
رواية غرام المعلم الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم مايا النجار
وكانت سوف تتحدث ولكن يضع موسى اصبعه علي شفتيها ويقول.خليكي لحد ما ارجع و تقولي اللي انتي عيزاه بس لما اجي علشان انا كمان عندي حاجات كتير عاوز اقولهالك بس لما ارجع البت ل عيالها
تنظر اليه غرام وهي حزينة لانها لم تقل له ذلك الان ولكن تقول بهدوء مصطنع.متتاخرش علشان خاطري
موسى.حاضر يا حبيبتي مش هتاخر يلا امشي انا علشان الحق اجيلك
اومات له غرام و يقبل موسى شفتيها بقوه وهو لا يريد ان يتركها ولاكن ليس بيده يذهب إلى الخارج قبل ما يهبط عليها ولا يتركها يخرج من باب الشقه ينظر إلى التي تخرج من شقتها وهي ترتدي شئ اقل ما يقال عنه"قميص نوم" ينظر بعيد عنها بعد ما راي منها نظره لا تليق بانها امرأة متزوجة ينزل موسى وعيونه لا تأتي عليها وينزل بسرعه علي الدرج تنظر خلفه دلال و تضغط علي شفتيها بوقاحة شديدة وتقول.شكله جامد جدا مش زي البغل اللي معايا يبختها بيك تلاقيك مهنيها من كل ناحية اااااه عليه
تنهي كلامها الوقح اكثر وهي تتخيل معه تفيق من شرودها وتدخل الشقة التي استقرت بها هي و جاسم بعد ما اخذو بعض اثاث المنزل من المال التي أخذته سعاد من زوجها لكي تتخلص من تلك الحقيره تنظر دلال الي جاسم التي يخرج من الحمام و هو ينشف شعره تنظر اليه بقرف بشده ينظر اليها جاسم ويقول.دودو كنتي فين يا قلبي
دلال بصوت عالي.بره بشم شويه هوا بعد الكتمه دي
جاسم بستغراب من طريقتها.في ايه يا دلال حد زعلك
دلال بتمثيل الحزن.انا من ساعه من دخلت هنا و كل مزعلني و بذات انت يا جسومي
جاسم بلهفه.ليه كده يا قلب جسومك متقوليش كده محدش يقدر يزعلك وانا موجود
تقترب منه دلال وتقول وهي تلمسه بوقاحه شديده.تؤ تؤ مفيش منك غير كلام يا جاسم ده من اول ما فتحت عيني امك استلمتني وبعد كده جايبلي عفش اقل ما يقال عنه خورده و جاي تقول مفيش حد يقدر يزعلني كلام فاضي
جاسم بلهفه عليها وكأنها النفس.لا يا روحي استني عليا بس اظبط اموري و اعملك كل اللي انتي عايزاه بس اصبري عليا انا لسه في الأول
دلال بغضب.و هتظبط امورك ازاي ومن فين انت مش بتشتغل ولا ومعاك فلوس تبدا تعمل مشروع ولا ايه حاجه و شكلك كده ناوي تخليني انزل شغل زي طليقتك بس يكون في علمك انا مش هي يعني اللي هي قالت تقبل به انا مش هقبل به و اولهم لسان امك لو فكرت تزعلني تاني هزعلها هي و ابنها اللي هو انت وانت عارف يا جسومي أن دلال زعلها وحش وحش اوي ياريت انت ولا امك متجربش زعلي علشان انا مش هعمل زي غرام اعيط شويه وبعد كده ارجع زي ما كنت تؤ تؤ ده انا اعيطك انت و امك الكلام واضح و ضوح الشمس
يمسك جاسم يدها ويقول وهو يقبله مع كل كلمه.ولا عاش ولا كان اللي يزعلك يا حبيبتي وانا زعقت فيها لما غلطت فيكي يعني مسكتش و انا هنزل ادور علي شغل من بكره
دلال بصوت عالي.و لحد ما تلاقي شغل اعمل انا ايه
جاسم بتوتر.نظبط الدنيا مع بعض يا دلال استحمليني بس الفتره دي وانا عيني ليكي بس اصبري عليا و نبدا مع بعض من الاول
دلال بصوت عالي.لا يا ضنايا انا مش هبدا من الاول عاوز تبدا يبقي لي واحدك
جاسم بتوتر شديد.طب اعمل ايه يا دلال مفيش حل تاني دلوقتي
دلال بخبث شديد. و مين اللي قال إن مفيش حل يا جسومي لا فيه السوبر ماركت اللي ابوك قاعد فيه ده ملكه وانت المفروض يكون ليك فيه صح
جاسم بإستغراب.صح هو اصلا كان بتاع عمي احمد و ابويا و بعد كده انكتب باسم انا و جلال نصيب ابويا و المعلم و مروان بنصيب ابوهم
دلال بدلع و خبث.خلاص يبقي هما يشيلوا يا نشوف ليهم شريك
جاسم بعدم فهم.يعني ايه
دلال وهي تحرك يدها علي جسده بوقاحه شديده وهي تقبل جانب شفتيه.يعني تنزل ل اخوك دلوقتي و تقوله يا هو و عيال عموكم ياخدو نصيبك يا تبيع بره
جاسم بتوتر و رفض.لا يا دلال محدش هيرضي حد غريب يدخل بينهم وممكن يرموني من القسمه اصلا وانا كده اكون خسرت
دلال بصوت عالي.نعم يا حبيبي يرموك ليه البلد مفهاش قانون لو محدش عطاك حقك يبقي نعمل فيهم قضيه و ناخد حقك بالعافيه و انت قولهم كده بس وهما مش بيحبوا الفضايح و هيعوزو يلموا الموضوع
جاسم بهدوء.يا دلال السوبر ماركت علي شارع و كل يوم بيغله اكتر من اللي قيله و طالما انا هطالب بنصيبي هيرمولي شويه جنيهات ما احنا نصبر لحد ما هما يقولو نبيع علشان يبقي كل واحد ياخد حقه احسن ما اقول انا اخرج
دلال بغضب.والله هو ده اللي عندي يا تنزل تقول ل اخوك انك هتبيع نصيبك يا انزل انا اقوله عاوزه حق جوزي بس ساعتها مش هديك جنيه
جاسم.انتي كده بتصغريني قدامهم
دلال بدلع شديد وهي تقبل شفتيه.لا يا عمري انت كبير كبير اوي ومتخلقش اللي يصغرك بس اسمع مني يا جاسم انت اول ما تبيع نصيبك تروح تعمل بيه مشروع يكون خاص بيك انت وبعدين انت بتجلدني يا جاسم انت المفروض تكون عارف ان دلال مش عاوزة غير المصلحه ومن غير ده كله تعمل اللي انا عاوزاه انت مش بتحبني يا جاسم
جاسم بحب حقيقي وهو يقربها منه أكثر.بس يا بت متقوليش كده انا مش بحب غيرك ولا حبيت قبلك انتي اللي ليا في الدنيا دي كلها
دلال بخبث و دلع.طب و غرام محبتهاش
جاسم بحقد.غرام مين دي دي واحده خاينه راحت ترمي نفسها في حضن المعلم بعد ما بقي معاه كام جنيه مقدرتش اللي في ايدها بعد اللي عملته معاها الواطيه تروح للمعلم تعرفي كنت عارف انها خاينه وملهاش امان بس كنت بسكت علشان ابويا و جلال ميزعلوش عليها وانا عارف انهم بيحبوها اكتر مني علشان هي كانت لحسه دماغهم وعامله نفسها المظلومه بس انا كنت عارفها كويس
تبتسم دلال وهي تعرف بانه يكذب في كل حرف يقوله ولكن اكيد لا تقول له ذلك تتذكر موسى و جسده الذي يبان انه رائع و قوي تنظر إلى جاسم وتبهط علي شفتيه تقبلها بوقاحه شديده وهي تتخيل بانه موسى التي تريده اكثر من زوجها فماذا سوف يحدث وهل هذه الحقيره سوف تفعل شئ يخرب علاقة المعلم و غرامه ام ماذا سوف يحدث
ينزل علي الدرج وهو لا يطمئن لنظره تلك الفتاه ولكن لا يفكر كثيرا تفعل ما تريد لا ينهز به شعرة يذهب إلى عمته لكي يقول لها تجهز ليذهبوا وتقول له هي أن يذهب إلى جلال و يحاول ان يجعله يذهب معهم ليذهب الي الاعلي مره ثانيه يخبط علي
شقته يفتح جلال الباب ويتركه ويدخل ليقول موسى ببرود.انا قولت لعمتك علشان تلبس نروح نجيب البت البس وتعال ورايا
جلال بجمود.امشي انت يا موسى انا مش هروح في حته
موسى بصوت عالي.جلال انت اللي غلطان مش هي افهم النقطه دي علشان متحطش نفسك في حته مش ليك
جلال بغضب.غلطان في ايه ايه اللي عملته غلط في ام الحوار كله
موسى ببرود شديد.انت من الاول وانت بتغلط يا جلال طريقتك البارده مع البت و قله الاهتمام بتخلق جفاف في العلاقه متزعلش بقي لما تلاقيها مش مهتمة بيك ولا تبص في وشك علشان في وقتها هيكون انت السبب في كل ده فوق يا جلال فوق قبل ما تلاقي نفسك مش مرغوب فيك من مراتك البت كويسه و بت حلال ومفيش حد هيحبك اكتر منها ولا انت مش نفعة معاك البت و عاوز واحده زي دلال الرقاصه
يضحك جلال بخفه ويقول.دلال مين بس ده الضفر اللي بتقصه ليلي من رجلها احسن من مليون واحده زي دلال
موسى ببرود.طب تبقي تقولها الكلمتين دول يمكن الدنيا تمشي معاك ومتبقاش دبش كده الله يخربيتك
كاد جلال ان يرد ولكن يدق الهاتف يمسكه يري جاسم ليفتح عليه ويقول ببرود.خير
جاسم بتوتر.كل خير يا ابن ابويا اعمل حسابك ان انا هبيع نصيبي في السوبر ماركت عاوز انت تاخده تمام المعلم و مروان عاوزينه برضو تمام انتوا اولي من الغريب انا قولت ابلغك علشان تكون علي علم
جلال ببرود شديد. ده موضوع نتكلم فيه علي التلفون يا جاسم تبقي تكلف نفسك و تنزل نشرب مع بعض دور شاي سلام يا اخويا
يغلق جلال الهاتف وينظر إلى المعلم ويقول.بركات الرقاصه حلت علي الواد
موسى ببرود.ايه اللي حصل
جلال بهدوء.عاوز يبيع نصيبه في السوبر ماركت بيقول لو احنا عاوزين نشتريه
موسي بجمود.ولسه والله لسة دودو هتبيعة البوكسر اللي عليه بس و مالة هشتري انا نصيبه
جلال بهدوء شديد.طب اعمل حسابك ان هو ليه قد اتنين
موسي بستغرب.ليه علي راس ريشه
جلال ببرود.لا علشان نصيب عمك عصام كاتب علي اسم غرام و هي لما كانت علي ذمته بعتهوله له بيع وشراء ده بعد ما ضحك عليها ان هينزل يشتغل فيه و عاوز يشغل شغلها مع شغله كلام فاضي والله وهي صدقته
يغلق موسى عيونه بغضب من غباء غرامه ولاكن ماذا يفعل بالتاكيد لا يذهب لها ويقول لماذا فعلت ذلك و بالتأكيد سوف يفعل نفسه لا يعلم شئ حتي لا تحزن على مال والدها التي سوف يأخذه جاسم و يعطيه الي زوجته ينظر إلى جلال ويقول.تمام يا جلال كلمه و شوف عاوزه كام و زينا زي الناس ميعليش علينا ويستغل انو عارف ان احنا مش هندخل حد معانا
اوما لهو جلال ويقول.مش يلا تروح تشوف نفسك رايح فين علشان تلحق تيجي بدري
موسى ببرود.وماله نروح نجيب المدام
يبتسم جلال ويذهب موسى الي الخارج لكي يذهب الي منزل اهل ليلي
وبعد فتره طويله يدخل موسي الشقه بعد ما أعاد ليلي الي شقتها لا يسمع صوت وكاد أن يذهب إلى الغرفه ولكن ياتي صوت من المطبخ يذهب إليها يراها وهي تقف تعد الطعام وهي ترتدي

يضغط علي شفتيه بوقاحه و حراره شديده لتنظر إليه غرام وتقول.موسي انت جيت
موسي بسخريه وهو يضربها بخفه علي خصرها.لا لسه يا روح امك
غرام بوجع من ضربته.انت بتتريق عليا يا معلم
موسى وهو ينظر الي شفتيها.حاجه زي كده يا قلب المعلم
تحاول غرام ان تبعده وهي تقول بغيظ.طب ابعد خليني اخلص الاكل علشان انا عاوزه اتغده
موسي بوقاحه شديده وهو يلمس جسدها بوقاحه.وماله تعالي نتغده
غرام.موسي بجد ابعد عاوزه اعمل الاكل هيتحرق
