رواية الاخ الاكبر الفصل السابع عشر بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل السابع عشر 

بقلم حبيبه


بصوا هي معلومه مش مهمه بس هاقولها يعني هاقولها
حبيبه مش اسمي الحقيقي الاسم ده كان على السوشيال ميديا بس وبداءت بيه البيدج دي للاسف  
انا اسمي #سهير 
عز بهدوء تام: مش موافقه ليه

روان: كده 

عز: كده اذاي يعني انا عاوزه افهم ليه

روان: استاذ عز هو ده اللي عندي انا مش موافقه سيبني في حالي وشوف نصيب ليك غيري لكن انا مش نصيبك

عز: اه بس انتي نصيبي وحقي وقدري ومش هاخد غيرك ياروان

روان: بس انا مش موافقه 

عز؛ روان انا عارف انك مش بتكدبي ولا بتحبي الكدب علشان هاسأل وانا متاكد انك هاتقولي الحق روان هو انا فيا حاجه تجعلك ترفضيني

روان وهي تنظر ارضآ هزت راءسها بالرفض. مع العلم انها لم تنظر اليه حتى الان: 

عز: طب كويس حصل مني موقف خلاكي تكرهيني او مثلا موقف يخجل ولا حاجه 

#هزت روان راءسها بالرفض 

عز براحه: طب كويس  طيب شوفتيني بشرب سجاير او منكر او اي حاجه حرام او ببص لبنت بصه مش حلوه لا سمح الله 

#هزت روان راءسها بالرفض 

عز: طب الحمدلله اومال ايه سبب الرفض

روان: حضرتك انا مش عاو...... 

عز مقطعآ لها: روان انا بحبك.. 

صمتت روان بصدمه وهي تنظر ارضآ: ماذا ماذا يقول ماذا اسمع تراني هل سمعته يقول انه يحبني كيف كيف يحبني لا يجب ان يحبني لا يجوز هذا و و وصغيرتي هل ستتحطم هل ستبكي لا لا لا اريد لها البكاء قلبي قلبي يؤلمني لا اريد لها الحزن كم اشعر بقلبي يؤلمني يالله اعني اعني ياالله لا اريد الحزن لاحد هل  وصل بي الحال لهنا هل سأبكي قلب من اجل قلب لا اريد هذا لا اريده عبدتك تأئها ياالله ارشدني للصواب.. 

عز: روان روان 

روان: نعم 

عز بحب: نعم الله عليكي ها قولتي ايه 

روان: لأ اسفه انا لسه مش موافقه 

عز بحزن: روان والله العظيم مابكدب والله والله بحبك وعمري مافكرت ابص لبنت ومش عارف ليه لقيت نفسي بتشد ليكي روان والله بحبك افهميني انا عاوزك جنبي عاوزك امي واختي ومراتي وست بيتي وام عيالي وحياتي وروحي وكل ماليا.... 

#اغمضت روان عيونها بحزن وقد خانتها دمعه حزينه  وعلمت طريق الخروج 

روان بحزن: افهمني ارجوك انا مش ليك فاارجوك سيبني في حالي وان شاءلله يرزقك بأحسن مني وتصونك وتحبك وتحبها 

عز بأصرار: انتي ومافيش غيرك ياروان تمام 

روان بعناد: وانا مش موافقه ومش هاوافق عليك عمري وابعد عني ياابن الناس احسن ليك وليا تمام 

عز: لأ انتي وبس 

روان: لا انا لأ وان شاءلله اي حد هايتقدملي هاوافق عليه حتى لو ماشوفتوش..... 

عز بعصبيه: انسي اني ابعد عنك او تبقي لغيري انسي وعزت جلالة الله ياروان ماهاتكوني لغيري غير في حاله واحده... اني اموت 

روان: انت ايه يابنأدم انت مجنون افهم بقولك مش بحبك ولا بطيقك حتى وكمان مش موافقه على الجواز فاياريت تخلي عندك دم  وتخرج تقول انك مش موافق

عز: اممممم طيب بصي لحد دلوقتي وانا بكلمك عادي لكن اسف 

روان: قصدك ايه مش فاهمه 

عز: قصدي ان حضرتك هاتوافقي علي الجواز حتى لو غصب عنك 

روان: افندم لاء هو اكيد انت مش بخير صح بقولك مستحيل اوافق 

عز: هاتواففي ياروان هاتوافقي والا اخوكي هايشرف في الحبس

روان: اخويا وليه اخويا يتحبس اخويا ماعملش حاجه تخليه يتحبس

عز بهدوء: انا هاحبسه بالفلوس اللي عليه 

روان  بصدمه: ا أنت بتقول ايه يابنأدم انت هو مش انت قولة اننا ممكن ندفعهم براحتنا خالص ومانستعجلش صح مش انت قولت كده

عز: رجعت في كلامي 

روان: اذاي رجعت في كلامك اذاي 

عز: اخلصي موافقه ولا احبسه 

روان بدموع: لأ بلاش الله يخليك 

عز: يبقى توافقي 

روان: حرام عليك كنت بتقوله انه اخوك اذاي اذاي  انت مش بنأدم  انت شيطان شيطان هو عافيه يااخي مش طيقاك مش طيقاك

عز ببرود: ها موافقه ولا لا شكلك مش موافقه خلاص احبس اخو..... 

