قصة استغلال الحب البارت الواحد والعشرون21بقلم نجلاء فتحي


قصة استغلال الحب
البارت الواحد والعشرون21 
بقلم نجلاء فتحى

بداية  يوم  جديد 

الأم/ وهى  بتلم هدوم  نور  فى  الشنطة  يلا  يا نور أجهزى   علشان  نروح  بيتنا انتى  مش  زهقتى من  المستشفى  

نور / لنفسها  هنا  احسن  من  برة ،احم  حاضر  يا  ماما  عانلبس  النقاب   بس وخلاص 

الأم/ نقاب  اية  اللى  انتى  عاتلبسية  ها ومين  اللى جابة ليكى هنا 

نور / بيأس فقد  أصبحت  سلبية جدا فى  كلامها   الدكتورة  فاطمة  انا  طلبتة   منها وهى جابته لى كهدية  ومن  هنا  ورايح  عاكون  منقبة  علشان  محدش يشوفني  و٠٠

الأم/ بتسرع  خلاص  اللى انتى  عايزاه اعملية   بس  خلى  بالك  النقاب  مش  لعبة  مادام لابستى النقاب  عاتلتزمى بية تمام ويلا العربية  تحت 

نور / لابست  النقاب  وكانت  اول  مرة  تلبسة  وجابت  طريقة  من  على النت  ولابستة  صح  وكانت  خايفة  من  مواجهة  المجتمع اى  حد  ممكن  يفكر ويقول  انها  مكبرة  الموضوع  لكن  بالنسبة  لها  فعلا كارثة ووجدت  سيارة اخيها فى  الانتظار وركبت الأم السيارة وشاورت بقلم نجلاء فتحى لنور علشان تركب العربية 

مصطفى/ فين  نور 

الأم / ادامك  اللى لبسة نقاب  دى

مصطفى/ لنفسة  ،حلو  اوى كويس  أنها  لابستة 

وابتسم بخبث  وقال  ماشى عانفضل  واقفين كتير 
  
نور / كانت  مترددة فى الاول  لان دة  اول  لقاء بينها وبين  اخوها  من  ساعة  لما  شافها  فى المستشفى  والدكتورة  طلبت  لة  الأمن  ومن  يومها  مش زارها وفى الاخر ركبت وهى مرعوبة ووصلوا البيت  من  غير  ولا  كلمه
[[فى شقة نور ]]

هبة / حمدالله على السلامة البيت نور   وأخذتها  فى  حضنها  معلشى  مش  زرتك لانى  حامل  وقلبى  مش  بيستحمل جو  المستشفى   دة 

مصطفى / خلآص يا هبة عادى وفيها  اية  لما  تقولى  ان  انا  اللى  قولت  لامافيش  خروج  علشان اللى فى بطنك 

هبة / عادى يا صاصا اصل ٠٠وقطع  كلامها لان مصطفى نظر لها 

نور / قالت  لنفسها مافيش  فايدة  

ايمان/ شدت نور فى حضنها الف حمدالله على السلامة ومبروك على  النقاب  اوعى  تقلعية وخصوصا امام  خطيبى علشان  حرام  ها أنا انا بفكرك بس 

نور /  لم تبادلها  الحضن  ومش  ردت  عليها حتى  ايمان  استغربت  دة  بس  مش  علقت 

وفى نفس اللحظة والكل  واقف  يسلم  على  نور  الباب  خبط  وفتحت هبة  ودخل  محمود 

محمود / بإحراج  احم  السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  وهو انتم مسافرين  ولا اية لانة وجد شنطة نور اللى كانت فى المستشفى ونظر  الى  نور  حس  قلبة عايخرج من  مكانة وراحة  رهيبة  رغم  أنها بالنقاب ولم  تنظر  لة 

مصطفى/ لاحظ دة وقال اتفضل 
محمود / بإحراج  هو انتى  مش  قولتى انى جاى  يا  إيمان 

إيمان / خبطت على دماغها وقالت  اخخخخ انا  نسيت 

الأم/ البيت  بيتك  يا بنى   وبالمرة  تتغدى معانا ،،محمود سكت لانة تركيزة  مع  البنت اللى لخبطت  كيانة  ووافق 

محمود / مصطفى هى مين  الآنسة  آنسة  برضو صح وشاور  على نور 

مصطفى / بتوتر لانة كان  ملاحظ  نظراتة  لنور  اول  لما  دخل وماكنش  فى  وقت  نور  تختفى وقال  عادى  كدة  كدة  لابسة  نقاب ،،،،اقصدك نور 

