
بقلم نجلاء فتحى
فى صباح اليوم التالى
أستيقظ عبدالله متأخر وتعصب فهو يذهب لعملة بعد صلاة الفجر الان الساعة العاشرة صباحا ندة على زينه بغضب لم يجدها هى و والدته تعصب اكثر ندة على تغريد خرجت له وقالت "- بتزعق لية
عبدالله/ أمى وزينه فين
تغريد بسخريه/ معرفش
عبدالله/ اتعدلى يا روح أمك
تغريد بهدوء/ مش راجل البيت ومعلم قد الدنيا شوف زينه على العموم أقولك أحسن يطقلك عرق ولا حاجة أمك فوق على السطح بتأكل الطيور وزينه سمعها بتكلم حد على السلم
قبض عبدالله على معصمها / مين أنطقى
تغريد/ أةةةةةة دراعى براحة،،،، شوفها الشريفة الخضرا بتاعتك
تركها متألمه وطار للسلم وتوعد لزينه ،،،نظر للسلم لأسفل وجد شاب يترجل على السلم لم يحدد هويته جرى وراة وهو ينادي علية لأسف هذا الشاب سرع خطوته حتى خرج من المنزل و جرى فى الحارة، ،،انتبة عبدالله أنه بملابس البيت وهى عبارة عن الطقم الذى يلبس تحت العباية او الجلباب دخل البيت وصعد على السطح وجد زينه تنفض السجادة أمسك معصمها بقوة وقال:- مين إللى كنتى واقفة معاةةةةةةة
زينه برعب/ مين دة
عبدالله😡/ إللى طار أول مفتحت باب الشقة
زينه ببكاء/ مفيش أنا مع ماما من الصبح هنا
الغيره أعمت عبدالله/ طاااااااااااخ
زينه/ 😭😭😭😭
خرجت الام من العشة / فى إيه
زينه/ ضربنى 😭😭😭
لطمت الام متجاهلة إيدها المتسخه/ هانت عليك يوم متجرب الضرب يكون منك
عبدالله😡/معرفتش أربى
الأم بحدة/ تضربها!!!!!،،، أخص عليك ودينى أردلك القلم على وشك أكسر غرورك بيه دة
زينه/ بلاش يا ماما لو سمحتى دة عبدو أقصد المعلم عبدالله مينضربش حتى لو منك😭😭
الأم/ عملت إيه ،،البت معايا من الصبح هنا وسبتلك الشقة أنت مراتك وحماتك قولت تاخد راحتك لما تصحى
عبدو بغيرة / كانت وافقه مع واحد على السلم
زينه/ محصلش والله منزلت من وقت مطلعت
الأم/ هوش أكتمى ،،مين إللى بلغلك ،،شوفت بعينك ،،،طب لما هى مع واحد ممسكتهاش لية بص منظرها والتراب والعفره مَليها دة منظر تقابل شاب بلاش دى تشك فى أختك تربية إيدك أزااااى
عبدالله/ مش أختى ،،،،،ولأول مرة يلفظ هذا أمام أمه وقال :- زينه حبيبتى وبنت عمى وبس
لم تنتبه الأم لهذا عكس زينه التى فهمت كلامه غلط أنه يجردها من حمايته ومش عايزها غبية كالعادة هو ذكر كلمه حبيبته لكن ماذا أقول فى عقل المراهقات الغبيات
الأم/ دليلك إيه
عبدالله/ تغريد
زينه ببكاء/ شوفتى يا ماما أتبلت عليا كذب الله يسامحها
الأم/ سمعت كلامها وضربت أختك بكرا تضرب أمك يافرحتى خلفت دكر بجد ،،،،،،،،تعالى معايا يا زينه علية العوض فى تربيتى
أصبح العالم بلون الأسفلت أمامه وعاقب إيدة التى خانته وصفعت صغيرته وكان عقابها الضرب بعمود خرسانى حتى نزفت ،،جلس على الأرض يزئر داخليآ هو من يجلب حقها الأن من يجلب حقها منه رفع نظره للسماء وقال:- يارب ماشى فى تجارتى بما يرضى الله وبعمل خير فى السر بلتنى بتغريد عقاب لييييييه وجودها مخرب حياتى الله يرحمك يا أبويا أنت السبب
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
