روايه وردة وسط الشوك الفصل السادس عشر بقلم ريتاج محمد

 


 روايه وردة وسط الشوك

الفصل السادس  عشر 

بقلم ريتاج محمد


براء بصدمة :م م م م م م مافيا 

مراد قام واتعدل وقال :اي مالك هنجتي 

ولا اي  

براء حضنتة جامد وهي بتقول:وربنا انا لو شوفتهم مشيين على طريق لدوسهم ولو واحد فيهم عاش لهدوسة 

مراد بضحك عشان يفك الجو:اي يابت الروح الاجرامية دي 

دنتي بتخافي تمشي بليل ونور المطبخ مطفي

براء باحراج:يعني دي جزاتي يعني اني هدافع عنك 

مراد وهو بيزغزغها في بطنها 

جامد وهي بتضحك وقال:يابا انت تدافع وتدافع وتدافع هو في حد قدك 

براء وهي هتموت من الضحك:مراددددد ههههههههه مش قاد.هههههههه يلهوي هههههههههههه مش قادرة هههه خلاص طب خلاص واللة آسفة ومش هدافع تاني ههههه خلاص 

وفجاءة وهي بتضحك مع مراد 

لقوا مناخيرها بتنزل دم  جاامد اوي

مراد عدلها بسرعة ووداها الحمام وغسلها وشها 

ونزلها رأسها 

وقعدها عالسرير شوية والدم بدا يقف 

مراد بحدة:براء قدامك عشر دقايق وتكوني لابسة عشان هنروح للدكتور

براء :لا يمراد باللة مش عايزة 

مراد بحدة وإصرار:مفيش لا يلا البسي انا سكت كتير بس الموضوع بيزيد مش بيقل 

انا خارج قدامك عشر دقايق ان ملقتكيش ادامي هعمل تصرف مش هيعجبك 

براء اماءت. لة باستسلام وهو خرج وهي لبست وظبطت خمارها 

وخرجتلة 

وكان مراد لابس لبس كاجول عادي 

اخدها وخرجوا ركبوا العربية 

ووصلوا المستشفى 

وراحوا عند الدكتور 

الدكتور بعد ما كشف في حاجة 

:امم صراحة مش عارف هو الكشف دة مش مضمون صراحة بصو افضل ليكوا تعملوا تحاليل  اسمها 

عند دكتورة سمر 

وتجيبوها وساعتها النتيجة هتظهر عشان انا شاكك في حاجة 

مراد بقلق:خير يادكتور 

الدكتور :خير ان شاء اللة اطمنوا بس ياريت تعملوا التحاليل دي في أسرع وقت 

مراد:طب وهي دكتورة سمر دي موجودة دلوقتي 

نروح نعمل التحاليل .

الدكتور باسف:للأسف لا بس في مكانها دكتور سراج 

حاليا عشان عندها ظرف واستاذنت ومشيت 

مراد :تمام شكرا يادكتور 

وراحو عند قسم التحاليل 

وسأل على دكتور سراج 

وعرف مكانة وراحلة 

وعملوا التحاليل 

مراد:ها يادكتور النتيجة هتطلع امتي 

الدكتور سراج:صراحة اقل حاجة بكرة فممكن حضرتك تيجي بكرة انت والانسة 

وتاخدوها وتوروها للدكتور الي متابع معاكوا 

مراد باماء:تمام يادكتور شكرا ووجة نظرة لبراء يلا يبراء 

وخرجوا ورجعوا البيت 


عند عدي

كان في مشكلة في الشركة واتطر يروح ونسي انة يروح لمراد 

وبعد مخلص وكان اليل جة 

افتكر مراد ووبخ نفسة وقال 

خلاص بكرة ابقى اروحلة 

ودخل اخد شاور واكل ونام 


عند منة كانت قاعدة بتكلم مراد عن محمود وان هي اد اي مبسوطة 

ومراد كان غيران لانة حس ان اخد كل الاهتمام 

بس مبينش عشان ميدايقهاش 

وفضلوا يتكلموا حوالي ساعة ونص لحد مخلصوا ونامو 


عند سليم وحميدة 

كان ماهر عمال يعيط جامد وحميدة عمالة تحاول تسكتة 

ومش راضي 

وسليم مش عارف ينام 

وكان متعصب جامد لحد ما الحمد للة قدرت حميدة تنيمة 


عند محمود 

مكنش جاي لية نوم خالص قرر يتمشي شوية  بالعربية 

وفضل ماشي 

ماشي لدرجة انة معرفش هو راح فين 

 وفجاءة وقف في العربية لما لقى بنت 

واقفة تحت عمارة بتاكل كلب باين علية انة جاي من الشوارع 

وكان قاعد يتاملها 

وقد اي هي جميلة 

أوي  بس بعدين فكر وقال حرام الي انا بعملة دة 

وكمل مشي بالعربية 

وقعد لحد الساعة تلاتة الفجر 

وبعدين رجع عالبيت ونام


عند مارتن وبيتر 

كانوا قاعدين 

وقال مراتن:بقولك احنا هننفز بعظ اسبوعين او تلتة من دلوقت 

مش لازن نستعجل على موتة كل حاجة جاية جاية 

بيتر :براحتك 

ونامو


الصبح بدري عالساعة ٦ 

صحى مراد بدري ولبس وصحى براء 

ولبست واخدها وراحوا عالمستشفى عشان يشوفوا نتيجة التحاليل 

وصلوا ودخلوا عند قسم التحاليل واستلموا التحاليل من الدكتور سراج ومشيوا عشان يروحو 

لدكتور هاني الي كشف على مراد امبارح مراد وهو بيفتح التحاليل وبيبص فيها 

:انا مش عارف اثلا دس بتاعت اي بس كل حاجة هتبان 

عارفة المصيبة في أي 

براء بستغراب:اي 

مراد :ان دي مش كتوب عليها مثلا لمرض كذا مش مكتوب عليها غير إيجابي

وانا اصلا مش عارف دي تحاليل اي 

براء :يعم عادي

يلا وخبطوا ودخلوا 

ومراد ادا التحاليل لدكتور هاني ودكتور هاني بصلهم بحزن وقال:امم للأسف توقعي طلع صح 

الآنسة براء عندها 

مراد بصدمة:اي 

براء من الصدمة اغمى عليها .

وراد راحلها بسرعة و

                 الفصل السابع عشر من هنا 

تعليقات