محمود/ حس بفرحة لما سمع  اسمها وقال نور ماشاء اللة  اسم على مسمى احم ت ت  اقصد تقرب ليك  اية 

مصطفى / اتلجلج ولحقتة إيمان التى كانت تتصنت على  الباب وقال  دى نور بنت خالتى  واخت هبة مرات اخويا وعندها ١٩ سنة ذى انا  وهبة  ومقيمة  عندنا  علشان  خالتى  متوفية  هى  وجوزها وفعلا ايمان مش  كذبت فى اخر  جزء  لان  ام  هبة وابوها  متوفين     

مصطفى/ اتنفس براحة بس حس بزعل  لية  تنكر  اختها  وهو  ساعدها على كدة 

محمود /  أسف  بس يعنى  هى  الآنسة  نور مرتبطة 

إيمان / بعصبية  خفيفة لاحظها محمود  لاااا  ومش  ناوية  ترتبط 

محمود / بتسرع  لية لية 
ايمان/ اوووووف الاكل  جاهز  اتفضلوا  

محمود/ أنب  نفسة  لان  حس  ان  إيمان   زعلت  وقام  علشان  ياكل  ونور  رفضت  تاكل  ونامت  او  اتصنعت  النوم  ورجعت  ريما لعادتها القديمة وهى  أنها  محبوسة  فى  غرفتها  والضحك  واللعب بالخارج   حتى  على سفرة  الاكل محمود  قال  مش  عاتنادوا الآنسة  نور ولما  عرف  انها  رفضتت الاكل  زعل لانة  مش  عايشوفها ونفسة يسمع  صوتها  واتفقوا  ان  الشبكة بعد أيام وهذا خنق  محمود  بس  مش  بين 

فى نفس  الوقت فاطمة  مش  عارف  تتواصل  مع  نادر   بخصوص  حالة  نور  وعايزة  تبلغة  أنها  خرجت وعايزة  تعرف  حل  اللغز وقررت  تذهب  للمستشفى اللى كانت  شغالة  فيها  قبل  المستشفى دى  ودخلت  قسم  الكلى وسألت علية  وعرفت  انة  مجاش  من  ساعة  م٠و٠ت  الدكتور  أحمد وأخذت  عنوان  بيتة ولأنها عارفة  نادر  ذو   خلق  قررت تذهب بيتة  وذهبت  للعنوان 

فاطمة / السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الدكتور نادر موجود 

ام  محمود / لا يا  بينتى هنا  بيت  خالتة وانا  خالتة  انتى  مين 

فاطمة/ بأحراج /  اسفة جدا  انا الدكتور فاطمة  اصل  بينا  شغل وعايزاه وروحت  القسم أدولى العنوان هنا ماعرفش  لية 

ام محمود / شدتها للداخل وحكمت  أنها تشرب  شاى طبعا  لأنها  لو تفتكروا أنها بدور على عروسة  لابن اختها واعجبت  بفاطمة  ونعمة الخالة 

فاطمة /  مرة  تانية  يا طنط ادينى  عنوان  دكتور  نادر من فضلك 

ام  محمود/ المستشفى  مش  غلطت لان  نادر اول  لما  اتعين  كان  مقيم  معايا  هنا ولما  استقل بنفسة  ممكن  يكون  نسى  يغير  عنوانة هناك  قوللى  بقا  انتى  متعودة  تروحى  بيت شاب  لوحدك 

فاطمة / فهمت  توجية الكلام  وقالت  لا طبعا  بس  الدكتور  نادر  أبن  ناس  وبيراعى  ربنا  ولو  انا  ادامة عر٠٠٠  انا  واثقة  انى  عاكون  اختة  فى  نظرة وعايسترنى   وبعدين انا  واثقة  من  نفسى  ومحترمة ابويا  اللى  فى  البلد 

ام  محمود /  بلد انتى منين 

فاطمة/ من  الفيوم 
وبعد مدة  من  التحقيق اقصد الكلام  طلعت  ام  محمود تعرف  ام  فاطمة  وكانوا  مع  بعض  فى المدرسة  الفنية وفرحت  ان  عروسة  نادر  موجودة

فاطمة / فرصة سعيدة جدا  يا  طنط بس  ياريت  تبلغية انى  عاستناه بكرة  عندى  فى  المستشفى   تمام 

ام  محمود / بفرحة  اكيد  مش  عانسى  سلام  يا  دكتورة  وسلامى  لماما  وقولى  لها  انى  عانزرها قريب  انا  وابن  اختى  الدكتور  نادر 

