
بقلم نجلاء فتحى
صرخة عبدالله كفيلة تفزغ الصغار قبل الكبار ،،،دفعها عنه وأمسك إيد المقشة ،،خرجت زينه من الحمام متجهلة وضعها واتفزعت من شكل ستوته فقالت/ عفريت يا ماماااااا وفتحت باب الشقة تصرخ
عبدالله😡😡😡/زينةةةةةة ثم جذبها للداخل وبسرعة البرق وألبسها عبايته البنى التى حضر بيها حنته كانت عليها وزعق ليها جامد وأدخلها غرفة ،،فالعباية البيضاء المزينه التى حضرت بيها الحنه شفت جسدها من الماية لانها لم تجفف جسدها جيدآ،،،،،
ثم أشتبك مع ستوته
خرجت الأم من الأوضه وهى تربط حجابها وتتاوب/ خير يا ضنايا حصل إيه حد جراله حاجة أستر نفسك فى حريم وبنات فى البيت (كان يرتدى الطقم الأبيض الداخلى الخاص بالعباية عبارة عن بنطلون وتيشرت بكم )
عبدالله/ مين دخل الحيزبونه دى بيتى😡
نظرت الأم لمكان ما شاور أبنها أتفزعت/ سلام قولآ من ربً رحيم ،،،يوة لمى شعرك يا ستوته سرعتى الواد وهو عريس
عبدالله/ المرا عضتنى 😠
الأم/ ياضنايا يا أبنى معلش أصل أخر الليل لاقتها نايمه على الكنبة صعبت عليا سبتها
عبدالله/ فاتح بيتى للمهابيش يا راضية
راضية بلجلجة/ عضتك فين
ستوته/ فى ظي**
شهقت راضية والجميع من أفراد عائلتها
عبدالله بصدق/ والله فى بطنى يا كدابه
راضية/ خلاص أهدأ أحنا الفجر الناس تقول إيه ،،تلم الناس علينا
،، يلا ياجماعة إللى عايز يصلى فرصة نصلى جماعة وإللى مش عايز يكمل نومه
ستوته/ مش عايزة أزعاج
عبدالله/ أتقى شرى يا وليه😡
الأم/ بس بقا دى ست كبيرة وملهاش حد وبيوت الحارة بيتها، ،وأنتى يا ستوته نامي الله يهديكى
ستوته/ عايزة أكل
راضية بطيبه/ شويه والبيت يصحى ونفطر كلنا
عبدالله/ هى كمان تاكل معانا
ستوته بتوعد/ أما وريتك يا عبد الحميد، ،أضربك بالطوبه فى لسانك
راضية بأبتسامه/ أجبر خاطر الغلبان والمسكين يجبر بخاطرك ربنا ،،لسانها طويل نستحمله العقل زينه ربنا ميحرمك من نعمته
زفر عبدالله ودخل الحمام ياخذ شاور ثم صلى بالجميع صلاة الفجر حاضر ،وبعديها ترك الشقة من أفعال ستوته حطته فى دماغها 😆
___________
(فى المصحة النفسيه )
أستيقظت آيه شعرت بوجع فى لسانها وصداع وإعياء جسدى،،تركت سريرها وفتحت باب غرفتها ونزلت للحديقة تتونس بصوت السيارات الخارجية فى الشارع فهى لا ترى العالم الخارجي بسبب السور العالى ،،،، تذكرت أحداث أمس بكت بشدة
أتى لها الممرض:- صباح الخير
نظرت هى له ولم ترد
الممرض/ للدرجادى الموضوع كبير بتعيطى ومش عايزة تردى الصباح
آيه/ صباح الخير رديت أمشى بقا وسبنى فى حالى
الممرض جلس على الكرسى أمامها/ أعرفك بنفسى
آيه/ مش عايزة أعرف
الممرض/ أنا إبراهيم ممرض جديد أتعينت أمبارح هنا ومقيم برضو هنا علشان من بعيد ومليش سكن
آيه/ وأنا مالى
الممرض/ شوفتك أمبارح وحالتك كانت صعبة وكنت موجود تعرفى بهاء دة ميستهلش مشاعرك
آيه بحدة/ ملكش دعوة بيه أنا بحبه ممكن مش عارف هو بيحبنى بس بيحبنى من جواه وبينكر ثم ترنحت
سندها إبراهيم/ حاسه بحاجه
أبعدته آيه / صداع أقصد ملكش دعوة بيا ثم ذهبت فى طريقها وهو متابعها بعيونه ويشفق على حالها فقد قرأ الملف الطبى وحين قال رأيه للطبيب أنها لم تجد الأمان ولا الحنان ومش مجنونه عنفة الطبيب بشدة
(ملحوظة هذا الطبيب ليس الطبيب محمد )
___________
ذهبت آيه لمكتب الدكتور محمد لم تجدة انتظرته لترجوه للذهاب لفرح زينه ،،،شعرت بالملل فهذا المكان لا يوجد فية وسائل ترفيه ومعدوم فيه عنصر الوقت واليوم،،،،،،،و لولا السماء التى تعطى لها أشارة أنهم فى فترة النهار أو الليل غير ذلك منفصلين عن العالم الخارجي، ،،عبثت هى فى محتويات المكتب دون ترك آثار لذلك ،فتحت الملفات لم تفهم شئ كله باللغة الأنجليزيه، ،زفرت ،فتحت درج المكتب وجدت كمية شرايط فكرت تأخذ شريط تسمعه على أعتقاد أغانى تسلى وقتها ،،ألتقطت واحد وجدت أسم شاب بدأت تلتقط المزيد وجدت أسماء مجهوله لها قرأت الورقة التى على الدرج بعنوان:-
[ تسجيل صوتى
لحالات النفسى ]
أفرغت الدرج وجدت أسمها على شريط بل أربع شرايط رجعت الباقى للدرج وضبطت كل حاجة ،،،سمعت صوت بالخارج أخفت
الشرايط فى ملابسها وقفزت من الشباك للحديقة وفضولها يقتلها هى لم تسجل شئ ،،والسؤال الأهم ماذا يحتوى كل شريط عنها
_____
دخل الدكتور محمد مكتبة ولاحظ شباك غرفته مفتوح لم يهتم أغلقه لكنه متأكد لم يفتحه أبدآ لأنه قريب لأرض وسهل حد يدخل ويعبث فى أشياءه ،،،،ثم جلس على كرسى مكتبه يتابع شغله بلا أهتمام للموضوع
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
فى نفس الوقت جريت آيه لغرفتها وأخفت الشرايط ،،،وشغل تفكيرها تحصل على تسجيل أو راديو لتسمع ما عليه
____________
[أتى وقت الظهر ]
بحثت زينه عن عبدالله لم تجدة تتاوبت من آثر النعاس
راضية/ صباح الخير يا عروسه
زينه/صباح الخير ،،،عبدو منمش
راضية/ ملقاش مكان ينام فيه،،،،وستوته حطته فى دماغها ههههههه،،،،،،نام عند واحد صاحبه
زينه/ أبيه بهاء
راضية/ لاء واحد تانى ،،،،،،،،روحى أفطرى عايزة وشك ينور الليلة ،، البت بتاعه الكوافير زمانها جايه تجهز البنات وتجهزك
زينه/ عبدو وافق
راضية/ ملهوش دعوة ،،دى حاجة لازمه للعروسه
زينه/ يزعقلى
راضية/ معتقدش ليله ذى دى يزعق هههههه تعالى أعملك أكل حلو تتغذى وبعدين أحميكى حمام العروسه يا ضنايا
زينه بلجلجة/ عيب
راضية/ عيب ،،أبدآ بت عمرى بقت عروسه يا زوزو أجهزك على مزاجى لأبنى حبيبى
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
______________
أعطى عبدالله أجازة لمحل العطارة ،،والهايبر لاء وعمل وليمة تانى غير بتاعه الحنه لأهل الشارع من فرحته ،،وإللى مجاش كان يرسل لة صبى من عنده بصنية الأكل لحد عندة بمعنى الغنى والفقير فى الحارة أكل فى هذا اليوم وإذا أتى له شخص برا الحارة يطلب طعام يطعمه ٠
__________
ذهب عبدالله يباشر عمله فى الهايبر ويضبط شغله لأنه ناوى على أجازة ثم ذهب للمكان الذى يتم فية الفرح وتأكد كله تمام ،،،وذهب للمصحة النفسيه وتحدث مع مدير المصحة من أجل آيه تحضر الفرح على مسؤليته الشخصية حتى يفرح زينه ودى مفاجأة من مفاجآت الفرح ليها ،،،ورجع الحارة بالموتسكل الذى يعتبر وسيله التنقلات بين الأماكن بسبب بعدهم عن بعض ،،،،وفى نفس الوقت بهاء فى الحارة يتولى مسؤلية غداء المعازيم
____________
بهاء/ كلة تمام الكل اتغدا والطباخ لم حاجته ومشى ،،،لازم تستريح ساعتين على الأقل قبل الفرح شكلك مجهد
عبدالله/ محتاج أفرد ظهرى وجعني ومفيش مكان فى الشقة ،،،ومستحيل أفتح شقتى قبل دخول زينه فيها العيال والنسوان تبهدلها
بهاء/ وظبت بيت أبويا
خد المفتاح أرتاح فيها
عبدالله/ أنت هتسكن هنا تانى
بهاء/ لاء ،،بس جهزته ونظفته علشان ممكن أقضى أجازتى هنا الجمعة والسبت لحد مسافر برا مصر
عبدالله/ دماغك جزمه، ،ثم أخذ منه المفتاح بتعب ،،،ساعتين بس أنام شويه وبعديها أبعت حد يصحيني لسة مش أتفقت على العربيات
بهاء/ نام براحتك وأنا أتفق عايز كام عربية
عبدالله/ الحارة كلها رايحة
بهاء/ أنت تعملوه فى قاعة إيه
عبدالله/ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
بهاء بصدمه/ ماشاء الله، مش يقبلوا بالعدد دة كله،،،
عبدالله/ مقدرش أقول لحد لاء ،،الحاجة راضية مجامله الشارع كله
بهاء/ مكان ذى دة غالى وخطر على العيال الصغيرة
عبدالله تأفأف/ كل مرا تاخد بالها من عيالها،،،، الفرح في ٠٠٠٠٠٠٠٠ عامله مفاجئه لزينه والناس
بهاء/ أنت هتاخد نقطة من حد
عبدالله/ كنت خدت فى حنتى لاء طبعآ مش محتاج الحمد لله ،،وإللى عرض نقطة من أهل الحارة رفضتها وأمى كمان رفضتها ربنا أعلم بظروف الناس،،،أنا خدت نقطة من المعلمين الكبار علشان بينا شغل ومقدرش أرفضها دة أنا دافع ليهم نقطه ألوفاااات فى أى مناسبه عندهم
بهاء/ لسة ظهرك وجعك من حادثة الموتسكل
عبدالله/جالى الغضروف وماشي على علاج مش باخدة والمفروض ليا جلسات طبيعى مرحتش ولا مرة
بهاء بأنفعال/ بتستهبل يا جدع أنت دى صحتك
عبدالله/ كان فى ظروف وقتها أقوى منى لازم كنت أضحى
بهاء/ الفرح يخلص وأكشف عليك كشفة حلوة ، سمر قالتلى عندك ٣٩ سنه هههههه
عبدالله/ مين قال كدة لاء سنى ٢٩ سنه بس مين قالها كدة
بهاء/ زينه ههههه
عبدالله/ أنا أكبر من زينه بعشر سنين يعنى هى عندها ٢٩ لو أنا ٣٩ ههههههههه دى عبيطة لية تكبرنى كدة
بهاء/ معرفش الناس تصغر نفسها وهى خلتك عجوز ههههههه
عبدالله بضيق / لما أطولها بس ،،،،،ثم أنطلق لبيت بهاء أو شقته التى يسكن فيها قبل رحيله من الحارة لينعم بقسط من الراحة قبل فرحة
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
____________
فى الشقة عند راضية لا يوجد مظاهر للأحتفال كأنه يوم عادى رغم الأهل متجمعين، ،فالهيصة كانت أمس يوم الحنه ،،،،لكن راضية مشغوله كأنها أم العروسه وليس العريس ،،فأكل العروسه رفضت الطباخ يجهزة وتولت هى هذة المهمة حتى زينه تحايلت عليها تساعدها رفضت وقالت:- عشاء عروسه بنتى محدش يلمسه ولا يشوفه غيرى
_________
بعد صلاة العصر بساعة خلصت راضية الأكل وغلفته وأنزلته على صواني على رأسها لشقة أبنها تحت بنفسها ورفضت حد يلمس الصواني حتى لا يعرف ويحسد أحد الطعام ،،وأطلقت النساء الزراغيط ثم منعت حد يدخل الشقة بأمر من أبنها وبعد الأنتهاء ذهبت راضية لغرفة النوم ووضعت شئ خاص على السرير وفردته 🤭،،،،ثم بخرت الغرفة ووضعت المصحف الشريف على المخدة فى المنتصف وأشغلت الراديو بصوت عالى على القرأن الكريم فى غرفة النوم ثم أغلقتها وأغلقت الشقة ووضعت المفتاح فى صدرها ،،ثم نزلت الشارع وذهبت للكوافير وأحضرت البنت لكى تزين زينه وحين أحضرتها أمرتها تطلع للشقة عند زينه ،، وهى فتحت شقة العرسان تانى ودخلت غرفه الأطفال وحملت عباية بيضة أستقبال الخاصه بزينه وشنطة فيها أشياء خاصة ثم أغلقت الشقة وصعدت لشقتها فعبدالله عمل مفاجأة لزينه وأختار فستان الفرح من غير متشوفه ولا تقيسه وأخفاة فى مكان ما حتى لا يحصل عليه آحد
__________
فردوس هتتجن عايزة تشوف زينه بعد غياب طويل لم تستطيع و فاروق مسافر مؤتمر فى الأسكندريه
___________
(فى المصحة النفسيه )
مدير المصحة/ فى واحد أسمه المعلم عبدالله عصام تعرفة
الدكتور محمد/ لو إللى فى دماغى أعرفة ومعرفهوش
مدير المصحة/ فزورة دى
الدكتور محمد/ حنته كانت أمبارح والحاله آيه خرجت وحضرت لأن العروسه صحبتها ولما روحت البيت أخذ آيه شوفته وكلمته أول مرة،،،ومش أعرفة معرفة شخصية
مدير المصحة/ دى الحاله إللى باباها جه وعمل مشكله خرجت بدون أذنه
الدكتور محمد/ وحضرتك خصمتلى رغم خدت موافقة تخرج وترجع
مدير المصحة/ علمت جالها هياج
الدكتور محمد/ يمكن علشان اخذتها غصب على العموم التمريض بلغونى أستيقظت من النوم كويسة كأن هياج أمبارح مش موجود
،،،،حضرتك بتسأل على المعلم عبدالله لية
مدير المصحة / جه من شويه وعايز آيه تخرج النهاردة على مسؤليته الشخصية وساب عنوان فرحه رفضت بس المعلم دفع مبلغ كبير
الدكتور محمد/ رشوه
مدير المصحة بحدة/ أسمها تبرعات
الدكتور محمد/ دى مصحة خاصة مش بتقبل تبرعات
مدير المصحة بأنفعال/ خليك فى حالك ومتدخلش فى إللى ملكش فيه
الدكتور محمد/ وأبو البنت مانع تخرج وعبدالله مش ولى أمرها
مدير المصحة/ ملكش فيه أنا هتصرف،،،جهز نفسك تاخدها للفرح وتجبها، ،دى من حالات وهى بتسمع كلامك لحد علمى ٠
نترك الطبيب ومدير المصحة يتناقشون
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
____________
ذهبت فردوس لبيت عبدالله أستقبلتها راضية وأخذتها فى غرفة حتى لا تشوفها زينه
فردوس/ صدقينى أنا أتغيرت عايزة أشوف بنتى الحارة ملهاش سيرة غير حنه زينه
راضية/ بنتك ههههههه فين بنتك دى ،،بنتك إللى رفضتى ترضعيها ورمتيها لأمك وأتجوزتى لولا عبدالله وهو صغير أصر نزوركم كانت بنتك ماتت ،،أمك سايبه البت غرقانه فى حمامها 💩صدرها مبشنن وريحتها لا تطاق أربع شهور طفلة مولودة ومش متسجله بنتك وقتها كان عندها ألتهاب رئوى عندها جفاف من قله السوايل أمك منعتنا ناخدها لولا عبدالله أخدها من ورانا وجابها هنا كبرت فى بيتى،،، أنا إللى كبرت وعلمت وربيت ،،،،أنا إللى سهرت الليالى وهى تعبانه، ،أنا إللى أكلتها وكبرت قدام عينى ،،،أنا إللى أكل أى حد يجى جنبها ،،،،الأم إللى ربت مش إللى حملت وخلفت ورمت ،،أنتى حرمتى نفسك من نعمه كبيرة ،،،أبنى الكبير مات فى حادثة وربنا رزقنى بزينه أنا النهاردة أم العروسة مش أم العريس وجاية بعد دة كله عايزة بنتك بصفة إيه هى دلوقتى فى رقبه راجل ومش أى راجل دة روحها ،،لو جدعة خديها منه
فردوس بندم/ خلينى أشوفها 😭 تسامحنى
راضية/ بلاش تنكدى عليها فى يوم ذى دة لو أتغيرتى ذى مبتقولى أمشى خليها تفرح
فردوس/ أشوفها من بعيد
راضية/ لو جايه تعملى قلق وتاخدى فلوس ذى كل مرة قولى عايزة كام ونخلص
فردوس بصدق/ مش عايزة حاجة وعلشان أثبتلك نيتى أمشى دلوقتى وأجى مرة تانية ثم رحلت،،،،،تنهدت راضية وخرجت تنظر للساعة،،،، الأن الرابعة عصرآ وهى لم ترى عبدالله بعد م خرج بعد صلاة الفجر من البيت ٠أنتبهت على صوت طفل صغير يقول عمو عبدالله بيقولك جهزى العروسه شويه وجاى ياخدها ،،على عجاله تأكدت من تجهيز زينه ثم بدأت تلبس والأقارب تلبس وتجهز
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
تعالت الزراغيط ظهر العريس أخيرآ وهو يرتدى جلباب أبيض مزين بأستيل غريب وتارك ذقنه
دخل لغرفة المتواجده فيها زينه وقال/ كله يطلع برا ،،ثم أغلق الباب
زينه/ بذمتك دة فستان فرح 😟
نظر لها بأنبهار وقال/ ماله فستانك
زينه/ دى عباية أستقبال بيضة ومزينه باللون الفضى خلتها فستان فرح أحضر بيه أزاى😠
عبدالله تعلق نظر على الحزام الذى يبرز جزعها العلوى وأدايق وقال بغل/ طلعت ضيقة
زينه/ مش ضيقة كان نفسى فى فستان ،أول مرة تجيب حاجة متعجبنيش يا عبدو ،،،هو أنت مش لابس ليه
عبدالله بمكر/ لابس أهو
شهقت زينه/ لاء نفسى أشوفك بالبدلة السودة ذى أى عريس مش جلبية
عبدالله علق زراعيها فى زراعة عنوه وأبتسم وتجاهل غضبها وفتح الباب وقال/ زرغوطه يا جماعة
الأم/ انصدمت هل أبنها يحضر الفرح بهذة الملابس لكنها سكتت نزلوا على السلم والزراغيط حوالين منهم ،،،،،،و راضية ترمى عليهم الملح وتحصنهم بأيات الذكر الحكيم التى تعرفها فى سرها حتى ركبوا سيارة أجرة (بيجو) مزينه بشرايط ملونه وبوكيه ورد بلدى على مقدمه السيارة ،،وركبت معاهم فى السيارة أمه وخالته
(صور العباية بتاعة عبدالله وزينه فى الصور)
منتظرة رأيكم فيها
زينه/ العربيات وافقه مش مشيت ورانا يعرفوا القاعة أزاى
عبدالله/ بهاء يجبهم لسة زعلانه
زينه/ أيوة جلبية فى فرحى
عبدالله بمكر / على قد فلوسى
زينه بأنتباة/ مش معاك تجبلي فستان
عبدالله بمسكنه/ القاعة خدت كل الفلوس
زينه / أسفة حقك عليا مكنتش أعرف كدة ،،،،أبتسمت. دى أحلى عباية يا عبدو
ربت على رأسها بحنان/ أنتى طيبة وغلبانه أووى
بعد ساعة ونصف وصلت السيارة نزل عبدالله وانزل زينه ومضايق حزام العبايه ظهر منحنيات جسدها ،،،حاول التحكم فى أعصابه، ،،
زينه/ فين القاعة
راضية/ جيبنا على النيل لية
زينه/ جايز نتصور
عبدالله/فى مفاجأت أول واحدة القاعة مش الشكل إللى فى دماغك لاء دى قاعة فى باخرة نيلية
شهقت زينه/ دى أمنية كتبتها فى مذاكرتى وضاعت مش لقتها
عبدالله/ معايا وقرئتها وعارفت مشاعرك ليا منها ،،وحققت حلمك
زينه بلهفة/ فين الباخرة
شاور هو عليها
زينه بأنبهار/ ماشاءالله 🥰
صعدوا الرصيف ثم نزلوا سلالم على الكورنيش تنزلهم بالقرب من مياة النيل حتى صعدوا على الباخرة كانت مدخلها عبارة عن ورد فى كل مكان وواسعة (موجودة فى الصورة)
ألقطوا أول صورة ليهم مع بعض عليها قبل زحمه المعازيم والأطفال والمنظر خيالى
【تم تصميم الصورة من خيال الكاتبة وتجسدها بالذكاء الأصتناعى حتى أدمج القارئ جوا القصة】
زينه/ المنظر حلو فرحانه
عبدالله / الفرحة الكبيرة كمان شوية ثم أخرج من جيبة قماشة وربط عينها وأمسك إيدها وهى سارت بأمان معاة لمكان داخل الباخرة وكان غرفة ،،،،شال القماشه من على عينها وقال فستانك يا عروسك مفيش عروسه من غير فستان هى دى برضو تفوتى
زينه بأنبهار/ دة كبيير أوووى فين التاج
عبدالله/ على السرير والطرحة الطويله أووى إللى نفسهم فيهم
زينه/ حلم المراهقة كتبته حبر على ورق وانت خلته حقيقة، ،حتى بوكية الورد الأبيض
عبدالله/ فى بنت تجهزك ،،وجيبلك بتاعة مكياج بدل إللى على وشك دة
زينه/ عايزة مكياجى ينحف وشى
عبدالله بملل/ وجسمك ينحف أزاى
زينه/ مش مهم
عبدالله/ النهاردة تحقيق أمنياتك
زينه/ أكيد تلبس بدله صح
عبدالله/ لو عليا مش اغير جلبيتى بس لازم أحقق أمنياتك
زينه شهقت/تلبس بدله سودة ب ببيون
عبدالله/ لأسف أجربها لأول مرة فى حياتى
زينه/ أكيد حلو
تنحنح عبدالله / ماما وخالتى معاكى تجهزى وانا جنبك فى الأوضة أجهز مفيش وقت قدامنا ساعة واحد ويمكن أقل والفرح يجهز
(صورة الفستان والبدله من خيال الكاتبة وتم تجسديها بالذكاء الأصتناعى )
مر الوقت وطرق عبدالله الباب وعقد حاجبة وقال متنحة فيا كدة ليه ثم صفر بأنبهار وقال/ الفستان كأنه متفصل عليكى مضبوط
زينه بتوهان/ مين دة
راضية لا تقل عنها أنبهار / فين عبدالله أبنى
زينه / مش عارفة حضرتك شبه عبدالله
عبدالله/ هههههههههههههه أنا المعلم عبدالله هههههههه
زينه/ يا لهوووووى على الجمال البدله قمر عليك أوووى أنت أحلى منى
أنتبهت الأم/ بسم الله ماشاء الله لية يبنى كدة البدله زيداك حلوة أخاف عليك من العيون
عبدالله/ سبيها على الله دى بدله مش حاجة تتحسد
زينه بأعتراض/ من فضلك ألبس الجلبية تانى
عبدالله/ ماكنتى معترضة عليها
زينه/ حبتها عليك😊
عبدالله/ أول مقلع الجلبية ألبس بدلة مش مرتاح فيها بس ماشى أستحملها علشانك يا قشطة
زينه بلجلجة/ مامتك وخالتك
عبدالله/ خارجوا من بدرى
زينه/ يعنى أحنا لوحدنا
وضع عبدالله إيده فى جيوبه ذادته رجوله أثرتها وقال:- كمان ساعتين والعمر كله معايا يا قلبى ،،فاكرينى لما تنورى بيتك فى حاجة مهمه لازم تشوفيها
زينه/ حاجة إيه
عبدالله/ اصبرى على رزقك حاجة على السطح
زينه بغباء/ الحمام🕊
عبدالله/ سيبك من الكلام دة إيه الجمال دة ثم جذبها لحضنه وقال:- لبستى فستان نلغى الفرح
زينه شهقت وحاولت تحرر نفسها لكن هيهات من قبضة الأسد فقال/ هاتى بوسه
زينه بدلع/ حد يدخل علينا
عبدالله بمشاكشه/ محدش يعترض ولا القانون يعاقبنى غمضى عينك
غمضت هى بحماس / قبل عبدالله رأسها وقال أول بوسه فى أوضتها فى بيتنا أنتى غالية لأنى مش ضامن نفسى معاكى البوسه تجر ٠٠٠٠
زينه / عيب
عبدالله/ أوووف نسيت ست زفته بتاعتك دى
زينه / اغلط فى نوجه واستحمل لسانها
عبدالله/ بغلط فى نفسى حلو كدة
زينه/ إيه رأيك فى المكياج نحف وشى
عبدالله/ وشك الطبيعي أحلى ،،متزعليش بحبك بطبعتك ،،أنتى أجمل بنت فى عينى يا زوزو
قطع كلام زينه طرق الباب ،، فتح هو ،،،،وقال :- يلا يا عروسه الفرح جاهز والمعازيم وصلوا ،،،أستنى ،،، ثم وضع إيدة على رأسها وقرأ أيات التحصين من الذكر الكريم وقال:- ربنا يحميكي يا بنتى من العين، ،،ألتقط زراعها وعلقه فى زراعة وساروا لمكان الحفلة
(صورة بدله عبدالله فى الصور مكسله أوصفها )
أخذهم مندوب الفرح وألتقط لهم صورة قبل الزحمه بالفستان والبدله فى زاوية على الباخرة و وراهم القمر
(الصورة موجودة فى الصور)
ثم ترجلوا لمكانهم وجلسوا، ،عبدالله مراقب عيون السيدات على زينه وتدفق الدماء من وجه يخشى عليها من الحسد ،،،أتى له بهاء وسلم علية وحضنه/ مبروك يا صاحبى ربنا يسعدك
عبدالله/ عقبالك يا أخويا
نظر بهاء لزينه السعيدة ورسم الابتسامة على وشه وقال / مبروك يا زينه
زينه/ الله يبارك فيك يا أبيه عقبالك ،،حلو الفستان والفرح عبدو فاجئنى بكل حاجة حتى الباخرة الحلوة دى أنا بحبه أوووى
بهاء بوجع نفسى / ربنا يسعدك عن أذنكم
عبدالله/ لمى بؤك يا روح أمك، ،متتكلميش مع راجل غيرى حتى لو بهاء وبطلى أكل حلويات
زينه/ فرحى أكل زى ما أنا عايزة
عبدالله بيأس/ أجبلك كتير بس الليلة دى لاء كفاية أكل مفيش عروسه واخدة سرفيس على رجليها وبتاكل منه ،،عايزك فايقه الليله دى
زينه/ الأكل يخلص وأنا مكلتش منه
أخذ عبدالله منها سرفيس الطعام غصب وناوله لشخص وقال :- تعالى نرقص أحسن
فى نفس الوقت ظهرت سمر بفستانها الذهبي وكالعادة محل أنظار الجميع ،
(صورة الفستان فى الصور)
وظهرت آيه مع الدكتور محمد ،
مر الوقت والجميع مبسوط ،
تسحبت آيه وأستغلت الدكتور محمد مشتت الذهن بشئ ما وحددت هدفها وترجلت لبهاء وقالت: واقف لوحدك لية
بهاء/ جيتى أزاى ومع مين
آيه/ الدكتور محمد ،،شكلك حلو أوووى أول مرة أشوفك بالبدله🥰
بهاء/ متعود ألبسها كتير بحكم شغلى
آيه/ أنت أحلى من أبية عبدالله
بهاء زفر/ أنتى كنتى أمبارح متعصبة وخدتى حقنه مهدأ ودلوقتى شايفك كويسة
آيه فهمت مقصده/ أنا مش مجنونه ، تخيل نفسك تتحبس فى مكان ذى دة وأنت سليم حالك يكون أزاى
بهاء/ بس أبوكى
آيه بغل/ مات أقصد بعتبره كدة
بهاء/ مستعد أحاول معاة وتطلعي
آيه/ مستحيل أنا فى نظر العيلة مسافرة برا مصر عند أخويا بدرس وبشتغل ووأبن عمى يكتب كتابة عليا تانى
بهاء/ مش عارف أساعدك أزاى
آيه/ نتصور ممكن
بهاء/ لاء
آيه ندهت على المصور وقالت / أمسك إيدى والله أعضك أنا مجنونه رسمى بشهادة الدكتور ،
بهاء كان يرتدى بدله رصاصى بقميص أبيض بدون كرفات وواضع إيد واحدة فى جيبة وأمسك كف إيد آيه القصيرة القامه وكانت ترتدى بنطلون جينز واسع وبلوزة زرقاء وعليها قلب أحمر كبير وطرحة حمراء ،،كانت تنظر لة بعيون العشق وهو ينظر لها لكن عيونه فى أتجاة آخر غيرها
(الصورة فى الصور )
على الجانب الأخر انتبه الدكتور محمد آيه تركته بحث عنها فى المكان وسط الماية والباخرة تسير فى النيل يخشى عليها وجدها تتصور مع بهاء ولأنه راجل شعر أن بهاء مشاعرة متبلده أتجاة تلك المسكينه لكنه أبتسم حين رأى سليطة اللسان التى تشبه الشمس بفستانها الذهبي وسط عتمه الليل يسكت لاء ترجل ليها
الدكتور محمد/ كل وقت بتكوني مميزة فيه
ألتفت له سمر/ هو أنت
الدكتور محمد بهدوء/ ينفع الجمال دة كله يبقا شرس
سمر بضيق/ إذا كان عجبك
الدكتور محمد/ أستنى بس ،،لية القساوة دى وأنتى بنوته قمر وشيك عجبنى ذوقك أووى فى الهدوم بس لو الفستان دة يبقا محتشم يكون أحلى
تعصبت سمر
الدكتور محمد/ مينفعش بنوته بنت ناس وراقيه جدآ تتكلم كدة تعرفى عجبنى شخصيتك أووى
توترت سمر وهو فهم وابتسم فقالت عايز منى إيه!!!!
الدكتور محمد/ بعيدآ عن لسانك الطويل، ،عجبنى دفاعك عن آيه وضعفك وأنتى بتعيطى شوفتك طفلة صغيرة ،،أنتى لسه هتنصدمى من كلامى ،،،ثم علق زراعها فى زراعة وقال:- أول بنت لفتى نظرى يا شمسى
سمر بتوهان/ أسمى سمر
الدكتور محمد/ عارف ،،،بس أنتى شبة الشمس وسط الليل بفستانك دة منورة
سمر/ عمرى محد قالى كدة
الدكتور محمد بغرور/ حلو أبقا مميز عندك
سمر/ أصبحت مثل الصنم من الكلام ولسانها الطويل أتلجم من تلقاء نفسه
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
ظهر هنا شخص يرتدى بنطلون قماش أسود وقميص كروهات يبحث عن ٠٠٠٠
الشخص دة مش فاروق حد تانى ركزوا
_________
زينه/ آيه فين كانت هنا معقول مشيت
عبدالله/ ركزى معايا
_____________
نكمل بكرا إيدى وجعتنى من الكتابة ،،لسة فى مفاجأت فى الفرح كتير