رواية مغامرات عائليه الفصل الرابع عشر 14 ج 2 بقلم همسه كاتبه


رواية مغامرات عائليه الفصل الرابع عشر 14 ج 2 بقلم همسه كاتبه



اوس : ايه ده حبيبتي انتي لسا صاحية ؟ 
حبيبة : كنت فين ؟ 
اوس : روحت اشوف واحد صاحبي .. انتي ليه مش نايمة ؟ 
حبيبة بغضب : الساعة واحدة و نص كل ده مع صاحبك ؟! 
اوس باستغراب : و مالك متعصبة كدة ؟ هو حصل حاجة ؟ 
حبيبة بانفعال : افرض حصل .. افرض تعبت و انت مش موجود 
اوس : كنت هجيلك على طول .. في ايه يا حبيبتي  مالك ؟ حد دايقك ؟ 
حبيبة : اه انت .. ازاي تسيبني كل ده ؟ و مين صاحبك الي روحت تشوفه ؟ ليه ما قولتلي قبل ما تخرج ؟ 
اوس بضحكة : و فيها ايه لو قولتلك على الموبايل ؟ 
حبيبة بغضب : انت يتتريق عليا ؟!!
اوس : اهدي عشان خاطري … انا اسف حقك عليا و الله ما هكررها بس اهدي و ما تتنرفزيش 
حبيبة :اه ما انت اتعودت تاكل بعقلي حلاوة و انا ارضى بسهولة مش كدة ؟! 
اوس : لا كدة الحوار خد منحنى اخر تماما .. تعالي يا حبيبتي نقعد و تطلعي كل الي جواكي يلا 
حبيبة : انت بتاخدني على قد عقلي يعني ؟
اوس  و هو يتقرب منها : ده انتي حبيبة قلبي و الحب الابدي 
حبيبة بهدوء : كنت فين ؟ و ليه تأخرت كدة ؟
اوس : كنت قاعد مع صاحبي 
حبيبة : الي روحتله مع زياد و تميم ؟ 
اوس بضحكة : توقعت تقولي كدة .. لا يا حبيبتي روحت اقابل واحد تاني  
حبيبة : و مين ده بقى ؟! 
اوس :  واحد صاحبي بقالي كتير ما قعدتش معاه  .. انتي ايه الي حصل معاكي ؟ ليه متنرفزة كدة ؟ 
حبيبة : معرفش و الله .. انا مدايقة و خلاص 
اقترب منها و حضنها 
اوس : معلش يا حبيبتي كلها كام يوم و تولدي و هترتاحي من هرموناتك دي 
حبيبة : منا زهقت .. بقيت زي حلا نازلة بالاكل كأنه هيطير و على طول متنكدة و مش طايقة نفسي 
اوس : تحبي ننزل نتمشى شوية و تغيري جو ؟ 
حبيبة : لا عايزة انام بس كنت قلقانة عليك .. مش بعرف انام و انت مش معايا 
اوس : طب يلا يا حبيبتي .. هغير هدومي و اجيلك عشان ننام 

************************
و بعد اربعة ايام 

فتحت حلا باب اوضة المكتب باندفاع 
حلا : جدو انا تعبت من و انا بحفظ .. كفاية بقا 
عبد الله : خلصتيه ؟ 
حلا : قرأته كله مرتين بس حفظ مش قادرة اقسم بالله .. كل ما احفظ حاجة بنساها 
عبدالله : طب جربتي تفهميه ؟ 
حلا : ايوة فهمته كويس .. تقدر تسألني على اي حاجة فيه .. بس انهي العقوبة و ارحمني ابوس ايدك يا جدو 
عبد الله : خلاص عقوبتك انتهت 
حلا بسعادة : يس يحيا العدل .. الحمدلله خلصت اخيرا .. همشي انا بقا سلامو عليكو 
عبد الله : اتفضلي و يا رب بس اسمع انك عملتي مشاكل تاني و الله لاخليكي تحفظي المكتبة دي كلها 
حلا : لا لا انا اتربيت .. مش هرجع لا اضرب حد و لا اعمل فتن .. حلو كدة ؟
عبد الله : حلو .. اتفضلي يلا 
اتجهت للباب و فتحته … و لكنها تفاجأت بفارس الذي سقط على الارض 
حلا بشهقة : فارس ؟! 
فارس و هو يقف : احم .. جدو عقوبتي امته هتنتهي ؟ 
عبد الله : اخبار اسر ايه ؟ 
فارس : زي الفل .. انا علمته يتكلم و يمشي و يعمل حمام لوحده كمان عشان تعرف اني قدها 
عبد الله : خفف الظرافة دي يالا .. اندهلي فريدة 
دلفت فريدة و قالت : انا هنا .. ابوس ايدك تديه اي حاجة تانية غير ابني .. الواد بقا زنان اكتر من زمان و البيه كان بيخليه يشوف افلام رعب معاه
عبدالله بصدمة : ايه ؟!!! 
فارس : عشان يطلع راجل و كدة يعني .. ابوس ايدك انا بقالي اربع ايام ما نمتش 
عبدالله : غور من وشي يالا .. انتهت عقوبتك 
دلفت لارا بسرعة و هي تمسك بيد كارما 
لارا : و احنا ؟! 
عبد الله : اتصالحتو ؟ 
لارا : ايوة و وعدنا بعض مش هنتخاصم تاني ابدا 
عبد الله : كرملة انتي لسا زعلانة منها ؟ 
كارما : ابدا بالعكس انا و هي اتفقنا مش هنزعل من بعض تاني 
عبد الله : و انتي يا لارا لسا شايلة منها ؟ 
لارا : انا اشيل من الدنيا كلها و ما اشيليش من كرملتي 
عبدالله : تمام .. خلاص افراج 
لارا بارتياح : الحمدلله خلصنا 
عبد الله : فريدة حد عمل مشاكل تاني ؟ 
فريدة : لا مفيش غير تميم الي مش عايز يتلم 
عبدالله باستغراب : انتو لسا متخانقين ؟!
فريدة : ايوة .. البيه مش راضي يعترف بغلطه 
عبدالله : انهي غلط ؟!! 
فريدة : لما كان بحضن البتاعة مش عايزة اقول هيا ايه 
عبد الله : ما تكبري دماغك يا بنتي .. هو ملهوش ذنب ليه كل ده ؟
فريدة : كان لازم يصالحني على الاقل و يشرح موقفه مش يعاند و خلاص 
عبد الله : انتي الي بتعاندي .. هو ما عملش حاجة غلط و جيه قالك الكلام ده … ما تخربيش على نفسك يا بنتي و اتصالحي مع جوزك 
فريدة : حاضر يا جدو … اي اوامر تانية ؟
عبدالله : ربنا يهديكي .. اتفضلو مش عايز حاجة 

