رواية الاخ الاكبر الفصل السادس بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل السادس 

بقلم حبيبه

ناديه ببكاء : ابني حبيبي حمدالله بالسلامه ياقلب امك 

محمد مقبل نننننننن والله تصدقي ابت عجبني تفكيرك اهو علي الاقل رجل الكنبه مش هاتصدعنا ذيها

روان وهي تخلع حذاءها (الشبشب): اه ياواطي منك ليها انا اتبادل برجل كنبه يامعزه انت وهي 

روح: ولا احموووووووو وشك  والشبشب اجري يلااااااا

ناديه: ههههههه ههههههه 

ندى بخوف ناظره ارضآ: مم م محمد 

#نظر محمد اليها بصمت 

ندى بخوف وبكاء: اسفه ا اااا اسف اا اسفه و والله والله ماعملت حاجه غلط. والله ماضيعت تربيتك 

محمد: مش شايفه انك غلطتي ياندى معقوله تعملي كده 

ندى: انا والله مااعرف انه كده ف فكرته بيحبني بجد لعب عليا وعيشني في جنه وكان محترمني جدا وده خلاني للاسف احبه ماعرفش انه وس## كده 

محمد: افرضي اتأخرت ياندى الله اعلم كان هايحصلك ايه انتي متخيله 

ندى بتسرع: والله مالمسني والله ماخليته يقربلي انت لو ماكنتش لحقتني انا كنت هاموت نفسي 

#سحبها محمد لاحضانه: بس يابت بعد الشر عنك ماتقوليش كده ربنا يحفظك ياروحي واسلمك لعريسك كده بأيدي 

ندى ببكاء: اسفه يامحمد سامحني والنبي اسفه اسفه والله مااقصد 

محمد بهدوء: ايه يابت انتي مافيش علي لسانك غير اسفه اسفه غيريها 

ندى: انا السبب فى اللى حصلك ياحبيبي انا السبب 

محمد: بس يابت ماسمعش الكلام ده منك تاني انتي ياقلبي لا السبب ولا حاجه دا بلاء من ربنا سبحانه وتعالى واحنا عليا نصبر ونقول الحمدلله يعني ربنا حطنا في بلاء علشان يشوف هانصبر ولا هانستسلم ونلوم ذيك كده 

ندى: يعني انا كده عصيت ربنا 

محمد: لأ ياحبيبتي مش اوي كده انتي بس انحرفتي عن الطريق الصح فالازم تقعي علشان تقوي وتتعلمي  وتقومي وترجعي تاني للصح فهمتي

ندى: اه فهمت محمد لو صليت ودعيت لربنا هايسمع دعائي 

محمد: اكيد ياقمرايتي 

ندى: يعني مش هايرفض دعائي علشان انا بعيد عن ربنا 

محمد: لأ ياروحي مادام ندمتي ورجعتي لربنا سبحانه وتعالى واستغفرتي من قلبك هايقبل توبتك ياقلبي ربنا سبحانه وتعالى رحمته وسعت كل شيء هو رحيم بعباده الصالحين 

ندى بطفوله: حاضر هاصلي ومش هاسيب صلاتي ان شاءلله 

محمد: وعد 

ندى: وعد 

روان بحب: يلا بقى ياحلوين الاكل جاهز يلا بينا نلحقه قبل ماروح تلتهمه 

محمد: ههههههه يلا 

استغفرالله العظيم واتوب اليه استغفرالله العظيم واتوب اليه استغفرالله العظيم واتوب إليه 

عز: انتي بتقولي ايه 

نور بخوف: بقولك انا شوفت القاتل الحقيقي

عز: وانتي اش عرفك بالموضوع ده اصلا وشوفتي القاتل اذاي

نور

عز: نور انطقي 

نور: ط طيب تعال في اوضتك وهاحكيلك 

عز: تمام تعالي

نور: بص انا كنت عند واحده صاحبتي وقفلت باب الشقه وهو طلع على فوق... 
المهم انا مشيت من عندها وتاني يوم رنت عليا وقالتلي انهم لقوا شاب مقتول في الشقه دي  

عز بصدمه: انتي متأكده من اللى قولتيه ده 

نور: ا اااا ايوه

عز: وليه سكتي يانور لييه ماصعبش عليكي الغلبان اللى كان مرمي في السجن ظلم 

نور: والله خوفت اا انا ماكنتش اعرف انه هايتحبس او حاجه تحصل و وبعدين سمعتك وانت بتكلم البنت اخته فاكان لازم اعرفك بصراحه ك كن  كنت ناويه  اسكت وماقولش حاجه كنت عاوزه الميكانيكي يتحاسب الاول وفكرت اني كده باخد حقي بس ب  ماقدرتش اسكت تخيلتك  مكانه ماقدرتش مش علشانه والله بس علشان اهله هو لو عليه عاوزاه يتشنق.. 

#ذهب عز بفرح واخذها بين احضانه: انتي ماتعرفيش انتي  سهلتي عليا كل حاجه اذاي انتي حليتي القضيه ياروحي انا بحبك بحبك يااحلى اخت... 

نور بخوف: بس انا خايفه ياعز اوي 

عز: من قلب ياقلب اخوكي 

نور: ل ل لو القاتل ده عرف اني شوفته م مم ممكن يحاول يقتلني

عز: ههههه يعني مش عيب بنت عبدالله السيد واخت عز عبدالله تخاف طب تخلي حد يقربلك دا انا اعمل من فخاده شاورما... 

نور: ههههههه حبيبي ياعز ربنا يخليك ليا يارب 

عز: ويخليكي ليا ياعيوني يالهوي دا انا مش بدلع مراتي كده اه يااني 

نور: ههههه ياخوفي لما تيجي اخد انا كارت احمر واركن على جنب... 

عز: بت عيب عليكي بأذن الله ياقلبي يوم ماتيجي هانسى ان ليا اخت اصلا... 

نور: اخص على الاخويه واطي ياعز 

عز: حبيبتي تسلميلي 
المهم بصي ياقلبي انتي شوفتي وش القاتل صح

نور: اه 

عز: تقدري توصفي شكله قدام رسام 

نور:

عز: نور ماتخافيش ياقلبي انا معاكي بعد ربناسبحانه وتعالى ولازم تشهدي مع الحق ياقلبي الساكت عن الحق شيطانآ اخرص اجمدي كده وماتخافيش وعودي نفسك ماحدش يشوف خوفك ومادام انتي على حق اقفي فى وش التخين فى البلد دي 

نور: حاضر  اه اقدر اوصفه 

عز: ماشي ياقلبي بكره بأذن الله جهزي نفسك هاتيجي معايا ماشي بس خدي بالك مافيش مخلوق يعرف باللي حكتيه ده حتى بابا ماتنطقيش خالص ماشي 

نور: حاضر 

عز: يلا ياقلبي روحي انتي على اوضتك 

نور: ماشي سلام 

عز: اما اروح اكلم محمد 

#دخلت ندى غرفتها وارتدت الحجاب وادت صلاتها واخذت تدعي ربها 
(اللهم لك  لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك 
يارب يارب فرج كرب اخويا  واحفظه بحفظك يارب يخرج من السجن يارب نجيه يارب 
وعد مني يارب ان شاءلله من دلوقتي هالبس الحجاب ان شاءلله 
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد 

 عن ابن عباس رضي الله عنهما قال :

( كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْه

اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ ، وَلَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ قَيِّمُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ ، وَلَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ الْحَقُّ ، وَوَعْدُكَ حَقٌّ ، وَقَوْلُكَ حَقٌّ ، وَلِقَاؤُكَ حَقٌّ ، وَالْجَنَّةُ حَقٌّ ، وَالنَّارُ حَقٌّ ، وَالسَّاعَةُ حَقٌّ ، وَالنَّبِيُّونَ حَقٌّ ، وَمُحَمَّدٌ حَقٌّ ، اللَّهُمَّ لَكَ أَسْلَمْتُ ، وَعَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ ، وَبِكَ آمَنْتُ ، وَإِلَيْكَ أَنَبْتُ ، وَبِكَ خَاصَمْتُ ، وَإِلَيْكَ حَاكَمْتُ :

فَاغْفِرْ لِي مَا قَدَّمْتُ وَمَا أَخَّرْتُ ، وَمَا أَسْرَرْتُ وَمَا أَعْلَنْتُ ، أَنْتَ الْمُقَدِّمُ وَأَنْتَ الْمُؤَخِّرُ ، لَا إِلَه الا انت 

ولو قال الداعي: اللهم لك الحمد أنك الله الرحمن الرحيم، أو لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك ، أو لك الحمد بالإيمان والإسلام والقرآن.. ونحو ذلك، فقد أثنى على الله تعالى.
والله أعلم
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد 
لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير 

ياباشا في بت شافتني بعد ماقتلت الواد وخرجت 

 ايه اذاي ياحيوان هو انت ماخبيتش وشك ومش قايلك خلي بالك 
نسيت كنت عاوز اهرب بسرعه قبل ماحد يشوفني فانسيت 

: غبي غبي انا عارف اني مشغل معايا شوية اغبيه المهم دلوقتي استخبي وشك مايظهرش خالص لحد مااخرجك بره البلد فاهم 

: ماشي ياباشا 


  
تعليقات