فاطمة/ مش  علقت  على  الكلام  ومشيت 

ام محمود /  اممممم هو  دة  النسب اللى  يشرف مش الخايبة  اللى  ابنى  راح  وعايز  يخطبها وقال  اية  بيحبها ومع  انى   عارفة  ان  ابنى  محمود مش بيحب ايمان ممكن  يكون  أعجب بشكلها   بس يلا مدام  ابنى  عايزها يبقى تمام    امممم  الموضوع   عايز  خطة  علشان  اجوز  فاطمة  لنادر  بس  ازاى بس لاقتها وطلعت  الفون وكلمت  فاطمة  لأنها أخذت  نمرتها  وبعد  محاولات  واقفت  فاطمة  على  عزومة  العشا  وكلمت  نادر  وبرضو  بعد  محاولات   واقف  على  العزومة  بس  من  غير  ما حد يعرف  بوجود  الاخر
((فى يوم العزومة ))

فتحت ام  محمود  الباب  وانصدمت  من  نادر اللى  شكلة  مش  دكتور  خالص  ومبهدل و الدقن والشارب  طويل  ،،،يا نهار  ادخل  ادخل  ايه  اللى عملة  فى نفسك  يا  دكتور   بسرعة على  الحمام  أحلق اللى  فى  وشك  دة  لحد  لما اجيب  لك طقم  من  محمود 
نادر / لانة مش  عايز  يكسر  كلمة لخالتة  نفذ  لها  طلبها ولسة نادر  عايتكلم جرس  الباب  رن  وفتحت  الخالة وجد  ان  فاطمة  وصلت  

فاطمة/ ازيك حضرتك يا  طنط  اتفضلى 
ام محمود / ولية  تعبة  نفسك  كلك ذوق 
فاطمة/ كلة من خيرك يا طنط وقدمت  علبة  الشكولاتة  اللى  معها 
ودخل نادر  الصالون وانصدم لما وجد  فاطمة وبعد ما فاطمة حكت  انها  جات بيت  خالتة  ازاى   نادر فهم  لية  خالتة  عاملت  كدة  بس مجرد  شك  تسرب  لة  و  انها  عايزة  فاطمة  عروسة  له 

ام محمود/ بصوا بقا يا ولاد ناكل الاول وبعدين  خشوا الأوضة دى  اتكلموا  فى  الشغل  براحتكم 

وبعد الاكل جلس نادر فى البلوكة  وينظر  فى  الاشىء

فاطمة / على فكرة يا دكتور انا معرفش أن حضرتك عاتدايق من  وجودى خالت حضرتك طلعت  صاحبت مامتى وانا مش  عارفة و٠٠

نادر / بلاش  كلام كتير يا  دكتورة  حضرتك  من  انبارح  كنتى عايزانى خير 

فاطمة/ بغيط لكن  لم تبين   عايزة اعرف الحقيقة  وحكت الحوار اللى ام  سارة  قالتة  ليها 
نادر /  انتى يهمك فى اية 

فاطمة/ جلست على كرسى كان  فى  البلكونة   ونادر كان ينظر  لها وكان ظهرة ساندة على السور ومربع  ايدة  وفى انتظار  حدثها  وطبعا  الخالة   نظرت لهم فى الخفى وذهبت الى الداخل  وهى تدعى  ان تكون  فاطمة  عروستة ،،،طبعا يا دكتور عايز  تعرف  انا  ليه مش  صدقت كلام ام سارة  ان  الدكتور أحمد  الله  يرحمة  نقذ نور 

نادر / كان  على وضعة  او  يمكن   سكت علشان  تخرج  كل  اللى  فى  قلبها 

فاطمة / قبل المستشفى اللى كنت شغالة  فيها دلوقتى  انا كنت شغالة عندكم فى المستشفى  وطبعا حضرتك عارف كدة لان بحكم شغلى اتعرفت على سيادتكم  وسبت المستشفى   عارف  لية 

نادر / بفضول لية فعلا حضرتك كانت المستشفى  بتتكلم  عليكى  وبيقولوا انك بتراعى ربنا ومش  مادية  
فاطمة / علشان سمعتى دى لازم  احافظ  عليها 
نادر / بعدم  فهم ازاى 
فاطمة / فى يوم كنا بعد الساعة  🔟 مساءآ  ولاقيت عندى فى قسم  النفسية والعصبية  الممرضة بتقولى عايزين حضرتك فى قسم الكلى  فى حالة محتاجة حضرتك فاقولت اخر شفت  فى الغسيل بيخلص  الساعة  8مساءا   ويتحول القسم للطوارئ  لحد  الصبح  ف وافقت على  اساس  حالة  طوارئ وأول مرة تغسيل وفى صدمة ووصلت  القسم  ولاقيت  ممرض  عندك اول  لما  شافنى  قالى الدكتور  أحمد  عايز حضرتك  فى  مكتبة فى الدور  الرابع  طبعا خوفت 

نادر / لية هو انتى  كنتى تعرفى ان احمد لامؤاخذه يعنى 
فاطمة / أبدأ اتقابلنا كذا مرة بحكم شغلى وكنا بنتكلم فى الشغل وبكل  احترام  المهم انا خوفت لان الدور دة فى قاعات الغسيل   وفاضية من ٨ بالليل واحنا بليل يعنى الدور  كلة  فاضى ومافيش  غيرى انا وهو بس وقلقت بس  قولت  لا احنا فى مستشفى  ومافيش دكتور يعمل تجاوز  ويضحى  بسمعتة  ووصلت للمكتب وخبطت ودخلت وبدأ  يتكلم معايا عن  حالة وانا  نوعآ   ما اطمنت  انة شغل بس حسيت انة  مش مركز  فى الكلام وان  عينة وسكتت 

نادر / فهم وبعدين 
فاطمة/ مدت اديها تشرب ماية وقالت قولت لازم اخرج واتحججت انى عندى حالة لكن  كان  الأسرع وقفل  الباب بالمفتاح وطلب حاجة لازم تكون بتراضى بقلم نجلاء فتحى وبكت 

نادر / دموعك تقول انك حصل حاجة بينكم
فاطمة / بتسرع وصدق مستحيل  حتى لو حصل  انا من  الفيوم لينا  عادات وتقاليد  كنت نهيت حياتى بإيدى  حاولت استرجاة  وكأنى بقول عايزة، ،  دة  مريض صدقني    لما  لاقيت بيقرب منى  زقتة وطلعت على الكرسى وفتحت الشباك وفعلا كان نصفى برة وكنت  عانط  وهو  شدنى ووعدنى انى  عانخرج  ذى  مادخلت  واختصار الليلة دى  خرجت  من  مكتبة   ذى ما  انا حتى  دبوس  طرحتى مش  اتشال  وبعديها خوفت حد  يعرف او يلوث سمعتى فاسبت المستشفى  تعرف حضرتك لما  عمل حادثة انا كنت بجيب  اكل ويعتبر داخلين  مع بعض بس  هو طبعا كان  فى  الإسعاف  ولما  شوفت  المسعف   بينزلة   انصدمت  ونسيت كل  حاجة  انا  صحيح  أخصائية  الأمراض النفسية والعصبية  بس مدربة على الطوارئ  بسبب ان  ممكن  حالة  عندى تأذى نفسها ومحدش  يلحقها المهم حاولت  انقذة  تعرف لما فتح  عينة قالى اية انتى البنت  الوحيدة اللى خرجت من تحت  ايدى كان ممكن  تسمعى  كلامى وتوصلى للى انتى  عايزاة لكنك غبية انتى والبنت  المريضة  اللى إسمها نور  اللى  نادر  ،****** لحقها وضحك، ،ساعتها قبل ما ارد  علية كانت المستشفى عرفت بوجودة  واتعاملوا معاه  ولما ام نور حكت استغربت ازاى أحمد يعدى نور وينقذها وهى بالجمال دة اذا  كان   انا مش جميلة وطمع فيا وافتكرت نور اللى قالها بس هو دة  الحوار وعايزة اسمع من  حضرتك 

نادر / جلس  على الكرسى المقابل لها ووضع رأسه  بين  ايدة وقال  كل  اللى  اقدر  نقولة   اذكروا   محاسن موتاكم   

فاطمة/ انت لية بتخبى علية  وداري دة ******

نادر/ بعصبية اوعى  تقولى    علية  كدة  وصوتك ميعلاش   عليا  انتى  فاهمممممممة 

فاطمة / اسفة يا دكتور وأخذت شنطتها وأسرعت  للخارج 

ام  محمود / فى اية  ،ايه  اللى حصل يا نادر ولية فاطمة بتعيط وقالتى مافيش و  جريت انطق 

نادر /  صوتها كان  عالى عليا 

ام محمود / ماليش  فية ومش  عايزة  اعرف السبب  عانلبس   ونروح  بيتها دلوقتى 

نادر/ لية  إن شاء الله 
ام محمود / لأنها  عايشة فى شقة لوحدها وأهلها فى البلد وعانروح  نصالحها  دى  مهما   كانت  فى بيتنا  ونزلت زعلانة 

نادر / انا مش  عانعتذر  لحد ومش  عانقولك جيبتى  عنوانها  مين علشان   اكيد اول  حاجة  أخذتها   بس  لية بتعملى كدة ولية  عازمتيها من  غير  ما اعرف 

