رواية الاخ الاكبر الفصل الرابع والعشرون بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل الرابع والعشرون 

بقلم حبيبه



محمد: روح

التفتت روح اليه: ن ننعم 

محمد بأبتسامه: مالك ياحبيبتي 

روح بأستغراب: مافيش انا بخير 

محمد: يارب دايما لو في حاجه قولي اخوكي جنبك

روح: اخويا 

محمد: اه اخوكي بمزاجك غصب عنك اخوكي ولا عندك كلام تاني ابت 

روح: محمد انت كويس طيب انت شايف انا مين انا روح يامحمد روح

محمد: ههههه اه ياختي شايف انك روح 

روح: طيب هو مش انت قولة انك مش معتبرني اختك

محمد: ماقدرش ياقلبي ماقدرش ماعتبركيش اختي ماقدرش انسي اختي حبيبتي وبنتي الصغننه ماقدرش ماكونش ضهرك وحمايتك 

#ضمته روح بقوه وعلمت دموعها طريق الخروج..... 

روح: هونت عليك يامحمد تسيبني لوحدي هانت عليك اختك تبعد عنها وتحسسها انها لوحدها وماحدش جنبها   انت عارف اني اعتبرتك ابويا قبل اخويا من ساعت مابابا مات ع عا عارف وقتها افتكرت بابا اوي وبقيت بدعي انه لو ماكنش سابني وبعد عني كان بيبقى جنبي دايما 

#ندم محمد اشد الندم انه تركها وحيده وجعلها تشعر بفقدان ابيها لو يكن يريد هذا لقد عاهد نفسه ان لا يجعلهم يشعرون بفقدان ابيهم لقد تحمل مسؤلية الاب والاخ معآ كيف كيف تركها وحيده دون سند كيف تصور عقله الغبي ان يفعل هذا كيف ابتعد عن ابنته الصغيره لماذا تركها هكذا مدمره فاهي فقط كانت تريد من يحتضنها ويشعرها بالامان ياالله كم كنت ابله تارك اختي وحيده في منتصف الطريق سامحني ياابي سامحني 

#ضمها محمد بحنان وهربت دمعه من عينيه وهبطت فوق وجه روح...... 

محمد: اسف ياحبيبتي اسف اسف سامحيني ارجوكي 

روح بأستغراب: محمد انت بتعيط ليه وليه بتتأسف

محمد: بعيط من ندمي علي غبائي وبتأسف من اني كنت السبب في اني وصلتك للمرحله دي اسف ياروح اسف ماكنتش اعرف ان كل ده  هايحصلك ماكنتش اقصد اوصلك للشعور ده 
سامحيني ياروح سامحي اخوكي 

روح وهي تزيل دموعه بيدها: مسمحاك ياحبيبي مسمحاك والله بس ماتعيطش ارجوك اخويا مايتكسرش كده 

محمد: اتكسرت لما انتي اتكسرتي ياحبيبتي 

روح: لأ لأ انا بخير اهو الحمدلله يلا بقى خدني في حضنك بحسه حضن بابا 

روان وندى من خلفهم بدموع: لأ لأ كده هانغير احنا كمان لينا في الحضن ده ياسي محمد 

ابتسم محمد وسط دموعه: هههه لأ دا لروح وبس 

خرجت روح من حضن محمد وازالة دموعها بيدها وذهبت بخجل شديد  لروان وهي تنظر ارضآ وتفرك اصابع يدها من التوتر... 

روح: رو روان انا اسفه 

ضمتها روان بحب: بس يابت اسفه ايه في اخت تتأسف من اختها 

صدمت روح من فعلتها ولكن استوعبت الامر بسرعه وضمتها بقوه هي الاخرى

روح بدموع ندم : روان اسفه اسفه اسفه انا جرحتك كتير اوي بسبب غبائي سمعتك كلام يجرح اوي اسفه ياروحي  يارب كان لساني اتقطع قبل مااقولك كده

روان بسرعه: بس يابت اسكتي  بعد الشر عنك ياقلبي 

روح ببكاء: لأ سبيني اتكلم الله يخليكي يمكن الحمل اللي علي قلبي يخف 
انا اسفه ياروحي اني كنت سبب حزنك انا اسفه ياروحي اني بعدت عن حضنك اسفه ياروحي اني في يوم كنت سبب وجعك انا اسفه اني سمحت لدموعك تنزل بسببي انا اسفه اني جرحتك انا اسفه اني كنت غبيه ومشيت ورا غبائي وخليتك تبعدي عني اسفه اسفه والله مااقصد اني اجرحك اسفه ياامي واختي وحبيبتي اسفه اسفه سامحيني ياعمري سامحيني 

ضمتها روان بحب وهي تبكي: بس بس طبعاً مسمحاكي وهو في ام تزعل من بنتها الصغنونه يابت انتي بنتي مش اختي وبعدين انتي مالك انا ياستي بحب اختي اوي وسيبتها تهدى شويه بس وكنت هارجعلها برضو وعلي فكره مش بمزاجها دا غصب عنها وعافيه 

ندى: اجدعان كله عمال يحضن بعضه وناسين ان في اخت ليكم اسمها ندى يارخمين اخص عليكم 

محمد: الا صحيح انتي مين ناسي اسمك 

ندى بصدمه: نسيتني يابرعي اعاااااااااااااا ماشي ابرعي ماشي ماكنش العشم كده ياطيري تسيبني لوحدي وتحضن غيري 

محمد: ههههههه بس يابت هو انا اقدر انسي اختي الهبله برضو يلا تعالي 

ندى: حبيبي ياابوا سريع بالحضن يافواز 

روح وروان: واحنا كمان 

محمد:ههههههه تعالوا 

عز: الله الله وكمان بتحضن مراتي ابعد عنها ياض بغير 

محمد: مش عارف ليه سامع صوت دبانه وعمال اقولها هش مش بتهش

عز برفعة جاجب: يامصبر الوحش على الجح####

محمد بصدمه: انا جح### ياتور 

عز: اه 

ذهب محمد واحتضن روان: طب بالعند فيك هاحضنها ها 

عز: يعني ارزعك بوكس الزقك فى السقف دلوقتي  ابعد عنها ياض

محمد: يااهبل دي اختي والله وبعدين دي لسه مابقتش مراتك ياخويا يعني يحقلي احضنها شرعآ وقانونآ 

عز: نسيتني ماهو انا جي اخدها وللاسف اخدك علشان المأذون وصل 

#ذهبت روح لعز بخجل واحراج: استاذ عز انا اسفه لو في يوم ازعجت حضرتك اتمنى تسامحني وتقبل اسفي 

عز بمرح: مافيش اسف بين الاخوات وانتي ذيك ذي نور اختي ولا انتي مش عاوزاني اخوكي ابت 

روح: ههههههه لا شرف ليا طبعاً 

عز: طب يلا بينا بقى الراجل هايحمض بره يخربيتكم... 

محمد: طب يلا بينا 

#ذهب الجميع وكان اخرهم محمد ولكن توقف فجأه وابتسم.بخبث...... 

محمد: على فكره تقدري تخرجي بدل ماانتي مستخبيه كده 

#خرجت نور من خلف الحائط ووجهها كحبة الطماطم.وتنظر ارضآ 

محمد بهدوء جعل نور تستغرب منه: مالك بصه في الارض ليه 

نور بتوهان: ها 

محمد: بقولك بصه في الارض ليه

نور: احم انا لأ ابدآ مافيش حاجه خالص

محمد: ولما مافيش حاجه مستخبيه وبتراقبينا ليه وليه وشك ذي حبة الطماطم كده ها 

نور بتوتر: انا لأ مش براقب ولا حاجه انا اراقب لا طبعاً 

محمد: اومال واقفه بتعملي ايه ورا الحيطه

نور: ها مم ما مابعملش وبعدين انت مالك اصلا بيا ايه ده 

محمد: امممممم يعني ماكنتيش بتراقبيني برضو في المستشفى 

نور في سرها: يالهوي عرف اذاي اني كنت براقبه في المستشفي يالهوي ايه الموقف اللي انا حطيت نفسي فيه ده هو بيبصلي كده ليه يوه انا حاسه اني هاقع من طولي من الاحراج ده يارب. انا امشي احسن.. 

محمد: يابنتي يانور

نور: ها نعم 

محمد: نعم الله عليكي ياجميل 

نور باستغراب من تغيره معها: اا انا انا ماشيه علشان ك كتب الكتاب سلام 

محمد: هههههههه هبله بس قمر ماشاء الله 
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
في فيلا فخمة الطراز يحرسها الكثير من الرجال المسلحين في احدى غرف تلك الفيلا المظلمه  كانت المسكينه ملقاه ارضآ كالقمامه غائبه عن الوعب معصوبة العينين مرت دقايق وعادت الى وعيها 

ايمان بتعب: ااه يادماغي هو انا فين وليه ايدي مربوطه كده انا مش شايفه حاجه ومين دول اللي خطفوني 
حد هنا لو سمحتم ياريت  لو حد سامعني يرد عليا حد هناااااا.. 

احدى الرجال: ايوه ياباشا البت فاقت 

التوربيني: ماشي ساعه وجي ماحدش يقرب من ناحيتها ان حد لمسها هادفنه حي فاهم... 

مجهول: ح حاضر 
  . 
ايمان: هو في ايه ومين الباشا ده وعاوز مني ايه

مجهول: بت انتي ماسمعش صوتك خالص واسكتي لحد مالباشا يوصل ويشوف هايعمل فيكي ايه 

ايمان: بس

مجهول: قولتلك اخرصي

ايمان بخوف: ح حاضر 

مجهول اخر: تفتكر الباشا هايغتصبها ويقتلها ولا هايعمل ايه

مجهول: مش عارف بس علي الله يسبلنا من الحب جانب

مجهول اخر: يااريت يلا بينا دلوقتي 

#ذهبوا وتركوا تلك المسكينه وحيده في تلك الغرفه المظلمه 

ظلت ايمان تدعوا ربنا ان ينجيها من هذا المأذق.     يارب استرها معايا يارب لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 
معلمومه علي السريع... 

ليه يا ربي كدا.غلط
الحمد لله الذي أبدلني شرّ ما أتمنى بخير ما يعلم صح 
- " كتر خير الدنيا "غلط 
" قل إن الفضل بيد الله " صح 
-  نايم جوا بياكل رز مع الملايكه غلط 
الملائكة يسبحون الليل والنهار لا يفترون صح 
- اسم النبى حارسك وصاينك غلط
  *الله الحارس والحافظ صح
صحح مفاهيمك 
مر بعض الوقت ووصل التوربيني ركض اليها بعض رجاله 

مجهول: حمدالله بالسلامه ياباشا 

التوربيني: هي فين

مجهول: في المخزن تحت 

#كانت ايمان مازالت جالسه في مكانها تناجي ربها ان يخرجها مما هي فيه صمتت حينما شعرت بصوت اقدام وصوت الباب يفتح

ايمان: مين دخل لو سمحتم حد يفهمني انا مخطوفه ليه ومين انتم 

#صمتت ايمان فجأه بسبب تلك الانفاس التي كانت تلفح وجهها 
ابعدت ايمان وجهها بخوف: ا ااا انت انت مين وخاطفني ليه 

ابتسم التوربيني بخبث: حبيت اتشرف بيكي فاجبتك 

ايمان: مش فاهمه قصدك وبعدين ليه حاطت البتاعه دي علي عيني انا مش شايفه اي حاجه منها 

التوربيني: عيوني ياحلوه 

#فتحت ايمان عينيها ببطء وياليتها مافتحتهم التقت عينيها بعينيه ظلت تنظر له بصمت تام وهو ينظر لها ويبتسم 

التوربيني بأبتسامه: ايه عجبتك عيوني 

ايمان: ها 

التوربيني: بقولك عجبتك عيوني 

ايمان بتسرع: اه اوي 

التوربيني: ههههههه ههههههه 

استوعبت ايمان مانطق به لسانها فااخذت تشتم غبائها سرآ.... 

ايمان: م مم مين حضرتك وخاطفني ليه هو انت تعرفني

التوربيني: حاجه ذي كده يااستاذه روان 

ايمان في سرها: ايه ده هو مفكرني ايمان روان طب هو يعرفها منين بس لا اعتقد مايعرفهاش علشان كده خطفني مكانها 
ايه الغباء ده انتي ناسيه انك اتنقبطي بس لأ مش هاقوله اني مش روان يمكن اعرف هو مين

التوربيني: بتفكري في ايه ياحلوه 

ايمان: هو انت تعرفني

التوربيني: لأ 

ايمان: اومال خطفني ليه 

التوربيني: اممممممم انتي اندفع فيكي كتير ياقطه كتير اوي

ايمان: اتدفع ايه مش فاهمه قصدك 

التوربيني: اممممممم شكلك غبيه وهاتتعبيني 

ايمان: اتدفع فيا  ايه يااسمك ايه انت  

التوربيني: يااسمك ايه ههههههه ههههههه اتدفع فيكي كتير لجل اني اخطفك قبل كتب كتابك

ايمان: ايه طب ليه ومين بيكرهني اوي كده علشان يعمل كده 

التوربيني: ههههههه حد قريب منك اوي اوي اوي 

الإرتباط خارج إطاره الشرعي حرام..
لأن من صدق حُبُّه صدق سعيُه 
فلا نجد مُحِبّا صادقاً يقبلُ على من يُحب الذنوب والآثام ، فكيف لرجُل يدّعي أنه يحب فتاة وهو يستميتٌ ف جرّها للحرام جرّا ولا أستوعبٌ كيف يقبلُ عليها رجفة الخوفِ ولوعة الذنبِ وسوء العاقبة !!
فالصالح يُريدها صالحة كي تُصلح ذريته وليكُن لهما من شِيَم الصالحين نَصيب

انتهى كتب الكتاب بكلمة المأزون المشهوره 
بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكما في خير 
تعالت الزغاريط والمباركات والتهاني 

امسك عز يد روان وقبلها بحب: مبروك ياحرمي المصون 

كانت روان تنظر له بتوهان وكأنها في عالم اخر 

عز: مبروك يااحلى واجمل واحن حاجه في حياتي مبروك ياضهري وسندي وقوتي وحبيبتي بحبك ياروان بحبك ياروحي وقلبي بحبك ياامي واختي وحبيبتي ومراتي وبنتي بحبك والله العظيم بحبك 

روان:......... 

#قبل عز راءسها بحب.... 

ثواني وسمع الجميع خبط على الباب

ندى: ايوه ايوه جايه...... أهلا ياخالتي

خالة ايمان: تسلمي يابنتي كنت جايه بس اشوف ايمان عاوزاها في حاجه 

ندى: بس ايمان مش هنا ياخالتي 

ناديه: مين ياندى 

ندى: دي خالتي ابتسام خالة ايمان ياماما 

ناديه: يااهلآ ياابتسام اتفضلي ياحبيبتي 

ابتسام: تسلمي يارب انا بس كنت عاوزه ايمان معلش

روح: هي ايمان لسه ماجتش 

ابتسام: جت منين هي اخر مره خرجت وقالت انها جايه هنا

هنا ووقع قلب روح من الخوف: دي كانت بتكلمني وفجأه الخط قطع بحسبها روحت يالهوي اومال راحت فين 

ابتسام: بنتي راحت فين بنتي 

روان: اهدوا ياجماعه خير ان شاءلله 

لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم واتوب اليه 

عبدالله: الووو ايوه ياتوربيني 

التوربيني: امممم خير 

عبدالله: انت مش قد كلمتك البت خلاص عز كتب كتابه عليها كنت قول كنت قول انك مش هاتقدر تعملها كنت خليت غيرك يعملها

التوربيني بغضب:عبدالله اتعدل واعرف بتكلم مين انا التوربيني 

عبدالله: وهو فين كلمة التوربيني اللي قال انها سيف وبتتنفذ 

التوربيني: ونفذت البت عندي هنا

عبدالله: ههههههه البت موجوده في بيتها وكتبوا الكتاب خلاص 

#اغلق التوربيني الهاتف بدون نطق كلمة اخرى وذهب الى تلك الفتاه بسرعه

ايمان: ها مش هاتقولي هو مين ده اللي دفع فيا 

التوربيني بصوت مرعب: انتي اسمك ايه يابت

ايمان: روان    ااااه

تلقت ايمان كف جعل وجهها ينزف الدماء

التوربيني بصوت عالي: اسمك ايه يابت وعلى الله تكدبي

ايمان بخوف:  ا ااا اي ايمان اسمي ايمان



تعليقات