رواية مغامرات عائليه الفصل العاشر 10 ج 2 بقلم همسه كاتبه


رواية مغامرات عائليه الفصل العاشر 10 ج 2 بقلم همسه كاتبه



كارما : على فكرة انا عارفة جدو بيكلم مين 
زياد : بيكلم مين يا حبيبة جدك ؟ 
كارما : جوز تيتة زيزي 
تميم بذهول : جدو توفيق ؟! 
كارما : ايوة انا سمعته بيكلم فريدة و طنط سحر و اتفقو يعاقبو زيزي عشان تبطل شغل العيال ده 
تميم : و انا بقول ليه ماما عمالة تضغط عليها و تقولها اشتغلي اشتغلي اتاريها عميلة عند جدو 
فارس : تصدقو دلوقتي عرفت التخلف ده جيه عندنا منين .. دي وراثة بقى 
تميم : فارس اخرس انا صوتك لوحده بينرفزني 
حلا بحدة : و انت مالك بيه هو ما كلمكش 
زياد : بس بقا .. انتو ما بتصدقو تتخانقو ؟! 
فارس بخبث : زيزو .. الا انت ليه متعاقب ؟ عملتو ايه ؟ 
زياد بتوتر : ها ؟ لا مفيش حاجة جدو بس مستقصدنا و حابب يعاقبنا زي كل مرة 
فارس: امممم متأكد يا خطيب اختي ؟ 
زياد : هو جدو قالك حاجة ؟ 
فارس : ابدا .. انت عارف جدك بير اسرار 
حلا : فارس انت عارف حاجة و مش عايز تقول ؟! 
فارس : لا يمزتي انتي عارفاني لو عرفت حاجة هاجي اقولك على طول

نظرت كارما لدينا و يزن و هم يمشون ببطىء 
كارما : كفاية محن انت و هيا امشو بسرعة شوية 
دينا : و انتي مالك يا منفسنة ما تركزي بنفسك 
كارما : جدو قالي انا الي اشرف ع الشغل بنفسي يعني كلمتي لازم تتسمع 
لارا بسخرية : يلهوي لازم نخاف من كارما يا عيال 
كارما بغضب : قولت اسمي كرملة و اه خافو ليه لا ؟ 
دينا : الاوزعة دي هتعمل علينا ريسة يا شباب  
زياد : سيبيها براحتها انتي معاقبة ما يحقلكيش تتكلمي عليها 
يزن : طب اتلم انت و شوف شغلك
 
***************

خرجت حبيبة من اوضتها مع اوس .. كانت تردي جلابية نسائية باللون الاخضر و شعرها منسدل على ظهرها 
سعاد بشهقة : ايه ده يا بت انتي هتنزلي معاهم 
حبيبة : ايوة يا ماما هنزل اغير جو شوية 
سعاد : اوعي .. ده غلط عليكي افرضي وقعتي و لا جرالك حاجة مع العيال المشاغبين دول  
اوس : ما تقلقيش عليها يا طنط هيا هتكون معايا 
سعاد : طيب ابقى خود بالك منها .. و انتي يا بت اوعي تشتغلي حاجة و لو حسيتي بطلق او وجع قوي اندهيلنا بسرعة 
حبيبة : ما تخافيش يماما مش هعمل حاجة بس هقعد معاهم شوية 

نزلت حبيبة مع اوس للطابق الارضي و جدت زمردة تجلس في منتصف البيت و تغسل الملابس على يدها 
حبيبة بضحك : ايه المنظر ده ؟! دي زيزي ؟؟ 
اوس : اااه يا  زمن .. جدي شايل منها و معبي 
حبيبة : و الله مسكينة خلال يوم واحد بس عجزت 
فريدة بضحك : ايه الجلابية الحلوة دي يا بت 
حبيبة : حلوة بجد ؟ 
فريدة : هتاكل منك حتة .. بس مش غريبة يعني ؟ 
حبيبة : و الله لقيتها مريحة و واسعة قولت اجربها 
رفعت زمردة قطعة ملابس داخلية و قالت : دي اخرتك يا زيزي هانم بتغسلي هدوم مصطفى المعفن  
مصطفى بانفعال  : انتي بتعملييي ايييه .. مين قالك تغسلي هدومي ؟! 
زمردة : جدك الظالم طلب مني اغسلهم .. في حد بسنك يلبس بوكسرات سفونج بوب  يا اهطل 
مصطفى : هاتي من ايدك و ما تلمسيش حاجتي تاني  
زمردة : طب تعالا خود هدومك يلا و اغسلهم انت 
فريدة بحزم : لا .. انتي الي هتغسليهم يلا شهلي وراكي حاجات كتير تعمليها النهاردة 
زمردة بغضب : و الله لاوريكي يا بتاعة الاعمال .. و انتي يا هبلة خليكي مصدقاها عشان تخربلك بيتك 
حبيبة : ايه الكلام ده يا زيزي حرام عليكي  
زمردة : اتلمي .. ربنا ما يحرمك من الهبل الي انتي بيه ده 
اوس : هما الشباب نزلو للغيط ؟ 
فريدة : ايوة و جدو هيحصلهم بعد شوية 
اوس : تمام يلا يا حبيبة 
زمردة بغضب : البت مقصوفة الرقبة بتدلع و لا كأنها هي السبب بكل الي حصل  
فريدة : اتلهي بشغلك يا حجة 
زمردة : اخرسي يا بلونة .. شبه خالتك بكل حاجة ربنا يجحمها مطرح ما هيا قاعدة 