فاطمة/  جلست على  الكنبة وقالت من الاخر شبكة ابنى محمود  على ايمان  الجمعة  الجاية وعايزة  شبكتك  معاة 

نادر/ مسح  وشة بعصبية ،،وفين  العروسة يا خالتى 
ام محمود / بأبتسامة   فاطمة اقصد  الدكتورة  فاطمة  بنت صاحبتى  هى بنت  عادية فى جمالها المهم  انها دكتورة ذيك 

نادر / وحكمتى   عليها من مقابلة واحدة انبارح  ازاى مش  موافق  ولازم  لما  اتجوز  قلبى  يدق  ليها  الأول 

ام محمود / اية  الكلام  الخايب دة ،اسمع  هو سؤال  فاطمة  دى محترمه  ولا لا 

نادر /  افتكر  كلام الناس  انها  دكتورة  شاطرة ومحترمة وافتكر  كلامها لما أحمد ***وانها  كانت  ،ع٠ا٠ت٠ن٠ت٠ح٠ر  ،ولا  انها تغضب ربها   وقال  محترمة يا خالتى واى عائلة ترحب بيها  الا  انا 

ام محمود /  ما ليش  فية انا  كدة ارتحت  لما  نطقتها   بلسانك انها محترمة بقيت الجملة كأنى مش سمعتها وقالت بصوت  عالى تلاتة بالله العظيم   لو  ماجوزتش فاطمة ماانت   ابن  اختى  اللى ربيتة  وهو عندة ٥  سنين  ومش  عايزة  اشوف  وشك طول  العمر هى  كلمة  بعد  بكرة عانسافر  الفيوم ونخطب   فاطمة وخلال المدة دى  انا  عانحاول  نصلح  اللى  هببتة لحد  يوم  الزيارة  والسفر وانت بكرة تصالحها والرد  عايزاة  الصبح  انك موافق  وسابتة ومشيت  وهو غمض  عينة على البلوة  اللى اقتحمت  حياتة   ومحتار لان  الجواز  ماكنش  فى دماغة  الان  

ملحوظة 

نادر  بعد ما  أمة ماتت  وهو  عمرة ٥ سنوات   خالتة  أخذته ربتة  مع  محمود وصرفت  علية  كأنه  ابنها مع  ان  ابوة  عايش  بس  عمرة  ما  سأل علية ولو  كان مات  كان  افضل ونادر مش بيهتم بأبوة علشان  ضحى بة  واتجوز  جارتهم  بعد  أمة  ما  ماتت  عالطول   ولما  كبر وبدأت  خالتة  تدور على عروسة لابنها محمود  كان  نادر  اشتغل ولة  اسم وسمعة  وقرر يأخذ شقة ويستقل لوحدة  على  اساس  ان  مافيش   ابو  عروسة  يقبل  إن  يجوز  بينتة وفى بيت  اهل  جوزها  شاب  مقيم ويقيد حريتها  لما  تزور  ام  جوزها   وطبعا  الموضوع  دة   خالتة رفضتت انة  يسيب  حضنها وانة   موجود  بصفة  اخو  جوزها  مش  ابن خالتة  ومحمود كان  برضو  رافض  بس  بعد  محاولات  وافقوا  فى سبيل ان  خالتة  لما  تقولة تعالى يعنى  تعالى   علشان  كدة  بعد  موت  أحمد نادر بقالوا  اسبوع مش بيخرج من  البيت وزعلان  واول  خروجة  كان على تليفون من  خالتة علشان العزومة   وصاين  وحافظ  الجميل  لها  لأقصى   درجة ودايما خالتة  يوميا  تكلمة وتطمن  علية حتى مش بتعملها مع  محمود  ابنها ،،،،

مر اسبوع على أبطالنا 
حدث فى أحداث قليلة 
نور/ حياتها ذى ماهى   وبقت  ملتزمة فى الحضور للجامعة وبقت تذاكر  أكثر  وملتزم بالنقاب ٠

محمود وهبة / مافيش حاجة جديدة فى علاقتهم غير انهم جابوا الشبكة 

نادر وفاطمة / نادر رضخ لأمر خالتة وتانى يوم صالح فاطمة واخذ عنوان بيت أهلها فى الفيوم وراح أتقدم لها وتم الموافقة علية  من اول  زيارة وتم تحديد  الخطوبة مع  خطوبة  محمود وفاطمة  ،،

مصطفى وهبة / دول بقا كناري الحب طبعا حضرتكم فاهمين قصدى ومازال مصطفى مقتنع ان هبة حامل


تعليقات