***********************
في اوضة دينا و حلا 
حبيبة : و انتي ليه متخانقة معاه ؟!
دينا : وعدني انه هيجيلي كتير و بقاله اربع ايام مختفي و مش بيكلمني غير لما اكلمه انا .. ده اسمه اهمال
حبيبة بضيق : انتي لسا ما شوفتيش حاجة .. تخيلي اوس بيكدب عليا يا دينا 
دينا باستغراب : مستحيل .. اوس يكدب ؟ ازاي ؟! 
حبيبة : فاكرة من كام يوم لما اتأخر و هو برا؟ 
دينا : اه 
حبيبة : قالي انه راح يشوف صاحبه .. قام راح يشوف مين يا ترى 
دينا : مييين ؟ 
حبيبة بغضب : حازم و بنته ليلة الصفرا 
دينا بشهقة : هما هنا ؟! 
حبيبة : ايوة وصلو امبارح 
دينا : طب كويس .. لازم اكلم يمنى 
حبيبة : ده الي فرق معاكي ؟؟ بقولك اوس كدب عليا 
دينا : لا مكدبش مهو حازم صاحبه فعلا .. انتي الي مزوداها 
حبيبة : بقولك ليلة كانت معاه 
دينا : تعالي هنا يا بت .. انتي عرفتي منين ها ؟ انتي مراقباه ؟
حبيبة : لا طبعا .. مصطفى قالي
دينا باستغراب : ليه قالك كدة ؟! 
حبيبة : هو مكانش عايز يقول بس انا كنت شاكة بيه و سحبت الكلام منه بالعافية 
دينا : طب فين المشكلة يعني ؟!!!
حبيبة : اوس ليه ما قالش انه حازم ؟! ليه خبى عاليا انه هيشوف ليلة ؟ 
دينا : اااه .. انتي بتغيري عليه يعني .. انتي متخلفة ؟! ليلة بنت صغيرة ايه الي فيها عشان تغيري منها ؟! 
حبيبة : مش بغير .. بس ليه يكدب ؟! 
دينا : مهو ما كدبش .. انتي اكيد الحمل اثر على دماغك .. قالك رايح يشوف صاحبه .. و سي حازم صاحبه يعني بيقول الحقيقة 
حبيبة : طب و ليه ما قالي ان معاهم ليلة ؟ ليه ما اخدني معاه على الاقل ؟ ليه يروح لوحده ها ؟ 
دينا : عشان عارف قرفك .. عارفك هتزني عليه و تعمليله حوار مع هرموناتك الشغاله دي 
حبيبة : طب طالما كدة انتي كمان مزوداها على يزن مهو برضو عنده شغل و احنا عطلناه كتير 
دينا : انا مالي ؟؟ انا قاعدة هنا فترة بسيطة و همشي المفروض يهتم بيا و يجي يشوفني مش يهملني كدة 

دلفت حلا و ارتمت على السرير بارتخاء 
حبيبة : مالك ؟ 
حلا بتعب : اخيرا خلصت من ام الكتاب ده .. حبيبة ما تكلميلي اوس كدة و تقوليله على حلقة البودكاست 
حبيبة : قولتله و كان موافق بس انتي عكيتي الدنيا و زعلتيه .. اكيد هيرفض 
حلا : مع سهوكتك دي مش هيرفض كلميه انتي بس 
حبيبة : مش هكلمه 
حلا : ليه ايه الي حصل .. انتو متخانقين ؟
حبيبة : لا انا بس زعلانة منه شوية 
حلا : ليه ؟؟! ما الراجل بيدلعك و مستحمل زنك .. قومي صالحيه يا بت و رجعي المية لمجاريها 
حبيبة بصدمة : نو واي .. انتي حلا اختي ؟! هو الكتاب ده اثر عليكي و لا ايه ؟! 
دينا : انتي هبلة يا بت ؟! دي عايزة مصلحتها بس .. عايزاكي تصالحيه عشان تقنعيه بالحلقة 
حلا : انتي مالك ؟ خليكي بابو مناخير بتاعك ده و سيبيني اكل عيش 
دينا : ما تجيبيش سيرة البطل بتاعي على لسانك .. فين مامي فارس ؟  ده انتو بقالكم اربع ايام مشفتوش بعض 
حلا : راح ينام … تعب اوي مع اسر الزنان 
دينا : كويس هيبقى يساعدك لما تخلفي 
حلا : مش لما اتنيل اتجوز الاول .. مش حاسه نفسي  عروسة فرحها بعد شهرين 
دينا : ما انتي لو تتهدي شوية هتحسي .. هو في عروسة معصعصة كدة ؟! 
حلا : دي احسن ميزة فيا .. تخيلي اتخن زي فريدة شكلي هيكون ازااي ؟!
دلفت فريدة و قالت : اتلمي يا معصعصة .. انتو مخاصمين حد يا بنات ؟ 
حبيبة : ايوة انا زعلانة من اوس 
دينا : و انا زعلت من يزن 
حلا : لا على كدة انا هزعل من فارس و نعمل اضراب زي المرة الي فاتت 
دلفت غادة و قالت بملل : ضموني ليكم .. اتخانقت مع زياد 
دينا بغضب : ليه ؟؟ انتي ليه تتخانقي معاه ها ؟ مش ناقصين عكننة قبل فرحك يا بت .. المرة الي فاتت غلبت معاكي و … 
فريدة  : باااااس … ايييه بكابورت و اتفتح علينا ؟؟! كلنا زعلانين من جوزاتنا و كلنا هنعمل اضراب .. تمام ؟
حلا بتفكير : طب ايه السبب الي ممكن يزعلني من فارس عشان انضم ليكم ؟!
غادة : حرام عليكي اوعي تعملي مشاكل .. فارس تعب اوي مع اسر 
حلا بشفقة : فعلا حرام ادايقه .. خلاص طلعوني من الحزب انا مش ناقصة عقوبات جدكم هتلر الي تحت ده 
حبيبة : المرادي مش هعمل من العبط بتاع زمان ابدا .. ما تفكروش تسخننوني على اوس انا مش ناقصة 
فريدة : اومال هتردي اعتبارك ازاي ؟!
حبيبة : هقعد اعيط لغاية ما اتفلق تمام ؟
 دينا بحماس : غادة انزلي هاتي بصل عشان نعيط كلنا و نصور فيديو  و نبعته ليهم 
غادة بشهقة : لا الكدب حرام و كدة احنا بنكدب 
دينا : كدب ايه يا هبلة ؟! احنا زعلانين بس مش هنقعد نعيط بالعافية يعني .. البصل وسيلة مساعدة بس
فريدة بتفكير: فكرة و الله  .. يلا اجري هاتي بصل يا بت 

