رواية دقة قلب الفصل السادس عشر 16 بقلم/مريم


رواية دقة قلب
الفصل السادس عشر 16
بقلم/مريم


سامر:                                                        

في الجامعه
سامر داخل الجامعه طبعا بهيبه وكبرياء 
شله بنات واقفه 
البنت الاولى:شوفتي ااااه على كبريائه وهو داخل...
البنت التانيه:ولا العضلات اااه..شوفتي...ياما نفسي اكلمه
لو بكلمه واحده بس...اااه نفسي 
البنت التالته:يابختها اللي هتبقى مراته بجد...يابختها
البنت الرابعه:ايوة بجد يابختها
المهم سامر دخل وراح للشباب.  ويوسف
يوسف:اي ياسو...هتفضل تتأخر كده كتير
سامر بضحك:راحت عليا نومه
شاب من الواقفين:طب يلا يادنجوان المحاضرة هتبدأ 
الشله:يلا.......
ودخلوا.....وبعدها بشويه الدكتور دخل وبدأ يشرح....بعد الشرح بنص ساعه.....دخلت ناريمان برنسيسه الجامعه...او ناني زي ما بينادوها...
الدكتور:اي التأخير ده يااستاذة ناريمان 
ناريمان بدلع:اولا ياريت حضرتك تقولي ناني....لاني بتضايق...ثانيا راحت عليا نومه...مش قضيه هي يعني 
في آخر بنش زي ما بيحب سامر ويوسف يقعدوا
يوسف:سبحانه....ماجمع الا ماوفق بارد وبارده الاتنين ابرد من بعض....
 ياسر صاحبه:ههههههه طب اسكت بدل مايفرمك قدام الدكتور
سامر:ايوة كده...ياريت تخرس خالص زي ماقالك 
الدكتور:والله...طب يلا قدامي عند العميد نشوفها قضيه ولا لا...وميبقاش اسمي دكتور ناصر الشربيني الا مخليته يرفضك شهر ولا اتنين 
سامر بصوت عالي:خلاص يادكتور اخر مرة هتتاخر....خليها عليا المرة دي
الدكتور:وانت بتتحشر ليه
سامر:اصل بصراحه عايزين نكمل المحاضرة...كده مش هينفع...والمحاضرة هتروح علينا...مش صح ولا اي ياشباب 
المدرج كله:ايوة صح...
الدكتور:تمام ...اتفضلي ادخلي واخر مرة تتأخري
..فاهمه
ناريمان بضحك:حاضر...
بنت من اللي قاعدين:مش عارفه...سامر بيحب البنت دي على اي...دي مايعه خالص.. 
البنت التانيه:هههههه ماطبيعي الدنجوان والبرنسيسه يحبوا بعض
البنت الاولى:قال برنسيسه قال...ده هي اللي مسميه نفسها كده
البنت التانيه:طب وسامر...مسمي نفسه كده
البنت الاولى:لا طبعا...ده دنجواني انااا
البنت التانيه فضلت تضحك
ناريمان راحت جمب سامر 
ناريمان:قولت لابوك ولا لسه
سامر:قولتله....وجاي اتقدملك يوم الخميس...وطبعا عشان انا مستعجل...ف الفرح هيبقى كمان شهرين اي رأيك
ناريمان:وبابا بقى هيوافق...انو يبقى شهرين
سامر:بكرة تشوفي....
المحاضرة خلصت......
ناريمان راحت للشله بتاعتها
ناريمان:هاي يابنات.....عاملين اي
الشله:تمام.....سمعنا انك هتتخطبي لسامر
ناريمان بتكبر:اممم.....اكيد طبعا....هبقى مرات سيمو
واحدة من الشله :ياترى بقى هو بيحبك اويي كده عشان يجي يطلب ايدك رسمي....ده بنات الجامعه كلها هتموت عليه....كل واحده مفكرة انو هيتجوزها هي...وانتي ياعيني جيتي خيبتي أفكارهم
ناريمان بضحك :هههههه خليهم يفكروا....وساعه الفرح يتصدموا
المهم اخر الاسبوع سامر راح واتقدم لناريمان واقنع ابوها ان الفرح لازم يبقى بعد  شهرين وابوها وافق بصعوبه.....وبقوا يروحوا الجامعه مع بعض...ويخرجوا مع بعض والعيون عليهم....ومفيش سيرة في الجامعه الا عليهم.....وجه اليوم اللي غير حياة سامر ١٨٠ درجه وخلاه بقى عصبي...وغامض..وبيكره النساء كلهم.....

يوم عيد ميلاد ناريمان......
سامر صحى من الساعه ٧الصبح عشان يجهزلها المفاجأة قام دخل خد دش ونزل عشان يفطر
سامر:صباح الخير 
العيله:صباح النور 
هاله:اس اللي مصحيك بدري كده.....ده انت مش بتصحى بدري كده لما بيكون وراك محاضرة
سامر:النهاردة عيد ميلاد ناريمان 
هاله بقرف:امممم...عشان كده صاحي بدري...وهو عيد الميلاد بيتعمل الساعه ٧ الصبح كده..
سامر:لا..مهو عشان اجهزلها المفاجأة 
هاله:مفاجأة كمان
محمد بضحك:الحب ياماما ...الحب
سامر:ماتلم نفسك...
سليم:سامي..هناكل جاتوه سامر...عنده لدغه زي مريم
سامر بضحك:ايوة...لحد ماتشبع كمان
سامر خلص فطار ورن على يوسف وقاله يقابله في .....
سامر ويوسف راحوا المكان....وجهزوا كل حاجه وسامر فرحان اويي وكل شويه يقول ليوسف هي هتعجبها صح
ويوسف زهق من السوال ده وكل شويه يقوله اه ياسامر هتعجبها....سامر رن على اصحابها وعزمهم وعزم اصحابه....وعزم اهلها وقالهم محدش يقولها حاجه عشان هو عامل ليها مفاجأة...وهم وافقوا ومحدش عرفها باي حاجه سامر عملها.....
ساعه العصر.....
سامر كان بيتفقد كل حاجه وبيشوف لو حاجه ناقصه ولا لا.....
يوسف:خلاص ياسامر دي المرة العشرين اللي تتفقد فيها كل حاجه....يلا روح شوف التورته...
سامر:ايوة صح نسيتها...انا رايح اهو...ورن عليهم وقولهم يلا يجوا وخليهم يقنعوها ب اي حجه عشان تيجي.....سلام 
يوسف:يعني الكل يجي على هنا على طول...محدش يروح البيت عندك صح
سامر:لا محدش يجي البيت....سلام
يوسف:سلام
طبعا الكل راح مكان الحفله....ماعادا ناريمان لسه متعرفش حاجه وناسيه موضوع عيد ميلادها ده..
المهم قامت من النوم ملقتش حد في البيت رنت عليهم قالولها انهم عند سامر....طبعا راحوا قبل مايوسف يرن ويعرفهم...المهم ناريمان قامت لبست...ونزلت فطرت..وراحت على بيت سامر ومش عارفه هما اهلها هناك ليه....
سانر طبعا ماشي في الطريق خبط في مريم....في اليوم ده اللي مريم بهدلت وشه وملابسه كلها شوكلاته وكيك
طبعا سامر كان هيروح على مكان الحفله على طول بس بعد اللي حصله من مريم قرر يروح على البيت عشان يغير هدومه.....في نفس الوقت كان يوسف رن عليهم وقالهم يجوا على الحفله وسامر قال ليوسف هروح البيت اغير هدومي واجي...مامت ناريمان قالت ليوسف انا قولت لناريمان تيجي على هنا...يوسف قالها خلاص خليها تروح وسامر هيروح هناك يجيبها بقى ويجي....قالتله تمام...
(ملحوظة صغيرة.....طبعا كل الكلام ده من حوالي ٤سنين لما مريم كانت لسه في سنه اولى وسامر كان في آخر سنه...بس مش كانوا في نفس الجامعه )
ناريمان وصلت البيت ودخلت ملقتش حد....كلمت الحرس قالها محدش فوق كلهم لسه خارجين...
ناريمان بتكلم نفسها..طب لما محدش فوق راحوا فين...لسه راحه ترن على مامتها تسألها...كان في نفس الوقت...ياسر صاحب سامر كان رايح لسامر ومفكر ان سامر لسه في البيت ف رايح له...طبعا دخل وشاف ناريمان:ياسر انت بتعمل اي هنا 
ياسر:كنت جاي لسامر
ناريمان:سامر مش هنا......ولا اي حد هنا
ياسر بخبث:امممم طيب وانتي هنا ايه
ناريمان:مفيش بيت خطيبي....
ياسر بمكر:اممم خطيبك بردوا
ناريمان بضحكه مايعه:قصدك ايه 
ياسر بضحك:لا ولا حاجه....بس انتي عارفه قصدي اي...يبقى ليه مكمله معاه...طالما مش بتحبيه
ناريمان:يعني انت عايز مني اي.....اروح اقوله ياسامر انا بصراحه مش بحبك وبحب ياسر صاحبك...ف يلا سيبني عشان اتجوز ياسر عايزني اقول كده ولا اي مش فاهمه 
ياسر:لا مقولتش كده...بس انتي بتحبيني يبقى مكنتيش توافقي بيه من الاول...كنتي ترفضيه مش صح
ناريمان:ايوة صح...بس انت عارف بردوا ان مش سامر اللي يتلعب معاه...انت عارف ممكن يعمل فينا اي لو قولنا الحقيقه.....يعني لو سامر عرف ان انت اللي زقتني عليه عشان يبقى صاحبك وتعرف تخرج معاه ويصرف عليك ويبقى اسمك ده شاب من شله الدنجوان ويجبلك مصلحه عدله.....تعرف تجيب منها فلوس حلوة...اكيد هياخد منك كل ده ف ثواني...ومش بعيدة يبقى اسمك في الأرض من اللي هيعمله ده لو مقتلكش يعني...وكمان انا بصراحه بقى ليا مكانه في الجامعه وكيان والف واحد بيعملي حساب...وبقيت البرنسيسة ناني..كل ده من ورا مين...سامر....واكيد لو عرف انا هخسر كل حاجه..مكانتي وصحابي اللي بيصاحبوني عشان انا البرنسيسة وهخسر النجاح...انت عارف ان احنا بننجح من على قفا سامر....ف لو عرف كل حاجه هتضيع مننا
ياسر:وكل حاجه تضيع ليه....ما انتي اهلك اغنياء بردوا
ناريمان بضحكه مايعه:ايوة اهلي اغنياء بس مش معروفين زي أهل سامر...يعني انا اهلي ميعرفوش يشتروا الجامعه واللي فيها....إنما سامر يعرف...ده غير أن ليه معارف كتيررر جدا...كفايه بس يبقى اسمي حرم الاستاذ سامر النجيري....كفايه بس الاسم ده...ايوة انا بحبك...بس حبنا مش كل حاجه...لازم بردوا يبقى في نفوذ عشان نعرف نعيش....وبعدين أنا مش عارفه انت زعلان ليه....ما انا قولتلك بعد الجواز انشاء هوقعه وانت تاخد كل حاجه وبعدها يبقى ليا الحق اني اطلق منه واتجوزك....بلاش استعجال...عشان منخسرش كل حاجه ياعمري.....يلا بقى امشي قيل ماحد يجي ويشوفك.....
ياسر:طب هستناكي بليل نحتفل مع بعض...بمناسبة عيد ميلادك
ناريمان:خايفه ل سامر يشوفنا
سامر من وراهم:وخايفه لي....لا لازم تروحي وبعد كده متخافيش...لأن مش هيبقى في حاجه تربطنا ببعض 
ناريمان بخوف:سامر.....س...سامر...انت فهمت غلط انا هفهمك
سامر في الوقت اللي هما بيتكلموا في....كان بيسجل كل حاجه...ورن على البوليس...والبوليس جه وسامر قالهم انهم يقبضوا عليهم هما الاتنين بتهمه التعرض لحياته...وأنهم ناوين يأذوه 
ومن ساعتها وسامر بقى بيكره صنف النساء وفاكرهم كلهم زي بعض....بعدها بفترة لما اتخرج وبقى رجل اعمال مشهور ناريمان عرفت انو كان عاملاها حفله وندمت على كل اللي عملته....وراحت تعتذر منه بس هو خلاص مبقاش بيكره في حياته قدها....وبعدها سافر ولما رجع عرف اللي حصل مع كارما فقرر ينتقم
                                                                   

مريم بحزن:ياااه كله مريت بيه....ده انت بطل
سامر بعد ماحس براحه انو حكالها على كل حاجه:اممم
مريم عشان تلطف الجو:امممم يبقى لولايا مكنتش عرفت حاجه المفروض تتشكرني يامعلم
سامر بضحك:ايوة معاكي حق....تعرفي ان انا في الوقت ده طول منا ماشي في الطريق كنت مفيش دعوة اسمها مدعتهاش عليكي....بس بعد اللي حصل بقيت بدعيلك
مريم بضحك: اه بس صدفه...إن انا بسببي تعرف الحقيقه وصدفه كمان انك تقابلني تاني...وتخكيلي كل حاجه
سامر بابتسامه:ايوة صدفه......بس دي احلى صدفه في حياتي 
مريم اتكسفت:طب يلا 
سامر:ده سليم ابن اخويا....كان عايز يشوفك..وقالي هاتها معاك وانت جاي
مريم باستغراب:وسليم عرفني منين 
سامر بتوتر:اه...هو يوسف بيتبل في بوقه فوله....اكيد حكاله عنك...وعن اروى...ف كان عايز يشوفك
مريم بضحك وبراءة:هههههه لا خليها مرة تانيه عشان عايزة أروح اكلم خالد اشوفه عايز اي
سامر بغضب مكتوم:خالد.....هو كلمك
مريم ببراءة ياعيني ومتعرفش المستخبي...اي ده هو انا مش قولتلك
سامر بشياط:لا مش قولتي
مريم:مش خالد طلع معجب بيا...وبيقول مش بعيده اكون بحبك
سامر: 




تعليقات