(فى بيت أم فردوس)
تفضلى قاعدة كدة روحى لعبدالله بأى حجة تاخدى منه فلوس
فرودس/ الحجج خلصت بفكر أروحله الهايبر يخاف على سمعته ويدينى
أمها/ وتفتكرى بهاء يديكى ،،،،دة تعلب ومشغل تعلب مكار معاه أقولك روحى بيته
فردوس/ لاء ،،،ألوث سمعته وبعديها أخد فلوس
_________
تغريد تأكدت من حملها وأستغلت عبدالله نايم لم تصحيه وذهبت هى وأمها لمعمل تحاليل فى السر وأخذت النتيجة بسرعة لكن السؤال كيف تعلن عن هذا الحمل وأثناء وهى جالسة تفكر على الكنبة فى الصاله لمحت شنطة وراء الستارة فتحتها صعقت من المال الوفير و أبتسمت بمكر
____________
نزل عبدالله من السطح متجه للحمام يغسل إيده من الدماء
،،،أغلق الصنبور عندما طرق باب الشقة فتح الباب وجد بهاء
بهاء/ مال إيدك
عبدالله بحدة/ ملكش فيه جاى لية
بهاء بأحراج/ أنت قولت تدينى الفلوس النهاردة أجيب بضاعة للهايبر
تذكر عبدالله/ نسيت الشنطة وراء الستارة خدها ثم أعطى له ظهرة ليرحل
بهاء/ مالك
عبدالله بتعب نفسى/ ضربت زينه وعاقبت إيدى
بهاء بشفقة/ عملت إيه لتضربها
عبدالله بوجع نفسى/ مفيش ،،،ثم أختفى من أمامه
بهاء أخذ الشنطة / لا حوله ولا قوة إلا بالله. ربنا يفك كربك يا صاحبى
وكالعادة يهرب عبدالله من الدنيا فى غيه الحمام
______________
أتى الليل والبيت حزين وميت
راضية/ متزعليش من عبدالله عاقب نفسة جامد
زينه/ مش زعلانه ،،المفروض فى ثقة مش عارفة تغريد بتكرهنى ليه
راضية/ الله يهديها ويسامح إللى كان السبب فى دخولها بيتى
زينه/ عبدو مكلش حاجة من الصبح
راضية/ حابس نفسة فى الغية ،،،
زينه/ أطلعله
راضية/ ياريت جايز ينزل معاكى
زينه/ أعمله أكله بيحبها وأطلعله
راضية/ قوليله أرحم قلب أمك 💔
زينه/ حاضر
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
(فى منزل آيه)
زهقت عينى وجعتني ودماغى وظهرى من قاعدة المكتب والمذاكرة تعبت 😭
الأب/ أنتى ثانوية عامه لازم تدخلى طب وتبقى دكتورة غير كدة لاء
آيه/ حرام عليك يا بابا ،، كرهتني فى دنيتى ،،،حتى النوم بقا ساعتين بالعدد بس
الأب/ أنا أهلت نفسى تبقى دكتورة ذى أخوكى
آيه/ أخويا هو فين أخويا دة من يوم ما سافر برا مجاش أسمع ليا أخ
الأب/ متغيريش الموضوع مش مستعد أخد قرض من البنك وأسفرك برا مصر وتدخلى جامعة خاصة بمصروفات ذى أخوكى لازم تدخلى كلية الطب هنا بمجهودك عيال أخواتى أقل واحد فيهم كلية تربية
آيه/ أشم نفسى مليش دعوة بحد يا نااااااااااس تعبت دة أنا بحلم بكابوس الامتحانات ومش عارفة أحل وأسقط
الأب/ بدل الصوات والعياط ذاكرى وأنتى تنجحي،،، ودينى يا آيه لو مجبتيش مجموع يدخلك الطب لضربك لحد متخلصى فى إيدى أهَون عليا أدفنك ولا أتعاير بيكى وسط أخواتى
لطمت آيه/ عايزة زينه أنتى فين يا حبيبتى
الأب بغيرة/ ياريتك تبقى ربعها محدش يقولها ذاكرى ،،،عبدالله طول اليوم فى شغلة وراضية جاهلة،، ورغم ظروفها وصلت ثانوية عامه أنما أنتى لاقية إللى فى ظهرى وخايبة، ،،،
آيه بأنهيار/ مش مذاكرة ومش داخله الأمتحان
،،،،تلقت تلك المسكينه الضرب من أبيها فهذا حالها خلال الفترة الحالية، ،،،وأمها لا تملك غير الحزن على بنتها وتتمنى ترجع الحارة فحال ابنتها كان أفضل بكتير عن الأن٠
(عزيزى القارئ هناك أباء وأمهات يضيعون أبنائهم بسبب المقارنه بأخرين رغم تفوقهم الدارسى إلا أنهم يضعونهم تحت ضغط نفسى ماذا تنتظرون منهم غير الهياج والاعتراض والفشل)
_________
صعدت زينه لغية الحمام وطرقت على بابها بخوف فهى تحمل صنية الطعام وإذا سقطت تتأذى ،،،،فتحتها سطح مسلح خاص بأرضية السطح ،،،لم تجد رد من عبدالله، ،،،فتحت الباب برفق وجدته جالس فى الأرض وساند ظهرة للجدار الخشبى ومغمض عينه وبجوارة الشيشة التى لم يدخلها البيت،،،،
من أين حصل عليها؟
هل يشربها؟
أقتربت بحذر أمسكت أيدة
قبل أمساكه خرطوم الشيشة،،،،فتح هو عينه وجدها أمامه
زينه/ بلاش تشربها كفاية عليك السجاير بلاش تدمر صحتك
عبدالله بحزن/ خايفة عليا
زينه بصدق/ معنديش غيرك أخاف عليه
عبدالله/ ضربتك
زينه/ عادى قابله منك أى حاجة ،،،، ثم أمسكت كفة المصاب، ،وقالت:- ينفع تعمل كدة لية تأذى نفسك
عبدالله/ أذيتك يا ضى عينى
أبتسمت زينه/ أذيتى بجد هو حزنك ماما تعبانه بسببك أنت راجلنا من غيرك ولا حاجه
هدأ عبدالله شويه من كلامها واعتذر لها
زينه/ مفيش بينا أعزار أنا مكلتش من الصبح وجعانه تاكل معايا مش عايزة اعتراض
عبدالله/ ماما كلت
زينه/ لاء
عبدالله بحزن/ طيب يلا ننزل ناكل سوا
زينه بمرح/ شيل بقا الصنية خايفة تقع منى لعلمك أكل معاك المرادى بيض بالسمن البلدى بدأت أحب البيض😁
عبدالله/ بجد
دعكت هى أناملها بتوتر/ أى حاجة تحبها أحبها يلا ننزل الناموس بيزن فى ودنى
ثم أمسكت إيدة وسحبته للشقة وهو سار معها مسلوب الأرادة ،،، فرحت راضية للغاية وأصرت أبنها يقضى الليل معها فى الغرفة ونامت زينه فى حضنها على السرير وعبدالله على الكنبة معاهم ،،وكأن تغريد لم تكن فرد فى المنزل
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
________
فى الصباح الباكر أستيقظ عبدالله لصلاة الفجر فى ميعادة لم يجد زينه وأمه خرج يبحث عنهم وجدهم فى المطبخ يجهزون الفطار وهذا روتينهم فى هذا الوقت ،،دخل الحمام وبعد وقت جلسوا يفطروا وتغريد لم تكن موجودة فى هذا الوقت نايمه أكيد لذلك يعشق هذا الثنائى هذا الوقت من غير تغريد
عبدالله/ رايح الشغل
زينه/ أمتحاناتى بعد أسبوع
ألتف لها/ خايفة
زينه/ مرعوبه
عبدالله/ جهزى نفسك أفسحك النهاردة
زينه/ مع ماما
عبدالله/ لوحدينا
زينه/ فى ظروفنا دى
عبدالله/ أنتى أهم من أى ظرف المهم تدخلى كلية نظيفة وخلاص ثم رحل
تجدد النشاط ليها ونظفت السفرة ثم دخلت تذاكر بأمر راضية التى تولت مهمة التنظيف وشغل البيت
[ملحوظة راضية صغيرة السن فهى تزوجت فى سن مبكر لذلك نشيطه ]
__________
أتى وقت الظهر وزينه محتارة قدام دولابها ترتدى إيه فأخر مرة خرجت مع عبدالله بمفردها وهى صغيرة ويومها عنفها عصام عمها على ركوبها المتوسكل الأن تخرج مع عبدو لازم تكون فى أبهى صوره واختارت جيب واسع مشجر فهى ممنوعة من البنطلونات بأى شكل من الأشكال وعلية بلوزة سادة بيضة وحجاب مشجر طويل واختارت صندل مريح كانت تتمنى برفان أو مكياج لا يوجد شعور جديد وهى تختار وتفكر ماذا ترتدى للخروجة المميزة رغم أخر خروجة معاة يوم شم النسيم لكن هذة بمفردهم فقط 🎀💃💃
دخلت تغريد / بنادى عليكى
زينه بضيق/ مسمعتش
تغريد / خارجة
زينه بشماته/ عبدو قالى يا زوزو يا حبيبتى يا نور عينى من جوا أفسحك علشان نفسيتك و أمتحاناتك
تغريد ربعت إيدها على صدرها/ تخرجوا لوحدكم
زينه/ أممممم،هو عايش علشان يسعدني مش عارفه مش بيفسحك لية وأنتى مراته
تغريد بغل/ علشان مش ممحنونه ومسهوكه زيك
زينه/ شكرآ يلا أطلعى بقا عايزة أريح أعصابى شويه علشان أبقا فايقه للخروجة مع عبدو يالهوووى خروجاته عسل
تغريد تركت المكان بغل
زينه/ هههههههههههه،عبيطة دة حبيبى أنا مش أنتى شغل التلفزيون بيجيب نتيجة أهو
(طلعتى مش سهله يا زينه تفتكروا هى كبرت ولا شغل مراهقة )
__________
أتى عبدالله وارتدى ملابسة التى تتكون من العباية الرصاصي وشاله الخفيف بعد أخذ شاور نظيف وضبط هيئته وقبل فتح باب غرفة زينه كما متعود سمعها بتقول:- حواجبى مقشات لو أتعملوا أبقا حلوة يسلام بقا صوبع روج أحمر ينور وشى يلا فى الجنه بقا أمممم نفسى فى رشة ريحة منعشه بكرا أدخل الجامعة وعبدو حبيبى يجبلى حاجة البنات أممممممم بحبة أووووى يارب أرزقة كتير علشانى أنا وماما راضية وبس
ثوانى كدة حد سامع صوت طبول أيوة دة قلب عبدالله الذى يستمع لأعترافها ماذا ينتظر رجع لمكانه فى الصاله بهدوء وجد تغريد/ مشمع الفتله وعلى فين العزم
عبدالله/ ميخصكيش
تغريد/ أنا مراتك
عبدالله/ بتخنق من الكلمه دى لولا إللى حصل غلطة مش تتكرر ومعرفش لمستك أزاى ومش فاكر كنت طلقتك أنتى بومه وش فقر عليا مزاجى رايق مش عايز عكننه أخفى من وشى،،،،زينةةةةةةةةة يلا يا قلبى
أتت زينه تجرى وقالت بشهقة/ أنت تخرج كدة أنت حلو أوى دى عبايه جديدة
أبتسم هو/ عجبتك
زينه/ أكيييييد ،،،،أدركت نفسها وأنحرجت
ركز هو فى تفاصيلها ،،،
على الجانب الأخر
تشطاط تغريد غضبآ من الموقف وأستغلت الموقف فلا تريد أن تتم هذة الخروجة وفى نفس الوقت تريد الإعلان عن حملها ،،،ترنحت وتصنعت التعب وجلست على الكرسى
وضع عبدالله إيده فى جيوب جلبابه بهدوء/ التعب بقا ملازمك الفتره دى
تغريد تصتنع المرض/ أةةة يانى محدش مصدق تعبى حتى جوزى ثم جريت للحمام تتقئ
زينه بتوجس/ الترجيع زايد معاها الفترة دى
عبدالله بعدم أهتمام / سيبك منها برد وبتدلع يلا نتفسح
زينه / لاء هى مراتك برضو لازم تكون جنبها
عبدالله بين أسنانة/ مراتى على الورق بس
زينه لنفسها/ على الورق أزاى وأنت قربت منها وشوفت بعينى الدليل أكيد مش عورت نفسها يعنى ،،يخوفى تكون حامل سمر صحبتى بتقول ممكن حمل
[ملحوظة سمر دى صاحبتها فى الثانوى يمكن ملهاش دور الأن لكن تم ذكر أسمها فى بارت سابق ]
عبدالله/ ساكته ليه
تنحنحت زينه/ ولا حاجة ،،،برضو مينفعش تسبها لوحدها،،،البرد مطول معاها ومش بتاكل أكشف عليها
عبدالله بحدة/ يا بنت الغبية واحدة غيرك تسبها تموت ملكيش دعوة بيها
زينه بحدة/ هى على زمتك وملزومه منك حتى لو مش بتحبها هى مراتك
عبدالله ضرب الحائط بقوة / مش مراتى
رفعت زينه ليه حاجبها
تنحنح عبدالله/ أقصد مراتى على الورق أوووف أنتى عايزة إيه دلوقتى
زينه/ تكشف عليها
عبدالله/ علشان خاطرك ،،خليها تلبس أوديها للدكتور
زينه بحزن/ حاضر
طرقت عليها باب الحمام وبلغتها،،فرحت تغريد أخيرا تخرج بمفردها مع عبدالله فهى حبته رغم قساوته
[مرت ١٠ دقائق ]
تغريد بحماس/ أنا جاهزة يالا بينا
نظر عبدالله لزينه وقال بأمر / لفى طرحتك تانى
زينه بحزن/ واحد ومراته خارجين أخرج معاهم بصفتى إيه
عبدالله بضيق/ قدامك دقيقتين تلفى حجابك إللى فكتيه بسرعةةةةةةة
سارت زينه بأليه لغرفتها تعدل وترتدى حجابها الذى جردته على اعتقاد مفيش خروج للتنزه
تمتلكت تغريد غضبها من موقف زوجها ،
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
_____________
فى نفس الوقت ذهبت فردوس أم زينه الحقيقية لعبدالله لمحل العطارة لتأخذ منه فلوس ورجعت محمله بأحباط لم تجده
___________
(أمام المنزل )
أستلف عبدالله سيارة ملاكى من أحد أصدقاءة ونزل منها وفتح الباب الأمامي قفزت تغريد بسرعة للداخل
عبدالله بين أسنانة/ أنزلى وأترزعى ورا
تغريد/ مراتك والمفروض جنبك
عبدالله/ المفروض عند المكوجى، ،لمى نفسك أحنا فى الشارع وأسمعى كلمتى قولت أنزلى
تغريد نظرت لزينه بغل/ طبعآ علشان حبيبة القلب
عبدالله قبض على معصمها بقوة وأنزلها ثم فتح الباب الخلفى وألقاها بداخله ،،،لم تنكر تغريد شعرت بألم حقيقى فى بطنها كتمت ألمها وسكتت حتى يستكين ألام بطنها
عبدالله بلين عكس أنفعاله منذو قليل ،،،أركبى جنبى يازوزو
ركبت هى مثل الأميرة وهو أغلق بابها بجوارة برفق ،ثم سار لمكانه وقاد السيارة بعد مغير أتجاة المراية المسلطة على تغريد وأبعدها
طول الطريق وعبدالله يُبدى أعجابة بملابس زينه الخجوله وحيائها وهى ساكته لم تنطق رغم أستمتاعها الداخلى
وصلوا لعيادة طبيب بطنه يدعى فاروق المحمدي ،،وأصر عبدالله آن زينه تدخل معاهم حتى لا يتركها بمفردها
________
الطبيب/ خير
عبدالله/ البنت دى عندها برد وترجيع كتير ومفيش أكل أقصد أكلها بسيط ،،
الطبيب يجول بنظرة للبنات/ لمين فيهم
عبدالله/ تغريد دى ،،،،ثم شاور عليها
أمسك الطبيب قلمه وبدأ يدون ملاحظاته[ الأسم / السن / الشكوى ] ثم تحدث معها وطلب منها تذهب للسرير للفحص وشاور لزينه تأتى معها
تسطحت تغريد على السرير وقلبها يقف من الرعب لكن خطتها لابد من نجاحها ،،،بسطت عليها زينه الشرشف الخفيف الأبيض
الطبيب/ أرفعى هدومك يا بنتى
نفذت تغريد الأمر
الطبيب / أسمك إيه يا أنسه
زينه بلجلجة/ زينه
تنحنح الطبيب بأحراج ثم جهز جزء معين من جهاز الأشاعة التلفزيونية ووضع على رأسه جِل مخصص وبدأ يفحص بطن تغريد، ،
الطبيب/ الراجل إللى برا دة يقربلك إيه أخوكى ولا جوزك
تغريد/ جوزى
الطبيب نظر لزينه /وأنتى يقربلك إيه
تغريد بتسرع/ أخته ،،فى حاجة يا دَكَتور
الطبيب بأبتسامة/ من فضلك يا زينه يا بنتى أنتظرى جنب أخوكى
زينه بتوتر / حاضر يا عمو أقصد يا دكتور
أبتسم ليها وجواة حاجة تشدة لهذة الفتاة الهادية تنحنح وقال:- بينكم مشاكل
تغريد/ بين مين
الطبيب/ ملاحظ مش مهتم بيكى والمفروض يكون جنبك هنا ،،،بالعكس سابك وقاعد فى مكتبى وكل أهتمامه بأخته
تغريد/ شويه زعل خفاف
الطبيب/ على العموم أنتى حامل فى ٣ شهور مبروك
لم تنصدم تغريد وقالت:- قول حامل فى شهر ونصف
الطبيب بشك /لية
تغريد بكذب/ جوزى كان متجوز قبلى وأبنه مات على عمر ٣ شهور ومتعقد
الطبيب / مش منطقى كلامك مستحيل أخالف ضميرى
تغريد توسلت له وتصنعت خوفها على زوجها وقالت:- يعدى الشهر التالت وأنا أمهد ليه الطريق
رضخ الطبيب/ تمام بس برضو أنتى حامل فى ٣ شهور صحيح أنا دكتور بطنه وقلب بس بفهم ولازم تتابعي مع دكتور نسا شكل الجنين مش مريحنى ،،،،،هى اخت جوزك عندها كام سنه
تغريد بحدة/ معرفش
تنحنح الطبيب ورجع مكتبة وتغريد خلفة
عبدالله/ تعبناك معانا يا دكتور عارف دور برد صح
نظر الطبيب لتغريد المتوترة ثم لعبدالله/ مبروك المدام حامل فى شهر ونصف تقريبآ لازم زيارة لدكتور نسا يتأكد،،شرفتوا
سقطت زينه من على كرسيها فاقدة وعيها كانت المسكينه تشك والأن تأكدت ،،،،أنخلع قلب عبدالله على صغيرته وصرخ بأسمها وحملها ومحتار يعمل إيه
الطبيب شعر نفس الأحساس وقال:- هاتها على السرير يقصد سرير الكشف
وبسرعة بدأ الطبيب يفوقها ويربت على وجنتيها بلهفة / فوقى يا بنتى فوقى
تغريد غير مهتميه على أعتقاد زينه بارعة فى التمثيل
عبدالله ماسك إيدها ومقربها لقلبة ومين الحين لأخر يقبل بطن كفيها من الخوف عليها
فتحت عيونها بتعب وبكت ، جذبها عبدالله لحضنه وتحمل ضربها لصدرة تريد الإبتعاد، ،،،تحمل هو وفاهم تصرفها
زينه ببكاء/ سبنى أنت وحش وحش
عبدالله بحنان بتوهان/ هوش خلاص أهدى
زينه هدأت بين ظلوعة/ تغريد حامل منك
ثانية واحدة هل صغيرته كبرت وفهمت هذا الموضوع كيف هو قافل عليها وأى معلومه منه شخصيآ كيف ثارت هكذا ألتزم الصمت وحملها دون كلمة ،،،،،،وشكر الطبيب وسار لسيارته ووضعها مكانها بجوارة متجاهل تغريد ثم أنطلق للمنزل
نزلت تغريد خلفة وجدته أبتعد بالسيارة تعصبت تفقدت حقيبتها وجدت فيها مال يكفيها لأستقلالها سيارة أجرة جماعية (مكروباص) ،،ثم ذهبت لبيت أبيها
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
__________
وصل البيت بيها ،،،،صعدت على السلم بدون أذنه ،،،وصلت غرفتها واغلقت الباب عليها منهارة رغم جمودها الوهمي بجوارة
،،ركن هو السيارة ولم يسلمها لصاحبها ثم قفز خلفها ،،يطرق ويثور وقال:- بتعصبينى بحركتك دى أفتحى الباب ،،،
زينه منهارة ولم ترد وهو سامع هذا البكاء
افتح يا بنت ********& ،،،،،ودينى أكسر الباب يا**********
فتحت لة زينه فلن يهون عليها يكون بمثل هذة الحاله
