رواية زينه البنات الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نجلاء فتحى


رواية زينه البنات الفصل السابع والعشرون 27
بقلم نجلاء فتحى


         (على الجانب الأخر )

سمر / بصى يااااااه مين دة أول مرة أشوفة واو شيك جدا 

زينه/ عيب كدة

سمر / لف ياعم خلينى أشوف وشك فى حد قمر كدة

زينه/ بتعاكسى الشباب عيب 

سمر/مأنتى بتعكسى سى عبدو بتاعك حد أعترض

زينه/ فين عبدو ضاع عبدو الله يصلح حاله بقا هو فى طريق وأنا فى طريق

سمر/ خايبه طول عمرك ،،،، أوبااااااا المز لف وخد قلبى معاة أصفرله 

زينه/ مينفعش البنت تصفر 

أتى فاروق:- فى إيه يا بنات

زينه ألتزمت الصمت

سمر بلجلجة/ كح كح شكلى خدت برد كح كح

فاروق/ ننهى الحفلة 

سمر بأعتراض وصوت عالى/ لاااااااء

ألتف الجميع لمصدر  الصوت من ضمنهم بهاء ٠٠

أختبأت سمر خلف عمها 

فاروق/ ههههههههه طول ما أنا عايش أمانك متخافيش

لمس  كلامه قلب زينه 

بهاء أتسعت عينه بصدمه/ زينه زينه ثم ترجل ليها ،،،،،لكنه توقف وتذكر أتهام عبدالله لية ،،والأن هى حبيبة صاحبة التزم الصمت وأعتذر لسيف ورحل أما الحقيقة أجرى أتصال لعبدالله على التليفون الأرضى الخاص بالمحل لم يجدة أتصل على الهايبر 

عبدالله/ أنت مين

بهاء/ فاعل خير زينه حببتك فى كافية ******مش مصدق براحتك خليها تطير منك

عبدالله/ ألو ألو ،،،أغلق الخط  مين دة، ،هو قال حببتك محدش يعرف غير بهاء الحرامى معقول، ،،،ثم انطلق بالموتسكل تبعة للمكان 

وفى نفس الوقت بهاء مراقب زينه من بعيد حتى يعرف عنوانها  إذا لم يحضر لها عبدالله ،،
_________

                 [فى الحارة]

 تغريد /أةةةةةةة ألحقينى ياماااااا بطنى بطنى اةةةةة

الأب يقف أمام المنزل يصيح على أحد الجيران يوصله بسيارته

تغريد/ بموووووت يامااااااااا

الأم/ عربية يا نااااااس منك لله يا عبدالله هتموت البت 

أحد الجيران/ ماله المعلم كفانا الشر

الأم بصوت عالى جدآ حتى يسمع أهل الحارة / رامى مراته شهرين 
عندنا وأنتم عارفين بنتى بتحبة ،،،من حزنها نزل عليها دم قدامكم أهو هو السبب

أحد الجيران/ ياختى بدل متعيبى فى جوزها أسترى بنتك فى واحدة عاقلة تعرض هدوم بنتها كدة غيرى ليها هدومها 

الأم/ وأنتى مالك يا ****** بنتى بتنزف

أحد الجيران/ أرمى عليها شال ولا ملاية غامقة مش سيباها كدة فرجة 

الأم بعشوائية/ جرا إيه يا حارة
******،&&&&&& أنتم مع مين المفروض مع بنتى  الغلبانه 

أحد الجيران / كل واحد يروح لحاله دى ست لسانها طويل وقليلة الادب متحترمش حد حتى جوزها واقف نطع 

أمسكت تغريد معصم أمها/ عجبك كدة اللعبة باظت 

الأم بغل/ أوعى إيدك يا بت ,,,,, أتوجعى عايزة صوتك يوصل لراضية 
[ملحوظة لم يعلموا أن راضية ليست فى البيت ولا الحارة ]
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
________
ركن عبدالله الموتسكل أمام الكافية ونظر لة يبدو غالى وليس بيئته ، طار للداخل وتوقف ينظر للحاضرين يبحث عنها حتى وجدها تبتسم نار الغيرة نهشته نده عليها بكل صوته وقال:- زينةةةةةةةةةة
تجمدت مكانها وألتفت وجدته أمامها هزت رأسها بالرفض بالخوف وبحركة غير أرادية منها أمسكت زراع فاروق تحتمى فية أترك لكم مشاعر فاروق وقتها ، لم يفسر تلك المشاعر غير بشئ واحد وهو الخوف عليها ثم جذبها بحماية خلف ظهرة 

 ،،تفتكروا هذا الوضع يمر على المعلم عبدالله مرور الكرام  ،،

فاروق بهدوء/ من فضلك يا معلم دى حفلة بنت أخويا يعنى بنتى وأحنا لينا وضعنا وأنت معلم وابن أصول وفاهم ومتربى عليها اتفضل معايا 

سار عبدالله خلفة 

سيف/ مين الهمجي دة

سمر/ هووووش يا أبيه دة أبن عمها أو أخوها أو حبيبها أقصد أقصد يعلقك 

أمسك سيف أخته من قفاها/ شكلك عارفة حكايته البت دى 

سمر بخوف/ لاء ،،وضعى قدام الناس دى حفلتى وباظت😭😭

تركها سيف/ أكتمى هو أنا ضربتك بالنار ثم رحل 

تنفست سمر بهدوء ومسحت دموعها المصتنعة،،،شهقت وقالت : ألحق زوزو، ، وجريت تتابع الحديث الشَيق غير مهتمية بالحفلة  
__________
عبدالله/ أهو أحنا بعدنا عن الهيصة،،،،، البنت دى معاك بصفه إيه ،،شكلك مش غريب ،،،،،أتقبلنا قبل كدة 

فاروق بهدوء/ الدكتور فاروق المحمدي 

عبدالله تذكرة/ برضو خطبتى بتعمل معاك إيه.

شهقت زينه/ مش مخطوبة ،،،أنت أبن عمى وبس

عبدالله بحدة/ أكتمى يا جزمه حسابك معايا بعدين ودينى كل غلطة بحساب علشان انااااااااا معرفتش أربى يا حيوانه 

زينه لم تبكى هذة المرة واقفت بشجاعة مصتنعة أمامه/ أنا مش حيوانية أنا زينه ومش جزمه

【【أستوب تاة  المعلم عبدو                                        فى حبيبته  وظل يتشرب
     ملامحها التى  أفتقدها 】】

القلب/ كم هى جميله أشتهيها 
 
العقل/ أهدى إيها القلب الأحمق هذا ليس وقت للفرحة حين سمعت صوتها ورأيتها بخير  لازم تعاقب

القلب/ مهلا صغيرة لم تتحمل ☺️

العقل😡/ كيف،،،، أخرصك الأن ،،تشتتنى 

حاول عبدالله يهدأ ويقف حَكم بين عقلة وقلبة وقال بهدوء / سؤال واحد بس 
هربتي من بيتك ؟

زينه/ أيوه

عبدالله/ نمتى على فرشة غيرك؟

زينه/ أيوة

عبدالله/ كلمتى شاب غيرى؟

زينه نظرت لسيف / أيوة

أنقض عليها وأمسكها من حجابها بأحكام حتى شعرت هى ينخلع شعرها من جزورة وقال/وليكى عين تناطحينى بالكلام  يا جزمه

زينه/ أةةةةةةةةةةةة😭😭😭 ملكش حكم عليا روح لتغريد الحامل يا وحش

عبدالله😡/ يا بنت المرا******** ،،،غبية مش فاهمه حاجة 

 حاول يخلصها فاروق بين إيدة بصعوبة  فشل  هيهات كيف يتركها عبدالله 

فاروق/ سيبها بقولك أطلبلك البوليس حالا

عبدالله بعصبية/ ياريت وألبسكم جناية دلوقتى خطفتوا خطبتى

لكمته هى بصدرة/ مش خطبتك 😭😭

شد شعرها المتمسك بحجابها بقوة

زينه/ أةةةةة سبنى،،،، انت بتشدنى من شعرى وحجابى 😭😭😭

عبدالله/ غيرتى هدومك  فى بيت غريب وأستحميتى ولابسة مش ذوقى عارفتى البنطلونات يا ******