يتركها موسى وهو يقول.قدامك نص ساعة وتكوني علي السرير مش هضيع وقت في حاجات فاضيه
غرام بغيظ شديد.الاكل حاجات فاضيه
موسي بغمزه وقحه.طلاما في اهم منه يبقي حاجات فاضيه وخلاص بدل ما اخدك من غير ما تتغدي وانتي كده هتموتي
تنظر اليه غرام بخجل وهي لا تعرف ان تغلب لسانه الوقح لتبدا ان تعد الطعام وموسى خلفها ويضع يده علي خصرها ينتظرها تنتهي لكي يأخذها الي الغرفه لانه اشتاق لها كثيرا ليقول بوقاحه وهو ينظر الي رخام المطبخ.هو الرخام ده يتحمل الضغط ولا هتقع
غرام وهي لا تعرف في ماذا يفكر هذا المعلم.معرفش ليه
موسى بوقاحه وهو يقترب منها أكثر.تعالي نجربه انا خلاص هموت عليكي تعالى نلعب ماتش علي السريع وبعد كده هسيبك نص ساعة تعملي فيها كل اللي انتي عيزاه بس تعالي دلوقتي انا مش مستحمل
غرام بغيظ وهي تحاول ان تبعده.موسي ابعد يا بابا انت اللي تاعب نفسك سبني حرام عليك بقي
يعض موسى علي رقبتها بقوه يجعلها تصرخ باعلي صوت لديها ليقول.حرام عليا هو انا عملت حاجه علشان يبقي حرام عليا بقولك ايه يا بت انا عاوزك دلوقتي قدامي علي السرير مفيش نقاش في الموضوع ده بالذات بقولك مش متحمل
غرام بغيظ شديد.ما انت من ساعة متجوزنا و كنت عادي ايه اللي حصل
موسي بعشق وقح.ده قبل ما ادوق جسمك النار ده يخربيتك يا $$$$ فرس عربي اصيل مفيش من النوع ده غير عند المعلم يلا كفايه بقي كان زمان قربنا نخلص
غرام.انا مش هتحرك من هنا غير لما اكل بس كده
ينزع موسى ملابسها بسرعه كبيره وهو يقول.طب انتي خليكي وكلي وانا هعرف اصرف نفسي بس زي ما انتي متتحركيش علشان محدش هيتعب غيرك
غرام بإستغراب.انت بتقول ايه اااااااه
تصراخ بقوه بعد ما قطع رقبتها وهو يهبط عليها بعد ما نزع جميع ملابسها و ملابسه تحاول ان تبعده عنها ولكن كان يمسكها بقوه ولا يجعلها تتحرك يكتم صرختها داخل فمه وهو يقبلها بقوه كبيره
وبعد فتره طويله يتركها موسى بعد ما انهي كل طاقتها والان سوف تموت من التي يفعله ينظر اليها بغضب حقيقي لانها لا تتحمله ولا تجعله يتذوق فيها مثل ما يريد يحملها ويذهب بها إلى الغرفه بعد ما كانوا يتسطحو علي الارض يدخل بها الغرفه ويضعها علي السرير ويقول بغضب.كده هحطلك منوم علشان اعرف اعمل اللي انا عاوزاه
تفتح غرام عيونها بوجع شديد وتقول.حسبي الله ونعم الوكيل في الظالم يا معلم انا مش حاسس بجسمي حرام عليك هو انا هطير ما براحه يا مفتري
يمسك موسى يدها ويقبلها وهو يقول.مش قادر يا غرام عارف اني بقسي عليكي بس علشان عاوز احس بيكي غرام انتي في حضني انا وانتي كنا بنعمل اللي كنت بحلم بيه كل ليله انتي شايفه اللي وصلت له
غرام بحب.طب يا حبيبي خلي بالك اني ممكن اتغر و مخلكش تقرب مني غير بحساب
يبتسم موسي بعشق ويقول.من حقك يا عمر حبيبك
يقبل باطن يدها ويقول وهو يراقبها بشده.عرفتي ان جاسم اتجوز
تنظر اليه غرام وتقول.لا معرفش بس احنا ملناش دعوه بيهم و هما كمان ملهمش دعوه أنا مش عاوزه حد يخرب بينا يا موسى والنبي متخليش حد يعمل كده انا هموت لو انت بعدت عني انت عارف كده صح غرام عاوزاك جنبها ومتسيبهاش لو ايه حصل بحبك يا موسى بحبك اوي انت احسن حاجه حصلت في حياتي كلها مش عاوزه غيرك بليز يا معلم خليهم يمشوا من هنا هو مش عاوز لنا الخير