خرج عبد الله من المكتب و قال : انتي بترغي ليه دلوقتي  ؟ ما تخلصي شغلك يا ولية .. فريدة اول ما تخلص تسيبيها ترتاح شوية لغاية ما ابعتلك كرملة  
فريدة بخبث : و لا يهمك يا جدو … دي شوية و هتخلص 

*******************

في الغيط 
حلا : كفاية شخللة يا بت الصوت مستفز 
دينا و هي تحرك يداها : صوت الدهب بقا مستفز يا هبلة ؟! 
لارا : انتي مش خايفة يضيعو منك ؟ دي مامتك كانت تدبحك 
دينا : و هيضيعو فين .. بصو بصو للهبلة الي جاية دي 
اقتربت حبيبة منهم و قالت : انتو مش بتشتغلو ليه ؟ 
حلا بضحك : ايه الي عاملاه بنفسك ده يا بت ؟ 
حبيبة : ليه شكلي مش حلو ؟ 
حلا : حلوو .. حلوو يعني بس مش لايق على ستايلك ابدا 
خلعت دينا بعض اساورها و قالت : خودي البسي دول و ادخلي بالجو بتاعنا 
حبيبة : و الله طنط خولة هتموتك عليهم .. سرقتيهم ازاي المرادي ؟ 
دينا : هي ماما بتشوفهم اصلا ؟ دي محتفظة بيهم ع الفاضي مفيهاش حاجة لما البسهم انا 
لارا : بطلو هري و قولولي هنشتغل ايه بالمكان ده ؟ 
حلا : اهو جدو جيه اسأليه 

اتى عبد الله و وقف بينهم 
عبد الله : انتو واقفين عندكم ليه ؟ يلا انتشرو و قطفوها كويس مش عايز شغل عيال 
زياد : طب مش نفطر الاول ؟ 
عبد الله : الفطار هيجهز  بعد شوية 
حلا : عيش و جبنة ؟ 
عبد الله : لا ده انتو هتتبسطو اوي مع اكلات زمردة هانم 
تميم : جدو .. هيا هتمشي امته ؟ اصل انا مرارتي مش مستحملة .. دي بتعامل فريدة على انها ضرتها 
عبد الله : لما جدك توفيق يبقى يجي هنشوف لو وافقت ترجع معاه و لا لا 
حبيبة : طب و لو وافقت ؟ عقوبتهم هتنتهي ؟ 
عبد الله : العقوبة مش هتنتهي الا لما تجمعو كل البامية الي بالغيط .. الا قوليلي يا حلا انتي نفسك تاكلي ايه ع الفطار ؟ 
حلا بحماس : عايزة اكل كبدة 
فارس : و انا كمان قولها تعملنا طبق كبير 
عبد الله : و انتو يا بنات عايزين ايه ؟
دينا : و انا عايزة فول مدمس و طعمية و طبق حمص 
لارا : و انا عايزة كروسون و عصير برتقان فريش
حبيبة : انا مستحيل اكل حاجة من الي هتعمله زيزي 
عبد الله : معلش اطلبي انتي بس و مش شرط تاكلي  
اوس بخبث : انا و حبيبة عايزين فطار تقيل كدة   مثلا فطير مشلتت زي الي عملته دينا و حاجات من ده 
حبيبة : لا كدة كتير ع الصبح يا اوس 
يزن : و انا عايز زيهم بالزبط 
تميم بتفكير : في ايه حاجة كويسة كدة و صعبة على زيزي .. اه عايز افطر شكشوكة 
كارما و هي تكتب : بالراحة شوية مش عارفة اكتب .. انت يا زياد عايز ايه ؟ 
زياد : يعني لو تعملنا شوية غوزلمة تركية مش هقول لا 
كارما : تمام كدة الطلبات جاهزة يا جدو .. اروح اديهالها ؟ 
عبد الله : ايوة يا حبيبتي .. و انتو يلا كل واحد ياخد مساحة و يبتدي شغل 
دينا : ممكن ما تقسمناش لمجموعات ؟ عايزين نشتغل بمزاجنا يا جدو عشان خاطريييي 
عبد الله : ماشي بس لو عملتو مشاكل هزود العقوبة 
فارس : دي مش عقوبة اصلا انت بس بتتسلى بينا 
عبد الله : لو ما اتلمتش يا فارس هتاخد عقوبة vip و اتسلى عليك لوحدك 
فارس : خلاص اقسم بالله ما هرخم تاني بس سيبني بحالي و النبي 
عبد الله : طيب يلا روح اشتغل … اوس خد بالك من مراتك 
اوس : ما تقلقش يا جدي 

توزعو جميعا في المكان و بدأو بالعمل 
زياد : جدو فين غادة ؟ قولها تيجي تونسني بدل منا حزين كدة 
عبدالله : اشتغل و انت ساكت يالا 
لارا : طب البتاع ده بينخز اوي عايزة جوانتي 
عبدالله : انتي يا بت اشتغلتي بحزب المعارضة قبل كدة ؟ بطلي دلع و اشتغلي 
لارا : انا اصلا صغيرة ع الشغل و الله حرام كدة 
عبد الله : و مش صغيرة ع السجن يعني ؟! اشتغلي يا حبيبتي ربنا يهديكي 

*********************** 
في المطبخ 
سحر : الله عليكي يا ماما بقيتي ست بيت شاطرة اوي 
زمردة : اخرسي يا بت مش عايزة اضربك قدام قرايبك 
كارما : زيزي جدو بيقولك خودي الورقة دي و اعملي الفطار المطلوب 
زمردة بصدمة : ايييييه ؟! كل دي ؟! 
فريدة : ايوة العيال نفسهم بالاكل ده يلا ابتدي شغل 
زمردة : البلونة دي لو ما اتخرستش هفرقعها بنفسي 
خديجة : كفاية يا طنط احنا هنساعدك و نقولك الطريقة و انتي تعملي الاكل بقا .. الاولاد على لحم بطنهم من الصبح 
زمردة بغضب : و الغسيل ده مين هينشره ؟ 
خولة : انا .. بس خلصينا يلا مش عايزين الفطار يتأخر 
زمردة بنفاذ صبر : سحر .. كلمي باباكي و قوليله ماما عايزة ترجع 
سحر بخبث : ازاي ؟ ده واخد على خاطره منك و مش هيسامحك بسهولة 
زمردة : طب هاتي انا هكلمه و اخليه يجي ياخدني من المكان ده 
سحر : و الله عمي ممكن يزعل .. لازم اسأله الاول 
زمردة بغضب : ليه ؟ كان هو ولي امري و لا ايه ؟ هاتي موبايلك يا بت 
سحر : طب خلصي عقوبتك و هديهولك 

