رواية الاخ الاكبر الفصل الرابع والثلاثون بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل الرابع والثلاثون 

بقلم حبيبه


محمد: مالك ياروان في ايه يابنتي 
وليه بتكلميني كده مش 

روان: علشان ماعندكش دم مابتحسش  

محمد: روان مش ملاحظه انك ذودتيها  ولا ايه 

روان: انا اسفه لو شايفني ذودتها انا اسفه لو شايفني بغلط معاك انا اسفه لو نسيت انك احويا الكبير وانا اصغر منك....  

محمد: ولا يهم..... 

روان: بس مش اسفه على كل كلمه قولتها مش اسفه اني عاوزاك تفوق مش اسفه اني عليت صوتي قدامك 

محمد: ليه ياروان بتقولي كده 

روان: لانك اعمى مش شايف بنت بتحبك مش شايف الدموع الحزينه اللي بتنزل منها لانك متجاهلها مش تعبها في انها تحاول تخليك تحبها ليه ساكت وانت بتحبها ليه مش بتتكلم وانت مابتشوفش غيرها ليه ساكت يامحمد ليه قلبك مش حاسس بيها وبحزنها ليه يامحمد ليه بتعزبها ليه عاوزها تكرهك ليه يامحمد عاوزها تبعد عنك ليه يامحمد رد عليا ماتسكتش ليه بتعمل كده رد ساكت ليه.... 

محمد: ومين قالك اني متجاهلها ياروان  واني مش شايفها انا مابشوفش غيرها اصلا وانا نايم بحلم بيها وانا في شغلي بتخيلها قدامي في كل حته وكل مكان هه انا بقيت عامل ذي المجنون بيها.... بحبها ياروان بحبها وبحب كل حاجه فيها بحب اشوفها كل دقيقه
وبتوحشني اوي لما بتبعد وبقت بتوحشني حتى وهي قدامي 

روان: ولما انت بتحبها اوي كده ليه ساكت ليه مش بتتكلم ليه يامحمد لييه سايبه تضيع من ايدك ليه قابلها تبقى لغيرك 

محمد: لانها مش من توبي هي بعيد عني بعيد اوي اوي وابوها عمره ماهايقبل انها تكون ليا ازاي بنت العز اللي اتولدت في ايدها معلقه دهب اخدها انا وابهدلها معايا مش هاقدر ياروان مش هاقدر 

روان: بس هي بتحبك يامحمد 

محمد: وانا بحبها ومش قادر على بعدها عني وماحدش حاسس باللي انا حاسس بيه ياروان ماحدش حاسس بقلبي اللي بيتقطع وهو شايف حبيبته بتروح لغيره ماحدش حاسس بوجعي ووجع قلبي نفسي نفسي تكون ليا بس اعمل ايه نصيبها تكون لغيرها.... 

روان: محمد انت مش بتشحت يامحمد انت راجل ابن راجل وقادر تفتح بيت يبقى ازاي تقول مش هاتقدر نور بتحبك وعاوزاك حتى لو انت فقير السيده خديجه كانت غنيه وتزوجت الرسول عليه افضل الصلاة والسلام رغم ان هو كان راعي غنم وما مافكرتش بقى ان هو فقير وراعي غنم وان هو مش من توبها وان هي مولوده في ايدها معلقه دهب وهو لأ والكلام ده كل اللي شافته فيه ايمانه الكبير باالله وتواضعه وحبه للخير اتشدت ليه اكتر وحبة تتزوجه هو هو وبس اه حتى ان هي برضو كانت اكبر منه بفرق مش قليل بس برضو تجاهلت كل ده وتزوجته 

محمد: ياروان افهميني 

روان: ياحبيبي هي بتحبك وبتموت فيك ونفسها بس تحبها هو ده كل طلبها يامحمد اعترفلها بحبك فرحها وفرح قلبك يامحمد ماتضيعهاش من ايدك انا عارفه ان قلبك هايتكسر لو بقت لغيرك اتكلم يامحمد اتكلم 

محمد:......... 

روان: محمد ياحبيبي ارجوك وقف المهزله اللي بتحصل دي انطق يامحمد نور متدمره ارجوك

محمد: هانواجه مصاعب كتير اوي ياروان 

روان: ايدك في ايدها وان شاءلله كل حاجه وقتها هاتعدي على خير 

محمد: سبيني لوحدي ياروان 

روان: بعد كل ده وبتقولي سبيني لوحدي هه ياخساره يامحمد ياخساره انت عندك حق هي ماينفعش تكون ليك لما من اولها وبتتنازل عنها بالسهوله دي لأ لأ الحمدلله انها هاتكون لحمزه هو هايكتب الكتاب وياخدها ويسافر... 

محمد بصدمه: هاتكتب الكتاب 

روان: اه الخطوبه هاتكون بكره وكتب الكتاب هايكون يوم فرحي يعني الخميس. الخميس الجاي ومش هايعمل فرح هاياخدها ويسافر السعودية 

محمد: ه ها هاتسافر 

روان: هاسيبك لوحدك يامحمد بعد اذنك 

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 
كانت ندى تجلس على المكتب تطبق ماتدربت عليه 

وائل: ندنوده عامله ايه 

ندى: ندنوده

وائل: ايه وحش الاسم

ندى: ياعم عادي بس الاسم اوفر شويه

وائل: على فكره على فكره على فكره 

ندى: ايه

وائل: على فكره على فكره 

ندى:  اييييه يابني 

وائل: على...... فكره 

ندى: لأ أنا كده لازم امشي 

وائل: ياستي اقعدي بهزر يارمضان ايه مابتهزرش 

ندى: ماهو انا مش فاهمه عاوز ايه دلوقتي 

وائل: عاوزك بخير ياقمر انا مش قصدي حاجه والله ماتزعليش انا بس طبعي تافه وبحب اهزر بس 

ندى بأبتسامه بسيطه: ولا يهمك يالولو 

وائل: لولو مين ياختي عدم لامؤخذه

ندى: انت يالولو 

وائل بتمثيل: نننعم يادلعدي 

ندى بضحك: ههههههه ايه يابني مالك يخربيتك 

وائل: هو سؤال واحد فقط لا غير 

ندى: ايه 

وائل: ايه لولو دي ها 

ندى: بدلعك يالولو

وائل: برضو لولو حد يناولني حاجه اضربها بيها ياجدعان

ندى: الا طب ماانت بتدلع اسمي دلع ماسخ مالوش ريحه ولا طعم 

وائل: على فكره والله دلع جميل 

ندى: جميل مات وخدنا عزاه 

وائل: لا والله 

ندى: بص يالولو اوعدني ماتدلعنيش وانا مش هادلع اسمي 

وائل: اممممممم على فكره انتى مستغله اوي 

ندى: اه مستغله ها قولة ايه 

وائل: اقنعتيني ماشي اتفقنا 

ندى: اتفقنا 

مجدي:ههههههه الحمدلله قدرت تظبطك 

وائل: على فكره على فكره انا سكت بس بمزاجي  علشان هي جديده بس 

مجدي: اه باين باين 

ندى: مجدي انا عملت اللي طلبته مني  على الكمبيوتر ممكن تيجي تشوفه 

مجدي: ماشي......... لأ تمام اوي ياندى بسم الله ماشاء الله عليكي 

ندى: بجد 

مجدي: ايوه كده من ناحيت ده تمام فاضل بس اعرفك على اسماء العملاء اللي بتيجي لمستر هيثم ومكان الملفات واعرفك على الملفات المهمه

ندى: خلاص تمام يلا بينا 

مجدي: لأ كفايه عليكي اوي كده النهارده 

وائل: خلاص ياختي دا ميعاد الذهاب للمنزل 

ندى: ايه ده بجد 

وائل: اه بجد ونص وتلت تربع كمان 

ندى وهي تاخذ اشيائها: طب اسيبكم انا بقى علشان اشوف ايمان يلا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

مجدي ووائل: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

انتهى التوربيني من مراجعة كل شيء لايمان: هااا فهمتي 

ايمان: ها 

التوربيني: ايمان انتي شلتيني شلتيني 

ايمان: اهدى ياحج اهدى 

التوربيني: اهدى ايه يخربيتك دي المره الرابعه اللي اشرحلك شغلك فيها انتي اييبييبببييييه 

ايمان: بسم الله ماشاء الله اجدع داري على شمعتك. تقيد ماتقولش لحد لاتحسد  

التوربيني:ههههههه حسبي الله حسبي الله 

ايمان: بتحسبآ عليا

التوربيني: اه 

ايمان: ياصدمتي ياني وكمان بتقولها في وشي اه ياني

التوربيني: يارخمه ماتتعبيش امي معاكي بقى وركزي

ايمان: اقولك مفاجأة 

التوربيني: ارغي

ايمان: اهم حاجه ماتتعصبش

التوربيني: مش هاتعصب 

ايمان: احلف

التوربيني: والله ماهاتعصب اخلصي قولي

ايمان: بصراحه انا فهمت من اول مره 

التوربيني: وسكتي ليه وقولتي انك مش فاهمه 

ايمان: رخامه بعيد عنك 

التوربيني: دقيقه وتكوني مش قدامي بدل مااعلقك على الباب 

ايمان:ها 

التوربيني: امشي يابت من قدامي امشييي 

ايمان: احيه طب السلام عليكم 

#ثانيه واختفت ايمان من امامه نهائيآ 

التوربيني: هووف هانجلط على ايد البت دي الصبر يارب 

ايمان: اه صحيح اجي بكره ولا انا اترفدت خلاص 

التوربيني: امشي يابت ماتعصبنيش عليكي 

ايمان: يعني اجي ولا لا 

التوربيني: اه ابقى تعالي 

ايمان: طيب عسل يلا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... 

#غريبه كلامها وخفة دمها وخوفها من اي حاجه نفسها بالظبط
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 
ويمر اليوم على ابطالنا وكم طال على البعض وكم كان مؤلم للبعض الاخر...... 
وكم انت مؤلم ياليل تؤلم البعض ولا يشعر بك الاخر  

استيقظت روان لتأدي قيام الليل كالعاده وقرءات وردها اليومي وادت صلاة الفجر واخذت تدعو ربها 

أهل الّليل ..
لا خسارةَ تعدُل خسارةَ مُستيقظٍ لمْ يجدهُ ربُّهُ،، 
فِي زُمرِ الذَاكرين أو المُستغفرين أو الدَّاعين أو المُصلِين .. 
🔹 قال رَسُولُ اللَّهِ ﷺ :
(عليكمْ بقيامِ الليلِ  ؛ فإنَّه دأبُ الصالحينَ قبلكمْ ،، 
و قربةٌ إلى اللهِ تعالى، و منهاةٌ عنِ الإثمِ، 
و تكفيرٌ للسيئاتِ، و مطردةٌ للداءِ عنِ الجسدِ ).. 
رواه أبو الدرداء

كان النبي ﷺ  يصلي إحدى عشر ركعة، يسلم من كل ثنتين، يطيل في قراءته وركوعه وسجوده عليه الصلاة والسلام، ويستفتح بركعتين خفيفتين، فهذا أفضل ما يكون، وإذا صلى ثلاث أو خمس أو أكثر فلا حرج كل يصلي قدرته، والحمد لله، يقول النبي ﷺ: صلاة الليل مثنى مثنى، فإذا خشي أحدكم الصبح صلى ركعة واحدة ...

#قيام_الليل_شرف_المؤمن 

#الوتر_جنتكم_


خرج محمد ليرى من يطرق الباب ولم تكن سواها 
نور ولكن صدم من هيئتها فكانت عينيها متورمه وحمراء  من اثر البكاء والسهر 

كانت نور تنظر ارضآ والا ان رفعت نظرها حتى وجدته محمد فأعادت نظرها مره اخرى ارضآ: احم رر رو روان فين بعد اذنك 

محمد بصدمه: نور 

رفعت نور نظرها اليه سريعآ عند سماع اسمها

نور: ممكن ادخل لروان

محمد متجاهل كلامها: مالك ياق..... م مم مالك يانور

نور: مافيش ممكن ادخل لروان لو سمحت 

محمد بقلق عليها: يانور ردي عليا بقولك مالك في ايه 

نور: انا كويسه ممكن بقى ادخل لروان 

محمد: تمام يانور اتفضلي روان في اوضتها بس معلش هو ايه الحاجه اللي معاكي دي 

نور: فستان خطوبتي  والمكياج 

محمد بحزن: ماشي يانور اتفضلي 

نور: تمام 

#انتهت نور من قراءت وردها اليومي واستعدت للخروج  والا ان انتهت حتى سمعت خبط الباب

نور: ادخل 

#دخلت نور اليها وهي ترسم على شفتيها ابتسامه حزينه: روان حبيبتي انتي لسه نايمه ولا ايه 

روان: لأ ياحبيبتي انا صاحيه 

نور: تمام المهم يلا بينا علشان تجهزيني والخطوبه هاعملها هنا في ب بيتي بابا مش موافق فا لو هازعجكم واعملها هنا معلش 

روان: ممكن لو مش هازعجك احضنك 

#اخذتها روان في احضانها والا ان ضمتها حتى اخذت نور في البكاء 

روان بحزن: عيطي يانور عيطي ياحبيبتي يمكن ترتاحي عيطي 

نور ببكاء: قلبي واجعني اوي ياروان تعبانه اوي تعبانه ياروان 

روان: لأ ياقلبي ماتضعفيش كده خليكي قويه هو مايستاهلكيش ياقلبي مايستاهلكيش  ومايستحقش دمعه واحده منك انتي دمعتك اغلى منه والله اهدي ياقلبي اهدي 

#كان محمد يستمع لحديثهم. بحزن شديد ثم ذهب 

نور: بحبه ياروان بحبه ومش قادره انساه حاولت انساه والله حاولت بس مش عارفه 

روان: اهدي يانور 
عسى ان تكرهوا شيئآ وهو خيراً وعسى ان تحبوا شيئآ وهو شرآ والله يعلم وانتم لا تعلمون... 

نور: ونعم بالله العلي العظيم 

روان: يلا ياقلبي نجهز 

نور: ماشي يلا بينا 

روان: يلا نصحي باقي البهايم اخواتي ونجهز الفطار مع بعض ونفطر وبعدين نجهز كل حاجه ماشي يالوحي

نور: ههههه ماشي ياقلبي 

#ويأتي الليل على ابطالنا ووصل حمزه ووالدته الى المنزل 

ناديه: يااهلآ بالعريس القمر اتفضلوا 

ايمان: أهلا بيكي ياقلبي 

حمزه: اومال فين نور

ناديه: ههههه اصبر ياحبيبي بتجهز وجايه 

عماد: ايه يابني اتقل شوية هاتسوء سمعتنا يخربيتك 

ناديه: بس ياولا روان ياحبيبتي 

روان:حاضر ياماما  هاروح اجيب نور 

#انتهت روح وندى من تجهيز نور 

روح: ايه القمر ده ايه العسل ده خمسه عليكي يابت ياروح 

ندى: طب حاسبي بس لتفرقعي من النفخه وبعدين يابت اللي محليها ومخليها قمر وعسل كده لفت خمارها اللي انا لفيتها ليها مش مكياچك ياختي

روح: بس يابت انتي الفضل ليا

ندى: لا ليا انا

روح: ليا انا يابت

ندى: لأ ليا 

نور: بس بس اهدوا انتم الاتنين الفضل ليكم الاتنين علشان طلعتوني حلوه تسلمولي يااحلى اخوات 

روح وندى: حبيبتي انتي عسل من غير اي حاجه 

روان: عروستنا العسل فين 

روح: هون 

روان بسم الله ماشاء الله ايه العسل دي 

ندى: ايه رأيك فى شغلنا

روح: ابهرناكي صح 

روان: بس يابت انتي وهي كتكم خيبه شغل ايه هي شقه ياختي وبعدين نور قمر لوحدها ومن غير اي حاجه 

روح: تسلمي يارافعه معنوياتنا 

روان: طب يلا انا هاجهز حاجه للناس تشربها وانتم هاتوا نور بره 

ندى: تمام 

روح: يلا بينا يامزه 

نور: معلش ياروح ممكن تسبقوني لحد ماالبس جزمتي واجي

ندى: طب ممكن نستناكي

نور: لا ياقلبي اسبقوني انتم علشان هي ضيقه شويه وهاواجه صعوبه فيها فاانتم اسبقوني وانا هالبسها واجي 

روح: خلاص ماشي اهو نلبس احنا كمان جزمنا علشان يااخت ندى نسينا نلبسها 

نظرت ندى للاسفل: ايه ده بجد تصدقي صح طب يلا ندور عليهم ونلبسهم 

روح: ههههههه يلا يلا كتنا خيبه في السريع يانور ماشي يلا سلام ياجميل

نور: ماشي سلام.. 

#ظلت نور تنظر في المراءه بحزن شديد وبدون قصد منها هبطت منها دمعه فأزالتها بسرعه

محمد من حلفها: نور 

استدارت نور اليه 

انبهر محمد من تلك الملاك التي امامه 

#كانت نور ترتدي فستان من اللون الكشمير وخمار بنفس اللون وتضع ميكاب هادئ 

محمد: ايه القمر ده 

نور: شكرا 

محمد: نور انا اا... 

نور: انا لازم اخرج بعد اذنك 

محمد: نور استني 

نور: نعم

محمد:ارفضي الخطوبه دي 

نور: لأ 

محمد: نور ارجوكي ترفضي الخطوبه دي ارجوكي 

نور بأنفعال: ليه عاوزني ارفض لييبيبه

محمد:........ 

نور: اه طب بعد اذنك انا

محمد: نور انا بحبك.... 


تعليقات