روايه وردة وسط الشوك
الفصل الثالث العشرون
بقلم ريتاج محمد
مراد نزل وراح للبنت
الي شبة براء جدا
وقالها:احمم يا آنسة
البنت باستغراب وهي بتشاور على نفسها:حضرتك بتكلمني انا
مراد سرح شوية وفكر ان ممكن تكون دي اختة سمر
هو من الشكل فيبصم بصوابعة العشرة انها اكيد اختة هو وبراء بس للاسف معهوش اي دليل
مراد رجع من تفكير عليها وهي بتقول:يا استاذ يحضرتك
يبشمهندس رد عليا يا اخينا
انت
مراد:احمم معلش مخدتش بالي كنتي عاوزة اي
البنت :استغفر اللة العلى العظيم يابشمهندس انت الي نادهتلي بقولك اي اتفضل امشي مش ناقصة هي واللة
مراد بذكر :اة صح صح اسف ممكن لو سمحتي تيجي معايا في أي كافية ضروري
البنت بتقزز وهي بتبصلة بقرف من فوق لتحت:هو انت منهم
مراد باستغراب:من مين ؟
البنت:من الي بيقولوا كدة ويقعد يقولك الموضوع حياة او موت وزفت على دماغك وبعدين نروح يقولنا انا بحبك وعايز اخطبك وي وي وي كلام فكسان
مراد بسرعة. وهو بيوريها الخاتم الي في ايديه اليمين:لا واللة انا اصلا خاطب
البنت بقرف اكتر:اةة وكمان عايز تخونها ياندل يامعفن
مراد في سرة:أعوذ باللة الشكل شكل براء اللغة لغة حيوان
ورجع. قالها بهدوء:لو سمحتي مش كل الناس زي منتي بتقولي وانا بجد عايزك في موضوع مهم ويمكن انتي الي هتطلعي كسبانة منة كمان
البنت باستغراب:يطلع موضوع اي دة
مراد:اتفضلي اركبي العربية هنروح اي كافية نتكلم مش هينفع في الشارع ومتقلقيش مش هاخد من وقتك اكتر من نص ساعة
البنت بتفكير :اممم طيب بس وربنا انا لو لقيتك بتقول كلام مش على هوايا هرقع بالصوت واخلى الي ما يشتري يتفرج
مراد بسرعة :لا متقلقيش
البنت ركبت معاة
وقالت لنفسها بحيرة:انا لية حسة انو يقربلي او او. عايزة احضنة حاسنة هلاقى في حضنة حنان ابويا الي مجربتوش
استغفر اللة العلى العظيمة اي الي اتا بفكر فية دا استغفر اللة
_____________
عند براء صحيت من النوم ونزلت حضرت الفطار وكانت فاكرة مراد فوق
طلعت تصحية لقيتة مش موجود ف استنتجت انة
راح الشغل بدري
نزلت فطرت وطلعت لبست
ونزلت خرجت طلبت أوبر
وهي في العربية اتصلت بمراد
________________________
عند مراد
كان سايق العربية عشان يروحوا الكافية
هو وشبيهة براء موبايلة رن
مراد مسكة بص عالاسم لقاها براء
فرد ونسي ان في حد معة في العربية اصلا :الو ياقلبي
براء :الو يمراد
مشيت بدري عالشغل لي يمراد
مراد:ممشتش بدري ولا حاجة زائد اصلا انا مش في الشغل
براء بحدة خفيفة:امال فين
مراد:مشوار كدة وجاي انتي فين كدة صوتك مش في البيت
براء:احمم اة انا مش في البيت انا نزلت وطلبت أوبر
وقولت تروح المس.
قاطعها بحدة:طب لفي كدة زي الشاطرة وارجعي
يلا
براء:يمراد احنا خلاص قربنا نوصل
مراد بحدة:لفى وارجعي مش هقولها تاني لما اجي ابقى اوديكي
وبعدين خلاص انا موت يعني عشان متستاذننيش
براء:واللة انا اتصلت بيك عشان اقولك
مراد:تقوليلي اي
بعد اما خلاص قربتي توصلي
براء ونبي قفلي عشان مش عايز اضايقك لو سمحتي
براء بحزن:تمام سلام
وقال للسواق :معلش لو سمحت لف وارجع الفيلا تاني
السواق بضيق :استغفر اللة مكنتي تقولي لزوجك قبل متركبي يمدام
براء بصحيح:آنسة لو سمحت بعدين دا اخويا مش جوزي
الراجل باحراج:معلش مكنتش اعرف
وبعديها وصلها عالفيلا وهي خاسبتة ودخلت بضيق من مراد بس بردك غلطت نفسها لانها كانت امفروض تستاذنة بردك
_____________
عند مراد
البنت بتبصلة بضيق بعد لما قفل مع براء :طب حتي احترم الدبلة الي في ايدك لكن اقولك كلكوا كدة خاينين
مفيش واحدة تملا عينكوا
مراد بهدوء:اختي
البنت:افندم
مراد:الي كنت بكلمها اختي وخرجت من غير ما تقولي ولسة كانت بتقولي قولتلها ارجعي
البنت باحراج:اة معلش آسفة
وبعد نص ساعة كانوا وصلوا الكافية
__________________________
عند حبيبنا عدي كان صحي بس متأخر لأنهم كانوا سهرانين وكدة امبارح بقى بسبب خطوبة مراد
واول لما صحى فكر في براء وقال:يااااة لو امبارح كانت خطوبتنا
وبعدين افتكر كلمتة بينة وبين نفسة:استغفر اللة العظيم في أي ياعدي هو انت اة بتحبها بس احنا قولنا مش هنفكر فيها غير لنا يبقى في بينا حاجة رسمي وقرر ياخد اليوم اجازة
ولبس ونزل يتمشي شوية بالعربية وكان الجو جميل جدا جدا
__________________
عند سليم وحميدة بوظ الاخص
حميدة كانت بتكلم منة في اوضتها
:ودة بقى كنتي تعرفية منين يختي
منة :يماما انا اعرف مراد من قبل اما يسافر اصلاا
حميدة بغيظ:علفكرا انتي قليلة ادب بتقوليها في وشي
كدة عادي
منة بضحك:اة ياماما ما خلاص بقى بقى خطشيبي يعني محدش لة عندي حاجة نينيني
حميدة :طب غوري يختي انتي وخطيبك روحي اعمليلي كوباية شاي
منة :حاضر وقامت عشان تعمل الشاى
وبعدين خلصتة ودخلت لحميدة وخرجت لقت ماهر نايم عالكنبة الي في الصالة
منة راحتلة وقالت وهي بتسمي وتشيلة: بيبي
ابي ات ابي كوتكوتي كوة
(حبيبي قلبي انت قلبي كوتي كوتي )
وقعدت تلعب معاة
________________
عند عدي
خلص لف وراح اشتري حاجة مسكرة يأكلها وبعدين روح خد شاور وقعد يتفرج عالتلفزيون
____________
عند مراد وصل هو والبنت للكافية ودخلوا ومراد طلع اتنين عصير