رواية أوتار أحد من السيف الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم زهرة الربيع


رواية أوتار أحد من السيف الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم زهرة الربيع


لو مجبتهاش انهارده هعرف البلد كلها انها مش بت الجماليه وملهاش دخل بينا ....ويمكن اهل ابوها الحقيقي يشتاقولها ....وقد اعذر من انذر

دياب اتسعت عنيه بذهول وقال....انت بتقول ايه يا ابوي....هيه غفران لها اهل غيرنا ...ده انت ربيتها على يدك...هتفرط فيها كده بالساهل ...طيب بلاش غفران..انا ولدك ودي مرتي وعرضي وانت عارف زين هيه ايه بالنسبالي

خطاب قال بغضب..انا اللي عندي قولته يا دياب....جيبها وتعال ومتقلقش طول ما انت سامع الكلام مهأذيهاش واصل

قال كده وقفل ودياب قال بسرعه...يا ابوي...يا ابوي...الو....
بس كان قفل الخط ودياب كان هيتجنن من القلق ومش عارف يعمل ايه

فياض واوصاف اتقدموا عليه واوصاف قالت بخوف..ده ابوك ...حصل ايه... عمي قاسم بخير

دياب اتنهد وقال...معرفش انا مقولتلوش اني عرفت حاجه ولا قولتله  انكم هنه من اساسه..هو اتصل لموضوع تاني

اوصاف قالت باستغراب...موضوع ايه

دياب اتنهد وقال....عايز غفران في الجبل...لو مخابش ظني هيعرفها ان ابوها هناك...ويمكن يضغط عليها بيه علشان تتنازل عن فلوسها

فياض اتنهد وقال...انا شايف انت تقولها وتحكيلها ان قاسم بيه هناك ...خليها تعرف منك احسن ما تتفاجأ هناك

دياب اتنهد بخنقه وقال..اقولها ايه ...اقولها ابوي كان عايز يموت ابوك وكدب عليك وقالك سافر....مهقدرش اقول حاجه....غفران عقلها صغير اساسا ويمكن تفكر اني كنت عارف من الاول

اوصاف قالت ...غفران مش لازم تعرف حاجه اساسا لانها مهتطلعش الجبل

دياب اتنهد وقال بضيق..مهينفعش لازم اخدها ليه ...بيهدد يعرف البلد واللي فيها انها مش بت اخوه

اوصاف ابتسمت بسخريه وقالت...كلام ..بيخوفك بيه مش اكتر...خطاب عمده وبيخاف على سمعته ومهيعرفش الناس حاجه زي دي ...احنا كل اللي لينا عنديه دلوك عمك..لانه ممكن يغدر بيه في اي وقت ..لازم نجيبه من هناك

فياض بصلها باستغراب وقال..انتي بتفكري في ايه

اوصاف ابتسمت وقالت ...هتعرفو ...خلي صاحبك عقبه يوصل وهقولكم كل حاجه

دياب قال بدهشه..عقبه..هو انتو عزمتوا عقبه كمان

اوصاف ابتسمت وقالت..الدار دارنا عاد

دياب نفخ بخنقه وقال..بالاذن ....هاخد حمام وارجعلكم 
وبص لاوصاف بتوعد وقال...وانتي مشوارك وياي طويل الصبر طيب...صوح اللي يامن للحريم .. كيف الجحش في غيط برسيم 

بقلم...زهرة الربيع
قال كده ودخل اوضته واوصاف ضربت فياض في دراعه وقالت بغيظ...عاجبك كده...ده انا لو حكيت لقناة الجزيره مكانش زمانهم زاعوا

فياض ابتسم بحرج وقال...احم وانا قولت ايه..هو عرف لحاله 

اوصاف قالت...اممم ما انا شوفت بعني كيف عرف لحاله....مش انت الغلطان انا الغلطانه ولساني ده عايز قصه

فياض ضحك وقال...ما خلاص يا بت اللي حصل عاد...و
بس قطع كلامه لما الباب خبط 
اوصاف قالت بضيق.... روح افتح لصاحبك ربنا يعدي يومينك على خير

 عند دياب دخل لقى غفران استحمت وجهزتله الحمام قال بابتسامه..ده ايه الهنا ده كله ...الدر دي شكلها عتبتها بارده وطيبه

غفران ضحكت وناولته الفوطه وقالت ..طب خش خد حمامك قبل ما الميه اللي تبقى بارده ..لحسن السخان عايز صيانه والميه بتحمى وتبرد على كيفها

دياب ضحك وقربها ليه وقال بغمز....لو دخلتي وياي هتفضل مشعلله ومهتبردش واصل

غفران ضحكت ودفعته وقالت ..اتلم يا دياب وروح يلا...وانا هستناك مع اوصاف بره 

دياب اتغيرت ملامحه و قال بسرعه...لاه..متطلعيش....فياض بره

غفران بلعت ريقها بتوتر وقالت بسرعه وخوف...والله نسيت ...نسيت انه بره..... انا قولت اتحدت مع اوصاف لحد ما تطلع صدقني والله

دياب لاحظ خوفها وزعل من نفسه ومسك ايدها وقال...تمام...تمام انا عارف انك ناسيه ...اهدي

عفران كان القلق في عيونها ودياب باس جبينها بحنيه وقال...حقك على راسي...متزعليش مني...عمري ما اتمنيت اخوفك مني كده....بس طبعي مر ...وكنت بتوجع اكتر منك بس مكنتش بعرف احكم حالي

غفران هزت راسها بهدوء ودياب ابتسم وقال....لسه زعلانه مني 

غفران هزت راسها بالموافقه تاني
ودياب بصلها بدهشه وهيه خدت بالها لسؤاله وهزت راسها بالرفض بسرعه وقالت..لا قصدي لا مزعلناش

دياب ضحك وقال ....طب انا هدخل استحمى واروح اشوف الهموم اللي بره...قال انا سبت المشاكل وراي وقولت اخدلي يومين وياك لحالنا...المشاكل اشتاقتلي ولمو بعضهم وجولي ...ارزاق

قال كده وراح على الحمام وغفران ضحكت بخفه على كلامه ووقفت قدام المرايه وبقت تظبط نفسها وهيه مبسوطه جدا بهدوءه وحنيته معاها

بره عند فياض فتح لعقبه اللي حضنه جامد وقال....حمد الله على السلامه يا اخوي الف بركه انك بخير

فياض ابتسم وقال الله يسلمك يا عقبه...كيفك ليك وحشه ياشيخنا

عقبه قال بسرعه...انت اكتر والله...ايه اللي حصل وياك ...كنت فين كل ده ....وجيت هنا ليه ...و

فياض قاطعه وقال بسرعه...ايه ايه اهدى ...خد نفسك وهعرفك كل حاجه 

اوصاف اتقدمت عليهم وقالت هو ده صاحبك اللي هيساعدنا...امان ده ولا هيطلع خباص كيف صاحبه

فياض اتنهد و قال ...اوصاف...وبعدين....متخافيش عقبه امان...اضمنه برقبتي

عقبه قال بقلق..هو فيه ايه.... انت عملت ايه يا فياض اوعى تكون ورطت نفسك في مصيبه 

فياض شاور على اوصاف وقال..مواعيش بعينك المصيبه بذات نفسها واقفه قدامك

اوصاف بصتله بطرف عينها وقالت...ده من زوقك يا ريس
وبصت لعقبه باستغراب لانه  مشالش عيونه من الارض ومبصلهاش خالص وقالت ....واقعه منك فكه...قول متتكسفش ندور وياك ...انا عارفه الفلوس الفضه دي بتغلب

عقبه مفهمش كلامها وفياض كان عايز يضحك وقال..اوصاف..ملكيش صالح بيه...يلا تعالو نقعد في القعده اللي بره لحد ما ياجي دياب ونشوف هنعمل ايه

عقبه قال..مش لما افهم فيه ايه
فياض حط ايده على كتفه وقال...تعالى وياي وهفهمك اللي حصل كله

عند دياب خلص حمامه ولبس وكان طالع غفران قالت...هو انا هفضل هنه طول اليوم...مين هيجهزلكم الغدا

دياب ابتسم وقال...انا هخلي عدلي يجيب اكل متقلقيش ...ومعلش انا عارف انها حبسه بس اديك شايفه قال يا قاعدين يكفيكو شر الباردين

غفران ابتسمت وقالت ....معلش كلو يهون علشان اوصاف...عارفه انك متقدرش على زعلها

دياب ضحك جامد وقال..ميته هتشيلي اوصاف من راسك ...يا بت انتي كيف الماس مهما كتر الدهب حواليك ...يعني متبصيش لحد

غفران قربت منه وقالت بسرعه...انا مببصلهاش ولا بكرها والله...دي طيبه قوي وانا برتاحلها...بس اهتمامك بيها ذايد يا دياب بيخنقني

دياب مرر ايده على خدها وقال...تعرفي اني كنت مستعد ادفع من ايام عمري واشوفك غيرانه علي كيف ما كنت مولع عليكي

غفران قالت بدهشه...وه... بتردهالي يعني

دياب ضحك وقال....لاه بس مبسوط...ربنا كريم قوي يا بت...وبالنسبه لاوصاف متقلقيش منها واصل...بنيه غلبانه وملهاش حد وبساعدها مش اكتر...هيه جدعه وخيرها سابق  وياما وقفت وياي ...انما هيه في وادي وانتي في وادي تاني خالص مفيش مقارنه اساسا...طول عمري نفسي يبقالي اخت تفهمني ويبقا قلبها علي وبحس اوصاف كده....انما انتي طول عمرك مزتي ...الحته البتلو وشمس القلب وضله

غفران ضحكت وساوت جلابيته وقالت ...طيب هصدقك.....يلا متتأخرش ...هستناك

دياب ابتسم ولسه هيخرج وقف شويه وبصلها وقال بتوتر...غفران هو ...احم....هو لو شوفتي عمي قاسم دلوك ...هتبقي فرحانه ولا لاه

غفران اختفت ابتسامتها وقالت بضيق...ايه فكرك بيه دلوك

دياب بصلها وقال....عادي يا غفران جيه على بالي..لو معيزاش تردي خلاص

غفران قالت بضيق...ابدا ...عادي يعني ولا هفرح ولا هزعل...مبقاش يهمني

دياب اتنهد وقال...بس ده ابوك يا غفران مش يمكن فيه ظروف منعته عنك

غفران لمعت عيونها بالدموع وقالت ...ايوه فيه...كان عايز يعيش صباه ..والظاهر وجودي كان هيفكره انو اب وعنديه مسؤليات...انسى ...ده موضوع قديم وهو عمره ما هيرجع عشان اشوفه

دياب مكانش عارف يقلها ايه اتنهد وخرج وهو مخنوق جدا

بره كان عقبه مصدوم من اللي بيسمعه وقال بذهول....يعني الراجل ضرب على اخوه بالنار ..وانت عايز تروح تطلعه..اتجنيت مبقاش فيك عقل واصل..اذا كان اخوه ود امه وابوه مرحمهوش هيبقى عليك انت...انسى مش هسيبك تتحرك من هنه تاني

اوصاف قالت بسرعه..انا قولتله كده بردك ...عقله ...وخليه يسيبني ارجع لناسي والموضوع هيخلص انا هحلها بطريقتي

فياض اتنهد وقال....ممكن تهدو ...انا اكيد مهروحش اوقف قصاده واقوله انا اها...احنا هنفكر زين ونلاقي حل يطلع الراجل من هناك من غير خساير

قاطعه دياب لما قال بسخريه...الموضوع ده فيه خساير من كل النواحي.... لو معايزش تخسر اسمع كلام صاحبك واطلع منها

فياض اتنهد وقال...اهو دياب وصل ...قولي اللي معاك يا اوصاف خلينا نخلص

اوصاف اتنهدت وقالت اقعد يا دياب ..واسمعوني زين

دياب قعد وابتسم بسخريه وقال...قولي يا ست اوصاف ..عشنا وشوفنا تلت شنبات قاعدين يسمعو لمره

اوصاف بصتله بضيق وقالت...وده معناه ان العقل والفكر ملوش صالح بالشنبات يا...يا عمده

عقبه ضحك وقال...عاجبك كده جبتلنا الكلام دفعه واحده

دياب اتنهد وقال...طب اخلصي يا ام فكر..اتحفينا

اوصاف قالت بثقه...احنا الاربعه بربطة المعلم هنطلعو الجبل
...هنروحو نجيبو عمك وناجو طوالي

كلعم بصولها بدهشه ودياب قال بتريقه....لاه ناجو طوالي ليه...ما نقعدو نريحو ونتعشو هيه الدنيا هتطير
وبصلها بغضب وقال...هو اي هطل وخلاص ....هو احنا لو طلعنا ابوي هيوافق يخلينا ناخده..ما تعقلي كلامك

فياض قال بسرعه..ما تهدى يادياب وتسمعها الاول

عقبه قال...دياب معاه حق....على حسب كلامكم هو هيحجز الراجل هناك لحد ما ياخد الارض منها....يعني ده الكرت الرابح بتاعو ومهيبقاش سهل نجيبه

اوصاف قالت بسرعه..بالظبط...بس هو معارفش اني هنه..وطالب مرت دياب علشان ياخد ورثها مقابل ابوها....يعني عندينا فرصه...دياب يطلع مع مرته ويتفاوضو معاه ...وعقبه وفياض يهربو عمي قاسم وانا هعرفكم كيف تهربوه من غير ما حد يعرف

دياب وقف وقال بحزم..على جثتي..غفران مهتطلعش الجبل....ولا هخليها تتواجه مع ابوي ويقولها كلام فاضي.... انا صدقتها ما اطمنتلي ..لاه والف لاه

اوصاف اتنهدت وقالت...اهدى يا دياب واسمعني زين ...مفيش حل غير ان غفران تواجه عمك ...لو قدرنا نهرب قاسم من هناك خطاب مهيقدرش يهدد بحاجه

وحمحمت علشان وجود عقبه وقالت...حتى الموضوع التاني اللي بيهدد بيه مهيبقالوش عازه ...لانك ببساطه هتاخد مرتك وتسبله اللبلد باللي فيها يقول فيها اللي يحبه...وانا متاكده كيف ما شيفاك انه لما انت تسيبه مهيقولش حرف وهيعمل اللي تطلبه كله علشان انت ترجع ...هو صحيح طماع بس مبيحبش قدك

فياض قال ....اوصاف معاها حق....يقول اللي عايزه هنه...غفران مرتك ومحدش يقدر يوصلها طول ما اهي معاك....والبلد كلها تكرمله

دياب بلع ريقه وقال بتوتر...بردك مهقدرش اخدها الجبل....اصلا انا معارفش لما تشوف ابوها هتعمل ايه

اوصاف وقفت  وقالت بتوعد ...ومين قالك انها هتطلع الجبل... هو هيقابل غفران بس في وش مبيغفرش ولا بينسى

بقلم....زهرة الربيع
بعد ساعات كانو في الجبل بعربية دياب وواقفين على بعد امتار من وجود خطاب ونعيم ورجالتهم 

فياض اتنهد وقال....انتي متأكده من اللي هتعمليه ده يا اوصاف

اوصاف كانت عيونها على خطاب من بعيد وقالت ....واول مره ابقى متاكده كده 

ونزلو من العربيه واوصاف بصت لفياض وقالت ...ممكن كلمتين على جنب يا فياض

فياض هز راسه بالموافقه ومشي معاها 
واول ما بعدو عنهم اوصاف بصتله وابتسمت وقالت....عايزاك تعرف ان سواء قدرنا نعمل حاجه انهارده او مقدرناش انا مقدره اللي انت عملته وياي....ومبسوطه بمحاولتك انك تحميني حتى لو كنت فشلت يا فياض

فياض ضحك وقال.. لو كنت فشلت....طب دي حاجه كويسه يعني

اوصاف ابتسمت وقالت....طبعا كويسه ...لانك حاولت علشاني ومرضيتش تهملني وحدي هناك....تعرف....يمكن متصدقنيش....بس انا حلمت بيك ...من قبل حتى ما اشوفك

فياض بصلها باستغراب وهيه ابتسمت و قالت ....والله زي ما بقولك ...شوفتك وشوفت عيونك ...مقدراش انساهم

فياض قال بقلق وخوف واضح..متطلعيش يا اوصاف يلا نرجع 

اوصاف ابتسمت وقالت...مبقاش فيه رجوع تاني يا فياض...شكرا يا ود الناجي ....انت فعلا تستاهل تتحب 

قالت كده ومشيت راحت لدياب وقالت..... يلا بينا
دياب قال بضيق..ما بدري احنا لسه بنتونسو ده حتى الهوا يرد الروح للي خلقها

اوصاف اتنهدت وقالت..... يلا يادياب متحكيش كتير
ومشيت معاه وفياض متابعها بعيونه بقلق رهيب وقلبه بيدق بقوه ومتمنى لو كان قالها انه مبقاش عايز من الدنيا غيرها لسه هيمشي وراهم عقبه مسك ايده وقال...على فين...استنى لما يدونا الاشاره

فياض وقف وبص لعقبه وقال برجاء.....ادعيلهم يا عقبه ...ادعيلهم كتير بالله عليك

عند دياب طلع الجبل مع اوصاف واتقدم عليهم خطاب واتصدم باللي شافه وووووو



تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة