رواية دقة قلب الفصل الخامس عشر 15 بقلم/مريم


رواية دقة قلب
الفصل الخامس عشر 15 
بقلم/مريم

مريم.....ها قولت اي
بلال:اي اللي انتي بتقوليه ده....وانا اعمل كده في كنزي ليه....    (بلال اللي قال لكنزي على مريم انها ضربت سامر في الحفله افتكرتوه)
مريم بمكر:لا متعملش خلاص....بس انا سمعت انك  بتحبها وعايز توصلها بأي طريقه...بس شكلك كده عايزها
تتجوز من سامر...يلا بقى كنت ناويه اساعدك بس....
بلال بمقاطعه:خلاص...ايوة انا بحبها وممكن اعمل اي حاجه عشان تبقى ليا....بس انتي فكرك كده انها ممكن تبقى معايا...
مريم:ايوة طبعا لما تلاقيك انت خايف عليها....وعايز مصلحتها...هتفكر فيك انت
بلال:طيب...وسامر انتي اي عرفك انو مش هيخاف عليها وعايز مصلحتها
مريم:لا ..اصل انت متعرفش سامر النجيري....ده مش بيحب حد...ده بيتسلى بيها شويه وبعدين هيرميها زي اي واحده...
بلال:خلاص....هنفذ اللي انتي طلبتيه....بس امتى
مريم:النهاردة بليل....عشان تلحق قبل مايتجوزا...اصل انا سمعت انهم ناوين  يتجوزا اخر الاسبوع...ف بسرعه بقى....صح ولا اي
بلال:ايوة صح....لازم اخدها قبل ما يتجوزا...
مريم:طيب.....سلام بقى

اروى:ها...عملتي اي
مريم بابتسامه جانبيه:كلو ماشي تمام
اروى بضحك:يخربيتك....مكنتش اعرف ان دماغك ذريه كده
مريم بتكبر:هه اتعلمي ياقطه
اروى:طب يلا عشان المحاضرة هتبدأ 
مريم:يلا


في الشركه 
يوسف:بس مقولتليش بعد ماتعمل اللي قولت عليه ناوي تعمل اي مع مريم
سامر:بعد ما اخلص من اللي الحوار ده...اول حاجه هعملها هي اني هطلب ايدها من ابوها....
عمرو دخل...وسمعه
عمرو:هي مين دي اللي هتطلب ايديها
سامر:بابا انت جيت امتى...
عمرو:لسه حالا...متغيرش الموضوع 
يوسف بضحك:اسكت ياعمي....مش سامر ابنك حن وبقى بيحب تاني هههههه...اللي كان بيكره صنف الحريم
عمرو بضحك:اخيرااا...اخيرا ياسامر هشوفك عريس قبل ما اموت....بس مقولتش مين سعيده الحظ دي...ومن عيله اي...
يوسف قبل ما سامر يتكلم:هقولك انا....دي مش من هنا دي من دمياط.... اسمها مريم....بس اي مززززززة اوييي 
سامر اتعصب:ما تلم نفسك يالا
عمرو بضحك:هههه والله وبقيت اشوف ابني بيغير على حبيبته...بس يوم ما تحب...تحب واحده بعيده اوي كده
سامر:بعيده اي يابابا ده بينا وبينهم ٤ساعات بس
عمرو:بس...هههه
يوسف:٤ ساعات اي ياظالم ده انا بموت في الطريق 
سامر بضحكه خبيثه:طب ما بلاش اقوله...على
يوسف:خلاص اهو
عمرو بضحك:اي حبيت انت كمان
سامر بضحك:ايوة.....صحبتها....شوفت هههههههه 
عمرو:طب هتطلب ايديها امتى
يوسف:اسكت ياعمي مش سامر رجع عن اللي كان هيعمله لما هي قالتله لا متعملش كده....ومسمعش منك
عمرو بضحك:هههههه ده لو امك عرفت....هت
يوسف:استنى...ده كمان...البت دي....عملت خطه جهنميه العن من اللي سامر هيعملها....هههه...شياطين هيعيشوا مع بعض
سامر:ههه ظريف.....
محمد اخو سامر دخل:سمعت كل حاجه الف مبروك يابرو...ياسندي 
سامر ليوسف:ارتحت....اهو كلهم دلوقتي هيمسكوا ذله عليا....بالذات امي....
عمرو:امك....امك لو عرفت دلوقتي هتلاقيها بتزغرط وتجهز القاعه وكل حاجه...حتى قبل ما تشوف العروسه
كلهم ضحكوا
فون سامر رن
سامر:عن اذنكوا
يوسف:آآآآآآه ياعيني طبعا...الجو رن
عمرو:سلملي عليها
محمد:طب هي مزة
سامر خرج وقالهم يخربيت اللي يقعد معاكوا بعد ماخرج
يوسف حب يكذب عليهم ويقولهم...اسكتوا مش سامر غنى ليها هناك....دمياط كلها عرفت ان سامر بيحب مريم....لا ياعمي سامر اتغير...لما كان مش بيحب يغني خالص ومحدش سمع صوته....غنى ليها
محمد بضحك:غنى اي
يوسف: كتيررر ده انا نسيت...مرة لتامر حسني ومرة لعمرو دياب...ومرة لعبد الحليم...كل ده عند البحر...كانوا رومانسين اوييي
عمرو:اهه لو سمعك
محمد بمقاطعه:هيقتلك


سامر:ها عملتي اي...
مريم:كله تمام يا باشا 
سامر:هههه ماشي.....ها هنبدأ الخطه الجايه امتى 
مريم:مستعجل ليه بس....اصبر...كله...بحسابه...
سامر:ههه ماشي....يا للي مجنناني يااخرة صبري
مريم:آخرة صبرك...ولا آخرة صبر امي
سامر:الاتنين هههههههه 
مريم:اممم ماشي...تعالى بليل عند الهرم...هستناك هناك
سامر:تمام يافندم
مريم.باي
سامر:باي

لمار:بجد...يعني اخيرااا....هتتجوزا
كنزي بكبرياء:هه...ايوة....عقبالك 
لمار:قريب جداً 
كنزي:لما نشوف.
بلال:كنزي..
كنزي:ههه بلال...اخبارك 
بلال بابتسامه جانبيه:تمام....انتي اخبارك اي
كنزي:تمام 
بلال:سمعت انك هتتجوزي خلاص...الكلام ده بجد
كنزي بتكبر:ايوة....عقبالك
بلال:ايوة...صحيح...نسيت اقولك اني انا كمان هتجوز قريب.....وقريب اويي
كنزي:هههههه اي كميه الأفراح اللي جايه علينا دي
بلال:مش عايزة تعرفي مين العروسه 
كنزي بلا مبالاة:اممم ...مين
بلال:ندى
كنزي ولمار في نفس واحد:ندى....ندى مين 
بلال:ندى صحبتك....هي مقالتلكش ولا اي
كنزي بغيرة  ان  ندى تتجوز...لا وقبلها كمان:لا مقالتش
يمكن بتخاف من الحسد
لمار:هههههه يمكن
بلال:لا انا اللي بخاف..هههههه.....سلاموز 
كنزي:


بليل عند الهرم
مريم:بص ياسيدي بعد ماتخلص من كنزي...هنبدأ على طول في الخطه....بس هو ازاي خالد لسه معرفش انك اخو كارما....يعني طول الفتره دي ومعرفش خالص...حتى من اي حد في الشركه 
سامر:قصدك 
مريم:قصدي ان ممكن يكون عارف وبيلعب عليك هو كمان مش صح ولا اي
سامر:طب...وانا هعرف منين انو عارف ولا لا
مريم:بسيطه...ساعه لما ينزل هوبس اي رأيك
سامر:كويس....كده انا هعرف هو عارف ولا لا
مريم:طب لو طلع عارف هنعمل اي
سامر:هههه مفيش...هنلعب عل المكشوف
مريم:انا معرفش ليه خايفه 
سامر:متخافيش كله هيبقى تمام
مريم:طيب هو هينزل امتى
سامر:ساعه..لما اطلبه اكيد هيجي على طول
مريم:تمام...يارب ميحصلش حاجه تخرب كل ده
سامر:يارب 
مريم:مش انا قولت اما انزل هتوديني لاختك 
سامر:ايوة.بس خليها بعدين.يعني اوديكي ليها واحنا جايبين حقها
مريم بفرحه:تمام.....هقوم انا بقى عشان فات بلال وصل
سامر بغيرة:امممم...واثقه من بلال ده
مريم:جداااا
سامر وهو بيطلع دخان من ودانه:للدرجه دي
مريم:بلال معايا من ابتدائي....وكمان بيحب كنزي..ف اكيد هيعمل اي حاجه عشان تبقى معاه
سامر:طيب.تعالي اوصلك 
مريم:يلا..

بلال:عرفتوا  هتعملوا اي
ندى:ايوة طبعا
بلال:مش عايز ولا غلطه 
ياسمين:متقلقش يامعلم
بلال:طب يلا ياندى رني عليها
ندى:حاضر.....
ندى:الو.....ايوة ياكنزي......الحقيني انا في ورطه....ارجوكي ساعديني
كنزي:هه واساعدك ليه....ماليش فيه
ندى بتمثيل البكاء:ارجوكي.....لو بلال عرف هروح في ورطه
كنزي:بلال.......امممم ماشي......انتي فين
ندى:انا في 
كنزي:حاضر خمس دقايق واكون عندك 
ندى:متقوليش حاجة لبلال
كنزي بابتسامه خبيثه:اكيد ياحب متقلقيش 
كنزي قفلت معاها ورنت على بلال وقالتله تعالى على العنوان ده........
طبعا ندى ادتلها عنوان شقه.....محدش فيها....
بلال:عن اذنكوا بقى انا ماشي.....شويه وتعالو
ياسمين وندى:حاضر
بلال نزل راح على العنوان لقى كنزي بتستناه تحت
بلال:في اي ....جايباني هنا لي
كنزي بابتسامه جانبيه:دلوقتي تعرف....يلا نطلع
بلال بابتسامه:يلا.....
طلعوا الشقه....
كنزي بتخبط محدش بيرد.....
بلال:انتي جايباني الشقه بتاعتي ليه...
كنزي بصدمه:شقتك.....بس ندى قالتلي تعالي على العنوان ده وكانت بتعيط 
بلال:ايوة...شقتي انا وندى.....اللي هنسكن فيها بعد الجواز
كنزي بصدمه:طب رنت وقالت كده ليه
بلال:مش عارف.....تعالي ندخل نشوف في اي
وفتح الشقه ودخلوا.....وساعه مادخلت قفل الباب 
كنزي بخوف:قفلت الباب ليه
بلال:مش انتي جبتيني هنا....مش عايزاني اقفل الباب
كنزي بخوف اكبر:لا انت فهمت غلط انا مش قصدي....
فجأه بلال رش في وشها منوم ووقعت عل الأرض
بعدها رن على ياسمين وندى وقالهم يجوا بسرعه
بلال:انا اسف ياعمري بس ملقتش غير الطريقه دي اللي اضمن بيها انك تكوني معايا.....عارف انك هتكرهيني اكتر بس مع الوقت هتحبيني زي مابحبك اسف 
بعدها بشويه الباب خبط وكانوا ندى وياسمين.بعدين دخلوا كنزي اوضه النوم وغيروا ليها هدومها ولبسوها هدوم تانيه*** وشالوها وحطوها عل السرير وغطوها 
وبلال نام جمبها بس من بعيد ملمسهاش حتى وهي جمبه
بعد ١٠ دقايق ابتدت كنزي تفوق وبتبص جمبها لقت بلال
صوتت وقامت بسرعه ولسه جايه تخرج لقت ندى في وشها وعلى ملامحها الصدمه بتمثل طبعا
ندى:كنزي انتي اي اللي لابساه ده.....ودخلتي ازاي
كنزي بتوتر:انا...انا....ثواني مش انتي رنيتي عليا وقولتيلي اجي عل العنوان ده
ندى بتمثيل:ايوة.....كنت عايزة اوريكي الشقه بتاعتي انا وبلال....بس من غير مايعرف....عشان قايلي مقولش لحد...ف رنيت عليكي وقولتلك كده....حتى انا رنيت على ياسمين ومريم وفاتهم جاين...بس انتي دخلتي هنا ازاي؟؟؟؟
بلال:دخلت معايا.....في مانع.....انا كنت بتسلى بيكي 
ندى بتمثيل الدموع:انت....ازاي....ازاي تعمل فيا كده....وانتي....انتي ياكنزي...ازاي تخونيني...وتخوني سامر.....ازاااااااااايوفضلت تصرخ وتعيش  الدور
كنزي بعياط:لا....لا...لا ياندي مش تصدقيه...ده كذاب...انا مش خونت  سامر.....سامر مستحيل يعرف صح....انتي مش هتقولي لي...صح ياندى....انا معملتش حاجه صدقيني
ندى بكسرة:اصدقك....بعد اي....بعد مااخدتي مني حبيبي
لا ياكنزي انا هرن على سامر واعرفه بكل حاجه....هعرفه انك واحده رخيصه مستحيل سامر ميعرفش مش هخليه يفضل مخدوع فيكي.....مستحيل وراحه ترن على سامر...كنزي راحه تلحقها قام بلال ماسكها من ايديها وقالها خلي الدنيا كلها تعرف انك رخيصه...وندى رنت على سامر....وبعدها بشويه ياسمين ومريم داخلين وبيمثلوا الضحك....وفجأه اتصدموا بقى
مريم بصدمه:اي ده....هو اي اللي حصل
ندي بتمثيل العياط :كانوا بيخونوني في شقتي اهئ اهئ اهئ
ياسمين راحت حضنتها وقالتلها متزعليش ياعمري دول ميستاهلوش.....ندى قالت انا هرن على لمار عشان تعرف صحبتها وحشه ازاي
بالفعل رنت عليها....وشويه وسامر دخل....ومثل انو اتصدم.
سامر:ده اي ده....كنزي....انتي مستحيل تعملي فيا كده صح
كنزي بانهيار:لا ياسامر متصدقش....دول كذابين
سامر بعصبيه:مصدقشش ازاييي...وعيوني دي اي اللي هي شايفاه...ها قوليلي....تعرفي انك واحده رخيصه...انا هرن على اخوكي واقوله....اني خلاص...معنتش عايزك...ابقى خليه ينفعك....انا هخلي اخوكي يجوزك منه
كنزي بصدمه:لا ..لا ياسامر انا مستحيل اتجوزا مستحيللل 
مريم:طب وهتداري على فضيحتك ازاي
كنزي:هنروح لدكتور
بلال:ملوش لازمه.....وجاب قطعه قماش عليها دم وقالها بلاش تفضحي نفسك عند دكاترة.....في نفس الوقت لمار دخلت واتصدمت من اللي شافته
لمار بصدمه:كنزييي...اي اللي انتي لابساه ده
كنزي بعياط:متصدقيش يالمار....ده كذب
لمار بصدمه:كذب....هو اي اللي كذب...انتي مش شايفه نفسك لابسه اي.....حرام عليكي ياشيخه الحقد والكُره اللي في قلبك ده مش هتخلصي منه خالص...عملتلك اي  عشان تاذيها بالشكل ده....كل ده لما عرفتي انها هتتجوز قبلك...الحقد مالي قلبك
كنزي:حتى انتي يالمار....حتى انتي صدقتي
لمار بدموع:طبعا....لاني انا الوحيدة اللي عارفاكي كويس
وعارفه انك عشان ترضي غرورك ممكن تعملي اي حاجه
كنزي:لا بجد حرام عليكم والله هو اللي رش منوم عليا وعمل فيا كل ده انا ماليش دعوة....صدقونيي
سامر:خلاص....كفايه بقى تمثيل...انا من النهاردة معنتش
اعرفك...ولا تعنيلي اي حاجه....وهقول لاخوكي على كل حاجه.....هه والشهود واقفين اهم حتى صحبتك شاهدة على اللي انتي عملتيه....سلام
مريم:متزعليش ياكنزي...ملكيش نصيب فيه....بس الحقي اتجوزي انتي وبلال بدل ما الدنيا تعرف وتتفضحي وانا عن نفسي مش هقول حاجه لأي حد ولا حتى ندى وياسمين ولمار مش صح
ردوا عليها بتمثيل طبعا ماعادا لمار لأنها متعرفش الحقيقه هي مفكرة ان كنزي عملت كده بجد....ايوة مش هنقول لحد سلام.....ومشوا....كنزي قالت لمريم....
كنزي:بس انا مش بحبه ومستحيل اتجوزه بعد اللي عمله
فيا ده....مستحيل 
مريم:مش يمكن بلال عمل كده عشان بيحبك...اعطيه فرصه.....وخليه يعبر ليكي عن حبه
كنزي:بس انا بحب سامر 
مريم:وسامر لو كان بيحبك بجد مكنش هيصدق اللي حصل ده.....كان هيوقف معاكي...........مش يمكن ربنا عمل كده عشان يبين لك اللي بيحبك واللي مش بيحبك
يعني لو كنتي اتجوزتي سامر وحصل مشكله...اكيد كنتي هتطلقي....يرضيكي يبقى اسمك مطلقه....بلال بيحبك وهيحافظ عليكي صدقيني.....اعطيه فرصه
كنزي بابتسامه:بجد شكرا....محدش وقف جمبي غيرك مع اني كنت بقول عليكي كلام وحش...وفي الاخر انتي اللي وقفتي جمبي....وربنا بينلي اللي بيحبني ومين مش بيحبني انا كنت متوقعه ان لمار تصدقني...شكرا
بجد انا محروجه منك من اللي كنت بعمله....مريم حضنتها وقالتلها مفيش شكرا بين الأخوات...بس اوعديني انك هتتغيري ....ومش عشاني...عشانك انتي....عشان الناس تحبك....متخليش الماضي يأثر عليكي....وعلى مستقبلك ويلا ادخلي البسي عشان نروح
بفكر لو كنزي عرفت ان مريم هي اللي عملت كل ده كانت هتقتلها..لا ومريم بتمثل حلو اوي وكنزي صدقتها.سوسه مريم دي.الشيطان يتعلم منها

اروى:عملتي اي
مريم:كله تمام....بس تصدقي انها صعبت عليا...كنت عايزة أقولها على كل حاجه
اروى:ياختي ميصعبش عليكي غالي
مريم:لو كنتي شوفتي منظرها...اكيد كانت هتصعب عليكي.... بس انتي عارفه اي اللي مضايقني ان لمار صدقت....يعني بجد كنزي ملقتش حد وقف جمبها...انا قولت نبعت نجيب لمار...عشان تبقى جمبها....لقيتها سابتها ومشت....عشان كده اضطريت انا اللي ابقى جمبها عشان متحسش بالوحدة وتتعب اكتر....بجد الظروف بتبين لنا الصادق الوفي من الكذاب الخاين
اروى:تصدقي صعبت عليا.....بس انا مستحيل اسيبك في ظرف مهما كان....انتي بسكوتي 
مريم:وانا طبعا مستحيل اتخلى عنك....انا عندي استعداد
اتخلى عن  الدنيا كلها وانتي لا ياقطتي
تاني يوم
سامر رن على خالد وعرفه اللي حصل....وطبعا خالد نزل مصر عشان يعرف في اي
في كافي جمب الهرم بشويه
سامر:بس...هو ده اللي حصل...انا معنتش عايز اختك
خالد زعل جدا....وحس ان ممكن ربنا عمل فيه كده عشان اللي عمله في كارما وقال:انا اسف ياسامر...معاك حق انك تسيبها....واكيد مش هتقربلك تاني وده وعد مني....انا بجد محروج منك مش عارف اقول اي
سامر:متقولش حاجه....بس جوزها لبلال...هو شكله ابن حلال وبيحبها....لو مكنش بيحبها....مكنش طلب يتجوزها بعد اللي حصل.....وسابه ومشى....وفضل خالد سرحان وبيفكر في اللي عمله زمان وبيكلم نفسه وبيقول
ياترى اي  اللي حصل ياكارما ياترى انتي فين...ياترى انتي كويسه ولا لا.....ولا زي اختي.....انا عارف ان ربنا عمل كده عشان ينتقم مني....انا مش هحاسبها لان ربنا هو اللي عمل كده فيا....بس ياريت اعرف انتي فين واعتذرلك عن اللي حصل مني...ياريت تسامحي
مريم:بقولك اي انا حاسه ان احنا كده انتقمنا من خالد بكنزي بس بطريقه تانيه يعني هو اكيد دلوقتي حاسس بالذنب.....ف بلاش نكمل....احنا كده اخدنا حق اختك
سامر:لا مستحيل.....لازم انتقم منه....ده معندوش دم  عشان يندم على اللي عمله....انا بكرهه وهكمل
مريم:خلاص.....يبقى نبدأ من بعد فرح كنزي...اي رأيك
سامر:تمام موافق
مريم:طب انا همشي بقى عشان عندي محاضره ...سلام
سامر:خلي بالك من نفسك 
مريم ابتسمتله ومشت
بعد شهر
فرح كنزي وبلال 
كنزي طبعا اتغيرت بعد اللي حصل واتحجبت وقربت لربنا اكتر وربنا هداها وقرب ليها اصحاب صالحين كويسين ومنهم مريم وأروى وندى وياسمين اتصالحوا معاها وبقوا حلوين مع بعض وبعدت عن لمار لان لمار لسه زي ما هي...وكمان لمار مفكرة ان كنزي عملت كده بجد...ف هي اللي بعدت عنها....وكنزي طبعا حبت تعمل بنصيحه مريم وتقرب من بلال وفعلا حاولت تقرب وعرفت هو قد اي بيحبها.....وممكن يعمل اي حاجه عشانها...وعرفت وقت ساعتها ان الحب مش بالشكل ولا بالمظاهر ولا بالفلوس....الحب بجد بالقلب والروح وفهمت وقت ساعتها انها لازم تتعامل دايما مع أرواح الناس وليس مع اجسادهم....
لان الروح هي الاصل وهي الاساس اما الجسد فهو مجرد وعاء...مجرد شكل زائف متغير...الاصل في الروح هو النقاء...لان الله خلقها سويه نقيه ولكن المشكله في اغواء وتضليل الشيطان لهذه الروح التي كرمها الله...الروح هي القائد الذي يقود الجسد والجسد مجرد تابع ذليل لها
كلهم حضروا الفرح طبعا ماعادا يوسف وسامر وكانوا مبسوطين جدا لأن كنزي اتغيرت.....
بعد الفرح ماخلص.....
بلال عرف كنزي من قبل الفرح باسبوعين انو كان بيضحك عليها بس طبعا مقالش انها فكرة مريم....هو قالها انو عمل كده عشان بيحبها وندى وياسمين ساعدوه
وهي تقبلت الأمر ووافقت تكمل معاه حياتها....عشانها هي كمان حبته...مش هو بس
المهم تاني يوم مريم وأروى سافروا عشان الكليه وكمان عشان مريم تكمل خطتها مع سامر....بس قبل ما تسافر
خالد:احم احم انسه مريم....ممكن نتكلم شويه
مريم:ايوة اتفضل
خالد:بصراحه انا من ساعه ماعرفت انك وقفتي مع اختي ومش سبتيها في موقف زي ده...بصراحه انا من ساعتها وانا معجب بيكي....ومش بعيده اكون حبيتك
مريم بابتسامه زائفه:اممم.... طيب طالما بتحبني كده يبقى تسافر الجيزة عشان نبقى مع بعض..وتشوف اي شغل هناك.....اي رأيك 
خالد:يعني انتي كمان معجبه بيا 
مريم:ايوة
خالد:تمام يبقى هنزل بكرة انشاء الله 
مريم:طب عن اذنك بقى عشان متاخرش
خالد:اذنك معاكي

اروى:ده عايز اي ده
مريم بضحك:هههههه قال اي معجب بيا...بس حلو اهي الخطه ماشيه تمام
اروى بضحك:يالهوي لو سامر عرف
مريم:فيها اي يعني....هو ماله
اروى:طب بزمتك...مش هيروح يدفنه مكانه
مريم:في دي معاكي حق 
سامر قاعد بيفطر مع أهله في البيت
هاله:ههه مش ناوي بقى تعرفني على عروستك...ده انا قولت لاصحابي انك هتتجوز اهو...وبجهزلك القاعه فين بقى العروسه
سامر الاكل وقف في زورو وفضل يكح
سامر لابوه:لحقت...لحقت ياحج تقولها
هاله بزعل:جرا اي ياسامر يعني كنت عايز تتجوز من غير ما تعرف امك...ده انا ماصدقت يابني انك خلاص نسيت الماضي ورجعت تفكر في الجواز من تاني 
محمد بضحك:مش لما تبقى العروسه تعرف الاول يبقى يقولك
منى مرات محمد:اي ده هي لسه متعرفش
سليم ابنهم:ايه ده ياعمو انت هتتجوز...وتجيب عروسه
سامر بغضب مكتوم لما افتكر الماضي:ايوة يا سليم هتجوز....انشاء الله 
سليم:وهتجبها تقعد معايا وتلعب معايا وتفضل معايا على طول ياسامر
عمرو بضحك:ليه ياحبيبي هو هيجوزهالك 
كلهم ضحكوا....ماعادا سامر...أما افتكر الماضي اتضايق وقام وقالهم انا رايح الشركه سلام 
سليم:طيب هاتها معاك وانت جاي.....هستناك 
سامر بضحك:ماشي هحاول ياسمسم

اروى:آآآآآآه اخيرا وصلنا.....انا داخله انام...تصبحي على خير 
مريم بضحك:احنا الضهر أصبح على خير ازاي
اروى:انا اعرف بقى....انا داخله انام يلا سلام 
مريم:مجنونه والله....اممم اما اتصل على سامر اشوف بقى هنعمل اي
سامر:وصلتي
مريم:في اي كده....الناس بتقول صباح الخير  Bonjour عامله اي....كده يعني....مش وصلتي
سامر:خلاص اسف.....بس محتاج اتكلم معاكي شويه ممكن تيجي ليا عند الهرم
مريم:ثواني واكون عندك

مريم:هه في اي بقى...........مالك
سامر:مفيش اتخنقت شويه حبيت افضفض مع حد
مريم:اتخنقت مالك...
سامر:كل ماافتكر اللي حصل مع كارما اتخنق...واقول يمكن لو كنت موجود وقت ساعتها مكنش يحصلها حاجه...بحس ان كل اللي حصل بسببي..مش عارف لي
مريم:اي اللي انت بتقوله ده....سامر..كل شيء مكتوب ومقدر مش هنقدر نغيره المكتوب على الجبين لازم تشوفه العين ..يعني لو كنت موجود أو لا كان هيحصل كده لان ربنا كاتب كده....انت بس تعبان نفسيا من اللي حصل...انت محتاج حد يشيل حِمل شويه من اللي عليك عشان متتعبش اكتر........وانا بقولك ياسيدي اهو انا عايزة اشيل شويه من عليك..هه فضفض بقى
سامر بابتسامه:تعرفي انك انتي اللي بتهوني عليا لما اكون تعبان ومتضايق...
مريم عشان تلطف الجو:طبعا عارفه.هه احكيلي بقى مالك كده 
سامر:النهاردة كنت بفطر مع اهلي...وجت سيرة الجواز وفكروني بالماضي...طبعا غصب عنهم...كانوا بيهزروا بس ميعرفوش ان انا اتضايقت..من السيرة دي
مريم:الماضي.....ماضي اي...وكمان جواز اي...انا مش فاهمه حاجه اتكلم؟؟
سامر:اهلي عايزين يجوزوني عشان يفرحوا بيا....حقهم..بس انا كرهت سيرة الجواز  ده خالص..
مريم بزعل:امممم وكاره الجواز ليه....كنت بتحب ولا اي
سامر خد نفس طويل وقال:امممم.ايوة كنت بعشق مش بحب...
مريم والدموع هتفارق عينيها:طيب هي مين وفين...قصدي يعني.هي.....
قاطعها سامر:هي خلاص مش موجودة
مريم بصوت عالي:ماتتت
سامر:ماتت ماتت اي يابنتي اي الأفكار دي...لا عايشه...بس بالنسبه لي ميته
مريم بابتسامه هبله:اممم.طب احكي بقى يامعلم...
سامر

 
تعليقات