رواية يوميات مجانين الفصل الحادي عشر 11بقلم سارة محمد


رواية يوميات مجانين الفصل الحادي عشر 11 بقلم سارة محمد



اللهم صل وسلم على سيدنا محمد 

يوم خطوبه عمر 
حسام ايه يا جدعان هنعدي اليوم كده عادي مش هنعمل حاجه كده ولا كده دا اخونا بردو ولازم نعمل معاه الواجب ولا ايه 
باسم والله معاك حق بس هنعمل ايه 
رائد انا عندي فكره 
سراج مع اني مش مرتاح بس قول 
رائد ايه رايكم نسرق الشبكه 
علي نعم يا اخويا شبكه ايه اللي نسرقها لا شوفلك فكره تانيه 
رائد يا عم هو احنا هنعمل كده بجد احنا بس عايزين نوتره شويه 
سراج انا شايف انها فكره مش بطاله ولا ايه رايك يا عمرو واد يا عمرو هو راح فين 
عمرو من البلكونه ايوا يا شباب دقيقه وجاي 
علي هههههههه سيبكم منه شكله وقع بس مش معترف
باسم احلف ايه يا جدعان مينفعش كده شكلي بقي وحش 
حسام طيب يا استاذ رائد هنفذ الخطه دي ازاي 
رائد بصدمه اول مره تحترمني انا مش مصدق وداني يا جدعان 
حسام بعصبيه هتخلص ولا اقوملك 
رائد بخوف وعلي ايه الطيب احسن اسمعوا بقي
واخد رائد يخبرهم بالخطه وما عليهم فعله 

في بيت مريم 
امينه بفرحه الف مبروك يا ولاد لولولولولولولولولولوي ثم بدات في البكاء 
عمر بتعيطي ليه يا ماما 
امينه ملكش دعوه انت دا عادات عندنا اش فهمك انت 
عمر ههههههههههه ماشي يا ماما 
رافت هااا يا ولاد مش نلبس الدبل بقي ولا ايه 
عمر بفرحه يا ريت يا بابا 
رافت يا رائد يا رائد هات الشبكه 
رائد مصطنع الصدمه بابا الحق مش لاقيها 
عمر ايه دي اللي مش لاقيها 
رائد الشبكه بتاعتك 
عمر بصدمه انت بتهزر صح 
امينه ازاي يا ولاد اكيد هنا ولا هنا هتكون راحت فين متقلقش يا عمر 
حسني هنلاقيها يا ولاد متقلقوش 
رافت همس لرائد قائلا اسمع يا ولد لو انت واخوتك اللي عملتوا الحركه دي هنفخوكم 
رائد ايه يا حج ما هم قاعدين زي الملائكه اهم معملوش حاجه مفيش ثقه خالص خالص 
رافت بوعيد هنشوف 
اخذوا يبحثون عن الشبكه ساعه ساعتين ثلاثه ساعات 
حتي قال علي ما كفايه كده يا شباب اخوكم هيعيط شوفوا والله صعب عليا 
عمرو انا بقول كفايه كده 
حسام خلاص خلاص انا هروح اعمل نفسي بدور في اي زاويه كده وبعدين اقولهم لاقيتها 
الكل اشطا 
وبالفعل قام حسام بذلك 
وانتهت الخطوبه بسلام 
ولكن بعد العوده الي البيت علم عمر ما فعلوه إخوته 
وطبعا عارفين ايه اللي هيحصل ابو ورده ظبطهم 

في مكتب عمرو 
ايه تحدث نفسها كده القهوه جاهزه والورد وكمان الملفات في مكانها ثم نظرت للمكتب نظره اخيره قائله شاطره يا ايه 
اتي عمرو من خلفها قائلا بابتسامه وجميله يا ايه 
ايه بابتسامه استاذ عمرو جيت امته 
عمرو لسه واصل حالا ثم نظر علي المكتب برافو ثم اكمل هاا قراتي ملف القضيه الجديده 
ايه حصل القضيه سهله جدا هتكسبها من اول جلسه 
عمرو لو واثقه اوي كده استلميها انتي 
ايه بصدمه انا 
عمرو اه القضيه فعلا سهله جدا وانا قررت انك تترافعي مكاني في المحكمه 
ايه مستحيل 
عمرو ليه مستحيل انت محاميه ولازم تاخدي الخطوه دي 
ايه بس انا معرفش انا هقول ايه 
عمرو بابتسامه ايه انا واثق فيكي 
بادلته ايه نفس الابتسامه وانا هثبتلك اني قد الثقه دي 
عمرو يبقي تعالي بقي وريني انتي وصلتي لايه 
ايه حاضر 
اخدت ايه تتحدث عن القضيه وعمرو يشاهدها ويبتسم 

نجي بقي لحسام 
الجميع في السيارات وفي طريقهم الي الاسكندريه حيث بيت رانا 

في بيت رانا 
رفاعي والد رانا افتحوا الباب يا بهايم 
جني اخت رانا الصغري حاضر يا بابا 
فتحت جني الباب ولم يكن غير حسام وعائلته 
حسام بابتسامه مش دا بيت الانسه رانا 
جني هو انتو مين ؟
حسام انا حسام
جني ايوا ايوا انت العريس صح اتفضلوا 
دخل الجميع 
استقبلهم ابو رانا قائلا نورتونا والله اهلا وسهلا 
رافت دا نورك يا استاذ رفاعي 
رفاعي نورتنا يا استاذ بس مين فيكم العريس ؟
رفع حسام يده قائلا انا العريس يا عمي 
رفاعي اهلا وسهلا يا بني إنما مين دول ؟
رافت دول ولادي يا استاذ رفاعي اخوات حسام 
رفاعي ما شاء الله ماشاء الله كل دول ماشاء الله كل واحد عامل زي ضلفه الدولاب انا مش بحسد يعني ههههه
امينه بهمس الله اكبر الله اكبر خمسه في عينك 
رفاعي وانت بقي يا حسام يا بني بتشتغل ايه ؟
حسام انا مهندس معماري زميل رانا في الشغل 
رفاعي ماشاء الله واخواتك بيشتغلوا ايه ؟
عمر انا دكتور جراح 
عمرو وانا محامي 
سراج وباسم واحنا عندنا شركه استيراد وتصدير صغيره كده 
علي وانا مهندس ديكور 
رفاعي ماشاء الله ايه دا كله ايه دا كله 
رائد انا بقي 
قاطعته امينه قائله دا الفاشل ابني الصغير مش نافع في اي  حاجه خالص لا في دراسه ولا في شغل ولا اي حاجه 
رائد يهمس لوالدته قائلا ايه يا ماما ما تقولي شمام بالمره 
امينه اسكت انت يارب نروح من هنا علي رجلنا بس فكرني لما نروح ابقي ابخرك انت واخواتك 
رافت ندخل في الموضوع اللي جايين علشانه يا استاذ رفاعي احنا جايين نطلب ايد بنتك رانا لابننا حسام علي سنه والله ورسوله 
رفاعي والله يا استاذ رافت انا موافق بس عندي شروط 
رافت وانا سامعك 
ما هي إلا لحظات حتي وجدنا حسام يهجم علي رفاعي واخواتها يحاولون منعه



تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة