رواية الاخ الاكبر الفصل الخامس والعشرون بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل الخامس والعشرون 

بقلم حبيبه


روان: روح حاولي ترني عليها يمكن ترد 

روح: حاولت كتير بس مش بترد

روان: حاول تاني ياروح 

روح: حاضر 

#ثواني وسمعوا صوت جرس الباب

ابتسام: اكيد هي اه اه اكيد هي 

#فتح محمد ولكن خاب املهم فقد كان طفل 

محمد: خير ياحبيبي عاوز حاجه 

الطفل: بصراحه انا شوفت روان اختك حد سحبها في عربيه كبيره ومشي على طول 

محمد بأستغراب: روان روان اختي 

الطفل: كانت ابله روان 

محمد: وعرفت انها  روان اذاي 

الطفل: كانت لابسه نقاب وكمان لبسها كان واسع اوي علشان كده عرفتها 

محمد: ماشي يا حبيبي 

ناديه: مين يامحمد

محمد: مافيش ياماما دا يوسف ابن الحاج سيد 

ناديه:في حاجه ولا ايه خير يارب 

محمد: بيقولي انه شاف بنت تشبه روان حد سحبها في عربيه ومشي 

روان: تشبهني انا 

محمد: اه قصدي انها كانت لابسه ذيك وكانت برضو منقبه ذيك فا فكر انها انتي 

ابتسام: ثواني بس هو اكيد يقصد ايمان 

محمد: ايمان اذاي هو بيقول انها منقبه ولابسه ذي ماروان بتلبس وايمان مش منقبه ولا لابسه ذي روان 

ابتسام: لأ ايمان منقبه ولابسه ذي ماروان بتلبس 

محمد بأستغراب: يعني ايه مش فاهم ومن امتى ايمان اتنقبت

ابتسام: من النهارده ايمان كانت واخده القرار ده من فتره بس النهارده نفذته وكانت جايه تعرفكم بيه بس للاسف اتخطفت

#هنا وروح تذكرت كلام ايمان لها 

روح: ايوه صح هي كانت بتكلمني من حوالي ساعتين وقالت انها جايه تفاجأنا بقرار خدته يعني كان قصدها انها تعرفنا انها لبست النقاب 

ابتسام ببكاء: يعني بنتي اتخطفت بنتي خلاص راحت مني اه يابنتي 

ناديه: اهدي ياابتسام ارجوكي اهدي ياحبيبتي خلي املك في الله كبير ان شاءلله هاترجع

ابتسام: عاوزه بنتي ياناديه ابوس ايدك ساعدوني بنتي ترجع لحضني الله يخليكي انا ماعرفش  حد غيركم ساعدوني ياناديه 

ناديه بحزن على تلك المراءه: ان شاءلله هاترجع ياحبيبتي احنا جنبك وايمان ذيها ذي ولادي وربنا العالم بمعزتها في قلبي ادعي بس لله وان شاءلله هاترجع... 

ابتسام: يارب يارب يامن فرحت قلب يعقوب برجوع يوسف فرح قلبي برجوع بنتي لحضني يارب 

عز في سره: لو ايمان اتخطفت وهي لابسه ذي روان يبقى اكيد اللي خطفها فكرها روان بس ثواني هو مين ليه مصلحه يخطف روان روان مالهاش اعداء ولا حد بيكرهها لأ ليها وهو اكتر حد بيكرهها..... بابا
#تذكر عز كلمات ابوه ليها وقتها

عبدالله: مش هاخليك تتجوزها ياعز على جثتي لو اتجوزتها حتى لو اضطريت هاقتلها 

عز: ايوه ايوه اكيد هو هو الوحيد اللي ممكن يعملها 
لازم اتاكد لازم... 

محمد: رايح فين ياعز 

عز: مشوار وجي بسرعه 

محمد: طب في حاجه اجي معاك 

عز: لأ لأ ماتقلقش مش هاطول وجي 
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
••رِسَالَةٌ إِلَى كُلِّ أُخْتٍ…!

لَا  تقولي "أَنَا أعيش فِي بيئة فاسدة ، وَلَا يمكنني الاستقامة عَلَى شرع الله..!! 

فهاهي آسيا زوجة فرعون عاشت فِي بَيْتِ أَحَدِ أكبر طواغيت الدنيا ، وَمَعَ ذَلِكَ ضرب اللّٰـهُ بِهَا مَثَلًا فِي كِتَابِهِ لِلّذِين آمَنُوا...

أَيْنَمَا أَنْبَتَكِ اللّٰـهُ أَزْار
التوربيني: انطقي يابت اسمك ايه بدل مااقتلك وعلى الله تكدبي

ايمان بخوف من غضبه التي يشع من عينيه: ا اا اي ايمان اسمي ايمان 

التوربيني بغضب: ياولاد الكل### بهايم مشغل معايا بهايم يامنصوووووووور انت ياذفت

جاء منصور ركضآ وهو خائف: ايوه ياباشا 

التوربيني: مين دي 

منصور: دي البنت اللي امرتنا نجيبها ليك 

التوربيني بصوت جهوري: مش دي ياغبي مش دي 

منصور برعب: ي يا يا ياباشا اللي ف فف في الصوره م مم منقبه وش شش شبه دي  ودي كك كانت دا داخله نفس البيت ف فا فكرناها هي 

اخرج التوربيني سلاح من بنطاله: وانا مابحبش الاغبيه 

ايمان بسرعه: استنى ارجوك انت بتعمل ايه 

#وقفت ايمان بسرعه امام الرجل 

التوربيني: ايه حابه تسبقيه وماله 

ايمان بشجاعه مزيفه: انت يابنأدم انت مفكر نفسك مين علشان تقتل الناس بمزاجك ايه هو انت مفكر نفسك فرعون هي ارواح الناس لعبه في ايدك انت مين انت علشان تقتلهم ببرود كده وماحدش يحاسبك ايييه هو انت مالكش كاسر ومتفرعن علينا بس انت ناسي حاجه ناسي اللي اقوى مني ومنك ربنا ناسي ربنا وناسي يوم الدين ربك هيحاسبك على اعمالك كلها هو رب العباد وافتكر كلامي ده سبحانه وتعالى هو العادل هو القهار هو الجبار هو من يمهل ولا يهمل فوق انت اخرك عبد ذيك ذينا حتة عبد ربنا سبحانه وتعالى رزقه فشاف نفسه على الناس بس جشعه وطمعه نساه ربه ونساه ان اللي رزقه بالصحه والقوه والمال قادر ياخدهم في غمضة عين بس 

#ظل التوربيني ينظر لها بصمت تام ارعبها 
سيطر الصمت على المكان لفتره ولكن ظهر شبح ابتسامه  على وجه التوربيني بسبب صوت قدمها التي كانت ترتعش خوفآ  منه 

التوربيني: منصور اطلع بره 

منصور بخوف: ها 

التوربيني بصوت عالي غاضب: غور بره

منصور: ح حح حا حاضر 

ركض منصور للخارج والا ان خرج حتى اعاد التوربيني نظره لتلك المسكينه التي ستقع ارضآ من خوفها اخذ التوربيني يقترب منها ويبتسم بخبث 
اخذ يقترب منها ولكن ترك مساحه بينهم 

التوربيني: وماله ياقطه مايضرش  بس هاخد حقي كامل من كلامك ده 

#لم تعلم ايمان لما احبت عطره وكانت تحاول ان لا تتأثر به فااخذت تذكر ربها 

التوربيني: مالك ساكتي دلوقتي ماانتي من شويه كان لسانك اربعه متر 

علمت ايمان مقصد كلامه فاارتعبت بشده وتراجعت خطوه للخلف : تت تا تاخد حقك اذاي مش فاهمه 

ضحك التوربيني بقوه بعد فعلته فالقد علم ماتفكر به: ههههههه لا ياحلوه ماتخافيش مش التوربيني اللي يعمل كده 

ايمان: اومال قصدك ايه 

التوربيني: هاتعرفي قريب يلا نامي الوقت اتأخر 

ايمان: لو سمحت ممكن طلب

التوربيني: امممممم ارغي 

ايمان: ع عع عاوزه اصلي 

#استغرب التوربيني من طلبها بشده.: تصلي 

ايمان: اه 

التوربيني: تصلي ايه الساعه عدت 2

ايمان: ه هاصلي القيام

التوربيني بأستغراب: قيام ايه مش فاهم 

ايمان بهدوء: قال الله تعالى ومن الليل فتجهد به نافله لك عسى ان يبعثك ربك مقامآ محمودآ) 

التوربيني: صدق الله العظيم 

ايمان بهدوء: قيام الليل عباره عن راحه نفسيه عباره عن جمال عباره تقبل دعوات فرص للتوابين بالدعاء كما ان الله سبحانه وتعالى ينزل الى ملكوت السماء في الثلث الاخير من الليل ويقول من يدعوني فأستجب له من يسألني فأعطيه من يستغفرني فأغفر له تخيل الجمال ده يعني رغم ذنوبنا دي كلها برضو ربك هايغفرلك بس مستني اننا نندم وننوي التوبه لله فاان اقتربت منه صباع اقترب منك دراع قيام الليل مجموعة فرص مستنيه بس اننا نصحي ونصلي لله 

#ظل التوربيني ينظر لها نظرات تراها ايمان لاول مره فاخذت تتسأل بينها ماذا تعني نظراته تلك... 

التوربيني: تقدري تتوضي 

ايمان: فين انا مش عارفه اي مكان هنا والاوضه دي الله يخليك ماتخليهاش ضلمه انا بخاف اوي 

التوربيني: تمام وفي حمام هنا اهو تقدري تتوضي وكمان في مصليه على الطرابيزه اللي وراكي

ايمان: مصليه هنا

التوربيني: ههه اه مصليه هنا 

ايمان: بس مين هنا بيصلي

التوربيني: وانتي مالك صلي وانتي ساكته

ايمان: ماشي حاضر تصبح على خير 

#استدار التوربيني ليذهب ولكن توقف حين سمعها 
انتظرت ايمان ليرد عليها ولكن تركها وذهب دون نطق كلمة 

ايمان: هو شايف نفسه على ايه هو علشان حلو ومز وقمور في نفسه كده ويالهوي على عينه حلوه اوي ايه ده ايه ده ايه اللي بتقوليه ده بنت لمي نفسك عيب ياجزمه.. 

#لم ترى ايمان ذلك التي سمع كلامها وابتسم على طفولتها... 

ذهب التوربيني الى غرفته ولم يعلم لما كلام تلك الفتاه عن الصلاه مس قلبه لما لما عدت اشعر بهذا الشعور لقد نسيت ذي الشعور منذ فقدان عائلتي كيف مجرد فتاه بكلمات بسيطه تعيده لك ولكن كم احببت هذا كم هو شعور جميل ولكن هل ستسامحني ياربي ساتغفر لي اخطائي فاانا اخطائي لا تعد ياالله ياالله 

#واذا سألك عبادي فااني قريب اجيب دعوت الداع اذا دعاني فاليستجيبوا لي وليؤمنوا لعلم يرشدون 

۞يا أيُّها الذينَ آمَنوا صلُّوا عَلَيهِ وسَلِّموا تَسليمًا۞

بشر النبي ﷺ أن أولى الناس به وأقربهم إليه منزلًا يوم القيامة أكثرهم صلاة وسلاماً عليه، فاغنم هذا الأجر العظيم، والزم هذا العطاء الجسيم،

اللهم صلِ وسلم على نبينا محمد ..

وصل عز الى منزله 

عز بصوت عالي: استاذ عبدالله استاذ عبدالله استاذ عبداللللللله

عبدالله: وطي صوتك احنا مش في زريبه يااستاذ مش يومين تقضيهم عند الشوارعيه دي يغيروا سلوكك

عز: اعدل كلامك وانت بتتكلم عنها الشوارعيه دي تبقى مراتي وكرامتها من كرامتي وانا اللي يهين كرامتي بدوس عليه 

عبدالله: قصدك ايه ياعز 

عز: اي حد يفكر بس يمس شعره واحده من مراتي اقسم بالله لامحيه من علي وش الارض

عبدالله: انت بتهددني ياعز بتهدد ابوك انت اتجننت

عز: اه بهددك اه بهددك وهو فين ابويا ابويا اللي كنت واخده قدوه طلع ولا حاجه ابويا اللي فكرته بيحبني طلع بيحب نفسه ابويا اللي فكرته عادل طلع هو الخارج عن القانون ابويا اللي فكرته عاوزلي الخير طلع عاوز يقتل مراااتي قولي اعتبرك اب اذاي احترمك اذااااي 

#نزلت يد عبدالله بقوه فوق وجه عز 

عبدالله: اخرص الظاهر انك نسيت انا مين 

عز: استاذ عبدالله المحامي الشاطر اللي عمره ماخسر قضيه مسكها مش مهم بقى فى الخير ولا لا المهم انه مايخسرهاش 
#اقترب عز من ابوه: المحامي المرتشي اللي مستعد يبيع ذمته بالرخيص اوي اوي 

#ظل عبدالله ينظر امامه بصمت 

عز: وديتها فين يابابا

عبدالله: هي مين 

عز: هه اللي خطفتها مكان روان 

عبدالله: ماخطفتش حد وبعدين انا ماعرفش انت بتتكلم عن ايه 

عز: البنت فين يابابا هي ملهاش ذنب 

عبدالله: عاوزها ترجع ياعز 

عز وهو يشك به: اه 

عبدالله: ابعد عن الشوارعيه... 



تعليقات