ا ا رواية الاخ الاكبر الفصل الثالث والثلاثون بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل الثالث والثلاثون 

بقلم حبيبه


اخذ محمد نفس حزين: وبعدين معاكي ليه مش راضيه تسمعي كلامي ليه مش قادره تحسي بوجعي وتعبي ليه يانور ليه... 

#ذهبت نور الى حيث تجتمع العائله: السلام عليكم 

الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

ايمان: تعالي ياحبيبتي تعالي جنبي هنا 

كان حمزه ينظر لها بنظرات جعلت روان تقلق ولكن طردت ذلك الشعور.... 

روان: الا محمد وعماد فين 

محمد: انا هنا اهو 

عماد خلفه: حد بينادي عليا ياحلاوه ياولاد طنط ايمان بشحمها ولحمها عندنا ياقهلآ ياقهلآ بالحضن يافواز 

ايمان وهي تحتضنه: ههههههه ياض مش ناوي تكبر وتطول بقى لسه اوزعه ذي ماانت 

عماد: اللي ثابت على مبدائه مابيغيروش اخالتوا ام حمزه

ايمان: ههههههه امشي ياواد 

عز: السلام عليكم 

الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

ذهبت روان اليه سريعآ: ايه اخرك كده ياعز

عز بحنيه: اسف ياروحي  شوية ظروف منعتني اجي بدري  

روان: ولا يهمك المهم انك بخير وجيت.. 

عز: ها في جديد 

روان: لأ يلا تعال 

ايمان: طبعاً ياناديه ياحبيبتي انا مش هاتكلم كتير انتي عارفه حمزه ابني وعارفه اخلاقه دا انتي مربيها على ايدك 

ناديه: طبعاً دا ابني

ايمان: احنا طالبين ايد الانسه نور لابني حمزه 

صدمه وهبطت فوق محمد 
#ماهذا ماهذا الم تقل انها ستقابله اولآ ثم تحكم لما لما هذا ياالله 

خرج من صدمته على صوته والدته.... 

ناديه: والله انا في دي مش هاقدر اتكلم لان اخوها ربنا يحفظه ويديه الصحه موجود ايه رأيك ياعز 

عز: احم الاول اعرفكم بنفسي انا عز عبدالله 

روان: وجوزي

#نظر عز اليها سريعآ عند نطقها بذلك اللقب التي تمناه منها... نظرت روان اليه ايضآ وابتسمت له بحب 

ايمان: حبيبتي الف الف مبروك اخص عليكي ياناديه مش تعرفيني 

ناديه: ياروحي كل حاجه جت بسرعه والله مالحقناش نعرف اي حد وبعدين دا كتب كتاب بس يعني لسه الفرح الخميس الجاي... 

ايمان: ياروحي ربنا يتمملها  على خير يارب 

ناديه: وبعدين هاتكوني موجوده ان شاءلله 

ايمان: طبعاً ياقلبي وارقصلها كمان دي بنتي قبل ماتكون بنتك...  ها المهم ياعز يابني قولة ايه 
ابني مش محتاجه اعرفك بيه ناديه مربياه وسط ولادها وعرفاه اكتر مني 

عز: انا اهم حاجه عندي اختي نور دمعتها اغلى حاجه عندنا فاعمرنا ماسمحنا للدمعه دي تنزل منها وزعلها ممنوع غير كده انا مش طالب 

حمزه: طلبك فوق راسي ووعد مني اختي هاحطها في عيوني قبل مااحطها فوق راسي وعمري ماهاخلي دمعتها تنزل طول مافيا نفس... 

عز: كده اديك اختي بقلب جامد وانا واثق انك هاتحافظ عليها ياحمزه.. 

ايمان: على خيرت الله نتفق بقى على ميعاد الخطوبه 

روان سريعآ: طب مش نسيبهم يتعرفوا على بعض الاول ولا ايه رأيك ياماما 

ناديه: طبعاً يابنتي تعالي ياايمان ياحبيبتي نقعد بره شويه نشرب شاي 

ايمان: ماشي يلا 

#خرج الجميع عدا محمد 

روان: محمد 

محمد:............. 

روان: محمد حبيبي 

محمد: ايه

روان: قوم يلا خليهم لوحدهم 

محمد:......... 

روان: يامحمد رد ياحبيبي 

محمد: نعم 

روان: بقولك خليهم لوحدهم 

نظر محمد سريعآ لنور بنظرات اثارت استغرابها وكأنه يترجاها ان ترفض 

روان: قوم يامحمد 

محمد: ماشي 

#مر قليل من الوقت وخرج حمزه وخلفه روان كان الجميع في الخارج بأنتظارهم 

ناديه: ها يابنتي رأيك ايه 

#نظر محمد اليها وجدها تبتسم فارتجف خوفآ من قرارها 

نور: موافقه 

#هنا ووقعت الصدمه على ذلك المسكين وكأن جسده قد شل من الصدمه 

الن تكون لي هل ستذهب لغيري ولكن انا احبها لا بل اعشقها اريد ان اقول لا ولكن لما لساني توقف عن الكلام لما لا اقدر علي الحديث لا لن تكون لغيري هي لي لي وحدي هي حبيبتي لن اتركها لا لن تبتعد عني لن تبتعد عني 

روان: مبارك مبارك 

عز وهو يحتضن اخته: مبروك ياقلب اخوكي مبروك 

حمزه: ممكن بعد اذنكم الخطوبه تبقى بكره 

#هنا ولم تكن الصدمه من حق محمد وحده بل كانت نور وروان وعز..... 

نظرت روان سريعآ لذلك الصامت التي لم يتحدث بعد 
وجدته مازال ينظر ارضآ بصمت فاهبطت دمعه حزينه منها ولكن ازالتها بسرعه... 

روان: م مم مش بدري شويه ياحمزه 

حمزه: لا مش بدري ياروان ولا حاجه عادي وكل حاجه تخص الخطوبه انا هاجهزها ماتقلقوش 

روان: حمزه بد...... 

حمزه: روان ماتقلقيش انا مجهز كل حاجه 

روان: بسسس

ناديه: خلاص ياروان يابنتي هو العريس مستعجل على الجواز ومادام نور موافقه يبقى خلاص هانتأخر ليه.... 

#نظرت روان لمحمد سريعآ عله يتحدث بأي شئ ليوقف هذا: محمد ساكت ليه اتكلم ارجوك اتكلم انقذ حبك اتكلم يامحمد ارجوك 

محمد: بعد اذنكم هادخل ارتاح في اوضتي تعبان شويه 

ناديه: ماشي ياحبيبي 

ايمان: ها ياعز يابني قولة ايه 

عز وهو ينظر لروان بحزن: قولة على بركة الله ياطنط ايمان وتسلم ياحمزه بس انا خطوبة اختي على مسؤليتي انا وان شاءلله بكره تكون كل حاجه جاهزه 

حمزه: تمام ياعز نستأذم احنا دلوقتي 

ناديه: ماانتم قاعدين معانا يابني شويه 

حمزه: معلش ياطنط ناديه مره تانيه ان شاءلله 

ناديه: ماشي ياحبيبي نورتم روان هانزل تحت عن خالتك ام ايمن هاسلم عليها واشوف ايمن علشان كان تعبان

روان وهي تنظر لتلك التي تقف مكانها وتنظر ارضآ بصمت: مم ماشي ياامي تحبي انزل معاكي 

ناديه: لأ ياحبيبتي تسلمي 

#والا ان اغلق الباب حتى ارتمت نور ارضآ تبكي بقهر 
ركضت روان اليها واخذتها بين احضانها 

نور بدموع: مش بيحبني ياروان مش عاوزني طلع مش عاوزني ياروان 

روان بحزن: بيحبك ياقلبي والله بيحبك اهدي بس علشان خاطري اهدي 

نور: لأ ياروان لأ مابيحبنيش مابيحبنيش لأ انا اللي وهمت نفسي انا اللي ضحكت على قلبي واديته امل كداب 

روان: اهدي ياحبيبتي اهدي والله بيحبك 

عز: كفايه ياروان ارجوكي كفايه تديها امل كفايه اللي هي وصلت ليه ده قولتلك دمعه تنزل منها لأ اختي مش عاوزها تحزن اختي اتجرحت بسبب محمد محمد كسرها والمشكله انك كنتي مصممه واهو حمزه قلبها جد... 

روان: عز افهمني ارجوك 

عز: كفايه كده ياروان كفايه يلا يانور 

روان: عز انا... 

عز: روان لو سمحتي كفايه كده 

#ذهب عز ومعه نور الى بيتهم وذهبت روان لحمزه 

حمزه: اهلا ياروان اتفضلي

روان: افتكرتك اخ ليا فكرتك هاتساعدني لما طلبت مساعده منك انت انت ياحمزه تغدر بيا كده ليه ياحمزه ليه عملت كده وانا حكيتلك كل حاجه ليه عملت كده وانت عارف ان محمد بيحب نور ليه ياحمزه غدرت بيا ليه يااخويا ليييييه 

ايمان: اهلا ياروان يابنتي اتفضلي واقفه ليه كده

روان: من النهارده ماليش ان اجي هنا تاني انا اسفه اني فكرت اعتبركم اهلي وممكن تساعدوني 

ايمان: يابنتي انا... 

حمزه: امي ملهاش دعوه ياروان انا اللي غيرت كل حاجه 

روان: وليه غيرت كل حاجه ليه ياحمزه غيرت اتفقنا ليه

حمزه: لاني حبيت نور صعب عليا اسيبها لمحمد اللي مش شايفها أصلا قدامه هي تستحق اللي يحبها ويصونها ويحافظ عليها واخوكي مش شايفها أصلا محمد متجاهلها تمامآ البنت لقيتها ماتستحقش الاسلوب ده 

روان: محمد مش متجاهلها ياحمزه محمد بيحبها حب انت عمرك ماهاتفهمه اوعى تكون فكرتني اقطنعت بكلامك اللي اول ماشوفتها حبيتها حمزه حبك حب اعجاب بس مش حب حقيقي لكن محمد عشقها 

حمزه: لو بيحبها ذي ماقولتي كان اتمسك بيها 

روان: هي مش بتحبك ياحمزه هي مش عاوزاك ابعد ياحمزه وربنا يرزقك باللي تحبها وتحبك 

حمزه: اسف ياروان بس هي وافقت واخوها وافق ومع الوقت هابقى اخليها تحبني... 

روان: بعد اذنكم 


صمت التوربيني عند سماع صوت تكسير شيء نظر وجد ايمان تقف مكانها وتنظر له وترتعش من الخوف 

ركض التوربيني لها سريعآ: ايمان مالك في ايه اهدي 

ايمان: اا ان اان انت ق قا قاتل 

التوربيني: لأ لأ اهدي اهدي اهدي 

ايمان: ا اا ابعد عني ا اا ان انت قا قاتل 

التوربيني: يابنتي اهدي ارجوكي بس الاول 

ايمان: ل لل لا لا انا ع عع عاوزه ار اروح عاوزه اروح نن ندى ندى فين 

التوربيني: يابنتي اهدي بقى ماتتعبنيش مافيش مشي 

ايمان: لأ الله يخليك سيبنا نمشي الله يخليك 

التوربيني: ياايمان اهدي بقى مش هاقتل حد مش هاقتل 

ايمان: اا احلف بالله 

التوربيني: من يومي بسمع جو اوعدني واحلف بحياتي والكلام ده اول مره اسمع حد يقولي احلف بالله 

ايمان وقد تناست خوفها: انا مابصدقش غير انك تحلف بالله حتى لو كداب مايهمنيش هاصدقك برضو لاني عمري ماهاكدب الحلفان بالله اما كدبك فا دي حاجه بينك وبين ربنا سبحانه وتعالى هو العالم بما في انفسنا اما بالنسبه بالحلفان بحياتي او حيات حد ميت او حيات حد عزيز الخ الخ فاده اشراك بالله سبحانه وتعالى من بحلف بغير الله كفر وانا مش هاكون سبب اني اخليك تشرك بالله الواحد الاحد 

التوربيني بأبتسامه: تعرفي انك جميله اوى 

ايمان بحرج: احم احم شكرا المهم هاتحلف

التوربيني: هههههه والله العظيم ماهاقتل تمام كده

ايمان: اه تمام وانا هاصدق

التوربيني: مش هاتمشي صح

ايمان: لأ مش هامشي

التوربيني: طب وبالنسبه للقهوه اللي شقلبتي حالها دي

ايمان: تصدق نسيت يوه طب بص خمسه هاعمل غيرها وجايه

التوربيني: ايمان 

ايمان: نعم 

التوربيني: انتي كويسه

ايمان: اه الحمدلله فله يلا هاسيبك انا

التوربيني: غريبه البنت دي هو انا ببقى عاوزها جنبي وبعديييين هووف ربنا يستر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

تستحقين أن يحبك أحدهم فـِ العلن فـ أنتِ لستِ خطيئه
دخلت روان غرفة محمد بغضب يملإها وجدته جالس ارضآ يصلح راديوا بيده 

محمد: روان خير ياحبيبتي في حاجه 

روان: انت ايه يابنأدم جبله ماعندكش دم مابتحسش 



تعليقات