يقبل موسى شفتيها ويقول.متخافيش يا بابا محدش يقدر يخرب بينا حتي لو مين انتي خلاص اتكتبتي في قلب المعلم ل اخر نفس يخرج منه لا جاسم ولا عشره زيه يقدرو يغيره ده انتي ليا مش من يوم ولا اتنين انتي بتاعتي من يوم ما امك حملت فيكي وانتي اتكتبتي علي اسم المعلم
تبتسم غرام بفرح وحب وعشق لانها تسمع منه هذا الحديث تحس بأمان غير طبيعي تتذكر الشئ الذي ممكن ان يخرب عليها هذه الفرحه تريد ان تقول له لكي تتخلص من هذا الحمل ولكن لا تقول له مره وحده لتقول بتوتر.موسي انت عارف ان ممكن يكون عندي مشكله في الحمل انا محملتش ولا مره في ال
يقطع حديثها موسى التي قال وهو يضع يده على فمها.غرام حتي لو بعيد الشر محملتيش خالص انا مكتفي بيكي مش عاوز غيرك من الدنيا و مش موضوع العيال اللي هيخليني اسيبك مش عاوز عيال ولا عاوز حاجه غيرك انتي وانتي معايا مفيش حاجه تاني و الموضوع ده بإيد ربنا اول ما يريد انك تحملي هتحملي خليكي في حضني و ملكيش دعوه بحاجه ولا تقلقي اصلا متحطيش حاجه في عقلك غيري انا وبس بقيتي كويسه صح
غرام بدموع الفرح.صح
يمسح موسى دموعها ويهبط فوقها وهو يقول بوقح.يبقي تعالي قولي كنتي بتقولي ايه قبل ما اسيبك فاكره كنتي بتقولي ايه لو مبعتش عني مش هخليك تقرب مني تاني يا موسسسي
تضحك غرام بخجل وهي تسمعة يقلدها موسى بوقاحه شديده وهو يحرك جسده علي جسدها.صوتي براحتك الصوت هنا ابعد
قبل ما غرام ان تستوعب ماذا يقول كان موسى يهبط عليها وهو يقبل مقدمه صدرها بقوه و هو يبهط عليها بقوه وعنف يجعلها تصرخ و تضع يدها علي ضهره و تنغز أظافرها فيه من شدة المتعه والالم ولكن لا يفرق شي مع موسى و كان يهبط عليها اكثر و اكثر
قبل هذا الوقت بكثير كان يجلس في السوبر الخاص به ينظر إلى الهاتف يري بان الموعد التي قالت له بانها سوف تخرح في هذا الوقت بعد ان يذهب يأخذ الفتيات وهي كانت مازلت في العمل يذهب إلى الحضانه التي لا تكن بعيده يذهب ويسأل عليها ولكن يقولون بانها ذهبت يغضب بشده لانه قال لها بانها لا تخرج من دونه لانها لا تعرف شي في هذه الحاره يذهب الي المنزل يدخل شقه عمته يدق الباب وتخرج له مسك ليقول بغضب.فين بت صاحبت امك
مسك بستغرب.لسه مرجعتش ليه في حاجه
ينصدم مروان بشده ويقول بصوت عالي.ازاي لسه مرجعتش انا روحتلها الحضانه قالوا انها مشيت من فتره
مسك بخوف.مجتش يا مروان مفيش حد جوه غيري اجري دور عليها قبل ما امي تجي ده تموت عليها اجري يا مروان شوفها
يذهب مروان الي الخارج بسرعه كبيره وهو ينظر حوله علي امل ان يراها يلتفت في جميع أنحاء المكان ولكن لا يراها يذهب بجانب الحضانه وهو يظن بانها ذهبت الى مكان تاتي بشي ولاكن لا يراها يضع يده علي قلبه وهو يخاف عليها بشده لانها لا تعرف في هذا المكان شي وممكن أن يستغل احد ذلك ويفعل بها شئ ينظر حوله وهو سوف يموت من القلق يسمع صوت صراخ يعلم من صاحب هذا الصوت علي الفور يذهب إلى مصدر الصوت التي يعلي كل ما اقترب من المكان ينظر امامه الي التي ركضت الي حضانه بسرعه كبيره وووووو
🖊️مايا النجار🖊️
الفصل الرابع والعشرون من هنا