حاول يتمالك أعصابه من هيئتها جذبها لحضنه كما متعود نفرت منه لأول مرة وعضته
أتسع عينه من تمردها، ،رجعت هى للخلف كأنها ترى متسول غريب يخيفها أمامها، ،
عبدالله بذل/ والله العظيم ملمستها معرفش الحمل دة جه منين أنا متأكد
زينه بحزن/ أنا شوفت حاجة على هدومها يعنى قربت منها
عبدالله/ شكلك كبرتى وفهمتى الدنيا وصدقتي تغريد وكذبتى حبيبك
زينه بحدة وقوة/ أنت مش حبيبى
تركها عبدالله ورجع ليها تانى ومعاه كراستها التى أعترفت بحبها له /كدابه أنا حبيبك وأمانك وعريسك وليا حكم عليك أنتى ملكى ،،،حتى لو ظلتى فى حمايتى بالضرب
زينه بصراخ/ مش ملكك،،،،، عادى أضرب عملتها مرة وأول واحدة كسرت مبدأك وضربتها أنا وانت كنت مميز مش بتمد إيدك على الحريم أضرب أناااااا قدامك مستنى إيه ،،الكلام إللى شوفته ،كلام مراهقة غبيه كتبت ورسمت أوهام فى كراستها ،،،،أنت ملكش حكم عليااااااااااا انت أبن عمى وبس ومن النهاردة الأوضة دى متحرمه عليك ولا أقولك مليش قعاد هنا واحد ومراته وبعد كام شهر ابنك يجى الدنيا ،أنا غريبه هنا،،،،،،،،
زقته وجريت خرجت برا الغرفة وحين انتبة على إغلاق باب الشقة لم يجدها ظن تجلس فى الصاله لكنها تركته نعم تركته أدرك هذا وفتح باب الشقة لم يجدها على السلم دخل البيت ينادي عليها لم يجدها خرج للشرفة وجدها تجرى مثل الأطفال فى الشارع متجاهله سؤال الجيران عن حالتها ،،قبض على صور البلكونه يزئر بأسمها ثم طار على السلم يلحقها لكنها اختفت ،،،
توقف والدنيا تدور حول منه،،،وصرخ بكل ما أتى لة من صوت وقوة على فراق حبيبته وأبنته :- أةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____________
أتى بهاء بسرعة البرق حين أتصلت عليه والدته وبلغته الحارة تتكلم عن المعلم عبدالله مثل المجنون فى الشارع يبحث عن زينه
بهاء/ حصل إيه
عبدالله بذل/ ضيعتها ضيعت أختى
أتسعت عين بهاء وفهم غلط/ قربت منها لمستها مش مستريح ليك وأنت مجردها من لقلب أختى وتقول زينه بنت عمى ،،ضيعت تربية إيدك هانت عليك تنهشها مصعبتش عليك وأنت حاميها وفى الاخر لوثتها
عبدالله غير مركز فى كلام بهاء وهذا الاتهام الشنيع
أمسكه بهاء من تلابيب عبايته/ رد عليا لوثتها لية ملقتش غير أختك تربية إيدك ،،دة أنت راجل متجوز خرج طاقتك فى مراتك حلالك ،،،،لافيت طوق العار فى رقبه أختك العمر كله
________
عبدالله بعدم فهم / بتتكلم عن إيه
بهاء بهياج/ إللى عملته فى أختك
إللى يخليها تسيب البيت وملهاش حد غيرك وأنت لسة قايل ضيعتها تبقا إيه
عبدالله من حزنه غير مركز للحديث/ تغريد حامل وهى معترضه شديت معاها فى الكلام وسابتنى
بهاء / يعنى زينه بنت وسليمه
عبدالله بأنفعال/ زينه بنت شريفة و قطع لسان أى حد يقول عليها نصف كلمه وحشه،،،ثم قال بحزن:- البت كبرت وفهمت الدنيا،،،عايز اعترفلك بسر معذبني سنين
بلع بهاء ريقة مازال معتقد قرب من زينه
عبدالله/ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
ياترى رد فعل بهاء إيه!
ياترى زينه فين !
يتبع