اسير الملكة البارت الاول1 بقلم نجلاء فتحي
















 
اسير الملكة
البارت الاول1
بقلم نجلاء فتحي 


 فى حارة شعبية تسود فيها نظام واحد هو نظام الملكة  حارة أصحابها يحبون  الخير لبعض والبيوت كلها بيت واحد وليهم كبيرة واحدة هى الملكة لو قالت المشكلة خلصت مهما كانت كبيرة  تخلص وقتى   من يطلب منها شئ توفرة فى الحال رغم سنها مش
كبير تحملت المسؤلية بسبب عمل الوالد الذى لم ينجب أولاد ذكور  فوقفت بجوارة بميت راجل عند التعامل معها تحس راجل بيكلمك  وبسبب عملها أحيانا تنسا أنها أنثى شخصية غير مكررة فى أى رواية   غير متعلمة  لكن الدنيا وهبتها شهادة الدكتوارة  السلطة والنفوذ معها رغم الغناء الفاحش لم تترك الحارة تبحث عن الحب لكنها مقتنعة ان الملكة لا يستحقها غير راجل أسطورى قوى ذو سلطة ونفوذ واقوى منها لكى يسيطر عليها أديها ولسانها سابق عقلها  بطلتنا تعمل مهنة لم تكرر فى اى رواية قد قرأتها عزيزى المتابع لو تكررت تعرف ان الكاتبة نجلاء فتحى ألقت الضوء على هذة المهنة وفتحت المجال كالعادة  أتمنى أن تنول اعجابكم فلا تحكم عليها الآن قبل قراءة ٣ أو ٤ بارت  

      (فى شقة داخل الحارة )

تجلس فتاة قلبوظة  ترتدى جلباب أبيض نظيف رجالى  وترتدى ذهب كثير وأحجام كبيرة  تربط مقدمة رأسها بطرحة ذات ألوان زاهية( ترتر ) ويزينها قطعة من الذهب على شكل دلاية     ومكياج صارخ  وكانت واضعة رجل على رجل  وأمامها رجال الحارة   يجلسون فى حلقة لحل مشكلة 

الشاب ١/ هو إللى خد أيراد اليوم 
الشاب٢/ محصلش  يا ملكة دة هو إللى لاهفة كلة 
الشاب١ / يا كدااااااب
الشاب٢/ مين دة يالاااا  إلى كداب دة يومك مش معدى  يا ابن 
الشاب١/  أنا أمى   كدة ورب العزة م أنا سيبك
الملكة/ جرا أية يا  منك لة مش عملين  حساب للملكة ورحمة أمى إللى مش هيسكت لخلية مرا  أترزع يالااا  عايزة أفهم 
الشاب١/ أنا وهو مشتركين فى توكتوك  هو بالليل وانا الصبح  فقالى  أنبارح  محتاج التوكتوك اليوم كلة  فقولت ماشى وبكرة بتاعى  اليوم كلة وبعدة نرجع لنظامنا
الملكة/ حلو الكلام وبعدين 
الشاب ٢/ الموضوع خلص يا ملكة
الملكة/ أخرص يا بن***** كمل ياااض
الشاب ١/ جية النهاردة المفروض التوكتوك معايا طول اليوم الفلوس بتاعتى ملكى ذية ما عمل أنبارح وحصل المهم نسيت الفلوس شقايا فى التوكتوك ولما أفتكرت  بقولة فى فلوس كانت هنا قالى ملكش حاجة عندى ومش شوفت حاجة 
الملكة/ م جايز أتسرقت  والتوكتوك مجرش أدام البيت
الشاب ١/ لا يا ملكة الجراج أمان دة بتاع أبوة وبياخد أرضية كمان منى
الشاب٢/ من الأخر مشفتش فلوس 
الملكة/ أنقضت على الشاب ٢ ومسكتة من قفاه   حلو لما أنفذ تهديدى ليك وضعت أديها فى جيبة  وأخرجت المبلغ من المال  الذى تم سرقتة  ثم لسعتة قلم على وجهة  جعل الشاب يترنح ويجلس راكع فى الأرض  
الشاب ١/ ركع وباس  أديها   تعيشى يا ملكة متعرفيش الفلوس دى هتفك أزمة معايا أزاى 
الملكة/ عارفة   وعقاب لابن*****  الشراكة بينكم تنفض وحلال عليك التوكتوك  وعايزة أى  🐕 فى الحاضرين يعترض
الجميع/ كلمتك سيف علينا يا ملكة 
الملكة نظرت للشاب السارق، ،    وانت يا  عر***  ردك أية
الشاب / إللى تؤمرى بية
الملكة/ لو دايقتة ولا حصل للتوكتوك خدش هيجيبك سامع 
الشاب/ علية العوض فى فلوسى
أدايقت الملكة  / وصفعتة تانى على وشة  ،، علشان تتربى غور يا ابن ******** من هنا وقالت بأعلى صوت إللى أمة مش علمتة الأدب ودلعتة الملكة تربية  ، يلا المولد أنفض  وخرجت من بيت الشاب  المسروق للحارة و وراها رجال الحارة 
 وجلست أدام محل من محلات أبيها واضعة رجل على رجل  وتشرب شيشة  تسحب نفس وتخرجة سحابة بيضاء  بجوارها طاولة صغيرة معدن عليها كوب زجاج صغير فية القهوة السادة المحوجة بالمستكة والحبهان  التى تعشقها   
(حلوة الشخصية دى صح تعالوا ننصف البنت شوية هل فى تشجيع  )

أتى رجل كبير صاحب السبعون عاما  يسندة أحد المارة   
أتنفضت الملكة وأمسكت أيدة وأجلستة مكانها  
الملكة/ أية إللى نزلك يا معلم 
سويلم/ زهقت يا شمس  من البيت طول اليوم لوحدى 
شمس/ حقك عليا يا معلم الشغل والحارة واخدين وقتى  بس سيبك أية إللى نزلك
سويلم/ المعلم سلطان امبراطور البتلو فى المنيب طالب أيدك للجواز 
شمس/ أمممم قولتلى  وال***** إللى متجوز ٣ والرابعة مخليها ****  اتهبل عايزة يتجوز  الملكة شمش سويلم 
سويلم / سلطان مش صغير دة على قلبة قد كدة
شمس/ أخذت نفس من الشيشة وأخرجتة وأنا الملكة يوم ما أتجوز هتجوز واحد بس ولو فكر يتجوز بعدى ليكون على عربيات الكبدة والمحلات الشما_ل  سيبك منة 
سويلم/ الراجل جاى الليلة يطلب إيدك رسمى
شمس/ ومالة حقة  ردى هيكون وقتى وأخلع أنت يا معلم من الحوار دة 
سويلم / ماشى المهم جاية على الغذا 
مش هناكل لوحدى
شمس/ عنيا يا كبير ناكل سوا ،،،بتبص على أية
سويلم/ مش دى الست  أم مرفت 
شمس  نظرت للست التى تشترى من المحل وقالت ايوة 
سويلم/ هى المرا صغرت لية كدة بنت يا شمس عايز أتجوزها
شمس/ ههههههه يا سويلم دة أنت جاى الناس سنداك  والمرا عافية مش تنفعك
سويلم بعند أطفال/ لا أنا صغير يلا يا ملكة همتك معايا 
شمس بتفكير  ف الست ليس معاها أطفال ومجرد لقب حصلت علية بدل ما ينادوها بأسمها وأرملة وفى أواخر الأربعينات   وأبوها بيجلس لوحدة فلا يقدر على العمل  ف ذهبت ليها  
الملكة/ أزيك يا أم مرفت وشك ولا وش القمر نورتي المحل
أم ميرفت/ بنورك يا معلمة    تعيشى  هى الأسعار غليت لية كدة  ينفع أخذ ربع كيلو لحمة على قدى 
أتى سويلم الذى يستند على عصا    ،  وبمعاكسة  لا مش ينفع خدى ٥ كليو لحمة   وكيلو كبدة  ٢ كيلو ممبار  تتغذى يا ام مرفت وحسابهم وصل 
أم مرفت/ دة كتير يا معلم  دة أنا وحدانيه مين أكل كل دة 
سويلم/ أتغذى شكلك داخلة على القطر السريع 
شمس/ قصدك القشاش
أم مرفت/ أية 
سويلم/ متاخديش فى بالك  لف ياااااض المطلوب للهانم وعلى حساب المحل 
أم مرفت / تعيش يا معلم يا أبو الكرم يدوم يا ملكة
الملكة/ أكتفت بأبتسامة صفراء 
وبعد ما أخذت أم مرفت الأكياس   عزماكى يا معلمة على كتب كتابى يوم الجمعة الجاية على أبن عمى فى البلد ياريت تشرفيني   والاكياس دة هخليها للمناسبة 
سويلم اتعصب / وخطف الأكياس وقال  خد ياض أرمى اللحمة دى معلش بقا يا أم مرفت أصل اللحمة طلعت مضروبة ونظر للصبى هخرب بيتك أزاى تعمل كدة مع بنت حتتى 
الصبى/ اللحمة حلوة يامعلم وطازة
سويلم/ يعنى أنا كداب
الصبى/ لامؤاخذه يا معلم خلاص تبقا اللحمة مضروبة 
أم مرفت/ يا ندامة هو أحنا ناقصين خلاص أمشيها فراخ وخرجت من المحل 
شمس/ بقا اللحمة مضروبة ولا الجوازة طلعت مضروبة 
سويلم/ تاخد لحمة لية والبأف إللى هتتجوزة يأكل ويدلع وانا أغنى ظلموة   أقولك أخذ الأكياس   أحنا أولى بيهم  هنحطهم فى الفريزر عندنا فى البيت سلام 
شمس/ المال مالك بس بعد كدة بلاش تبقشش على نسو*ان الحارة  من المحل شكلى هشحت
سويلم/ نظر ليها  وقطع كلامة أم سعيد تمر من أمام المحل  فقال  أم سعيد عندنا لحمة خدى أطبخيها مع البسلة إللى جايباها دى
أم سعيد/ ههههه لا اللحمة غالية 
سويلم/ فين الجزر انا بحب البسلة بالجزر
أم سعيد/ ههههه الواد  بيحبها  من غير جزر يا معلم 
شبك  سويلم زراعة فى زراع أم سعيد  تعالى معايا نشترى جزر واللحمة أهى  ورفع الاكياس ليها،،،،،،،    وأطبخى وعازم نفسى عندك على الغدا 
أم سعيد/ يادى النور تنور  يا معلم هو أنا أطول
نظرت الملكة لأفعال أبيها وخبطت كف على كف، ،،أبويا شقط الولية  دة راسم على نسوان الحتة  أمال لو صغير شوية  يلا تستاهل هى صغيرة على البركة مرحبآ بمرات أبويا ال٩  وجلست على المكتب الداخلى للمحل تتابع الشغل 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
     (فى مكان أخر)

((فى سوق الخضار ))
 
يجلس شاب يتابع حسابات أحد الدفاتر الكبيرة والمتهالكة  ،،يانهار أية دة فى لعب فى الحسابات يا معلم ألحق لاقيت أية فى حاجات مش أتسجلت فى الدفتر  وكدة هتاكل عيش وحلاوة فى السجن  كان هذا الحوار وهو واقف وماسك الدفتر الكبير مفتوح وواضع القلم فى فمة  وأمامة المعلم يجلس على مكتب خشب متهالك وأمامة شخص يبدو علية غضب الله  أقصد بشوش  يبقا مين محصل الضرايب 
المعلم بتوتر/ روح يا نوح شوف شغلك أنت أية إللى مسكك الدفتر 
نوح / وضع الدفتر على المكتب  وواقف بجوار المعلم  بص هنا فى غلط أنبارح فى ٢٠٠ قفص مانجا دخلوا الثلاجات متسجل فى الدفتر ٥٠ قفص 
والنهارده الصبح دخل ٣٠٠ حباية  بطيخ متسجل ١٠٠ حباية  بس وغيرة وغيرة  يبقا أية العبارة 
المعلم/ الله يخرب بيتك غبى 
، غور يلااااا من هنا وخد الدفتر القديم دة 
نوح/ بعدم فهم ،،قديم أزاى بقولك فى لعب فى الدفتر شكلك هتنور فى السجن  ثم انتبة على حركة عين المعلم  ،،مالك عينك تقريبا هتخرج من مكانها  اوعا تفرقع فى وشى
المعلم/ غور يا مجايب الشوم أنت 
نوح/ خلاص أجيلك وقت تانى لما البية الابهة دة يمشى هو مش بيضحك لية مال وشك أنت مش دافعت الاشتراك ولا أية فاصل عنة النور 
الراجل/ ورينى الدفتر دة  
نوح/ اتفضل يا باشا  أهو واحد من الشارع  ولا يعرفنى ولا أعرفة حضرتك شوف الحسابات وأحكم  الا أكون ظلمة وبعد وقت   
قال الراجل /أدامى على الثلاجات 
المعلم/ منك لله  يا نوح خربت بيتى ألهى يخرب بيتك
نوح/ فى أية يا معلم
المعلم/ دة مفتش الضرايب يا جعر
نوح/ خبط على راسة ،،اخخخخخ مش نبهت لية 
المعلم شاور للرجالة/ وظبوة
نوح بلع ريعة  ، صلوا على النبى يا رجالة دة أنا نوح  برضو  وأةةةةة براحة   هو أنا حرامى مسكتوة اةةةةة بلاش وشى وشى لاااااا أة        بطنى حلوة اضربوا فيها   اةةةةةة لاااااا خليكم فى وشى أرحم اةةةةةة


                      البارت الثاني من هنا 



تعليقات