رواية الاخ الاكبر الفصل الثاني والثلاثون بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل الثاني والثلاثون 

بقلم حبيبه


دخل محمد للمطبخ لجلب الماء ولكن راءها تنظر له... 

محمد: في ايه هو انا بتخيلها ولا ايه هي بتبصلي كده ليه فوق يامحمد دا مجرد خيال 

نور: في ايه مالك 

محمد: وكمان بتتكلم كده عادي 

نور: اومال عاوزني اتكلم ازاي 

محمد: لأ بس قمر  بنت اللذينه 

نور: تسلم يارب

محمد: ثواني بس انتي بتردي عليا كده عادى 

نور: اه برد عادي في حاجه ولا ايه انت كويس يامحمد 

محمد: ها

نور: ها ايه بقولك انت كويس... 

محمد: هو انتي بجد 

نور: بجد ازاي

محمد: يعني بحق وحقيقي

نور: ههههه اه بحق وحقيقي هو حد قالك اني عفريت 

محمد: يعني اقدر المسك

نور: افندم 

محمد: خلاص ياعم ماقصدش والله خلاص اتأكدت انك حقيقيه 

نور: ليه هو حد قالك انني تقليد

محمد: اقفلي برطمان العسل ياعسل 

نور: ههههه حاضر 

محمد: هاتوافقي يانور

نور: اوافق علي مين 

محمد: علي العريس

نور: وانت بتسأل ليه 

محمد: عادي 

نور: عادي..... طيب

محمد: هاتوافقي

نور: مش عارفه لسه ماشوفتوش 

محمد: يعني مش هاتوافقي صح 

نور:ممكن يبقى محترم ويعجبني واوافق

محمد: ولو ماعجبكيش 

نور: وايه عرفك انه مش هايعجبني 

محمد: عادي دا مجرد سؤال بس 

نور: اممممممم سؤال ماشي 

محمد: ماشي ايه

نور: عادي 

محمد: تمام يانور بعد اذنك 

نور: اتفضل 
.............................. 
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين اجمعين وسلم تسليما كثيراً 
وصل التوربيني لمكتبه وخلفه ندى وايمان 

 ايمان: هوحضرتك هاتشغلنا برضو ولا ايه 

التوربيني: اه 

ندى: شكرا لحضرتك بس احنا مش عاوزين عطف من حد لينا 

التوربيني: عطف ايه حضرتك هو  انتي وهي جاين تاخدوا حسنه وتمشوا انتم جاين تشتغلوا ذيكم ذي اي حد هنا يعني لا بنعطف ولا حاجه 

ندى: تمام يافندم هو احنا هانقدر نشتغل دلوقتي 

التوربيني؛ ايوه  بس لازم تدربوا الاول 

ايمان  نتدرب 

التوربيني: اه 

ايمان: خلاص ماشي 

#ثواني وسمع التوربيني احد يطرق الباب.. 

التوربيني: اهو وصل

ايمان: هو مين 

التوربيني: ادخل يامجدي

مجدي: تحت امرك يافندم 

التوربيني: ندى تدرب تحت اشرافك تمام 

مجدي: حاضر يافندم 

ندى: هاتدرب من دلوقتي 

مجدي: دا لو حضرتك موافقه 

ندى: خلاص تمام موافقه 

التوربيني: تمام اتفضلوا 

ايمان: طب وانا 

التوربيني؛ انتي ايه

ايمان: هو ايه اللي ايه بقولك مين هايدربني انا كمان 

التوربيني: اه لسوء حظك انا 

ايمان: انت ايه معلش 

التوربيني: انا اللي هاتدربي تحت ايده 

ايمان: سلامتها ام حسن

التوربيني: نعم

ايمان: قصدي ربنا يستر قصدي يسعدني يا ياا يافندم 

التوربيني: اممممممم تمام باين كده اليوم مطول طيب بصي بقى صوتك ماسمعوش غير لما اطلب ايدك ماتدمدش على اي حاجه بدل مااقطعها وانتي عارفه اني بنفذ كلامي

ابتلعت ايمان غصه خائفه في حلقها: لأ لأ انت كنت كويس ايه غيرك 

التوربيني: ها قولة صوتك مايطلعش غير لما اقولك 

وضعت ايمان اصبع يدها على فمها: حاضر اباشا

#بداء التوربيني في ايه شرح كل شيء لها 

انتهى التوربيني ثم نظر لها: ها فهمتي شغلك ايه

كانت ايمان تضع يدها اسفل ذقنها وتنظر له 

التوربيني: ايمان الووووو 

ايمان: ها ايه ايه

التوربيني: ايه اللي ايه انتي مش معايا خالص 

ايمان: ها لأ معاك معاك 

التوربيني بخبث: طيب مش هاسألك انا علشان ممكن تكوني مش عارفه وتنحرجي هاسيبك انتي تقوليلي اي حاجه فهمتيها من كلامي 

ايمان في سرها: طب اقوله ده وانا أصلا كنت مركزه في عينه وماسمعتش اي حاجه  يخربيته عينه جامده وتسحر ايه اللي بقوله ده ايمان ايمان ركزي ياذفته استغفرالله العظيم يارب اغفرلي يارب غصب عني والله 

التوربيني: ايمان ياايمان

ايمان: ايوه موجوده اهو 

التوربيني: يلا قولي سامعك

ايمان: اقول ايه 

التوربيني: اللي فهمتيه 

ايمان: بص بقى بصراحه كده انا مافهمتش اي حاجه 

التوربيني بهدوء تام: ليه مافهمتيش 

ايمان: ماهو ماهو ماهو 

التوربيني: ماهو ايه

ايمان:مم ماهو  العيب في شرحك انت ماعرفتش تفهمني 

التوربيني: والله 

ايمان: اه 

التوربيني: تمام هاعيد تاني وركزي 

ايمان: حااضر ياكبير اهو 

ابتسم التوربيني نصف ابتسامه: هههه طفله


 كنت انا المتحدث القوي لا يقوى احد على التحدث امامي فظهرتي لتثبتي اني خطاء ولكني اصبحت اعشقك حديثك امامي 
امجد: اتغضلي 

دخلت ندى لمكان كبير 

وائل: مجديييييي فكرت المدير هايعلقك أوباا مين المزه

ندى: احترم نفسك يااستاذ

مجدي: بس ياذفت انا اسف يااستاذه ندى هو مايقصدش هو بس بيحب يهزر 

وائل: ماتزعليش ياقمر انا بس حته تافهه كده ذياده

ندى: تمام حصل خير 

مجدي: اعرفكم ياجماعه الاستاذه ندى  هاتكون السكرتيره الجديده لاستاذ هيثم

ندى هيثم

مجدي: اه

ندى في سرها: دا ايه الغلب ده بس ياربي يوم مااقع اقع تحت ايد البنأدم  ده ربنا يستر

احلام: اه أهلا حضرتك منوره

ندى: تسلمي 

احلام: وهي حضرتها فاهمه ولا هاتتعبنا

مجدي: هاتتعبك ليه هو انا قولتلك شيلي مسؤليتها خليكي بس انتي في شغلك ومالكيش دعوه بيها خالص يااحلام

احلام: تمام

ندى: هي مالها قرفانه مني كده ليه

وائل: ههههههه سيبك سيبك اصل هي كان نفسها تكون سكرتيرت استاذ هيثم اصل معجبه بيه وبعدين 
 هي احلام كده قرفانه من اي حد تقوليش ياختي كلنا مابنستحماش ذيها 

ندى: ههههههه 

وائل: الله اكبر ضحكت يبقى قلبها مال 

مجدي: امشي ياوائل شوف شغلك لاهفك اسبوعين يجيبوا اجلك 

وائل: اسبوعين احيه لأ انا مشيت اهو... 

مجدي: اتفضلي يااستاذه كده معايا اشرح لحضرتك 

ندى: تمام 

لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم 

يـٰ ذات الـخـمـار

ارْفَـعـي رأْسڪِ عَـالِـيًا ولا تَلـتَفِـتي لِـثَرثَـرة الأَعـدَاء، قَـد أَدَيـتِـي فَـرضِڪ وسَـيُڪافـئك الـمَـولَىٰ بِحُـسـن الـجَـزاء.
ومـا الـخـمـار الا جـنـة ومـا المـختـمـرة الا حـور
جاء الميعاد المنتظر ووصل حمزه ووالدته الى منزل محمد 

روان: اتفضلوا اتفضلوا منورين ياماماااا 

ناديه: اهلاً ياام حمزه منوره ياحبيبتي اتفضلوا 

امل: منور بناسه ياحبيبتي 

ناديه: حبيبتي اذيك ياحمزه يابني عامل ايه 

حمزه: بخير ياخالتي الحمدلله انتي عامله ايه 

ناديه: بخير ياحبيبي  الحمدلله 

حمزه: وبعدين ياخالتي خدي هنا هو انتي كل ماتكبري تحلوي ولا ايه دا انا حسيتك اخت روان الكبيره

ناديه: ههههههه بس ياواد 

حمزه: طب بقولك ايه ماتيجي اتجوزك ياقمر 

ناديه: احم انت فاجأتني بالكلام ده خلاص انا موافقه بس بشرط

حمزه: اممممممم بدائت اقلق بس قولي 

ناديه: عاوزه دهب عيار 21ويكون40جرام ماشي 

حمزه: ها عاوزه حاجه جايه اهو 

ناديه: خد ياواد

امل: ههههههه دا فص. ملح وداب 

ناديه: سيبك يلا على جوه 

#ذهبت روان الى نور.. 

روان: خللصتي يابنتي

نور: اه ياروحي  تعالي  قوليلي  ايه رأيك فى لبسي 

#كانت نور ترتدي فستان فضي يزينه حزام فضي وحجاب وحذاء يناسبانه. وميكاب هادئ ابرز جمالها 

روان: بسم الله ماشاء الله قمر ياروحي

ىنور: بجد باروان 

روان: بجدياروح قلبي المهم يلا بينا الناس جت  اوعي تضعفي وتبصي لمحمد خالص تجاهلي انه موجود اصلا تمام 

نور: ماشي حااضر يلا بينا اسبقيني خاجيب تليفوني وجايه

روان: ماشي بس بسرعه

#خرجت نور والا خرجت حتى وجدت محمد امامها.. 

نور بهدوء: محمد 

لم يدري محمد ماسبب تلك الرعشه التي اصابت جسده عندما لفظت اسمه... 

نظرت نور أرضا سريعآ وانتظرت حتى يذهب ولكن ظل مكانه رفعت نظرها بأستغراب. وجدته ينظر لها بصمت.... 

#ظل محمد ينظر لها والا جمالها التى اسره 

نور: محمد في حاجه 

محمد:........ 

نور: محمد يامحمد 

محمد: ايه 

نور: انت كويس

محمد: لأ 

نور بقلق: ليه مالك فيك ايه 

محمد في سره: انا نفسي مش عارف فيا ايه ليه يانور انتي ليه بس يخربيتك قمر كأنها حوريه في سحرها وسحر عنيها 

نور: يامحمد 

محمد في سره: ياختييي يابنتي ماتقوليش اسمي يخربيتك 

نور: مح.... 

محمد: بس خلاص 

نور: خلاص ايه

محمد: خلاص انا بخير ماتقلقيش

نور: متاكد 

محمد: اه

نور: تمام بعد اذنك 

محمد: رايحه فين 

نور: في ناس مستنياني بره 

محمد: بلاش يانور

اغمضت نور عيونها لتستمع بأسمها ولكن تذكرت كلام روان فعادت لوعيها سريعآ... 

محمد: بلاش الله يخليكي 

نور: بلاش ايه مش فاهمه قصدك 

محمد: بلاش توافقي الله يخليكي بلاش توافقي يانور

نور: ليه 

محمد: ليه ايه

نور: ليه عاوزني ارفض 

محمد:....... 

نور: رد يامحمد ليه ساكت

محمد:..... 

نور: هه طيب بما انك هاتفضل ساكت يبقى بعد اذنك في ناس مستنياني 

محمد: نور

توقفت نور بمكانها 

نور: نعم ياترى عرفت هاتقول ايه

محمد: بلاش ارجوكي 

نور: هاسبق حضرتك وانت تعال علشان انت لازم تحضر بعد اذنك 

___أنت لا تعرف كيف ُيغير الله المشهد لأجلك،
 وكيف يُعيد ترتيب الأقدار لأجل ندائك ورجائك 
التوربيني: ايه ياعبدالله عاوز ايه 

عبدالله: عاوز تنفذ الاتفاق

التوربيني: اتفاق ايه فكرني

عبدالله: تخطف البنت واقتلها لو امكن 

التوربيني: هايكلفك ذياده ياعبدوا

عبدالله: اكتر من اللي خدته ياتوربيني 

التوربيني: اممممممم 

عبدالله: توربيني انت كده بتنفضني

التوربيني: مايخصنيش انت طالب حاجه وانا باخد حقها ماضربتكش على ايدك يعني 

عبدالله:'تمام ياتوربيني اول مااجمع المبلغ هاكلمك سلام

التوربيني: سلام ياعبدوا



تعليقات