رواية عشقتها رغم صمتها الفصل السادس 16 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها 

الفصل السادس 16

بقلم حبيبه


انتهت ورد من عملها وذهبت لمنزلها 

ورد: يااهل الداااااار لقد حضرت نوارت البيت 

يازينب يازوزو ياوزاااااااااااااااااااا 

زينب: في ايه يابنت الجزمه فضحتينا فى الحاره ايه جاموسه بتنعر يابت 

ورد بصدمه: نعم ياختي جا  ايه دا انا بطايه غزال كده ماشي علي الارض 

ثم اكملت بغرور...... 

دا انا لما بغمز غمزه بجيب ورايا دسته هع 

زينب: ابقى اتغطي ياروح امك قبل ماتنامي شكلك بتحلمي ياختي 

ورد: ماشي يازينب مااااااااااااااشى 

زينب: يلا يابقره غيري وتعالي المواعين بتنادي عليكي 

ورد: اعاااااااااااااااااااااااااا يازينب حسي بيا يحس بيكي ربنا ياوليه عضم امي متكسر 

زينب: اخلصي يابت وبطلي محن فاضي 

ورد: ماشي يازينب ربنا علي القوي 

صعق يونس مما رأه امامه فقد رأه مايطلق عليه البرص 

فقد برص صغير في الشربه تبع امال 

صدم يونس بشده ونظر لسعاد 

يونس: ه. ه هو ايه ده واذاي جه في الاكل كده 

سعاد بحزن مصطنع: والنبي ياخويا مااعرف انا بالصدفه معديه من جنب المطبخ شوفت ديله البتاع ده في الشوربه بس كانت ام سيد خدت  الاكل وطلعت جيت جري الحق اختي حبيبتي قبل ماتشرب منها حاجه 

يونس: مين اللي عمل الاكل ده وسابه كده 

سعاد بلهفه: الخرسه قصدي اسيا 

تحول يونس وغضب بشده وقبض علي يده بقوه وبصوت هز جدار المنزل بأكمله 

اسياااااااااااااااااااااااااا

كانت اسيا جالسه علي سفرت الطعام تضحك علي مشاكسة علي وزينه معآ وفجاه سمعت يونس فزعت بشده ووقعت منها المعلقه اثر صوته الغاضب وفجاه لقت يونس خلفها ونظراته لا تبشر بالخير 

صدمت اسيا من منظره ولم تقوى علي التحرك من مكانها خطوه واحده علي: في ايه يايونس مالك بتزعق ليه 

لم ينظر يونس له بل ظلت عينيه تنظر لاسيا بغضب شديد ذهب يونس لها وبهدوء عكس مابداخله 

يونس: انتي اللي عملتي الاكل لماما 

هزت اسيا راءسها بنعم 

جز يونس علي اسنانه بغضب امسك يونس يدها وضغط عليها بقوه حتى شعرت اسيا كأن عظامها ستتحطم 

يونس بغضب جحيمي: انتي مين سمحلك تعملي الاكل لماما تاني هااااا 

واخذ يهزها بعنف 

يونس بصراخ: مين سمحلك تدخلي المطبخ اصلا انتي نسيتي....... نفسك ولا ايه 

نظرت له اسيا بصمت وصدمه مما تسمع منه 

يونس: ردييييييييي

علي: يونس في ايه اهدى انت مش في وعيك هاتموت البنت في ايدك فهمنا في ايه 

سبقت سعاد يونس

سعاد: الهانم اهملت اكل اختي وسبته من غير ماتغطيه ودخل فيه برص سام 

صدمه نزلت علي.... الجميع  الجمتهم 

زينه: ط. ط. طب وماما 

سعاد: الحمد لله انقذتها في اخر لحظه ياحبيبتي 

كل هذا ويونس لم يزحزج عينيه عن اسيا 

المصدومه مما سمعته من سعاد......... 

لحظات وخرجت امال من غرفتها جرت اليها 

زينه وحضنتها 

زينه: انتي كويسه ياحبيبتي 

امال وهي تربت علي ضهرها بحنان: اه ياروحي بخير الحمدلله اتطمني 

ثم نظرت امال ليونس لترى ماذا يجرى 

يونس: ها ياهانم ايه رايك في اهمالك لولا ستر ربنا كان زماني انتهيت بسببك فاهمه يعني ايه انتهيت 

صرخت به امال ووقفت امامه 

امال: انت اتجننت واذاي تسمح لنفسك تكلمها كده هي دي تربيتي فيك ياابن عز الدين 

صدم يونس بشده من جملة امال الاخيره 

امال: الظاهر اني مهما اربي هايفضل عرق ابوك فيك اوعى ياايونس اوعى تفكر تتكلم مع البنت دي تاني فااااهم 

لم ينطق يونس بكلمه واحده امام امه فامهما كانت قوته فاهو لا شيء امام امه 

يونس بحزن لانه اغضب امه: حاضر ياامي اسف اهدى انتي وارتاحي

ذهبت اسيا من خلفهم في صمت 

حزنت عليها امال بشده وفضلت ان تتركها لترتاح 

امال: يونس تعال ورايا علي المكتب 

ذهبت سعاد لتخبر عز الدين بأخر الاخبار اغلقت باب الغرفه واخرجت التليفون 

عز الدين: الووو

سعاد: ايوه ياباشا عندي ليك اخبار انما ايه هاتفرحك اوي 

عز الدين بلهفه: اخلصي قولي 

حكت له سعاد ماحدث

عز الدين:ههههه طب كويس علي الاقل ثقة اتزحزحت 

سعاد:ماتنساش حلاوتي ياباشا 

عز الدين:علشان اللي عملتيه ده ليكي عندي حلاوه علشان بس شغلك عجبني 

سعاد بفرحه: يخليك لينا ياباشا يارب

عز الدين:يلا سلام    

انتهت ورد من المواعين 

ورد: اخ ياعضمك يارضا 

ياصغننه على اللهم يالوزه 

زينب: بطلي سهوكه يابت انتي واخلصي يلا تعالي حطي الاكل معايا علشان تطفحي 

ورد بحزن : ايه ياوزه ايه يازوزو هو انا مرات ابوكي ياوليه ارحمي امي دا انا خلاص بنزيني شحط عاوزه انااااااااااااااااااام


زينب: يلا يابت بطلي سهوكه واخلصي تعالي

ورد: جايه ياختي جايه 


انتهوا من اعداد الطعام وجلسوا ليأكلوا 

زينب: ورد 

ورد: نعم ياوزه

زينب: جايلك عريس 

دخلت امال المكتب وخلفها يونس 

امال بعصبيه: انت اتجننت عقلك ده فيييين من يومي بعتبرك ضهري العاقل تقوم تعمل كده هي دي تربيتي فيك ياابن بطني انا ربيتك تيجي علي بنت بتيمه وغلبانه ذي كده يايونس ياابن عز الدين 

يونس: اول مره تقوليها 

يماما 

امال: علشان شايفه عز الدين قدامي شايفه طبعه اللي حاولت اربيك علي عكسه ياخساره يايونس ياخساره ياابني عمري مافكرت ان يطلع منك كده 

وجلست على اقرب كرسي امامها 

ذهب اليها يونس بلهفه امسك يدها وقبلها بحب

يونس: انا اسف ياروحي والله مااقصد بس لما جه في بالي بس انك ممكن تنضري خوفت وقلبي وقع في رجلي واتعصبت وماشوفتش قدامي وانتي عرفاني لما بتعصب 

واخذ يقبل يدها 

يونس: اسف ياامي اسف والنبي ماتزعلي مني مش بقدر على زعلك هاموت والله اسف ياحبيبتي سامحيني 

امال: مش انا اللي لازم اسامحك ياحبيبي البنت اللي انت هنتها وهنت كرامتها دي لازك تسامحك 

يونس: عيوني ياروحي انتي بس تأمري وانا انفذ

امال بحنان: ربنا يخليك ليا ياحبيبي 

وفجأه سمعوا زينه

ذهبت اسيا لغرفتها واخذت تبكي على حالها التي جعلها حتى لا تستطيع المدافعه عن حالها اخذت تبكي على مافعلته بها الحياه 

اسيا: في نفسها ليه يارب لييييه ليه انا يارب دا انا غلبانه وبحبك ليه الحياه بتيجي عليا كده من يوم مااتولدت ماشوفتش يوم حلو يارب 

استغفرالله العظيم واتوب إليه استغفرالله العظيم واتوب إليه 

سامحني يارب غصب عني الحمد لله على كل حال الحمدلله 

وذهبت وتوضأت وسجدت الى من نهرب اليه من جميع همومنا 

ركعت اليه واخذت تبكي وتحمد ربها 

ثم عزمت على قرار وعزمت على 

تنفيذه..

                 الفصل السابع عشر من هنا 

تعليقات