رواية زينه البنات الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم نجلاء فتحى


رواية زينه البنات الفصل الواحد والثلاثون 31
بقلم نجلاء فتحى


      
         (فى منزل عبدالله )
 
عبدالله/ أنا مش أقول بحبك، ،،   سمعتيها منى كتير ،،،، أنا عديت مرحله الحب بكتير ،،،،ومن شويه أعترفتلك بمشاعرى ،  ومستعد وأمنية حياتى أتجوزك ،،فى ظروف جديدة حصلت لازم أخليكى بأمان ذى أمى بعدتها عنى لحمايتها،،،،تغريد بتلعب من ورايا وراحت لغوايش تعملى عمل ,,,ثم بدأ يحكى لها أول مرة يذهب ليها 
        【【فلاش بلاااااك】】
كان يجلس فى محل العطارة،،  أتت له فردوس  وبلغته بحُسن نيه آن مراته دخلت عند غوايش الدجاله ودة خطر على الجنين ،،،،أخذ هو رجالته واقتحم مكانها وهددها تقول الحقيقه بدل  ميخلى المكان كوم تراب ومن هيبه عبدالله تكلمت واعترفت هى ومن يومها أى زيارة  لتغريد ليها عبدالله يكون على علم بيها ،،،وفى مرة لم تجدة ،،وفى النهاية ذهبت ليه الهايبر الكبير مخصوص وبلغته مراته عايزة تعمله عمل سُفلى،،  فقال لها/ لفى أى قماشه فاضية سامعة فاضية هى دى العمل وأطلبى منها فلوس كتير ،،    
     【【 عودة للحاضر 】】

زينه/ ليه كل دة 

عبدالله/ صدقتينى بقا ،لو أنا بحبها مكنتش راحت لغوايش، ،،،

زينه/ كدة العمل ملوش قيمه دى قماشة فاضية 

عبدالله/ أطلقها الناس ترجعها ليا وأنا القوى المفترى وهى ملاك موقفها قوى علشان الجنين إللى فى بطنها دة ،،،لازم تنفضح

زينه/ مينفعش تفضح واحدة 

عبدالله/ عارف ،،بس لما تكون تسخر جن يسيطر عليا يبهدلنى دى طلبت أخر زيارة من غوايش عيزانى عقلى يتوة قبل متولد معرفش لية ،،،وخاضع ليها 

زينه بحيرة/ مش عارفة أقولك إيه ،،شايل كل دة فى قلبك وساكت

عبدالله/ أول حد أفضفض إللى جوايا ليه 

زينه / ومش أخر مرة ،،أوعدك أنفذ إللى عايزه بس بشرط خلينى جنبك ومش تبعدنى ذى ماما راضية وأنا كأنى مش سمعت عن تغريد حاجة 

عبدالله/ طالب منك طلب ،،أبنى قرب يجى الدنيا تعرفى تربية أكيد الفترة الجاية فى مشاكل مع أمه ومش فاضى

زينه بحماس/ دة حته منك يا عبدو غلاوته من غلاوتك

عبدالله بغيرة/ وحيات أمك ،،،،لاء أفعصة انا بس إللى غالى ساااامعة

زينه بخوف/ حاضر حاضر بس أهدى يا حبيبى  روق

وقعت الكلمه مثل الصاعقة على أذنه فقال/ حبيبك !!!!

توترت هى تحاول الجرى  ،منعها وقال:- حبيبك بجد 

زينه بأستحياء/ عيب بقا

رنت ضحكته الرجولية فى المكان ،،سرحت هى وقالت:- ياةةةةة وحشنى ضحكتك الحلوة دى 

عبدالله/ نفسك فى إيه دلوقتى 

زينه/ بسبوسه سخنه بالسمن البلدى وعليها حتة قشطة كبيرة تدلع على وشها 

عبدالله بقرف/ ملكيش يابت فى إللى بيقوله عليها رومانسيه دى ،، بسبوسة دة أخر طموحاتك معايا

زينه وضعت إيدها فى خصرها/ أمال كنت عايزنى أقول إيه

عبدالله بغمزة/ نفسى أكون معاك يا عبدو ،،،،تكون عريسى يا عبدو ،،أخلف منك كتير يا عبدو ،،،بعشقك يا عبدو ،،حاجة كدة تفتح النفس 

زينه بغباء/ على فكرة أحنا عايشين مع بعض ،،،،وحكاية عريسى دة العريس هو إللى يطلب العروسة ،،وأخلف منك دى عيب عيب عيب 

عبدالله بمكر/ طبب بعشقك دى نستيها دى

زينه جريت للمطبخ وقالت/ أغلى لبن تشرب معايا شاى بلبن 

عبدالله/ ههههههه أهربى أهربى مسيرك يا ملوخية تجى تحت المخرطه هههههههههه،،،تنهد وقال :- ربنا يحميكي يا بنتى ،،ويجمعنى بيكى بالحلال يا حبيبتى ،،ثم قال بصوت عالى ، أنا نازل المحل يا بت ،،،،سلاااااام
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
___________
        (فى بيت تغريد )

الأب/ كنتى فين

تغريد بلجلجة/ عند الخياطة 

الأب/ مقولتيش ليه

تغريد/ قايله لأمى،،هى فين

الأب/ معرفش جيت من القهوة ملقتش حد إلهى مترجع 

أنطلقت تغريد لغرفتها تخبى المال ثم أخذ ملابس نظيفة ودخلت الحمام تأخذ شاور تزيل آثر فعلتها وما نهى عنه الله  من فعل شنيع كأن الماء يزيله متجهله هذا ذنب كيف تزيله ومتعلق برقبتها ليوم الدين 
__________
    
          [فى منزل سمر]

سمر/ فى مشكله فى شغلك 

سيف/ وأنتى مالك ،،من أمتى وأنتى بتسألى

سمر/ جالك تليفون على الفطار جريت للشركة 

سيف/ أعتبرك كبيرة مرة ،،خلاص كلها كام سنه وتمسكى معايا الشركه ،،، أيوة فى مشكله حته موظف فى الحسابات أعتبرته أخويا وصاحبى لأخلاقة وأمانته طلع مخادع ،،ذود أصفار بالملايين 

سمر نسيت فعلتها/ ودة غلط

سيف/ تزوير ،،والضرائب تجى كتير 

سمر/ أحبسه

سيف/مش عايز البوليس ياخد خبر ،،الحمد لله أتصرفت ولحقت الدنيا 

سمر بحده/ يسلام هى طيبه قلبك دى مودياك فى داهية

سيف بحده/ أحترمى نفسك قدام أخوكى 

سمر/ أووووف على طول كدة بتزعقلى

سيف/ عمك فاروق دلعلك المفروض كَبرتى 

سمر بتجاهل كلامه/ مطلوب منى أدرب فى شركه هندسه ،،دة العملى بتاعى 

سيف/ عارفتى التكليف بتاعك

سمر/ أيوة فى شركه *****

سيف/ روحى الجامعة وأطلبى تتنقلى عندى وإياكى تقولى دى شركه أخويا وأبويا سامعة 

سمر/ لية

سيف/ أحسن حاجة تشتغلي فى صمت ،،مش لازم تعرفى السبب

سمر/ ينفع

سيف/ لو موافقوش ليا صرفه

سمر / ok
______________

[فى العيادة النفسى )

الطبيب محمد/ عايز أتكلم معاكى عن الحب والمشاعر ،،،

آيه/ عيب

الطبيب/ مدام فى النور وشرع ربنا وأهلك عارفين مباح لكن بقيود لحد ميوثق ،،جاهزة نتكلم أحنا بقالنا شهرين مع بعض وبتزرينى  ١٢ مرة فى الشهر 

آيه/ ماما هتعرف 

الدكتور/ مش لازم ،،،أنتى كبيرة وليكى خصوصية، ،إلا لو حبيتي أقولها 

آيه/  بلاش ،،،،،أقصد معرفش رد فعلها ،،،وبابا لو عرف يدبحنى

الدكتور/ فاهمة يعنى إيه إعجاب لشاب أو حب 

آيه/ معرفش بس جربت حاجة أو حسيت بيها 

الدكتور/ مراهقة

آيه/ مش عارفة 

الدكتور/ ينفع نتكلم عنها

آيه بتوتر/ ينفع أشرب ريقى نشف

الدكتور/ لاء،،،متزعليش أقصد بلاش مايه ،،عندى عصير تفاح حلو روحى أفتحى التلاجة بتاعتى وخدى واحد 

آيه بألية نفذت الأمر / هى دى تلاجة دى صغيرة اووى

محمد/ تلاجة مكتب لسة شاريها من فترة وأنتى مخدتيش بالك ،،يلا أحكيلى مشاعرك أتجاة الشاب 

ترددت آيه لبرهة فمحمد أمامها شاب ،،،،هل فعلا يصدق ولم يبلغ مامتها ،،،هل تندم فى يوم لو حكتله ،،شعرت بحيرة 
فقالت/ أنا تربيت فى حارة ،،، البيت قدامى ساكنه فيه زينه صاحبتى وأختى مكنتش بسبها غير على النوم طول اليوم عندها فى بيتها أو نتكلم من البلكونات  عندها أخ أقصد أبن عمها ومتربين سوا أسمه المعلم عبدالله كنت بحبة قوى  شاب ليه هيبه ويدافع عن زينه أووى ودايما يشترى ليا زيها لما أكون معاهم  عمرة مفرق بينا ،،حتى لما انزل الحارة بليل أشترى حاجة ويشوفني يسألني رايحة فين ويبعت حد معايا أتعلقت بيه جدا ولما أتجوز حزنت أوى بس عادى بعديها أنشغلت بدراستي ومبقتش أحس بالمشاعر دى نحيته حتى لما بشوفة 

الدكتور/ يبقا مش حب،،ممكن مراهقة أو أعجاب ،،،،دة عبدالله أول مرة تذكرى أسمه ،،،مين بهاء  بقا 

ألتقطت آيه كوب زجاجى لرتشف منه القليل من الماء حتى تروى عطشها المفاجئ،،بهاء دة نفس الشخص إللى أبية عبدالله  يكلفة يروح معايا يوصلني وأنا بجيب العشاء ،،دوا ،،كدة يعنى 

الطبيب/ صبى عندة فى المحل

آيه بتسرع/ لاء لاء ،دة محاسب قد الدنيا خريج جامعة ،،وماسك حسابات شغلة،، شاب وسيم وخلوق ومعايا مش بيطقنى

رجع الطبيب ظهرة للخلف/ كملى  وبعدين

آيه/ رغم قساوته أتعلقت بيه أووى ،،وفى يوم حاجة حصلت  غيرت حياتى  ،،بابا أترقى فى شغله فى مكان ومنصب  جديد ، ونقلنا من الحارة غصب عنى روحت مكان مفهوش زينه ولا ناس اعرفهم مش عارفة أتأقلم بقالى دلوقتى ٣ سنين ونصف ،،،عايزة أرجع الحارة تانى 

الطبيب/ مفيش موقف جمعك ببهاء خلال الفترة دى 

آيه/ فى ،أول مرة لما سيبت الحارة وزرت زينه من وراء أهلى وحكم أبية عبدالله، ،أبية بهاء يوصلني للموقف النقل الداخلى علشان أروح ومشى معايا مش طايقنى ،،،،المرة التانية كنت أنا وماما دخلنا هايبر نشترى حاجات لاقيته حسيت بفرحة وسعادة وجريت أفتح معاه مواضيع تقريبآ فهمنى غلط وقدم ليا نصيحة وأنى غالية ولازم أحافظ على مشاعرى علشان محدش يستغلها وأنه عارف تربيتى من يومها وهو معلق فى راسى ،،،،بعديها برضو صدفة ماما قررت تفسحنى فى شم النسيم كان قبل أمتحاناتى ولاقيت زينه ومامتها وأبية عبدالله، ،وأبيه بهاء ومامته ،،،ثم حكت تفاصيل اليوم بالتفصيل ،،،تم ذكرة فى بارت سابق ،،،،،،ومن يومها متعلقة بيه جدا بس أنا ذاكرت ومجموعى جاب كلية التجارة إللى نفسى فيها، ،بابا مش قادر يستوعب دة 

الطبيب/ عايزة تكونى محاسبه ذى بهاء 

آيه/ أيوه 

الطبيب/ من كلامك عنه أنتى فعلا حبتيه بجد ،،بس هو لاء ومش علية ملامه 

آيه/ بيوحشنى عارفت ساب الحارة 

الطبيب/ راح فين

آيه/ معرفش ،،نفسى أشوفة ،،أسمع صوته 

الطبيب/ لازم تنزلي الكلية تشوفى أصحاب جداد  عالم جديد يمسح ذكريات الماضى دة  أنتى عايشة فى دوامه معينه دخلى لعقلك حياه جديدة 

آيه/ وبهاء

الدكتور/ أنتى فى زمن اعتراف البنت للحب جريمه ،،هو لو بيحبك كان أتقدم ليكى صح ولا لاء أو حتى عاملك حلو

آيه بعدم اقتناع/ صح 

الدكتور/ شكلك مش مقنعة بكلامى  ،،،مع الوقت تنسى ربما تقابلى إللى يستاهل آيه صح  ،،،من أول الأسبوع الجاى تنزلي جلستين فى الاسبوع بدل تلاته

آيه  بتسرع/ لاء ،،خلينا ذى ما أحنا مصدقت لاقيت حد أتكلم معاه 

الدكتور/ فى كلية يا أستاذة عايز المرة الجاية تحكيلي عملتى إيه فى الجامعة اتفقنا

آيه بتوتر/ تقول لماما على مشاعرى

أبتسم لها بصدق/ لاء ،،،مدام أنتى مش عايزة هى تعرف ،،،

آية/ ماشى ،،ثم رحلت بهدوء وقررت تذهب أول يوم للجامعة رغم فى نصف الترم الأول ،،،تنهد الطبيب وبدأ يدون أبرز النقاط المهمة التى دارت فى الجلسة 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_____________

تغريد/ براحة على الباب، ،تتشل فى إيدك ،،،الباب يتكسر ،،،،ثم فتحت الباب ،،وجدت عبدالله مبتسم وقال/ وحشتينى 

تغريد بصدمه/ هااااا،،وبدأت تدلك عينها  غير مصدقة 

عبدالله/ تعالى معايا البيت عايزك فيه يا مراتى يا حبيبتى 

تغريد/ مش مصدقة ،،أنت عبدالله، ،بركاتك يا مبروكه

عبدالله/ مبروكه مين

تغريد/ ها ،،ولا حاجة،، أتفضل

عبدالله/ أرجع من شغلى ،ألاقيكى فى البيت ،، مستنيكى 
ثم رحل 

تغريد/ معقول هو دة عبدالله حلو أخد كل إللى وراه بسهوله

_________

 زينه تأخذ البيت ذهاب وإياب عرفت تغريد ترجع تانى لكن لابد من تنفيذ الخطة هو وثق فيها ولابد  تكون قد الثقة دى 
_______
فتحت زينه باب الشقة وجدت تغريد التى دفعتها ودخلت البيت منتصرة  

زينه بغل/ جاية ليه

تغريد/ جوزى حبيبى جالى البيت وصالحنى ،،أةةةة بطنى ،ههههههه الواد بيرفص ،فرحان رجع بيت أبوه ،ثم جلست على الكنبة وقالت بأمر :- أعمللى كوباية عصير يا بت 

زينه بين أسنانها/ حاضر ،أعملك أحلى كوباية متنسيش طعمها العمر كلة ثم ترجلت للمطبخ  وبعد وقت 

تغريد/ يح يح أووف ناااار  جريت خلف زينه لتضربها أتسعت عينها حين وجدتها ٠٠٠٠



تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة