رواية الاخ الاكبر الفصل السادس عشر بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل السادس عشر 

بقلم حبيبه


لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم 
 ندى: ج جا جاي يتقدم لروان 

محمد: اه فا بلاش تتأخروا 

ندى: طيب هي روان وافقت 

محمد: لسه لما تتكلم معاه بس الاول 
مالك ياروح فيكي حاجه ياقلبي 

ندى بسرعه: لأ مافيهاش هي بس دماغها مصدعه ومش قادره تتكلم 

محمد بخوف: طب خلاص ماتروحيش الجامه النهارده وخشي ارتاحي في اوضتك 

روح بهدوء: ماتخافش يامحمد انا كويسه برشامه وهابقى بخير ماتقلقش بس لازم اروح الجامعه عندي محاضره مهمه 

محمد: متاكده انك بخير 

روح: اه ياحبيبي يلا هانمشي احنا علشان نلحق 

محمد: ماشي سلام اسلام مستنيكم تحت

ندى: روح انتي بخير 

روح بهدوء: انتي شايفه ايه 

ندى: شايفه عكس ماكنت مفكره

روح بضحكة استهزاء: ههه طبعاً كنتي مفكره هازعل واعيط واصوت 

ندى: اه 

روح: اه عاوزه اعيط اه عاوزه اصرخ بأعلى صوت نفسي نفسي والله بس مش عاوزه حد يسمعني 

ندى: اهدى ياقلبي دا نصيب

روح بدموع: عارفه انه نصيب ياندى بس ليه مش ليا ليه روان مش انا ليه ماحبنيش انا ليه ماتقدمليش انا ليه ياندى ليه لما افكر احب حد يطلع بيحب غيري ليه ياندى  حظي وحش كده في الحب ليه حصل معايا كده ليه.... 

ندى: لأ ياقلبي والله ماتقوليش كده بس هو مش نصيبك وان شاءلله ربنا كاتبلك الاحسن وعسى ان تكرهوا شيئاً وهو خيرا لكم وعسى أن تحبوا شيئاً وهو شرآ لكم والله يعلم وانتم لا تعلمون 
انتي بس سبيها لله ياروحي وقولي الحمدلله.... 

روح: ااا انا ر روان عارفه كل حاجه ياندى روان اول واحده عارفه اني بحب عز ه هي عارفه كل حاجه وم من من فتره كبيره وهي عارفه اني بحبه يعني هي عارفه كل حاجه ورغم كده وافقت اختي تعمل فيا كده ليه ياندى ليييه... 

ندى: لأ لأ اكيد روان ماتعرفش هي مستحيل تأذيكي روان مستحيل تعمل كده دي بتحبنا اكتر من نفسها دي هي امنا التانيه دي بتحبنا اكتر من امنا نفسها 

روح:طيب فهميني ليه عملت فيا كده ليه تاخده وهي عارفه اني بحبه اه يمكن طمعت في فلوسه اه اه هي اكيد طمعت في فلوسه علشان غني ومن عيله غنيه

ندى بصدمه: روح انتي ازاي تقولي كده على اختك معقوله تفكري فيها كده 

روح بصوت عالي: اه افكر لازم افكر كده اومال تسمي اللي بيحصل فوق ده ايه اذاي تسمح لنفسها انه يتقدملها وهي عارفه اني معجبه بيه ازاي ياندى ازااااي

ندى:  روح بس اختك مستحيل تكون كده روان مش كده عيب ياروح فوقي انتي اكيد بتقولي كده علشان متعصبه الله يخليكي اهدي ماتستسلميش للشيطان اهدي ارجوكي اهدي اهدي 

اسلام من خلفهم: مالكم يابنات في حاجه

ندى: ها لا مافيش بخير 

اسلام بشك: متأكده انا شايف ان روح فيها حاجه 

ندى: لا مافيهاش حاجه دي دي.. دي ذي القرد اهي صح. ياروح 

روح:........ 

ندى: روووووح مش كده ياروح 

روح:اه كويسه يلا بينا 

اسلام: تمام اتفضلوا 

مرت حوالي ساعه ووصلت روح وندى للجامعه

ندى: روح انتي متاكده انك بخير 

روح بجمود: اه يلا روحي على محاضرتك 

#فزعت ندى فجأه من ذلك الي قفز امامهم 

فارس: أهلا بالقمرات اللي منورين الجامعه
كلها وخصوصآ الحلوه ام شعر حرير دي

ندى: احترم نفسك ياحضرت وشوف انت رايح فين.... 

فارس: يعني هاروح فين. انا مافيش ورايا غير القمر اختك بعيد عنك شغلت بالي من اول مره شوفتها..... 

ندى: انت بنأ........ 

صمتت ندى فجأه بسبب تلك اليد التي هبطت على وجه فارس صدمت جميع من حولها... 

روح بغضب وصوت عال: اسمع يلا ان فكرت بس مجرد تفكير تعترض طريقنا تاني هاخلي ايدي تسلم على خدك التاني الشويتين بتوعك دول روح اضحك بيهم على عيله تافهه شبهك مش انا وبعدين ماتسترجل كده دا انت حتى راجل ولا انا شايفه غلط 

فارس بصدمه وغضب: انتي عارفه عملتي ايه يابتاعه انتي

روح بصوت عالي غاضب وكأنها تخرج كل حزنها وألمها: البتاعه ارجل منك ومن عشره شبهك البتاعه انضف منك ومن اشكالك البتاعه دي فوق راااسك

#جاء فارس ليقترب منها ويضربها وجد من يقف امامه كالحائط المنيع.... 

اسلام: ارجع يلا مكانك بدل ماادفنك حي 

فارس: انت مين انت 

اسلام: انا اللي هاطلع بروحك ان فكرت تبص لواحد منهم فااهم

فارس: وانت مالك يخصوك بأيه ولا في واحده منهم تبع. اااااااه

#توقف فارس عن الكلام بسبب تلك اللكمه على وجهه فأوقعته ارضآ 

اسلام بغضب: الظاهر حابب اعلمك الادب من اول وجديد 

ندى بسرعه: اسلام اسلام بلاش بلاش الله يخليك اهدى ارجوك 

توقف اسلام لنطقها اسمه اول مره يالله كم اصبحت اعشق اسمي بعدها 

اسلام: انتي مش شايفه الزباله ده بيعمل ايه دا لازم يتربى 

ندى: خلاص الله يخليك بلاش مشاكل علشان خاطري الناس بتتفرج علينا ارجوك يااسلام 

#كل هذا وروح ليست معهم نهائيآ فاهي في عالمها الخاص

اسلام: تمام ياندى المهم اتفضلي

ندى: تليفوني

اسلام: اه الحمدلله نستيه وجيت علشان اربي القذر ده... 

ندى: شكرا بجد يااسلام احنا لولاك كان البنأدم ده مد ايده علينا... 

اسلام: شكر ايه يابت انتم ولاد خالتي حبايبي ومراتي مستقبلا

ندى: بتقول ايه 

اسلام: ها بقول اني هامشي بقى انا علشان شغلي

ندى بأبتسامه: تمام ربنا معاك ويوفقك يارب 

#نظرت روح لفارس بهدوء تام: توء توء اتعورتي يابيضه معلش بكره تخف وتبقي شطوره ياختي..

فارس: بكره تندمي على اللى حصل ده انا هاوريكي فارس...  هايعمل ايه

روح بأستهزاء: هه يلا ياندى نلحق المحاضره ونسيب الكرامه اللي علي الارض تلم نفسها ههههههه..... 

اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد 
استغفرالله العظيم واتوب اليه 
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

نور: الو جهزه انا جايه في الطريق اهو 

روان: اه ياحبيبتي انا مستنياكي قدام البيت

نور: خلاص انا دخلت الحاره اهو 

روان: ايوه خلاص شوفتك اهو ياقلبي 

نور: عامله ايه ياحبيبتي 

روان: الحمدلله بخير ياقمري 

نور: يلا بينا

روان: طيب رايحين فين طيب 

نور: هاخطفك

روان: ههههههه خاف ياعيد 

نور: يامي يامي يامي 

روان: لأ بجد رايحين فين 

توقفت نور امام مول: رايحين هنا

روان بعدم فهم: عاوزه تشتري هدوم يعني 

نور: احم بصراحه عاوزه البس الحجاب 

روان بسعاده: اللهم بارك اللهم بارك بجد بجد فرحتيني من قلبي والله 

نور: بجد فرحتك ياروان

روان: طبعاً ياقلبي فرحتيني وكمان هاتبقي قمر فيه 

ضمتها نور بحب: بجد بجد مبسوطه اني قابلتك عارفه من اول يوم شوفتك فيه واتكلمت معاكي وانا نفسي البس حجاب حببتيني فيه اوي 

روان: طيب يلا بينا 

#ذهبت روان ونور واشتروا بعض الثياب التي تناسب الحجاب.... 
مر عليهم ساعات حتى انتهوا وذهبوا للبيت 

توقفت نور امام منزل روان 

نور: بجد بجد انا بشكرك انك ساعدتيني 

روان: على ايه ياجميلة انتي اختي وانا دايما موجوده وقت ماتحتاجيني 

نور بأحراج: كنت عاوزه منك طلب ممكن تساعديني... 

روان: خير ياروحي قولي

نور بأحراج: احم بصراحه ك كن كنت عاو عاوزه تع تعلميني اصلي 

روان بدموع سعاده: ياروحي دي مافيهاش كسوف طبعاً هاعلمك ياجميلة القلب... 

نور بسعاده: بجد 

روان: طبعاً بس الاول روحي البسي لبسك الجديد وانسي القديم ده واقفلي صفحتك القديمه وانوي النيه وانا هاكلمك تليفون واقولك تعملي ايه ماشي ياقلبي 

نور: خلاص ماشي 

مر بعض الوقت وجاء الموعد المنتظر وصلت روح وندى للبيت.... 

روان: اهلا اهلا بالقمرات يلا غيروا  وصلوا وتعالوا على مااجهز الاكل 

روح: مبروك 

روان بأستغراب: على ايه

روح: لا والله بقى مش عارفه ولا عامله نفسك مش عارفه 

ندى: روح اسكتي 

روح: ايه خايفه مني لاحسدك ولا ايه يااا يااختي

روان: في ايه ياروح وبعدين مالك بتكلميني كده ليه في ايه 

روح: ههههههه بقى معقوله العروسه اللي جايلها عريس يتقدملها النهارده ماتعرفش ههههههه 

صدمه والجمت روان: عع ع عريس 

روح: ايوه عريس وياترى عارفه مين ولا اقولك لأ لأ استني اقولك انه ع..... 

#قاطع كلامهم رنين جرس الباب.. خرج محمد... 

محمد: ثواني جاي 

روان: مين ده يامحمد 

محمد: خشي دلوقتي اوضتك غيري هدومك  والبسي النقاب 

روان: بقولك مين ده يامحمد 

ناديه من خلفهم: روان اسمعي كلام اخوكي 

روان: بسس

ناديه: اسمعي الكلام   وانتم يلا علي اوضتكم 
يلا يامحمد افتح الباب 

محمد: حاضر 

عز: ايه ياعم ساعه لحد ماتفتح

محمد: ههههههه معلش بقى 

عز: ماشي هانعديها المره دي 

نظر محمد خلفه وجد فتاه جميله ترتدي دريس سماوي لطيف وحجاب يناسبه 

محمد: مين دي ياعز 

عز: خايف اقولك تقع من الصدمه 

محمد: مش فاهم

عز: انت حر هاقولك دي ياسيدي نور اختي

محمد: مين معلش

عز: نور ياعم نور اختي

محمد: مين قول تاني كده

عز: اختي ياعم شرين انت فوق ياقلب امك 

محمد: يالهوي وايه اللي حصل كده وقلبها في يوم وليله واتحولت من جعفر لقمر كده

نور: ماتلم نفسك ياعم انت وعدي يومك

محمد: اه اه كده صدقت انها اختك 

عز: ههههههه خلاص بقى ياعم مالكش دعوه بيها 

محمد: ماشي ياخويا المهم اتفضل تعال

عز: ماما ناديه القمر عامله ايه 

ناديه: وسع ياواد كده لما ابوس السكر دي 
تعالي ياقلبي 

#اقتربت نور واحتضنت ناديه بحب: حبيبتي ياماما ناديه 

ناديه: مبروك ياروحي علي الحجاب الف الف مبروك 

نور: تسلميلي يارب 

محمد: يلا اتفضلوا 

ناديه: محمد نادي روان

محمد: حاضر 

ذهب محمد لغرفة روان 

محمد: روان ياقلبي 

روان: محمد في ايه انا مش فاهمه حاجه وعريس مين اللي جاي 

محمد: بصراحه عز طالب ايدك 

صدمه ونزلت فوق تلك المسكينه: 

ماذا ماذا يقول عز ذلك التي تحبه اختي كيف كيف ايتلاعب بي القدر لأ لا يمكن ان اجعل اختي تحزن لت يمكن اقبل بذلك 

محمد: روان ارجوكي اسمعيه الاول قبل ماترفضي ارجوكي 

#هزت روان راءسها الموافقه بصمت.. 

محمد بسعاده: الحمدلله تعالي ياقلبي 

#ثواني ودخل محمد اليهم ويمسك يد روان بيده... 

عز: محمد ممكن قبل اي حاجه اتكلم مع الانسه روان لوحدنا 

محمد: بس 

عز: ماتقلقش  يامحمد ممكن تسيب الباب مفتوح 

#نظر محمد لوالدته فأعطته موافقتها 

محمد: تمام تعالي ياماما 

#ذهب محمد وناديه.... 

نظر عز لتلك التي تنظر ارضآ: بصراحه كن.... 

روان: انا مش موافقه... 



تعليقات