رواية الاخ الاكبر الفصل الثالث والعشرون بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل الثالث والعشرون 

بقلم حبيبه


روح: بعد اذنكم تعبانه هارتاح شوية في اوضتي

ناديه: ليه مالك يابنتي 

روح: انا بخير ياامي ماتخافيش انا بس هارتاح شويه من تعب الطريق

محمد: ليه واسلام فين 

روح: لأ انا بس خلصت محاضراتي بدري فارجعت على البيت انا وايمان وعقبال مامحاضرات ندى تخلص اسلام هايكون وصل ليها وجابها 

محمد: تمام خشي ارتاحي 

عز: يلا بينا ياحلوين 

محمد: يلا بينا يابيبي 

عز: بيبي تك القرف ولااا اتظبط ياض

محمد: الا هو انا اتكلمت ياروح الروح 

عز: هاضربك ياض 

محمد: اهون عليك يازوزو 

عز: زوزو احيه احيه ابنك بيدلعني ياماما ناديه 

ناديه: ههههههه خلاص بقى يامحمد ماترخمش على الواد وهو لسه عريس 

محمد: ماشي علشان عريس بس 

ناديه: المهم يلا انتم علشان ترجعوا بدري 

لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم 

الا ان دخلت روح غرفتها حتى سمعت صوت رنين هاتفها 

روح: الو 

ايمان: روح انا  خدت قرار حلو اوي

روح: قرار ايه مش فاهمه قصدك 

ايمان: هابقى اوريكي بكره في الجامعه

روح: لأ انا مش رايحه الجامعه بكره

ايمان: ليه كده خير في حاجه 

روح: لأ انا بخير بس عندنا كتب كتاب 

ايمان: هاتتجوزي ولا ايه 

روح: هه لأ كتب كتاب روان مش انا 

ايمان: بجد الف الف مبروك فرحتيني والله روان طيبه وتستاهل كل خير ربنا يسعدها ويفرح قلبها

روح: معلش ياايمان مضطره اقفل دلوقتي 

ايمان: مالك انتي كويسه 

روح: اه ياقلبي بخير هارتاح شوية بس 

ايمان: ماشي سلام 

#اغلقت روح الهاتف واخذت تحدث نفسها... 

وبعدين معاكي ياروان ياترى انا ظلمتك ولا لا انا غلط ولا لا طيب مش حاسه بغيره علي عز ليه قلبي مش واكلني عليه انا مش قادره افهم اي حاجه ياترى انا صح ولالا بحبه ولا ذي مابيقولوا دا مجرد اعجاب يارب لو انا غلطانه في حق اخواتي حطني على الطريق الصح يارب فوقني من اللي انا فيه نفسي اجتمع تاني مع اهلي وحشتني لمتهم يارب 

#اعلن هاتف روح عن وصول رساله من رقم مجهول... 

قرءات روح ماتحتويها 
(ياشاغل العينين كيف سلبتني ووقعت في محظور مااتحذر ياسالب الانفاس كيف عبثت بي وانا الكتوم الحاذق المتحذر 
اسف... 

روح: كلام جميل بس مين ده اللي باعته ليا انا ماعرفش الرقم ده طب اعرف مين.... 
لأ يمكن حد باعتها لحبيبته واتبعتت لرقمي بالغلط يلا ربنا يسعدهم مع بعض يارب 
♡♕♕♕♕♕♕♕♕

صدق من قال " أنا لست صالحاً ، أنا مستور "
اللهم أدمها من نعمة واحفظها من الله 

وصل عز الى مول كبير 

روان: ليه ده كله هو فستان بسيط مش محتاج كل ده 

عز بحب: انتي غلاوتك اكبر من كده  بكتير اوي اوي كمان انا لو اطول اجبلك نجوم السما مش هتأخر ياروان

محمد؛ طب ماتعملها البحر طحينه وتخلص ياعم الحنين

عز: انت مالك يابارد انت

محمد: اخص عليك يازوزو 

عز: تك القرف ولا ماتقوليش الدلع الماسخ ده

محمد: قصدك ماقولكش زوزو يازوزو

عز: يابارد انت بس 

روان: يلا بينا ياجماعه 

#ذهبت روان الى قسم فساتين واخذت تبحث عن ماتريده ذهب عز ليساعدها ونور ايضا لتبحث عن فستان لها 

كانت روان تبحث عن فستان لها 
عز: ها حبيتي حاجه 

اتتفضت روان بفزع: 

روان: بسم الله الرحمن الرحيم 
.
عز: بس اهدي اهدي انا اسف ماقصدش اخضك والله 

روان بهدوء: تمام

عز: طيب اختارتي ايه 

روان بحيره: مش لقيه حاجه عجباني

عز: كل ده ومافيش حاجه فيهم عجباكي بتهزري صح 

روان: وهاهزر ليه معاك انا بتكلم جد 

عز: اسف طيب انا ممكن اساعدك 

روان: ازاي 

عز: انا هختارلك على ذوقي وانتي اختاري واحد علي ذوقك ونشوف ذوق مين احلى ايه رأيك 

روان: ماشي موافقه 

عز: اشطا  يلا بينا 

استغفرالله العظيم واتوب اليه 
اختارت نور فستان رقيق من اللون الاحمر

محمد من خلفها: لا لا وحش

نور: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم 

محمد: ايه ياختي اتخضيتي ياحلوه

نور: استغفرالله العظيم يارب يابني عاوز من امي ايه

محمد: وانا هاعوز منك ايه تك وكسه

نور: اومال ماشي ورايا ليه

محمد: اعمل ايه سي روميوا و جوليت راحوا يختاروا الفستان حسيت نفسي راس فجله 

نور: اه فجاي تخنقني انا 

محمد: معلش ياخيري خليها عليك 

نور: خيري مين ياذفت انت 

محمد: ماتعرفيش خيري اللي في حنفي طب دا حتى شبهك الخالق الناطق نفس السحنه ماشاءالله 

نور: هاهاها يخربيت العسل 

محمد: ههههههه ههههههه 

نور: تسمح تهش بقى 

محمد: كان على عيني بس مش لاقي حد ادن معاه

نور: الصبر يارب 


اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين اجمعين وسلم تسليما كثيراً 
عز: ها اختارتي 

روان: اه 

عز: وريني

روان: طب وريني انت الاول 

عز: اهو 

#انبهرت باختياره ولكن لم تظهر له اعجابها بالفستان 

اختار عز فستان  بسيط من الستان ابيض ولكن جميل يزينه حزام بسيط ومعه خمار ونقاب وحذاء 

روان في سرها: ايه ده دا جميل اوي اوي دا يعتبر اللي كان نفسي فيه طب اعمل ايه بقى ارفضه ولا اخده 

عز: ايه رأيك عجبك ولا لا 

روان:........ 

عز: ايه وحش

روان:......       

عز: طب خلاص هارجعهم وناخد اللي عجبك 

روان بتسرع: لأ لأ ه احم خلاص هاخده 

عز بسعاده: يعني عجبك

روان: كويس 

عز: خلاص ماشي يلا بينا 

#انتهى اليوم وذهب الجميع لمنازلهم 

عبدالله: بعتلك صورتها ياتوربيني

التوربيني: تمام 

عبدالله: بكره لازم نختفي قبل الخطوبه 

التوربيني: هي اني واحده 

عبدالله: المنقبه اللي جنبها تبقى اختها 

التوربيني: تمام 

بالغ في حسن ظنك بالله ، فإن جزاء حسن الظن أن تنال ما ظننت ." 
اشرق الصباح معلنآ عن بداية يوم جديد 

استيقظت روان كالعاده ادت صلاتها وقراءت وردها اليومي ودعت ربها ان يحمي عائتلها ثم خرجت والا ان خرجت حتى وجدت الجميع مستيقظ 

محمد وعماد مستلمين تنظيف المنزل ناديه تعد الطعام ندى حملة التنضيف

محمد: واد ياعماد اخلص يابني قص 

عماد: بقص ياعم يعني انت لازم تتنصح وتجيب لزق ضبل فيس عمال يلزق في المقص

محمد: لا دا علشان البعيد مش عارف يمسك المقص بس 

ندى بدموع : ياماما مش شايفه البصل ده عماني اعاااااااااااااا بيوجع عيني اوي 

ناديه: بس يابت اتعدلي كده يختي واخلصي خرطي البصل 

ندى:: اه ياني حكم القوي على الضعيف

روح: ههههههه ايه ياجماعه انتم صاحين من امتى كده 

محمد: من بدري اوي ياختي 

عماد: اتفقنا امبارح اننا نصحي بدري اوي علشان نلحق نخلص بدرية

روان: وماصحتونيش ليه اساعدكم 

ندى وقولنا نسيبك ترتاحي براحتك علشان ابقي فايقه كده ورايقه وبعدين ياقلبي انتي شلتينا كتير اوي من غير ماتزهقي يبقى يسبينا نشيلك احنا المره دي 

روان بدموع: ربنا يخليكم ليا ياحبايبي يااغلى ماليا

محمد: احيه دي عيطت لأ الله يخليكي اهدي كده انتي كتب كتابك بعد كام ساعه

روان: ههه حاضر 

ناديه من المطبخ: بت ياندىىىىى

ندى: اعااااااااااااا نسيتوني اللي كنت هاجيبه ماما هاتنفخني 

روان: ههههههه محمد اومال روح فين

محمد: نايمه 

روان: ممكن طلب من اختك 

محمد: عيوني ياقلبي 

روان: صالح اختك

محمد: انتي اللي بتطلبي ده وانتي عارفه هي عملت ايه 

روان: اسمعني ياحبيبي لما بابا اتوفى انت بقيت ابونا وضهرنا وسندنا وحمايتنا احنا بنقوى بيك ياحبيبي بنقوى بيك علشان انت اللي بنتسند عليه انت ضهرنا 

محمد مقبلآ راسها: وهافضل جنبكم ياحبيبتي 

روان: بس انت خلفت وعدك وبعدت عن اختك سمحت ليها ان هي تقع وماحدش يسندها سيبتها لوحدها 

محمد: هي اللي اختارت

روان: حتى لو هي اللي اختارت برضوا خليك جنبها بابا مهما نبعد كان بيضمنا ليه دايما ودايمآ مجمعنا حواليه الحق اختك قبل ماتقع ياحبيبي 

محمد بحب: حاضر ياقلبي هالحقها 

#حل الليل بجماله وجاء الموعد المنتظر وهلت الجميله بفستانها الابيض وكم زاد النقاب من جمالها كالعاده اسرت قلب ذي المسكين التي ينظر اليها بقلب سعيد 

عز: بسم الله ماشاء الله بقى دي هاتبقى ليا بعد كام دقيقه يالهوي علي الجمال 

محمد بجانبه: لم نفسك ياض لاضربك وبطل بحلقة في اختي ياجزمه

عز: وانت مالك يابارد هاتبقي مراتي وهابحلق فيها براحتي 

محمد: عبو شكلك 

روح: ايه يااما فينك دا انتي جارتنا حتى

ايمان: ههههههه كنت بجيب هديه للعرسان يابنتي يعني ادخل كده بأيد فاضيه يرضيكي يعني 

روح: اه يرضيني

ايمان: ههههههه لا ياختي انا مايرضنيش 

روح: طب يلا ياختي اخلصي 

ايمان: حا............ 

روح: ايمان بت 

ايمان:............ 

روح: ياايمان انتي يابنتي ياايمان ردي ماتخوفنيش ياايمان 

ايمان:........ 

روح: في ايه هي مش بترد ليه استر يارب




تعليقات