سمر/ من فضلك سيبها دى بتحبك لية تأذيها كدة 🥺أنت أتجوزت سيبها بلاش تضحك على عقلها

ترك عبدالله زينه / يبقا أنتى إللى مليتى رأسها  وخليتها تهرب من بيتها يا ٠٠

سمر بحدة /  إياك تغلط فيااااااا ،،،    أيوة أنا ،،،،،،،هى مش لعبة عندك 

زينه/ أسكتى يا سمر أسكتى 
.
سمر/ لاء مش أسكت هى الثانية على الجمهورية وتدخل كلية الطب أنما أنت معاك أبتدائية سيبها تعيش سنها وتتجوز إللى من شهادتها

فاروق بحدة/ سمرررررررر حسابك معايا بعدين

سمر بخوف/ أسفة يا عمى دى الحقيقة 

أنفطر قلب عبدالله فهذة حقيقة وقال:- شكل صاحبتك أثرت فيكى  حاضر يا زينه أبعد للأبد ومليش دعوة بيكى ،ولو فى يوم أحتجتينى هتلاقينى أحنا برضو ولاد عم يا دكتورة زينه وأنطق خارج المكان 

أنهارت زينه وجريت خلفة / متسبنيش أسفة حقك عليااااااا،،،غلطة مش تتكرر ،عبدووووووو سامحنى 

أمسكها فاروق ومنعها  وهى تحاول الجرى خلفه وصوت صراخها يسمعة فيبكى قلبة ويعنفة لكن عقلة يشجعة على الرحيل 

سمر/ بكرا تنسيه

فاروق/ أنا جنبك 

 زينه/ عبدوووووووووو😭😭😭لييييييه كدة سابنى أةةةةةةةةةةةةة مش قادرة أتنفس دايحة ع ع عبدو وقبل سقوطها فى الأرض لحقها إيد بهاء الذى ظهر من العدم ،،،وكان  يتابع الحوار فى الخفاء وقال بحزن  :- 
عبدالله وزينه ميقدروش يعيشوا من غير بعض

سيف/ مش فاهم حاجة ،،أنت تعرفها ،،،وظهرت أزاى

 بهاء تجاهل الحديث /معاك عربية

فاروق/ أيوه،،،، لية

بهاء/ زينه لازم ترجع الحارة 

سمر/ لااااااء

بهاء بغيط/ بااااس يا بت،،، شيطان ونفخ خربتى الدنيا 

سمر/ لم نفسك يااااض

بهاء/ لولا شايل البت كنت رزعتك كف لابستك فى الشجره ،،،الكبار بتتكلم بتدخلى لية أخفى من وشى ياتك الهم وأنتى شبه أم أنشراح كدة بووووومه

أعجب سيف بشخصية بهاء على أخته فقال بجدية مصتنعة/ أختى يا مستر بهاء وصاحبة الحفلة 

بهاء/ أعتذر،،،،،،ثم قال :- أبقا ربيها الأول أوعى يا بت من وشى

فاروق أمسك معصم بهاء/ زينه مش تتحرك من هنا 

بهاء/ من فضلك عبدالله ممكن يأذى نفسة 

سيف/ سيبوه يا عمى أى كان البنت دى أهلها وصلوا ليها تبقا تمشى

سمر/ لاء

زفر بهاء/ مستر سيف خلى أختك متدخلش فى كلام الكبار، 

منع سيف أخته  من الأشتباك مع بهاء  ،  ونظر ليها نظرة أرعبتها جريت لداخل الحفلة تبكى لأمها كأن العالم أتى عليها وظلمها ،،،،لم تجد أهتمام من والدتها رجعت للحديقة تتابع حوار زينه 
(أيوة عادى فى بنات ذى شخصية سمر )

بهاء/ سيب دراعى يا دكتور،،، زينه تفلت منى وتقع

فاروق بتشتت/ قولت زينه مش تتحرك خطوة واحدة من هنا

ظهر عبدالله مرة ثانية فقد أستجاب لنداء قلبة حين سمع صوتها ورجع ليها لكنه أنصدم بهاء المتهم فى نظرة بالسرقة يحمل حبيبته  واقف أمامه،،

فى ثانية نسى بهاء الخلاف وقال بفرحة/ حمدلله على السلامة أخيرا ظهرت خدها وأمشى عايزين يخدوها 
،،   تلقى بهاء صفعة قوية من عبدالله  الذى قال/ حرامى وليك عين تلمس حاجة تخصنى ،،،وبسرعة البرق ألتقط زينه قبل سقوطها فى الأرض رغم ألم ظهرة نتيجة الحادث تلاشى ذلك وعمل مشكلة مع فاروق وأخذها أجلسها داخل حضنه وركب الموتسكل وقادة بزراع واحد فقط والتانى محاوط زينه الفاقدة وعيها 

سمر  بسخرية / قوم يا أسد أتكومت فى الأرض

ساعدة سيف على النهوض

نظر بهاء لسمر ثم رحل

أنبت هى نفسها بشدة وسؤال حير ذهنها
 لماذا نظره عينه حيرتها؟
،على الجانب الأخر سعادة تحتل سيف  زينه هم وأنزاح والأن يستطيع العيش مع والدته وأخته فى المنزل 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
____________
        (فى بيت آيه)

الأم بحزن/ كفايه مذاكرة يا حبيبتى

آيه بحماس/ لازم أذاكر علشان أدخل كلية الطب  

الأم لنفسها/ علية العوض ومنه العوض أقنعها أزاى أنها خلصت والمفروض تقيد على جامعة الصبر من عندك يا كريم 

آيه/ بابا فين 

الأم بلجلجة/ فى الصاله عايزاه

آيه تذكرت ضربة ليها خافت وقالت:- لاء قوليله بذاكر 

ربتت الأم على رأسها بحنان/ كفاية مذاكرة وأرتاحى شويه

آيه بخوف/ حلمت داخلت الأمتحان وجبت ٩٢% و  وبابا ضربنى وشوفت دمى بعينى عاااااااا لاء أنا بذاكر أطلعى قوليلة أنا شاطرة مش بلعب علشان خاطرى،،،،، وأحقق حلمه وأبقى ذى زينه شاطرة ،،،   ثم ضحكت بهستريا ،، زينه زينه أختفت ضاعت  هههههههه  وبهاء كمان هههههههههههه وأنا وأنا ضعت هههههههههههه أنا فااااااشله هههههههههه 

لم تركز الأم بأسم بهاء فكانت تبكى على حال أبنتها التى أصبحت بحكم الطب مجنونه 

خرجت الام للصالة تاركه المسكينه تضحك تارة تبكى تارة وقالت:- شوفلنا دكتور نفسى دلوقتى البت بضيع مننا

الأب / مستحيل أسلمها للطريق دة عايزة أتعاير بيها 

الأم بحدة/بنتك أهم من أى حاجة   لازم دكتور تتابع معاة فى السر حتى ،،،،،،،أبوس إيدك دى حته منك😭

الأب/ أجيب منين 

الأم/ أتصل على المستشفى إللى كانت فيها تدلك على واحد 

الأب بعد معاناة من الأم رضخ لأمرها وأحضر سيارة وبأعجوبة أستقلتها آيه مع والدتها فقط لأنها حين تشوف والدها تدخل فى هياج 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
________
فى بيت سمر  تجلس بخوف وتوتر وأمامها أخوها وفاروق عمها يردون معرفة ما تخفيه عن زينه ،،،بلعت ريقها وبدأت تحكى ليها 

أعرف زينه من أول أسبوع فى أولى ثانوى أنا إللى تعرفت عليها بنت هادية وفى حالها وحواليها كلام كتير من البنات 

سيف/ ناقصة رباية

سمر بدفاع/ لاء لاء ،،،أصل أخوها أقصد أبن عمها أقصد من الأخر شاب عريض غامض يوصلها رايحة جاية ومش بيكلم حد الفضول خلانى اتعرف عليها وطلعت طيبه وطول التلت سنين عارفة أخوها لحد فى يوم قبل أمتحان العملى لاقتها قدام المدرسة بهدوم الخروج وقالتلي هربت ومش لاقية مكان جبتها لهنا  ومكنتش عارفة عنها حاجة هى كتومه لحد فى يوم فى نصف أمتحانتنا التحريري لقتها زعلانه وعارفت آن عبدالله إللى بيوصلها أبن عمها مش أخوها ومتربية معاه من عمر أربع شهور وبتحبة 

فاروق/ أمها وأبوها فين

سمر/ أبوها مات  فى حادثة عربية مكروباص أصله سواق   وأمها حامل فيها ورمتها لجدتها  وأتجوزت ومرات عمها وعمها وعبدالله لما زاروهم كانت بتموت عبدالله دة إللى خطفها ودخلها بيتهم لحد يوم ما هى هربت منه

فاروق / لية تهرب

تلجلجت سمر/ العبيطة بتحبة وكتبت مشاعرها فى كراسة وهو لقاها وأستغلها 

فاروق تذكر خوفه عليها فى العيادة لما فقدت وعيها واليوم هكذا لا يمكن يكون يتسلى بيها فقال:- أكيد بيحبها..

سمر/ ازاى وهو أتجوز مراته الحرباية مرتين وحامل 

فاروق/ تعرفى عنها معلومات تانية

سمر بصدق/ لاء

أمسكها أخوها من قفاها/ كل دة وساكته 

سمر تصنعت البكاء حتى تهرب/ ألحقنى يا عمى

فاروق بحدة/ سيبها يلاااااا

سيف/ سبتها ،،،مش عارفة مدلعها لية

رقصت سمر لة حاجبها  جعلته يجن من أفعالها ،،فكتم غضبة وتوعد لها حين يخرج عمه من المنزل 

 تشتت فاروق أكثر وحرفيآ زينه شاغلة تفكيرة ،،أبوها سائق ومات وعبدالله عطار أبن عطار مهلا حبيبته تزوجت سائق لدية مكروباص وعائلته عطارين فقال/ أبوه زينه أسمه إيه،،،،،وحين لفظت هى الأسم أرتسم على ملامح فاروق الصدمه نفس أسم إللى تزوج حبيبته رغم كل السنوات لم ينسى الأسم معقول تكون بنت فردوس بس هى قالت لم تنجب كيف والشبه بينهم كبير معدآ درجة العين مثله فقال/  أم زينه أسمها إيه

سمر بتذكر/ قالتلى علية ومش فاكرَه

سيف/ ثانية واحدة وبهاء علاقته إيه بصاحبتك 

فاروق/ مين دة كمان 

سيف/ محاسب جديد اتعين عندى فى الشركة وأمين جدا وبالصدفة عازمته وفجأة  أستأذن ومشى وفجأة ظهر تانى  دة إللى شال زينه 

سمر بصدق/ معرفش عنه حاجة

فاروق/ عارف عنوان المحاسب دة 

سيف/ لاء،أقصد لو عايزه أكيد عنوانه فى الملف عندى 

فاروق/ أتصل على حد فى الشركه

سيف/ بقينا نصف الليل الشركه فاضية  وبكرا الجمعة أجازة والسبت كمان 

تأفأف فاروق بشدة
_______
فى غرفة الكشف داخل العيادة النفسى
 قرأ الطبيب التقرير الذى كتبه الطبيب المعالج والطبيب النفسى بالمستشفى  وقال بأبتسامة/ أزيك يا أنسه آيه 

آيه بتوتر/ كويسة 

الطبيب/ ممكن ندردش  شويه

آيه / معرفكش 

الأم/ لأموخدة يا دكتور 

الطبيب/ مفيش مشكله آيه أختى الصغيرة ممكن تسبينى معاها شوية وانتظرى فى الاستراحة برا خلاص قرأت التقرير وفهمت منه

آيه/ غلطان ماما تعبانه مش أنا،،،،
شاور الطبيب لأم وبالفعل خرجت 

آيه  / ماما🥺
________
 ياترى موقف آيه إيه من الدكتور 

ماذا يخبأ القدر لعبدالله وزينه

هل يكتشف الماضى والحقيقة تبان 
يتبع


تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة