرة بحياتي اعملها .. ده انا حتى ما بلغتهمش اني هتأخر 
حبيبة : و فيها ايه ما انت المدير 
اوس : حتى ولو .. برضو احترام المواعيد مهم جدا في البزنس يا روحي  

بعد وقت … نزلو سويا للطابق السفلي 
دينا : اخيرا نزلتو .. الطفسة دي كلت وش الحلة كله 
حبيبة : هو انتي الي عملتي الاكل يا دينا ؟ 
دينا : لا مامتك .. انا بس ساعدتها شوية .. اتفضلو يلا 
جلسو جميعا على طاولة الطعام 
فارس بتلذذ : الله الله .. تسلم ايدها حماتي حياتي .. الاكل تحفة بجد 
حبيبة بابتسامة : مفيش حد بيعرف يعمل اكل زي ماما 
حلا : بس لو زودت جنبهم شوية محشي بصل كان هيبقى احلى .. نفسي فيه اوي
دينا : هبقى اقولها المرة الجاية … اوس جدو كلمك ؟ 
اوس : اممم .. قالي ان فرح زياد و غادة بعد شهر 
دينا بسعادة : يبقى لازم نروح سوهاج بكرا .. اخيرا يا رب 
حلا بخبث :  للدرجادي واحشك يا بت ؟ 
رفعت دينا يدها لتظهر دبلتها و قالت  : طبعا خطيبي و وحشني اوي 
فارس : لا يا دينا مش لايق عليكي الدلع ده .. ارجعي دوري على مصا..ص د..ماء احسن 
دينا : بطل رخامة يالا .. مفيش بعد الضبوطة بتاعي 
اوس : حبيبة انا كلمت اهلك و هنروح كلنا مع بعض 
حبيبة بقلق : ازاي هنروح و انا ممكن اولد باي لحظة ؟! ……………يتبع 


                      الفصل الثاني من هنا 
تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة