ا
ا
رواية الاخ الاكبر
الفصل السادس والثلاثون
بقلم حبيبه
عبدالله: الو
التوربيني: عاوز ايه علي الصبح ياعبدالله
عبدالله بعصبيه: انت فين ياتوربيني برن عليك من امبارح
التوربيني: وانت مالك كنت فين اخلص عاوز ايه
عبدالله: عاوزك تقتل البت واخوها
ع: لأ
عبدالله: لأ ايه
التوربيني: يعني انا مش هاقتل حد
عبدالله: توربيني انت وعدتني ازاي جاي دلوقتي تغير كلامك هو كلام عيال ولا ايه
التوربيني: انا عيل وبرجع في كلامي
عبدالله: هو ايه اللي عيل ياتو....
التوربيني بغضب: عبدالله ماتعصبنيش قولتلك مش هاثتل حد عاوز تقتلهم غور بعيد عني فاهم
عبدالله: توربيني هاديك المبلغ اللي انت عاوزه وذياده كمان
التوربيني: لا ويلا بقى عاوز انام
عبدالله: بس........... قفل في وشي السكه طظ انا هاقتلهم ماشي ياعز انا هاعرفك ازاي تتحداني
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (3) وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ
روح: مم ما ما ماي مايه
محمد: خدي ياروحي اشربي
#اخذت روح كوب الماء بيد مرتعشه
محمد بهدؤ: ها شربتي وارتحتي
روح: اه الحمدلله
محمد: ها يلا قولي بقا
روح: هو ه هوو هو
محمد: اخلصي ياروح بدل مااعلقك
روح: بصراحه بقى انا اتفصلت اسبوع وخلاص اخره النهارده وهانزل بكره ان شاءلله
محمد: نعممممممممم مفصوله من اسبوع وانا ماعرفش
روح وهي تجري من امامه: اعاااااااااااااا اهدى يامحمد اهدى ياحبيبي وانا هافهمك روااااااااان الحقيني منه
روان وهي تقف امامه : محمد محمد اهدي ياحبيبي اهدى بس وانا هاحكيلك
محمد: تحكيلي ايه ياروان تحكيلي ايه بتقولك مفصوله من اسبوع من اسبوع ياروان من اسبوع
روان: ياعم هي مش غلطانه والله المره دي للاسف هي مظلومه
محمد: مظلومه ازاي روح دي قنبلة مشاكل على الارض
روح من خلف روان: ياعم قالتلك مظلومه الله
محمد: شوفي البت بتبجح ازاي وسعي بس كده وسعيلي لما اربيها
روح: اوعي ياروان اوعي تتحركي من هنا
روان: اختك الصغيره ياحبيبي انت عارف روح دبش وبجم
روح: اه اه بجم ومظلومه ان شاءلله اعدم ضفر صباع رجلك الصغير
روان: بس غلبانه وطيوبه ازاي اهدى بقى وانا هافهمك اهدى بقى علشان خاطري
محمد: مع اني اشك بس ماشي فهميني
روان: اخيرآ هديت يخربيتك هديت حيلي
محمد: اخلصي فهميني
روان: روح مش غلطانه يامحمد في شوية عيال حاولوا يرخموا على روح بس في حد ابن حلال اتخانق معاهم علشانها بس للاسف انفصلت هي وهي لمدت اسبوع
محمد: عيال مين دول اللي قربوا جنبها ولاد ال***
انا بكره هاوصلها بنفسي للجامعه واعرف مين دول اللي قربوا من اختي
روح: ياحبيبي خلاص الموضوع خلص والعيال اتنفخوا وغاروا في داهيه
روان: ياحبيبي خلاص الموضوع خلص وعدى الحمدلله على خير
محمد: روح هاوصلك بكره وخلص الكلام فاهمه
روح: ماشي ماااشي ينفع بقى اقعد اكمل اكل
محمد: اه ياختي ينفع
روح: حبيبي يامحاميحو
محمد: ايه محاميحو دي يابت
روح: بدلعك يامحموحتي لحد مانور تيجي وتدلعك
محمد: بت ياروح
روح: نعم يامحاميحو
محمد: لو ماتلمتيش وبطلتي دلعك الماسخ ده هارنك علقه تحلفي بيها
روح: ليه ياميحوا دا حتى دلعك حلو حالص مالص
محمد وهو يخلع حذائه من قدمه : لأ مابدهاش بقى
روح: ايه ده احيه اعاااااااااااااا
محمد وهو يرقد خلفها: خدي ياحماره انتي
روح: اهدى يامحاميحو اهدى ياحبيبي
محمد: محاميحو تاني دا انا هاعلقك النهارده خدي يابت خدي
روح: لأ مش جايه مش جايه ياروان الحقيني
روان: لا تستاهلي علشان بعد كده تقفلي بوقك
روح: اه ياواطيه ماما ياحبيبتي
ناديه: بس يابت انتي اصلا تستحقي الضرب
روح: اخ امي واختي باعوني ليه يادنيا بترمي عليا احزان وانتي عارفه اني ماعنديش خزان
محمد: تعاليلي ياقطه
روح وهي ترقد من امامه: الحقونييييييي اعاااااااااااااا
لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم
ندى: عارف يااسلام كان اول يوم ليا امبارح في الشغل حلو اوي اوي واتعلمت حاجات كتير واتعرفت على اصدقاء كويسين اوي
اسلام:........
ندى: مالك يااسلام مش بتتكلم ليه
اسلام: مين دول اللي اتعرفتي عليهم ياندى
ندى: اصدقاء
اسلام: اصدقاء مين ياندى
ندى: انت بتسألني ليه كده اصلا دا انا اخويا مش بيسألني كده
اسلام: وبعدين ليه مارنتيش عليا امبارح علشان اجي اخدك
ندى: عادي نسيت بس من استعجالي علشان اروح
اسلام: انا فضلت مستني حضرتك ترني عليا ياندى وفي الاخر اخوكي يقولي انك في البيت
ندى: اسفه نسيت يااسلام
اسلام: ثم انا لحد الان ماعرفتش مين اصحابك دول
ندى: اظن قولتلك ان اخويا ماسألنيش السؤال ده فامين حضرتك علشان تسألني
اسلام بغضب: هو ايه انا مين انا ابن خالتك ياهانم وبعدين انا مش ذنبي ان هو ماعرفش يرب......
#صمت اسلام بسبب ذلك الكف التي هبط على وجهه
ندى: اخرص انا متربيه احسن تربيه واخويا عرف يربي وطلعنا رجاله اوي
اسلام بندم: ندى انا اسف
ندى بعصبيه: نزلني هنا
اسلام: ندى والله مااقصد انتي فوق راسي وخلاقك فوق راسي
ندى: بقولك نزلني هنا لو سمحت
اسلام: ندى سامحيني ارجوكي والله والله مااقصد كلام في لحظة غضب والله
ندى: مش هاسامحك ولو عندك دم نزلني هنا لو سمحت
اسلام: اسف
ندى: قولتلك مش هاسامحك
اسلام: اسف علشان مش هانزلك
ندى: يعني ايه مش هاتنزلني بقولك نزلني بدل ماارقع بالصوت دلوقتي
اسلام: مش هاتنزلي ياندى وهاوصلك لجامعتك ولما تخلصي شغل تكلميني هاخدك بس اقسم بالله ياندى اقسم بالله لو مارنيتي عليا ياندى لتلاقي رد فعل مني مش هايعجبك فاهمه
ندى بأستغراب من تغير نبرت صوته التي ارعبتها: حاضر
اسلام: اتفضلي انزلي احنا وصلنا
#نزلت ندى بصمت تام انتظر اسلام حتى ذهبت للداخل ثم ذهب لعمله
ايمان: ندوشه روح قلبي وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني خمسه وحشتيني
ندى: ها
ايمان: ها ايه مالك يابت
ندى: لا مافيش مافيش
إيمان: متأكده ياندى
ندى: اه ياحبيبتي كويسه ماتقلقيش
ايمان: مش حساكي ابت
ندى: يابنتي بقولك كويسه ماتقلقيش
ايمان: ماشي هاعديها المهم بقولك ايه يلا نلحق الشغل من اوله كده
ندى: شغل ايه دلوقتي مش عندنا محاضره الاول
ايمان: الدكتور لغاها هعهعهعهعهع
ندى: والله مجنونه
ايمان: مش مهم المهم يلا بينا
ندى: يلا ياختي
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين اجمعين وسلم تسليما كثيراً طيبآ مباركآ فيه
وصلت ندى وايمان للشركه وذهبت كل منهم لمكانها
#وصلت ايمان لمكتب التوربيني وفتحته بعفويه
ايمان بمرح: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وجدت التوربيني على مكتبه ومعه فتاه يافعة الجمال شقراء ترتدي چيب قصير عليه بلوزه قصيره للغايه
التوربيني بأبتسامه: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مالك جايه بدري النهارده يعني
ايمان وهي تنظر للفتاه: المحاضره اتلغت قولة اجي بدري النهارده
التوربيني: ماشي ياقمر لو مش هاتعبك اعمليلنا اتنين قهوه
ايمان متجاهله كلامه تمامآ: مين اللي لابسه ولا حاجه دي
التوربيني: عميله
ايمان: يخربيتك هو انت العمله بتوعك كلهم كده
التوربيني: بتقولي حاجه ياايمان
ايمان: ها لأ لأ بقول القمر تشربها ايه
التوربيني: مش هاتفهمك
ايمان: طب قولها انت ياعم
التوربيني بصدمه: عم
ايمان: كده ننشر غسيلنا المعفن قدام الوليه يلا يلا اسئلها قهوة جنبها ايه
التوربيني بصدمه اكبر: غسيلنا المعفن ووليه بت هو انتي متاكده انك في جامعه
ايمان بتفاخر: اومال ايه هع
التوربيني: امشي ياايمان من وشي لاطلع بروحك دلوقتي امشي
ايمان: طب والقهوه
التوربيني: ساده ساده ياايمان
ايمان: ماشي
التوربيني بأبتسامه بسيطه: مجنونه
ماريال: من هذه الفتاه مستر رشيد
التوربيني بأبتسامه: انها السكرتيره
ماريال: وماهذا التي ترتديه
التوربيني: انه الزي الشرعي في الاسلام
ماريال: هل الاسلام يحكم على المراءه بكل هذه التحكمات
التوربيني: هذه ليست تحكمات بل حمايه
ماريال: ماهذه الحمايه التي تجعلها هكذا ولا تسطيع فعل اي شيء على راحتها
التوربيني: حمايه لها من الفتنه الاسلام جعل للمراءه مكانه كبيره فأسلامنا يحافظ عليها لكي تكون ملكآ لرجلآ واحد لا لاي احد فاهي ليست سلعه لينظر لها اي احد
ماريال: ولكن هذا تحكم في حياتها
التوربيني: ليس تحكم حماية المراءه ليس بتحكم بل حفاظآ عليها ولكن هذا لا يعني انه يغلق جميع الابواب في وجهها فاهي تستطيع الخروج والتنزه والضحك ولكن دون تخطي حدود دينها فادين الاسلام يسر لا عسر
ماريال: لقد تغير مستر رشيد لم تكن هكذا من قبل
التوربيني بأبتسامه: لقد اكتشفت انني بعيد عن ربي كثيرا فبداءت في اعادت حساباتي من جديد
ماريال: ولماذا كنت سعيد وانت تحدثها هل قالت لك اخبار صاره
التوربيني : لأ لأ لا شيء دعينا نعود لحديثنا
ماريال: حسنآ
#انتهت ايمان من اعداد القهوه وذهبت لتضعها على المكتب وهم يتحدثون ولكن قبل وصولها وللاسف وقع فنجان القهوه فوق قدم ماريال فوضعت ايمان يدها سريعآ فوق قدمها محاولة حمايتها
التوربيني بخوف: ايمان
_هوا ربنا ممكن يغفرلي اي ذنب عملته؟؟*
*= ايوة*
*أي ذنب أي ذنب؟؟*
*= ايوه، مستغرب ليه؟*
*يعني يغفرلي اني كنت بعمل ذنوب خلوات كتير اوي؟*
*= يغفرلك إذا تبت وصدقت*
*يغفرلي اني كنت بكلم بنات / شباب كتير اوي اوي؟؟*
*= يغفرلك إذا تبت وصدقت*
*كنت بشرب سجاير ومخدرات كمان ..* *يغفرلي؟!*
*= يغفرلك إذا تبت وصدقت !*
*طب يغفرلي اني فعلت الكبيرة .. اكيد دي لأ؟؟*
*= يغفرلك إذا تبت وصدقت*
*طب كنت بسب الدين وبقول ألفاظ وحشة !!*
*= يغفرلك إذا تبت وصدقت*
*للدرجادي غفور ورحيم؟؟*
*= وأكثر*
*طب افرض عملت المعاصي دي تاني بعد ما سبتها؟؟*
*= يغفرلك إذا تبت وصدقت*
*ولو كررتها كتيييير اوي؟*
*= إن الله لا يملّ أن يغفر لك حتى تملّ انت من أن تتوب!*
*طب التوبة دي تكون ازاي؟؟*
*= تندم من كل قلبك على الذنب، وتعاهد الله ألا تعود للذنب مرة* *أخرى، وتعمل أعمال صالحة كتير بعد الذنب* *وتستغفر كتير*
*وافرض عاهدته* *ورجعت للذنب بقى؟؟*
*= يقبلك إذا عدت إليه مليار مرة ..* *تُب فقط ولا تقلق*
*عاوز حاجة اعملها بعد كل ذنب اعمله؟؟*
*= تتوضأ وتصلي ركعتين بنية التوبة لله من كل ذنوبك*
*بس انا عندي ذنب بقالي كتير بحاول اسيبه مش* *عارف، يئست .. اعمل* *ايه؟*
*= زاحم المعصية بالطاعة، اعمل طاعات كتير جنب الذنب وازنقه* *واخنقه بين الطاعات* *الكتير .. هتتطفي شعلة الذنب جواك*
*بس انا بعصيه وانا عارف اني بعمل ذنب، دي مش بجاحة؟؟*
*= البجاحة الأكبر انك تكون عارف انه هيغفرلك* *وبيحبك وتفضل تعمل الذنوب دي ومتوبش منها!*
*بس صحاب عمري .. اسيبهم؟؟*
*= سيبهم .. عشان هم هناك هيسيبوك*
*وحياتي دي؟؟ اهدها كلها؟؟*
*= حياتك الحقيقية هناك، مش هنا،* *فاعمل هنا لتجد ما يسرُّك هناك*
*انا نفسي أكون إنسان كويس* *وقريب من ربنا اوي .. ونفسي* *ابطل الذنوب دي وامشي في طريق ربنا عشان لما* *اقابله اقوله اني حاولت ع الاقل ..*
*= وايه اللي يمنع انك تاخد القرار ده وتنفذه دلوقت؟؟*
_
*ايه المانع انك تتوب حالا؟ تقرر تبطل حالا؟ تقرر ترجع حالا؟ بالله* *عليك مش كفاية؟ مزهقتش؟ مبقتش كل الذنوب شبه