************************
على البلكونة 
اوس : ليه متخانق مع غادة ؟ 
زياد : عشان اخواتنا ..  اتدايقت مني عشان انتقدت لارا 
اوس : و هيا قالت حاجة ؟
زياد : بصراحة لا .. بس انا عندي كارما اختي الصغيرة و مصلحتها تهمني .. لارا عليها تصرفات كتير مش مقبولة و انا مش حابب اختي تتعلم منها .. انا ما صدقت رجعت لطبيعتها 
اوس : و ليه تتكلم على لارا قدام غادة ؟ 
زياد : اسم الله .. يعني انت عمرك ما اتكلمت على حلا قدام حبيبة ؟ 
اوس : حلا تفرق عن لارا .. و انا لو هتكلم هيكون على حاجة عملتها معايا مش مع غيري .. لارا و كارما صحاب من زمان يعني ما ينفعش تتدخل بحكايات البنات دي .. لو عندك مشكلة ليك تتكلم مع اختك بس
زياد : طيب و انت ايه الي حصل بينك و بين حبيبة ؟ 
اوس : معرفش .. قافشة عليا من الصبح و مش طايقالي كلمة .. يمكن هرمونات 
زياد : هأ …. فاتتك دي .. اصل يعني بصراحة في عميل فضحك قدامها 
اوس باستغراب : مش فاهم 
زياد : مصطفى قالها ان ليلة كلمته و هيا هنا في البلد فحبيبة اكتشفت انك روحت تقابل حازم و ليلة 
اوس : طيب ؟ فين الي يزعل بده ؟ 
زياد بضحكة : مراتك بتغير عليك من ام ضفاير 
اوس بادراك : ااااه عشان كدة قالبة وشها من الصبح .. و ديني لانفخك يا مصطفى 
زياد : حرام هو اتسحب من لسانه و قالها من غير قصد … ده جيه يترجاني احلها من غير ما انت تعرف 
اوس : و هراضيها ازاي دي ؟!! 
زياد : مش هتغلب يا صاحبي .. ده انت اكتر واحد خبرة 
اتى تميم و قال : الحقو يا شباب .. البنات عاملين رباطية علينا و هيسففونا التراب 
اوس باستغراب : انت كمان متخانق مع فريدة ؟ 
تميم : لسا هيا هيا المشكلة بتاعة الرقاصة .. و دينا كمان زعلانة من يزن و شكلها هتطين عيشته 
زياد : يا سلام .. و هنعمل ايه بالكارثة دي ؟؟ هنتعاقب من اول و جديد يعني ؟! دول بيعملو الزعل مواسم 
تميم : لا .. لازم نسبقهم .. هنكون احنا اجدع منهم و نراضيهم مرة وحدة ايه رأيكم ؟ 
زياد : اه اصلاح جماعي يعني 
تميم : امشو معايا امشو يلا 

**************************
 اجتمعت العائلة على طاولة العشاء 

عبد الله باستغراب : فين اوس و تميم و زياد ؟!
سحر : خرجو من بدري 
نظرت حبيبة بقلق الى فريدة
فريدة بحدة : يكونوش رجعو للرقاصة تاني 
عبدالله : فريدة .. و لا كلمة 
فارس : و الله لو راحولها المرادي من غيري لاعملهم قلق 
وكزته حلا بقوة 
حسين : فارس .. ما تخلينيش اطالب بتأجيل فرحك 
ايهاب : اقسم بالله يلا لو ما اتلميت هنزل بالحزام على جلدك 
فارس : بهزر يا جماعة و الله 
حلا : رخم
دينا : جدو .. ينفع نخرج نتفسح بكرا ؟ زهقنا اوي من جو البيت 
 عبدالله : هفكر 
سعاد : حبيبة لازم تروحي بكرا للدكتورة عشان نطمن ع البيبي 
حبيبة : هروح مع حلا و فارس 
سعاد باستغراب : ليه ما اوس دايما بياخدك
حبيبة : مش فاضي ليا وراه شغل 
عبدالله بشك : انتو متخانقين ؟! 
فريدة : كلنا يا جدو .. كلنا متخانقين مع جوازتنا 
عبدالله : يا سلام ؟! 
فارس : انا و حلا مش متخانقين مش كدة يا مزتي ؟ 
حلا : لا انا مؤدبة مش بعمل مشاكل خالص 
لارا : واضح جدا 
عبدالله : حبيبة ليه متخانقة مع اوس ؟ 
حبيبة بتوتر : مش خناقة بس زعلانة منه شوية 
عبدالله : و انتي يا غادة ؟
غادة : احم .. خلافات عادية 
عبدالله : دينا ؟ 
دينا : لا انا مش هسكت .. يرضيك يا جدو الي اسمه خطيبي ده يسيبني اربع ايام من غير ما يعبرني ؟! انا قاعدة هنا شهرين بس …المفروض كل يوم يتلكك عشان يشوفني و لا عشان ضمن اني خطيبته خلاص يبقى مهمل لواجباته ؟!! ده قبل الخطوبة كان يعمل حركات كتير عشان اعبره بس دلوقتي … 
عبد الله بمقاطعة : بس بس .. انا الغلطان الي سألتك .. انتو عايزين تعملو مشاكل عشان تتعاقبو وخلاص مش كدة ؟ 
حبيبة : لا و الله ابدا يا جدو 
عبدالله بحزم : يبقى كل واحدة تصالح جوزاها و تراضيه .. مش هنفضل ندادي فيكي انتي و هيا .. كفاية 
كارما : ايه ده ؟! اول مرة يا جدو تقف بصف الرجالة 
عبدالله : انا مع الحق .. مفيش واحد فيهم غلط بجد عشان تزعلو كدة 
سعاد : دي اخرتها معاكي يا حبيبة ؟! طفشتي الراجل خلاص ؟! 
حسين : سعاد .. ما تدخليش بينهم .. حبيبة عارفة ازاي هتدير حياتها 
سعاد : بس مش تطفش الراجل من بيته 
تركت حبيبة المعلقة و صعدت لاوضتها 
سحر : ليه كدة يا سعاد البنت بقت حساسة بزيادة حرام عليكي 
ايهاب : غادة مش عايز مشاكل قبل فرحك .. تصالحي خطيبك من سكات ماشي ؟ 
تركتهم و صعدت للاعلى تبعتها فريدة و بعدها دينا 
حلا : حلو اوي مفضلش غيري اتقمص و اسيب الاكل و امشي 
فارس : معقولة قلبك يطاوعك و تعمليها ؟ 
حلا و هي تأكل : مستحيل مليش بالمسلسلات التركي دي 

بعد وقت  
في مجلس العائلة الكبير 
سحر : هما فين لغاية دلوقتي .. ما ييجو يراضو البنات دول 
عدنان : فعلا تأخرو اوي الساعة بقت 11
سعاد : حبيبة قلبتها نكد و زعلت مني بجد 
خولة : معلش جاريها البنت على وش ولادة 
خديجة : يلهوي ع الدلع … ده و انا حامل بفارس كنت بنزل الغيط اشتغل 
خولة : معلش زمنا غير عن زمنهم … حبيبة اتدلعت من وهيا صغيرة لازم نستحمل لغاية ما تولد 
سحر : ما شوفتوس فريدة بالحمل .. كانت عصبية جدا لدرجة انها تكسر حاجات البيت 
سعاد : امها كانت كدة و هيا حامل بزياد 
حلا : ما تخلصونا من رغي الحريم ده و تعملولنا حاجة نحلي بيها 
كارما : ما تختشي يا بت … البنات فوق زعلانين و انتي تفكيرك بالطفح ؟!
حلا : دول عصا..بة و مأفورين عايزين يكبرو الحكاية و خلاص 
عبدالله : عدنان كلم العيال و شوفهم راحو فين .. لو فضلو كدة هيتعاقبو كلهم 

دلف تميم و اوس و زياد و يزن سويا .. كل واحد يحمل بيده بوكيه ورد مختلف و يخفيه وراء ظهره 
اوس : الله يكسفك يا تميم .. ده الي نيجي بنص الليل ؟؟! دول كلهم قاعدين 
تميم : و انا ايش عرفني انهم مستنينا 
يزن و هو يحك رأسه باحراج : اقسم بالله لو حد اتريق عليا لاضربك بالنار ياض
زياد بضحك : بجد شكلنا زبالة اوي 
تميم : معلش يا نعيش عيشة فل يا نموت احنا الكل 
اوس : انا هطلع لحبيبة 
زياد : و انا مكسوف اخش عليهم بالبتاع ده 
يزن : اومال هتسيبني ادخلهم لوحدي يعني ؟؟ انت عارف هيقولو عليا ايه بالبلد ؟! 
زياد : معلش عشان خاطر الحتة بتاعتك يا راجل 
يزن : اتلم 

صعد اوس للاعلى و تبعه تميم 
يزن : زياد اطلع لخطيبتك بس قبلها قول لدينا اني مستنيها برا .. مش عايزين احراج الهي تنستر يا شيخ 
زياد : ماشي يا اسطا 

*******************

بعد وقت قصير 
حلا بعبوس : جدو .. كلهم اتصالحو 
عبدالله : بالسرعة دي ؟! 
حلا : اه كل البنات جالهم ورد ما عدا انا 
فارس : و من امته بتحبي الورد اصلا ؟! 
حلا : برضو ليه يجيلهم كلهم و انا لا ؟
دلفت دينا و قالت : جدوووو 
عبدالله : في ايه خضتيني يا بنتي  
دينا و هي تلهث : حبيبة .. حبيبة هتولد ……. يتبع 





تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة