رواية حافية القدمين الفصل السابع عشر 17والاخير بقلم نوره عبدالرحمن


رواية حافية القدمين الفصل السابع عشر 17والاخير بقلم نوره عبدالرحمن



يسرا : بعدت عنه بدلال وهي بتقول : هتتأخر على عروستك ..
جسور ضحك وقال : هو انا مش كنت واحشها لبنتي..
يسرا قعدت عالسرير وقالت : بنتك هناك سلامة نظرك ..
جسور قرب منها وشدها وكانت مواجهه ليه وقال: بتلعبي معايا يايسو 
يسرا بابتسامه وهي بتحاوط وشه : العب معاك ليه 
جسور ارتبك من أسلوبها اللي متغير كان باين عليها جدا انها متغاظه أن النهارده فرحه لكنه مكنش متوقع انها تحاول تتقرب منه في اليوم ده بالذات..
حاوط خصرها وبأسها وهي بعدته بصعوبه وقالت :هتتأخر عالناس تحت..
جسور : اعملك ايه انت ملنتيش الا النهارده 
يسرى  : روح شوف بنتك عشان انت وحشتها بجد ..
جسور برفعة حاجبه : هيبنتي اللي وحشتها بس
يسرا  سكتت ومردتش وبعدت عنه وقعدت على السرير وهي بتقول : مش عايزين نعطلك عن فرحك..
جسور تتنهد وقرر يسببها براحتها ووقف قدام المرايا بابتسامه وهو بيقول:  بتعطلوني ايه بعد ما الهدوم بتاعتي بقت كلها ريحة  البرفان بتاعك..
يسرا ضحكت وقالت: اي خايف من عروستك..
جسور كان عارف انها عاوزه تستفزه وقال : مش خايف انا مش عايز ازعلها في اليوم ده 
يسرا مددت عالسرير وهي بتستند على ذراعها وقالت : البرفان بتاعك هناك برضو تقدر تغير البدله لو خايف على مشاعرها اوووي
جسور عدل شعره وقال : هنتكلم بعدين بالحكايه دي هنزل انا

يسرا : مش قولتلك بنتك وحشتها مش شايفاك قربت منها ولا حتى بوستها
جسور بص ناحيتها بانزعاج و قرب من بنته وخدها فحضنه وبأسها وهو بيقول: شغل الستات وغيرتها دي مش لاقي عليكي ابدا يا روحي
يسرى ...
جسور ساب بنته مكانها وقرب من يسرا  باس جمب شفايفها وقال اشوفك بعدين ..

********
بعد مرور خمس ساعات
دخل جسور البيت 
ايلاف : انت بتعمل هنا ايه وين ايمي مش انتو سافرتوا شهر العسل. ..
جسور حط أيده في جيبه وقال : ايمي ... ايمي مع جوزها سلامتك نظرك..
اتصدم الكل من رده 
ايلاف بخوف ورعب : جوزها مين مش انت جوزها ..
جسور:  لأا مش انا جوزها ... جوزها الراجل اللي دخلتيه بيتي في نصاص الليالي عشان يدخل أوضتي ومراتي فيها
ايلاف بانفعال: اختي فين انطق ايمي فين..
جسور ببرود: قلتلك مع جوزها انا هطلع اوضتي عند مراتي بعد اذنكم .ولسه هيمشي 
فريده : انت عملت كده ليه دي بنت خالتك
جسور : وانا عملت ايه جوزتها لراجل هيربيها والا ايه يا إيلاف
ايلاف اتجننت و مسكت قميصه وقالت :انا هق*تلك اختي فين 
جسور زقها عنه ووقعت الأرض. هو بيقول : اسألي نفسك مين اللي وصلنا لهنا انا جسور الراعي محدش يعرف يلعب عليا والكاس اللي دوقتوه لمراتي هتشرفربو منها ولسه هيطلع أوضته نزلت الشغاله وقالت جسور بيه المدام مشيت من البيت وخدت كل حاجتها  وسابت الورقه دي
جسور مكنش مصدق اللي بيسمعه خد الورقه وكان مكتوب فيها كلمه وحده بس" إنسانا " ..كرمش الورقه بايده وهو بيصرخ باسمها ..يسررراا هيجيبك لو كنتي تحت الارض ..

**********
ايمي في بيت بعيد عن الكل. دخل عليها الراجل  اللي. كان في الصور مع يسرا اتصدمت
 وقالت : انت بتعمل هنا ايه
الشاب بابتسامه مستفزه : بعمل ايه هو في عروسه بتسأل جوزها السؤال ده
ايمي بصدمه : عروسة وجوز مين انت اتجننت نسيت نفسك والا ايه ولسه هتمشي مسكها من شعرها وشدها ليه وقال : اه نسيت نفسي  ياست هانم لكن انتي مراتي. والمفروض تتقبلي الوضع ده بسرعه عشان انا معنديش صبر..
ايمي حاولت تبعده وهي بتقول : انت مجنون سيبني انا هبلغ عنك وحاولت تبعده وصدمها بقلم نازل على وشدها وقال شكلك هتتعبيني انتي ناسيه أن النهارده دخلتنا والا ايه وووو

نهاية الجزء الاول. الجزء الثاني أن شاء الله بعد رمضان 
بعتذر على الغياب بسبب مريضه عندنا وكنت تعبانه طول الفتره اللي فاتت عشان باخد باللي منها أن شاء الله لنا لقاء بعد رمضان مين متحمس معايا.  🩵


                        تمت بحمد الله 
تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة