قصة استغلال الحب البارت العشرون20 بقلم نجلاء فتحي


قصة استغلال الحب
البارت العشرون20
بقلم نجلاء فتحي

فى بيت نور 
إيمان /  بعد ما وضعت ماسك على وجهها   كلمت محمود 

ايمان/ هاى  يا  محمود  عامل اية 

محمود/ وضع  الفون  على أذنة وساندة  بكتفة وكان  امام  الكمبيوتر   بيخلص شغل ،،،اممممم 

ايمان/  اية  اممممم  دى  

محمود /  بخنقه، ايمان  عندى  شغل  فى حاجة 

ايمان /بهدوء رغم البركان اللى جواها   مالك  يا 

محمود اقصد اسفة انى عطلت حضرتك باى وقالتها  

بنعومة شديدة  واغلقت الخط 

محمود / لانة ذى  اى  رجل  انخدع  فى نبرة  صوتها   وقال  انا قليل الذوق  

إيمان /  بعد  ما  قفلت  الفون  رمتة  على السرير  

واقفت   امام  المراية  تشيل  الماسك  لانة  جف  

وهى  تتوعد  لمحمود وفى اقل  من دقيقتين كان 

محمود  هو  اللى متصل  عليها   شافت   اسمة  على  

الفون  جلست  على  السرير وقرصت نفسها  جامد  

علشان  تشعر بالوجع  وبالفعل  تم  وفتحت  الخط 

محمود / أسف 

ايمان / لا  عادى  انا اللى غلطانة  حضرتك عندك شغ٠٠

محمود /  خالص  بقا  خلى قلبك  ابيض  ذى لون  

بشرتك ثم  انتية  على نيرة  صوتها  ،،،مالك  يا  إيمان 

إيمان/ بتمثيل ونعومة فى صوتها لا مافيش  يا 

حودة  اقصد اقصد  محمود ،وكانت  قاصدة  كدة 

محمود /  بتسرع لا  مافيش  مشكله قولى يا حودة 

اصل  حبيتة منك يا مونة

إيمان/ فى سرها مونة يع  انا  بكرة  الدلع  دة  احم  

 مونة   دلع  جنان يا حودة  وبعد  وقت  قفلت 

 الفون  وراحت  واقفت  امام  المراية  وقالت اممم 

 انا  ماشيت  بنظرية بنت  خالتى   لما  بتبلف  اخويا 

 اظاهر  عاستعملها  كتير  الايام  اللى جاية 

ههههههههه  بس  انا  غبية  لازم   يعنى  اقرص 

نفسى  جامد  علشان  صوتى  يباع  انى  موجوعة  

وزعلانة  اةةة 

محمود/  بعد  ما قفل  الفون ايووووووة معقول .

ملكة  الاحساس   دى  ملكى  رقيقة كدة  وجميلة 

بس  لازم  أركز   وانفذ  اللى  قالت  علية  وانة  

حفلة  الخطوبة  فى  ميعادها بس عانقول ازاى    

خلاص لما  اروح  عندهم  البيت النهاردة كأنها صدفة  

حاضر  حاضر  يا احلى  مونة  فى  الدنيا  وترك  

الشغل  ورجع  دماغة  على  الكرسى  وغمض  عينة  

ويعيد  ويتلذذ بأسم حودة  التى نطقتة  إيمان 
 

فى المستشفى اللى فيها  نور   ،،الام  بتجرى   

وتبحث  على الدكتور  نادر  ثم  جلست   فى 

الإستقبال تنتظر الدكتور  

مصطفى/  انا  عايز  افهم  يا  ماما  لية  عايزة  

الدكتور  دة  واحنا  هنا  بنعمل  اية  ،المفروض  

تريحى  انتى لسة   خارجة  من المستشفى 

الأم/ اريح  وبنتى   مش  موجودة  مستحيل   

وبعدين  انا  عانقولك  اول  لما  روحت  البيت  ومش  

لاقينا  نور   داخلت  غرفتها  وبالصدفة  اختك  إيمان 

لاقت  ورد  و  شوكولاتة    ومعاه  كارت   ومكتوب  

علية  الدكتور  نادر  وماكنتش  عارفة  هو  دة  ولا   

واحد  تانى 

مصطفى/ تقصدى  يا  ماما  نادر  دة  الدكتور  اللى  

نقذ  سارة وكان  معها  الصبح 

الأم/ ما انا قولت مجرد  شك واتصلت علية  لانى  

اخذت نمرتة  الصبح علشان  فى ضميرى  أعزمة 

وأتصلت علية  و بلغنى  ان  نور  معاه  

مصطفى /  بعصبية معاة  ازاى   انا عانبلغ  عنة ازاى  

يقتحم البيت  وياخد  اختى 

الأم/  ماعرفش اكيد  هو مش  عيأذى اختك  ولو  

كدة  ما كنش رد  عليا 

مصطفى/  لا إيمان  قالت إنها  لاقيت  الكارت  بتاعة  

فى  الأرض  فى  غرفة  نومها 

الأم/  الكارت  كان فى بوكية  الورد  والشكولاته  

يعنى  زيارة  والله أعلم  استنى  لما  نشوفة ونطمن 

على اختك وبعدين  نعرف  كان   فى البيت  بيعمل  

اية  ،،ووطى  بقا  صوتك  الناس  بتبص  علينا 

مصطفى /  ماشى  بس  خلى  بالك  يا  ماما  نور  

عيارها  فلت من  ساعة  لما  تعبت  وانتى  مدلعاها 

اهم  حاجة  التربية  ثم  التربية 

الأم/ بس يعنى  وقطع  كلامهم  اتصال من  ايمان   

مصطفى /  لازم  نمشى يا  ماما محمود  صاحبى  

وخطيب بينتك   عايز يجى  البيت   دلوقتى 

الأم/    البت دى  جبلة  هو  احنا فى  اية  ولا  فى  

اية   مش  ماشية  لما  اعرف   نور  فين  

مصطفى/ ماما  ماينفعش   اكيد  جاى  علشان  حفلة 

 الخطوبة   اللى  تعتبر  خلاص   بكرة 

الأم/  مافيش   زفت  والمفروض  تقول  لا  والا

وقطع  كلامهم  ، حضرتك مامتك  نور 

الأم /  بسرعة  ايوة  ايوة  ايوة يا  بنتى  ، وكان  

مصطفى  واقف  بملل   لانة  اخذ فكرة   خلاص  ان  

نور  لازم  تتربى  قال  ماما شوفى  انتى  الموضوع  

دة  احسن   فى  كارثة  فى  الشغل  عانعمل  مكالمة  

ماشى 

الأم/  كارثة  استر  يارب  لا لا  يابنى شوف  

مصلحتك  واحنا على تلفونات روح  روح   ربنا معاك 

مصطفى/ بعد  ما أمة  بعدت  لم  يهتم  بكلام   

الدكتورة  وأخرج الفون  وكلم  هبة  مراتة  لأنها  

وحشتة جامد حقيقى اخ 

الأم/  احنا  هنا  فى  المكتب  بنعمل  اية  يا  بنتى 

فاطمة/ انا الدكتورة  فاطمة أخصائية الأمراض   

النفسية  والعصبية   و الدكتور نادر  بلغنى  

ان  اكون  مع  حضرتك  لانة مش  موجود هنا  

علشان  الدكتور  أحمد  اكيد  حضرتك  تعرفية  

توفى  وهو بيخلص  إجراءات الدفنة بحكم  انة  

صاحبة   وانا  كنت  موجودة  فى  النبطشية   

ساعت  لما  نور  جات 

الأم/  بصدمة   الدكتور  أحمد   لا إله إلا الله  الله  

يرحمة  اهو الدكتور  دة هو  اللى  نقذ  نور  وهى  

فى  الجامعة  وسلمها لدكتور  نادر وحكت  الأم 

الأحداث   وهى تبكى  على أحمد انة  دكتور  محترم 

جدا ونقذ بنتها 

فاطمة / لنفسها، فى  حاجة  غلط  أحمد  ينقذ  بنت  

ازاى وخصوصا   بنت  ذى  نور امممم  اكيد  فى  لغز 

 ومفتاحة   عند  نادر  ،،احم طيب  يا  أمى  عايزة  

اعرف  اللى  حصل  لنور  ولية  متبهدلة كدة 

الأم/ صوت  نور  افتكرتة  لما  كان  اخوها  بيضربها  

 لكن  مش  شافتها  لأنها  أغمى  عليها   وراحت  

المستشفى  ولما  روحت  البيت   نور  اختفت 

فاطمة / ارجوكى  يا  أمى  لازم  تتكلمي  نور  

مريضة  كلى وقلب  والان فى صدمة وانا  متابعة  

حالتها 

الام/ يعنى بنتى اتجننت 

فاطمة / بجدية ،،لا  مش  معنى  انى  دكتورة  

أمراض  نفسية  وعصبية  يبقا  حالاتى  مجانين   لا  

نور  تعرضت  لصدمة كبيرة  عقلها  رافض  اللى 

حصل   لازم  حضرتك  لو  تعرفى  حاجة  اتكلمى  

علشان  اقدر  اساعدها 

الأم/ بس  لو  اتكلمت  ابنى  عايضيع   منى 

فاطمة/ ابنك  هو  فين  دة  وازاى  يسيب  اختة  

وحضرتك  لوحدك 

الأم/  مصطفى  ابنى اللى كان  معايا  برة 

فاطمة/ انصدمت تقصدى  الاستاذ اللى سابنا وراح  

يعمل  تليفون 

الأم/ ايوة 

فاطمة / فهمت  انة  اخ  جاحد لكن  مش  بينت  

وبعد  محاولات  بدأت الأم تحكى  تصرفات  نور 

وكل  اللى  تم ذكرة من  الأحداث لحد ضرب  اخوها  

ليها  

الدكتورة/  وفين  الدليل  ازاى   دى  دى  لو  حتى  

وحشة  اوى  كدة  المفروض  انها  تربية  ايدك  

ومش  تصدقى اللى  حصل واخوها  اللى مربيها 

مش  قدر انها لسة خارجة  من  المستشفى   

وسكتت  لأنها  حست  انها  انفعلت  على  الأم من  

كلامها  وأعتذرت  لها  وأخذتها  لغرفة  

فى غرفة نور اللى فى  المستشفى 

دخل الأم  الغرفة  ووجدت نور   على  السرير  

وكانت  لم تكن متوصلة بأى أجهزة وكان  وجهها 

شاحب جدا  وحزن  الدنيا  باين  عليها واثار كدمات  

 على  وجهها  ولم   ،بقلم نجلاء فتحى، تنتبه نور  

لمامتها ولا  الدكتورة  

وشاردة  فى الا شىء   أمامها 

الأم / نظرت  للدكتورة وكأنها تقول  دى مش  بنتى  

والدكتورة  هز لها   رأسها  بمعنى  لا  بنتك  وجلبت 

لها كرسى  لكى  تستريح لأنها  اختل  توازنها  من  

الصدمة وخرجت تنتظر الأم بالخارج 

الأم/ نور يا نور  انتى  كويسة  انا  ماما   طب  

شوفيني  طيب ،انا امك يا  نور  عينى يا قلبى 

نور / نظرت  لها وكأنها تدقق  النظر وافتكرت كلام  

مامتها لما  زعقت لها ولما  نادت  على  مصطفى  

وفى نفس  اللحظة  مصطفى  دخل  غرفتها لانة  

بعد  ما  خلص  الفون قرر  يشوفها  قبل  ما  يمشى  

مصطفى / عاملة  اية  يا  نور ومين  اللى  دخل  

البيت  واحنا  مش  موجدين  و٠٠

الأم/ بس كفاية يا مصطفى  بعدين اختك  تعبانة 

نور / افتكرت لما مصطفى  أغلق  الباب  ونزل فيها  

ضرب بالحزام والإهانة  التى تعرضت لها منه 

وانكمشت على نفسها وبقت تغمض  عنيها  جامد 

وترتعش وبقت  تصدر  صوت  كأنها   تنازع 

الأم/ شدها  فى  حضنها  ،،نور  مالك  يا  بنتى  انا  

امك  دكتوررررر  حد   يلحقني   بينتى  

اةةةةةةالحقونى  يا  ناس   اهدى  اهىء اهىء 

مصطفى/ خرج بسرعة  قال دكتور بسرعة 

فاطمة /  قبل  ما يكمل  مصطفى  كانت دخلت 

الغرفة بسرعة  ،،،نور  حاولى تهدى  وتاخدى  نفسك  

انتى  فى  أمان   وخرجتها من  حضن  مامتها 

وجعلتها تنام مسطحة على السرير وهى  مازالت  

على هذة  الحالة 

الأم/  ببكاء  ايه  اللى  حصل كانت  كويسة اول لما 

شافت  اخوها  بقت  كدة 

فاطمة / بعدين عافهمك ثم  نظرت  الى 

مصطفى،،اتفضل  بره  حضرتك  هى  مش  قابلة  

وجودك 
مصطفى/ بعصبية انتى  مجنونة  ولا  اية  انتى 

بتطردينى  من غرفة  اختى لييييييه 

فاطمة / بصوت  عالى، والحالة  اللى  دخلت فيها   

اختك هنا  بسببك قولت برة

مصطفى/ دى واحدة  قليلة  الادب ومدلعة وكانت  

لازم تتربى  وتتعلم  الادب  ورغم  كدة  جيت  أطمن 

  عليها   رغم أنها   كانت  السبب فى دخول امها 

المستشفى  دى حقودة وبتبص فى ايد  غيرها  حتى 

توأمها طمعت فى حياتها  دى   ٠٠ ٠٠٠ وسكت لان  

نور  صرخت صرخة تهتز لها جدران المستشفى  

وكأنها معترضة على هذا  الاتهام وبسرعة  الدكتورة  

طلبت  الأمن  خرجوا الأم ومصطفي   للخارج علشان 

تقدر الدكتورة تتعامل مع نور 

الدكتورة/ اهدى  يا  نور  اهدى  خلاص  مافيش  

حاجة  انتى  بأمان  حاولى تاخدي نفسك براحة 

نور /  كانت واضعة  أديها على اذنها   علشان  مش 

تسمع الكلام   وكلام مصطفى للأسف  تانى  اتكرر  

أمامها 

الدكتورة /  بعد  غلب ،بقلم نجلاء فتحى، ونور  

حالتها  بتسوء  أعطت  

لها  حقنة  لكى  تهدأ  بقلم نجلاء فتحى وتنام  

وخرجت  الأم ومصطفى 

وبعد  وقت  كل  واحد  روح  بيتة  


((مر اسبوع  على أبطالنا ))

مصطفى/  ملتزم  بيتة ومش  بيزور  نور  لانة  

زعلان  علشان  مامتة   زعقتلة جامد  بسبب  اللى  

حصل لنور ٠

إيمان/ كانت بتزور نور   على طول بس كانت  تنتظر 

 خارج  الغرفة  بحجة انها  مش  تقدر  تشوف  

توأمها  بهذة الحالة   وهذا  ذاد فى نظر امها  وأخيها 

 انها  عندها  مشاعر  نبيلة  لتوأمها  وبسبب دة  

ظهرت  إيمان  إنها بتحب اختها وان نور وحشة 

محمود /  أجل الخطوبة أسبوعين بناءآ على  رغبة  

الأم  ومصطفى  وهو  لم  يعلم  سبب  التأجيل  لكنة  وافق 

نور / فى تحسن  ملحوظ فى حالتها وبدأت تسترد 

صحتها تدريجيا 

فاطمة / أصبحت هى  ونور  أصحاب  أوى ودة 

ساعد على تحسن نور بسرعة لأنها  لاقت  الاهتمام  

وانها تتكلم  مع  حد  حتى  لو  مش  من  دمها 

نادر /  من  ساعة  موت  أحمد  وهومش  بيخرج  

من  بيتة  وحزين  جدا  وسلم  نور  لفاطمة 


فى يوم جديد  
الأم ٠


تعليقات