رواية الاخ الاكبر الفصل الخامس بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل الخامس 

بقلم حبيبه


عز: لأ ليه طيب ياستي والله العظيم قصدي اساعد بس 

روان: وانا اش عرفني انك بتتكلم بجد وبعدين مايمكن البيه ابوك هو اللي بعتك علشان تجر رجلينا ماانت ابنه يعني نفس الاخلاق 

عز: اسمعيني يافندم انا غرضي اساعد لاني شوفتك محتاجه بجد مساعده ومحتاجه محامي لاخوكي وانا كان في ايدي اخرجه بس الظاهر انك حابه تمرمطيه في السجن شويه وبدائتي تهنيني وانا مش هاسمحلك بكده فاانا اسف لو ازعجتك اتفضلي كملي طريقك سلام 

روح: ايه اللي عملتيه ده ياروان الشاب بيعرض يساعدنا تقومي تقفليه كده ياروان مافيش قدامنا وقت والله اعلم هانلاقي محامي ولا لا ياروان علشان خاطر محمد روان ارجوكي دا الوحيد اللي وافق يساعد روان 

روان: ثواني لو سمحت 

ابتسم عز بسعاده: نعم ياقمر 

روان: ماشي موافقه تترافع عن اخويا ب.. 

عز: ايوه بقى قدرت اقعنك اخيرآ 

روان: هاتعرف تخرج اخويا ولا لا 

عز: عيب عليكي والله مادام معاكي المحامي عز عبدالله يبقى حطي ايدك في مايه سقعه 

روان: ربنا يقدم اللي فيه الخير 

عز: ان شاءلله خير ثقي فيا ياقمرايه

روان: طيب حضرتك هتاخد كام 

عز: بصي هاتفق معاكي اتفاق خلي اتعابي كلها لما اخرج اخوكي وتطمنوا عليه وبعدين ابقى اقولك كام وماتقوحيش في دي كمان  ها ياختي قولتي ايه 

روان: قولة لا إله إلا الله 

عز: موافقه صح

روان: خلاص تمام 

عز: فل روحوا دلوقتي وبأذن الله بكره هايكون وسطيكم 

روان: تمام يلا ياروح 

عز: تصدقي كل ده وانا مش عارف اسمك ايه 

روح: روان وانا روح

عز وهو ينظر لرروان اسمك جميل 

روان: شكرا يلا بينا ياروح اتأخرنا 

وصلت روان ومعها روح للبيت 

ناديه: عملتوا ايه يابنتي 

روان: لقينا محامي ياماما الحمدلله 

ناديه: الحمدلله 

ندى: ي يعه. يعني هايرجع
 
ناديه: انتي تخرسي خالص صوتك ماسمعوش كل اللي حصل ده بسببك وبسبب قلة ادبك فضحتينا وخليتي سيرتنا بقت على كل لسان ليه يابنت بطني تعملي كده وسختي اسم ابوكي اللي الناس كلها تشهد بأخلاقه حسبي الله ونعم الوكيل حسبي حسبي الله ونعم الوكيل  غوري من وشي مش طايقه اشوفك 

#ذهبت ندى ركضآ لغرفتها والدموع تنهمر من عينيها 

اراك ياحزن تتسلل الى داخلي الهذه الدرجه اصبحت ضعيغه وسهل المنال مني ولما اشعر بالاختناق عندما تحتضني هل اريدك كما تظهر لي ام تستغل احتياجي لهذا 
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد 
روان: اهدي ياماما ارجوكي 

ناديه: اهدى اذاي يابنتي وانا شايفه اللي بناه ابوكي بيتهد ابوكي كان كل حلمه يعمل عيله دا لان عيلته اتبرت منه ونسيته وبقى لوحده كان فرحان بيكم اوي ولما ربنا افتكره استلمت انا المسؤليه وقدرت اربيكم احسن تربيه وفجأه الاقي كل ده بيقع واكتشف اني ماربيتش ص.... 

روان: لأ ياماما ماتقوليش كده احنا اتربينا احسن تربيه وتعبك فينا ماراحش وندى ماغلطتش ياحبيبتي هي بس حبت او بالاحرى قدر شيطان يضحك عليها وهي استسلمت هي ماكنش قصدها تعمل حاجه عيب ولا حرام ياحبيبتي واهو الحمدلله محمد اخويا لحقها في اخر لحظة 

ناديه: بس بيتعاقب هو دلوقتي علي غلطها يابنتي 

روان: دا ابتلاء من ربنا سبحانه وتعالى وماعلينا سوى بالصبر والايمان بربن
بسم الله الرحمن الرحيم 
  {وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُمُور   

، وقال تعالى: {الّذِينَ إذا أصَابَتَهُم مُصِيَبَةٌ قَالُوا إنّا للهِ وَإنّا إلَيهِ راجِعُونَ 
ناديه: اللهم إني لأ اسألك رد القضاء ولكني اسألك اللطف فيه 
حاضر يابنتي هاصبر 

روان: طيب مش نشوف البت اللي زعلاناها دي 

ناديه: حاضر هاروح اشوفها 

روان: حبيبتي ياماما ربنا يخليكي لينا ويحفظك ويباركلنا فيكي يارب ياقلبي  

ناديه: ويباركلي فيكم ياحبايبي 

روح: عارفه ياروان 

روان: ايه ياختي

روح: انا بحبك اوى هاتي حضن يابت 

روان: ههههههه روحي انتي طب يلا تعالي ناكل واصحي الواد عماد ياكل ونصلي 

روح: ومحمد 

روان: نشوف بكره هايحصل ايه واللي ربنا عاوزه هايكون... 

روح: ماشي يلا بينا 
لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم 
ناديه: ندي ممكن ادخل 

ازالة ندى دموعها بيدها كالطفله : اتفضلي ياماما

جلست ناديه بجانب ندى ثم ملست بيدها علي شعرها بحنان: ماتزعليش مني يابنتي انا اسفه ياحبيبتي 

هنا وانفجرت ندى في البكاء: والله ياماما ماقصد اغلط والله والله ماكنت بعمل حاجه غلط ا اااا انا مش عارفه ان هايطلع بيضحك عليا فكرته بيحبني بجد والله والله مااقصد 

ناديه: عارفه ياقلبي انك ماعملتيش حاجه توطي راسنا معلش يابنتي سامحيني  خوفي وقلقي علي اخوكي عماني وسمعتك كلام جرحك سامحيني يابنتي انا اسفه 

احتضنتها ندى وهي تبكي: انا اللي اسفه ياحبيبتي اسفه 
ويمر اليوم على ابطالنا بدون ذكر احداث واخيرا تشرق الشمس لتعلن عن بداية يوم جديد 

اشرقت على غرفة تلك الجميله التي تحتضن مصحفها تقراء فيه وهي جالسه على سجادت الصلاه 
اخذت روان تدعي ربها ان ينجي اخوها وان يحمي عائلتها... 

انتهت روان وخرجت وذهبت لغرفة والدتها.... 

روان: صباح الخير ياامي 

ناديه: يسعد صباحك ياروحي 

روان: عامله ايه دلوقتي ياحبيبتي 

ناديه: الحمدلله يابنتي مافيش اخبار من المحامي اللي قال هيساعدنا ده 

روان: مش عارفه والله ياماما عمومآ انا هاصحي البنات وهامشيهم علي كليتهم وعماد على مدرسته وهاروح اشوف 

ناديه: ماشي ياقلبي 

ويمر الوقت ويذهب الجميع الى مدارسهم بعد الحاح كبير من روان عليهم بسبب رفضهم الذهاب... 

كانت روان تجهز نفسها وتعدل نقابها وتستعد للخروج ولكن توقفت عند سماع جرس الباب 

روان: حاضر ثواني جايه اهو اكيد دي البت روح هي اللي قالت ممكن ترجع بدري اهلاً ياخ.... 
محمد انت خرجت ياحبيبي 
ياماما ياماما 
ضمته روان بحب اخوي 

محمد: ااااه ههههه اهدي يابت جسمي مكسر 

روان: اسفه اسفه بس مالك ياقلبي وايه اللي عمل فيك كده

محمد: ههههههه لأ اصل الظابط كان بيرحب بيا شويه يلا الحمدلله 

عز: احم احم 

روان: انت 

عز: اديني وفيت بوعدي ليكي 

محمد: المحامي عز هو اللي خرجني 

روان: بسهوله كده خرجك

محمد: خرجت بكفاله ياقلبي بس لسه التحقيق في القضيه شغال
بس جبتي فلوس الكفاله اذاي ياروان دا مبلغ كبير  

روان:انا مادفعتش حاجه انا اصلا ماعرفش انك ممكن تخرج بكفاله

عز: احم بصراحه انا اللي دفعتها

محمد: اذاي ده وليه حضرتك تدفعها وبصفتك ايه 

عز: اهدوا بس عليا ياجماعه والله مااقصد حاجه انا بس بدافع عن الحق وانت محبوس ظلم وانا عملت اللي عليا قدام ربنا وممكن بعد ماتنكشف براءتك. ابقى ياعم ادفعهم حتى لو بالتقسيط ها ايه رأيك 

محمد: تمام شكراً ليك بجد علي وقفتك جنبنا 

عز: على ايه العفو 

ناديه: محمد 

ذهب محمد واحتضن والدته بحب 

ناديه ببكاء: الحمدلله الحمدلله الف حمد وشكر ليك 

محمد: وحشتيني ياامي وحشتيني 

ناديه: حمد لله على سلامتك ياقلب امك 

عز: طيب اسيبكم انا في الجو العائلي الجميل ده وامشي انا 

روان: رافقتك السلامه 

عز في سره: هو انا ليه حابب اكلمك حتى لو هارخم المهم اكلمك مش عارف في ايه 

روان: يااستاذ انت روحت فين 

عز: ها  مافيش مافيش
محمد هحتاجك بكره تجيلي المكتب ماشي انت معاك عنواني

محمد: تمام ماشي 

 عز: يلا هاسيبكم دلوقتي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

روان: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة 
استغفرالله العظيم واتوب اليه 

#ذهب عز للمنزل 
عز: ااه ياني عاوز انام مش متعود علي الصحيان بدري بس يلا كله يهون علشان العيون الجمر اما اطلع ارتاح شويه 

#كان عز في طريقه لغرفته وجد نور امامه شارده لا تشعر بأحد حولها 

عز: صباح العسليه 

نور:......... 

عز: بت يانور 

نور:......... 

عز: مالها دي وباين عليها تعبانه كده ليه نورررر

نور: ها    ايه 

عز: مالك يابنتي في ايه 

نور: عز عاوزه اقولك حاجه لاني مش قادره اسكت ضميري بيأنبني 

عز: خير يانور خوفتيني في ايه 

نور: مش المكانيكي القاتل ا ااا بصراحه انا شوفت اللي حصل و و وشوفت القاتل 


تعليقات