روان: لا لا خلاص موافقه موافقه 

أبتسامة عز بسعاده انه اقنعها حتى لو بالكدب ولكن لا يهم مايهم انها لن تكون لغيري::: 

عز: تمام اوي كده هاطلع افرح العيله ويكون في علمك ان كلمه خرجت بره عني وعنك اوعدك هاكون حابس اخوكي 

روان ببكاء: حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل منك لله ياشيخ منك لله ربنا يسامحك ربنا يسامحك 

#حزن عز بشده على رؤيتها تبكي بسببه 

يالك من قلب لعين لقد ابكيت حبيبك لقد وقع في حزنه الدفين بسبب ان تجعلها نصيبك ولكن لما تبكي حزنآ عليه الم تكن انت من ادمعت عينيه لماذا اذآ تبكي عليه اذآ تماسك فاانت تريده اليك ماعليك سوى الصبر فاوالله سأجعلها حبيبك سأجعل ابتسامته تصاحبه كل يوم سأحبه دائما سأحبه كل يوم سأحبه كل دقيقه سأحبه بقوه سأحتضنه داخل قلبي سأغمره بعشقي له  لن اجعله يفارقك ياقلب فما عليك سوى والتحمل والتماسك امام عينيه.اعني يالله.... 

عز ببرود: تؤتؤ عيب كده ياعروسه امسحي دموعك بقى خلينا نفرح العيال 
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد 
خرج عز وجد ناديه ومحمد وندى وروح ونور يجلسون في الخارج بأنتظارهم.. 

محمد: ها سبع ولا ضبع

عز: ههههههه الحمدلله وافقت 

ناديه بدموع سعادة: ياالف نهار ابيض ياالف نهار ابيض لولي لولي لولي لولي لولي 

ذهب عز وجلس امامه وازال دموعها بحب: ليه طيب بتعيطي ياست الكل هو انتي زعلانه اني هابقى جوز بنتك المجنونه ولا ايه 

ناديه: هو انا اطول يبقى ليا جوز بنت عسل كده  يابني دا انا الفرحه مش سيعاني ربنا يخليك يارب يابني فرحتني 
انت عملت حاجه تعبنا وماقدرناش نعملها الف مبروك ياحبايبي الف الف مبروك 

تذكر عز ماذا فعل لاقناعها فحزن ولكن تمالك نفسه واخرج نفس حزين بداخله وابتسم مره اخرى: الله يباركلك ياامي

محمد: اومال روان فين نباركلها

روان من خلفه: انا هنا ياحبيبي 

ذهب محمد واحتضنها بسعاده: الف مبروك ياقلب اخوكي الف الف مبروك 

عز بغيره ظهرت في عينيه: خلاص ياعم 

محمد برفعة حاجب: الله ببارك لاختي ياض في ايه

عز: خلاص باركت يلا ابعد بقى لارزعك بونيه في وشك اغيرلك ملامحك كلها 

محمد بصدمه: يخربيتك انا اخوها يااهبل 

عز بغضب: اخوها ولا ابوها حتى هاظبطك لو حضنتها تاني... 

ابتسمت روان بأستهزاء على هذا الرجل وكم تراه يضحك على العائله ولكن لمحت عيناها تلك التي تنظر لها بكره ودموع باكيه... حزنت روان بشده كيف كيف تكون هي السبب في حزن صغيرتها يالله انا السبب في ذلك ولكن ماذا افعل ماذا افعل فاان تراجعت سيكون اخي ضحية ذلك سامحيني ياصغيرتي سامحيني ارجوكي.. 

جأت روان لتتحرك لاختها فتركتها روح وركضت لغرفتها وذهبت خلفها ندى.... 

وضعت روان يدها فوق قلبها الحزين: يارب هون يارب هون 

لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير 


دخلت روح غرفتها وظلت واقفه في مكانها والدموع في عينيها 

ندى من خلفها: روح ياحبيبتي اهدي ارجوكي 

روح بدموع وكره: اهدى اهدى اذاي وانا شايفه اختي بتعمل كده معايا اهدى اذاي وهي عارفه اني بحبه وخدته اهدى. اذاي وانا شيفاها بتحطمني ليه عملت كده معايا لييييييه دي عارفه من الاول اني بحبه دي كانت عارفه ياندى كانت عارفه 

ندى: اهدي ارجوكي اكيد في سبب منعها ترفض وده نصيب ياحبيبتي وانتي لسه صغيره وحلوه وقدامك لسه عمر وان شاءلله ربنا كاتبلك الاحسن ويحبك وتحبيه لكن ده مش نصيبك ياروح مش نصيبك ياقلبي 

روح: لأ نصيبي واختك السبب هي اللي خدته انا بكرها بكرها 

ندى بخوف من ذلك فالقد كرهت الاخت اختها: اهدى ياروح ماتقوليش كده دي اختنا الكبيره حبيبتنا اهدى ياروح 

روح: اخرجي ياندى وسبيني لوحدي 

ندى: لا مش هاخرج غير لما تبقي كويسه 

روح: اخرجي ياندى بدل ما والله العظيم ارقع بالصوت دلوقتي واسمعهم بره

ندى: لا خلاص خلاص هاخرج بس اهدي ارجوكي
لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم واتوب إاليك
نور: الف الف مبروك ياحبيبي فرحتني والله بقي القمر دي هاتبقي مرات اخويا مبروك يارورو مبروك ياحبيبتي الف مبروك يامرات اخويا مستقبلآ 

روان: الله يبارك فيكي ياقلبي عقبالك 

نور: امين يارب ويكون حليوه كده ويحبني ياختي

روان: ههههه امين يامجنونه

محمد: يحبك دا مين ده اللي امه داعيه عليه يحبك

نور بغيظ: وانت مالك يارخم

محمد: اولعي بجاز

نور: ولعه تشيل في جتتك يابعيد صبرني يارب 

عز: محمد ممكن طلب 

محمد: قول ياعريس 

عز: ممكن كتب الكتاب الخميس الجاي والفرح الخميس اللي بعده 

محمد: يخربيتك قليل اوي هو احنا حتى قرينا فتحه ولا عملنا اي حاجه وبعدين ماجهزناش اي حاجه لسه 

عز: مالكش دعوه بأي حاجه انا مظبط كل حاجه بس وافق ارجوك

ناديه: اذاي يابني ده احنا اهل العروسه لازم نقوم بكل حاجه على اصولها والوقت اللي انت طلبها قصير اوي 

عز مقبلآ يدها: ياامي لا قصير ولا حاجه بس هو انتي مش قولتي اني ابنك يبقى ليه بتفرقي بيني وبين محمد ارجوكي سبيني ابقى ذي ابنك الشحط اللي ورايا ده

ناديه: بس يابني.. 

عز: مابسش خلاص بقى ياامي خليني افرح بقى انا عايز روان تبقى في بيتي النهارده قبل بكره

ناديه بأستسلام: خلاص يابني اللي تشوفه 

عز بسعاده: تسلميلي يااحلى ام يلا هاسيبكم دلوقتي وبكره جهزوا نفسكم بعد الظهر هانروح نشتري الشبكه تمام سلام 

ناديه: سلام يابني بقولك يامحمد 

محمد: ايه ياامي 

ناديه: يلا ننزل نكمل اللي ناقص في جهاز روان 

محمد: حاضر ياامي في مبلغ كنت راكنه على جنب علشان روان هاجيبه 

ناديه: وانا كمان كنت محوشه مبلغ حلو علشان روان حبيبتي هاته من جوه

روان: اهدوا ياجماعه انا جايبه حاجات كفايه ليه المصاريف دي تاني مالوش لزوم 

ناديه: بس يابت هو ايه اللي مالوش لزوم ياروحي انتي لازم تخرجي من بيتك كامله مافيش اي حاجه في حاجتك ناقصه دا انتي بنت المهدي 

روان: انا جهازي كامل ياحبيبتي خلوا الفلوس دي لروح وندى هما اولى بيها 

محمد: ياقلبي دول ليكي انتي وعلشانك انتي وندى وروح لسه صغيرين لما يجي وقتهم ربك هايفرجها ان شاءلله 

روان: بسس.... 

محمد: خلاص بقا علشان خاطري وعلشان ماما ماتزعلش ماصدقناها فرحت من قلبها 

روان بأستسلام: خلاص اللي تشفوه 

ناديه: يلا بقى ياقلبي ننزل 

روان: ماشي ياامي انزلوا وانا هاجيب تليفوني من اوضتي وجايه...... 

ناديه: ماشي بس ماتتأخريش

#مر بعض الوقت وخرجت روان من غرفتها. والا ان خرجت حتى وجدت روح في وجهها 

روان: روح حبيبتي انتي بخير ياقلبي 

روح: بخير ههههههه انتي ايه رأيك شايفه ايه 

ندى: روح ارجوكي اهدي 

روح  : ردي ياروان انتي شايفه اه تصدقي نسيت اقولك الف مبروك 

روان: روح افهميني 

روح بهستيريا: افهم ههههههه الحقي ياندى عاوزاني افهم 

روان: روح اهدي وبعدين هافهمك

روح: افهم ايه افهم انك بنأدمه انانيه افهم انك عارفه كل حاجه ووافقتي عليه بتحبيه عينك منه  كنتي عرفيني قوليلي بحبه كنت سيبتهولك لكن تعملي كده اخييييي حركه وس**** اوي منك ياشيخه عيب على النقاب اللي لابسه احترميه حتى 

روان: روح اعقلي كده وركزي في الكلام اللي بتقوليه ده 

روح: وعملالي شيخه والمؤدبه واللي لاسنها مابيقولش العيبه وانتي من جواجي قرف عيب والله عليكي عيب عيب انضفي بق.. ااااه

#صمتت روح بألم بسبب تلك اليد القويه الغاضبه التي هبطت على وجهها... 

روان بخوف: محمد 




تعليقات