قصة الوردة الباكيه البارت الثامن8 بقلم نجلاء فتحي
















 
قصة الوردة الباكيه
البارت الثامن8 
بقلم نجلاء فتحي


مروة/ أنت بتكرها لية حطيتها فى دماغك

فؤاد/ أنهال عليها بالضرب ليفرغ غضبة وبيقول ،،،،، مختلفة عنك عندها كرامة هى إللى فيكم  تمسح وس***** الناس ولا تاكل  من شقايا 

مروة/ كفاية أنا حامل 

فؤاد/لم يسمع ما قلتة زوجتة ولم يهتم بحال الطفل التى يرتجف من المنظر فقرر الطفل الهروب من البيت لم يستحمل ما يفعلة أبية فى أمة وتسلل للخارج رغم أبوة حنين معاة ٠٠٠٠٠
 
وبعد مرور ساعتين وصلوا الأب والأم و ورد التى رفضت الذهاب لكنها تنازلت وذهبت فى كار"ثة فى بيت أختها ثم منة تلك الفتاة التى تستعر من أهلها وخصوصا فوزى جوز أختها 

ورد تجاهلت الخلاف بينهم / شهقت،،،، يانهار مين إللى عمل فيكى كدة 

مروة بغضب/ أخفى من وشى أبنى ضاااااااع بسببك أبنى ضاااااع أهئ أهئ 

ورد بصدمة / فوزى 

مروة/ فوزى أبوة لحقة قبل ميخرج من البيت كنت حامل وسقطت منك لله  جوزى أتخانق معايا ثم حكت ليها الحكاية 

ورد/ وأنا مالى  جوزك وس'خ 

مروة/ تقصدى أية دة شايل همك وهو بيكرهك 

ورد/ أوووف مقصدش حاجة أسمعى أنتى إللى سمحتى لية يضربك  وكلمة أخيرة حافظى على بيتك ولو على العيل إللى ضاع يجى غيرة لو ربنا عايزة يكون ويثبت غصب عن  عين التخين  هيثبت بطلى هبل دة لسة شوية ماية وراح بلا وكسة قال بتحبى جوزك أوى وعايزة تخلفى منة مش كفاية فوزى أبنك شبهة  

مروة/ أنتى السبب مش عارفة أخدم نفسى

الأم/ خلاص يا مروة بقا أختك تخدمك 

مروة/ منة

الام/ بتحلمى 

مروة/ أمال مين

الأم/ ورد

مروة/ وشغلها 

الام/ أترفدت 

مروة/ ليييية

الأم/ معرفش أهى عندك أسأليها  

مروة/ أترفدتى ولا سبتى الشغل 

ورد/ مش فارقة المهم خليكى زعلانة براحتك كدة كدة قايمة أعملك حتة لحمة تقوى قلبك وأخدمك أنتى أختى الصغيرة برضو 

مروة/ مش عايزة من وشك حاجة 

الأم/ قومى يا ورد أطبخى  

ورد / مش زعلانة منها دى أختى يا ماما ولو مش أستحملتها أستحمل مين ثم خرجت للمطبخ 

الام/ فى أيه شدة السلخة علي أختك لية هى إللى هتخدمك فى رقدتك أنا تعبانة وأختك منة إيدك والأرض  براحة عليها 

مروة بتفكير / ماشى ودة ميمنعش زعلى منها

الأم/ والله معارفة ورد طلعة لمين شكلها طلعالى بطيبة قلبها أما أنتى ومنة طلعين لأبوكى 
مروة تشدقت بفمها ،، وقالت ريحى  يا ماما ورد طلعة لحد غريب مش لينا 

الام/ سكتت ولم ترد 

دخل فؤاد البيت وهو يحمل أبنة فوزى الذى رضاة  وأشترى لة حلويات كتيييير  وجد حماه فى وشة أدخل أبنة غرفتة وخرج للصالة يدخن 

الأب/ ينفع إللى  عملتة فى بنتى 

فؤاد بعدم أهتمام/ جوزها وبيربيها ،،ملكش حق تدافع عنها

الأب/ أنا أبوها لازم أحميها وأفرحها 

فؤاد/ ههههههههه،أخخخخ جديدة جديدة  دى وليه مفرحتهاش وجهزتها أنا أتجوزت بنتك  بجلبية البيت  حتى هدومها كانت عليا  بلاش تعمل دور الأب وأنت فاتح أيدك وكرشك عليا وتعال هنا أتفقنا ورد متعرفش بموضوع الفلوس لية قولتلها

الأب/ لما غلست رجلك وهرتها قولت علشان تعملك حلو
 
فؤاد/ وأنت مال أهلك وكدة عاملتني حلو لما عارفت لية تخليها تنزل تشتغل وهى معندهاش وعى بالشارع  بنتك صيدة   لكلا"ب السكك

الأب/ كبيرة وواعية  دى عندها ٢٥ سنة 

فؤاد  بسخرية / معاك كنز مش عارف قمتة  ثم ترجل لداخل غرفة نومة وعلم بحوار ترك ورد لشغلها بدون سبب وأهانة مروة ليها وبعد دة كلة واقفة تطبخ ليها  تعصب وكتم غضبة ثم ترجل للمطبخ   دقق لتفاصيلها فقد فقدت خلال هذا الأسبوع بعض من الوزن ووجها ظهرت تحت عيونها هلات سوداء لم يعرف هل هى من الأجهاد أو قلة الطعام  لكن الحقيقة المرة هى الحزن على حالها ،،،سند ظهرة على الباب  وربع إيدة على صدرة وأخذ يتخيل أنة رجع من شغلة وهى واقفة فى المطبخ وهو دخل و🤭🤭 أخذ الشيطان يلعب ويصور فى ذهنة بعض المشاهد التى جعلتها شهية بالنسبة لة   وأنتبة على شرودة وورد واقفة أمامة بملابسها الخروج الفضفاضة وماسكة ملعقة الطعام الكبيرة( مغرفة )  وعيونها تطلق شرار وقالت  داخل هنا لية 

فؤاد بتسلية/ بيتى ودة مطبخى  ولا أية يا ورد بلدى 

ورد/ أووووف ماشى بيتك وبرضو بيت أختى بيت أختتتتى ،

أقترب منها وقال بحنان يحسد علية ،لية نزلتي تشتغلى وتبهدلى نفسك يا ورد بلدى  ينفع الوردة الغالية تنقطف  وإللى رايح وإللى جاى يشمها ويلمسها الوردة الغالية تفضل فى مكانها لحد ميجى إللى عارف قميتها يرويها ويكبرها ويحاوط عليها   و ٠٠

ورد/ أضبط كلامك وأتعدل بأى حق تتغزل ودلع وتحلم أنا أخت مراتك  يا أبو فوزى فوق إللى مرمية جوا دى أختى أللى أتغبيت عليها وإيدك إللى عايزة قطعاها دى نزلت أبنك
أنتبة فؤاد لنفسة وأدايق فهو أعلن ما فى قلبة مما حاول يظهر كرهة ليها  فقال ،،،بحاول أرفع من روحك المعنوية وأحسسك حد زعلان عليكى أنا غلطان  ثم خرج من المطبخ 

ورد/ أغلقت باب المطبخ  وأخذت تبكى وتكتم شهقاتها  وتقول عندك حق محدش حاسس بيا حتى أنت واحد   ن"جس  فى كل حاجة بكرهك  يا فؤاد سبحان من دخلنى بيتى   

لم تحكموا على فتاة بقوتها  وشجعتها ربما قناع وراءة ضعف وحزن يكفى العالم بأكمله 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

[فى مكان أخر المطعم ]

مصطفى/ يعنى أية الكلام دة 

العاملة/ حضرتك ظلمت ورد ثم حكت لية التفاصيل التى شهدت عليها وتم ذكرها بالتفاصيل فى بارت سابق ،،،،ولو مش مصدق كلامى معرفش بقا هتتأكد أزاى أنا خليت زمتى أدام ربنا ورد مظلومة لازم تصدقنى بقالى مع حضرتك ٤ سنين ومخدتش حتى لفت نظر من حضرتك 

مصطفى/ الموضوع دة منتهى  وأتاكد أزاى ها الكاميرات أخرها باب الحمامات من برا وجوا مفيش كاميرات والمشكلة جوا أسمعى على شغلك والقصة منتهية

العاملة/ بس يا أستاذ ورد  دى ٠٠

مصطفى/ يوةةةةة بقااااا على ست زفت قولت برا 

أخص عليك يا صاصا خلى خلقك أسترتش يا راجل  وأسمع وحنن قلبك على البنت خلينا نعمل لافلافة  ولووووى  أقول أية فقرى من يومك ولا ورد هى إللى فقرية أمممم أما أشوف بقا دماغى هتودينى فين معاك [ياعم صاصا بتاع المصاصة إللى يلف ويدور ويقول مصاصة للصبايا  الحتة دى جديدة لسة عرض أول للبشر هههههههه]
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

مر أسبوع أخر وورد مقيمة فى بيت أختها تخدمها وفؤاد بيحاول يتجهلها حتى يعطى ليها الأمان وتقيم معة ولا ترحل وحقيقة الأمر هى تحت عينة وأصبح يجلس فى البيت بالساعات ويملى البيت بالأكل والفاكهة والحلويات ويحزن فهى  لم تأكل منة ما تطبخة وبدأت صيام وتأكل واجبة  واحدة فى اليوم من الفلوس التى أرسلها لها الله ال٣٠٠ جنية وطعمها رغيف عيش وجبنة فقط  

فؤاد/ فوزى تعال  عايزك

فوزى/ نعم يا بابا

فؤاد/ خالتك   ورد مش بتاكل من أكلنا برضو 

فوزى/ أيوة وأنا زعلان خالص شوفت بقت وحشه وشكلها وحش وأنا بحضنها مش طرية فى عظم 
حزن فؤاد  من كلام الصغير وقال أوعا تقول على خالتك  كدة   مهما دبلت الوردة رحيتها فيها 

فوزى/ مش فاهم

فؤاد/ مش مهم ،،دلوقتى تقول عايز تخرج وتعيط وتصوت  ذى  مبتصوت ومش بتسكت غير  متاخد إللى أنت عايزة لازم نخرج خالتك ونفسحها 

فوزى بفرحة/ خالتووووو

كمم فمة وقال أكتم يااااض هووووش أنت راجل ولا عيل 

فوزى/ راجل 

فؤاد/ تعال نعمل خطة 

فوزى/ أمممم على حسب المكان إللى هتودينا فية

فؤاد/ يعنى أية 

فوزى/ لو الملاهي معاك  فى الخطة أى مكان تانى مع نفسك

فؤاد بصدمة/ أنا أبوك بتعمل مصلحة على قفايا 

فوزى/ أيوة قولت أية ولا أخلى ماما تروح معانا

فؤاد بضيق/ ماشى عيل أبن 🐕  صحيح شكلك طالع لجدك أبو أمك نتن زيك 

فوزى/ أية الخطة

فؤاد/ شدة من ودنة و٠٠٠٠٠٠٠
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

ورد واقفة تنشر الغسيل فهى مطحونة شغل فى بيت أختها 
 وأنتبهت على صوت فوزى وهو بيحضنها من رجلها من الخلف وبيبكى
أتعصبت ورد وحملتة وقالت بغضب  أبوك مد إيدة عليك
فوزى بصدق/ بابا عمرة مضربنى بيزعق ليا بس
ورد/ لية عامل كدة وهارى نفسك من العياط

فوزى/ بابا٠٠٠٠٠٠٠
ورد/ نعم لييية أن شاءالله  تعالااااا معايا


                      البارت التاسع من هن



تعليقات