*****************
 
بعد وقت اجتمع افراد العائلة على مائدة الفطور 

عبد الله : فين الفطار يا سحر ؟ بقالنا ساعتين قاعدين 
سحر : مش عارفة اقولك ايه .. ابعد امي عن المطبخ يا عمي ابوس ايدك .. دي ولعت بيه و السقف بقا اسود و بهدلت الدنيا بجد 
عبد الله : طب و عملت حاجة كويسة و لا كله ع الفاضي ؟ 
تميم : اهي جات العروسة زغردو يا عياااال 
فارس : لولولولوليي .. يا جمالو يا جمالو 
زمردة بغضب : معرفتش اعمل شكشوكة و لا الفطير المشلتت الي قولتو عليه ده 
تميم : لا كدة سقطت بالاختبار الاول .. لازم نزود العقوبة يا جدو 
عبد الله : انت شايف كدة ؟ 
تميم : اكيد طبعا 
عبد الله : طيب ورينا يا زمردة عملتي ايه 
زمردة : ده طبق الكبدة 
حلا بحماس  : لياااا 
وضعت زمردة الطبق امامها و قالت : و ده الفول و الطعمية 
دينا : هاتي من ايدك كدة .. ختيبي تاكل معايا ؟
يزن : تمام .. بس بصراحة شكله يسد النفس 
سعاد : اهو اي اكل و خلاص 
زمردة : و ده الكروسون 
لارا : دي اكتر حاجة مضبوطة معاكي .. فرنسية بقا 
كارما : انا كمان عايزة من ده 
زمردة : و دي الغوزلمة و ده بيض اومليت عملته بديل للشكشوكة 
عبد الله : تمام .. حد عايز حاجة تاني يا عيال ؟ 
حبيبة : ايوة يا جدو  .. انا عايزة مربى توت و توست 
زمردة : ده ما كانش مكتوب على الورقة يا بت يا هبلة 
عبد الله : دي حامل و كل شوية بتشتهي حاجة .. روحي هاتيلها الي طلبته 
زمردة : ماشي .. انا هوريكم 
مصطفى : من امبارح بتقول هتورينا و ادينا ما شوفناش حاجة .. تيتة و النبي تجبيلي كوباية لبن و كام  بيضة مسلوقة كدة 
عبد الله : يلا يا زمردة هانم هاتي للعيال الي نفسهم بيه 
زمردة بعدم رضا : ماشي
تميم : من امتا يالا و انت بتاكل الحجات دي ؟ ده انت اخرك طبق اندومي 
مصطفى : لا منا قررت ههتم بصحتي اكتر .. اصل ليلة بتقولي عايزة يكون عندي عضلات زي اوس و زياد 
لارا : ايه المحن ده .. جدو مش عيب يتكلم كدة قدامك ؟ 
عبد الله : مصطفى اتلم و ما تتكلمش بكلام اكبر من سنك 
مصطفى للارا : انتي ايه الي حشرك ؟ كل ده عشان بتغيري من ليلة ؟ 
لارا : و هغير منها ليه ؟ دي مفيهاش ريحة الانوثة 
عدنان بحدة : بس بقا منك ليها .. و ديني يا مصطفى لو شوفتك بتكلمها لاكسر الموبايل على دماغك 
مصطفى بعبوس : اه طبعا منا الحيطة المايلة في البيت ده 
حلا بقرف : يععععع الكبدة دي مش معمولة كويس 
فارس : فعلا .. دي شكلها مش منضفاها 
سحر : طب ما تاكلوش منها مش عايزة حد يتسمم بسببها و البس انا 

اتت زمردة و قالت بخبث : ده المربى يا حبيبتي اتفضلي 
اوس بشك : ليه بتقوليها حبيبتي ؟ 
زمردة : و فيها ايه لما اقولها حبيبتي ؟ ده انا بحبها و اصلا كل الي عملته عشان خاطرها 
اوس : طب دوقي بقا من المربى ده و قوليلنا رأيك 
زمردة : و الله ؟! بتشك بجدتك يا اوس ؟ ماشي الله يسامحك .. هاكل منه عشان تصدقوني 
حبيبة بخفوت : في ايه يا اوس ؟ ده مربى عادي اكيد لو حطت حاجة بيه هيبان بطعمه 
اوس : حتى ولو انا مش واثق بيها دي تيتة و انا عارفها كويس 
حبيبة : ما تقلقش اهي كلت منه لو حطت حاجة ما كانتش هتاكل 
اوس : امممم ماشي 

بدأ الجميع بتناول الطعام وسط ثرثرتهم و تعليقاتهم عليه  
زمردة : هاتي الموبايل يا بت عايزة اكلم باباكي 
سحر : اديهولها يا عمي ؟ 
عبد الله : لا .. توفيق مش عايز يكلمها 
زمردة : ممكن ما تتدخلش بين راجل و مراته ؟
عبد الله : انتي الي جيتي لبيتي و البيت ده كلمتي لازم تمشي بيه على الكل 
زمردة بغضب : انا مش هستحمل افضل هنا .. اوس حبيبي ما توديني اوتيل نضيف كدة 
اوس بابتسامة : اسف يا زيزي .. انا دلوقتي قاعد في بيت جدي و  لازم احترم القانون يعني مش هقدر اكسر كلمته 
تميم بخفوت : و النبي يا جدو تمشيها بسرعة دي ممكن تولع بينا عادي و يا عالم حاطالنا ايه بالاكل ده 
عبد الله : مش قبل ما تعقل و تبطل الهبل بتاعها ده 

******************************

مر الوقت و عادو جميعهم للعمل في الغيط حتى زمردة كانت تعمل معهم 

فارس بذهول : ايه كل الاكل ده يا حلا ؟ هو انتي رايحة رحلة ؟ 
حلا : ما انا ما شبعتش النهاردة و الكبدة طعمها يقرف .. اعمل ايه جعانة اوي 
فارس بخبث : طب بقولك ايه ما تديني قبلة الحياة في المكان ده
حلا بحدة : فارس اتلم 
فارس : اعمل ايه اتخنقت من التراب ده .. يرضيكي اموت يا مزتي ؟ 
حلا : بعد الشر عليك .. اتلم جدو بيبص علينا 
زمردة بصراخ : الشمس قوية و هتحرقلي بشرتي 
حبيبة : ليه معندكيش سانس كريم ؟ 
زمردة : عندي تلاتة بس البلونة سرقتهم 
حلا : اوس 
اوس : ايوة 
حلا : هو انا مش زي اختك الصغيرة ؟ 
اوس : معنديش اخوات بنات 
حلا بحدة : انا بتكلم بجد .. انا اخت مراتك يعني  زي اختك 
اوس : و بعدين ؟ 
حلا : بصراحة يعني عايزة منك خدمة 
اوس بخبث : خدمة ايه دي ؟ 
حلا : طنط نهلة كلمتني و طلبت مني استضيفك بحلقة البودكاست الي بعملها كل خميس  
اوس : و هتستفيدي ايه من ده ؟ 
حلا : انت بزنس مان معروف  و مجالك بيهتم بالمرأة عايزاك يعني تطلع معايا تتكلم على التفاصيل الي بتركز عليها لما تصمم حاجة للستات و كمان تظهر دعمك للجمعية 
اوس بخبث : سيبيني افكر 
حلا بحدة : اوس بطل رخامة ده شي مهم جدا في كريري و انت لازم تساعدني 
اوس : و اساعدك ليه ؟ هو انا خلفتك و نسيتك ؟ 
حلا : انت اتجوزت اختي و كمان قريبي يبقى تساعدني و تصغرنيش قدام اعضاء الجمعية 
اوس : و الله و جيه اليوم الي انتي و الاهطل بتاعك بقيتو تحت امري 
حلا بغضب : مش عايزة منك حاجة .. انا الغبية الي كنت فاكراك جدع و هتساعدني 
تركتهم و ذهبت بعيد 
حبيبة : حرام يا اوس ليه كدة ؟ 
اوس : و الله انا لسا شايل منها على الي عملته زمان 
حبيبة باستغراب : عملت ايه ؟ 
اوس : هيا الي حرضتك عليا و فضلت تزن عليكي عشان تفسخي الخطوبة 
حبيبة بتعب : طيب يا اوس ده كان زمان و دلوقتي هيا اتغيرت .. ساعدها عشان خاطري 
اوس : ماشي يا حبيبتي عشانك بس هوافق 
حبيبة بابتسامة مرهقة : ربنا يخليك ليا يا حبيبي 
اوس : مالك يا حبيبتي انتي تعبانة ؟ 
حبيبة : حاسة بشوية وجع بضهري و بطني 
اوس : ده طلق ؟! 
حبيبة : مش عارفة .. هروح اسأل ماما .. و النبي تساعدني الوجع عمال يزيد 
اوس بقلق : طب يلا بينا 
دينا من بعيد : اوس .. مالها حبيبة ؟ 
اوس : مش عارف بتقولي حاسة بوجع 
ركضت دينا و حلا نحوها بسرعة 
دينا : فين الوجع بالزبط ؟ 
حبيبة : في ضهري و بطني .. بس مش كتير 
تميم : مبروك يا عيال ده بداية طلق .. فريدة كانت كدة 
حلا : طب اسكت انت .. امشي نوديها للبيت عند ماما 
اوس : انا هاخدها .. اشتغلو انتو 
دينا بقلق : لا لازم نفضل جنبها يمكن تكون بتطلق بجد 
حبيبة : ما تقلقيش يا دينا الوجع مش كتير .. يمكن عشان اتحركت كتير النهاردة .. هروح ارتاح انا اكيد هتحسن 

******************

في المساء اجتمعو في حديقة البيت
سعاد : حاسة بحاجة يا بنتي ؟! 
حبيبة بتعب : لا بس معدتي بتوجعني اوي يماما 
لارا بخفوت : كنا مستحملين دلعها بالعافية اهي بقت تتسهوك اكتر 
كارما : البت حامل طبيعي تتعب يختي 
زمردة بغضب : كفاية اوي كدة انا مش هشتغل تاني 
عبد الله : يعني عندك استعداد ترجعي لجوزك و بيتك ؟ 
زمردة : اكيد مش عايزة اكتر من اني افضل قاعدة قدام المراية و احط الكريمات بتاعتي 

في هذا التوقيت دلف رجل كبير بالسن طويل القامة و شعره ابيض كان يرتدي بدلة سوداء انيقة جدا و بيده سيجار كوبي فاخر 

توفيق : مساء الخير 
زمردة بلهفة : توفييييييي ….. يتبع 



تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة