قصة الوردة الباكيه البارت التاسع9 بقلم نجلاء فتحي
















 
قصة الوردة الباكيه
البارت التاسع9
بقلم نجلاء فتحي


ورد واقفة تنشر الغسيل فهى مطحونة شغل فى بيت أختها 
 وأنتبهت على صوت فوزى وهو بيحضنها من رجلها من الخلف وبيبكى
أتعصبت ورد وحملتة وقالت بغضب  ،،أبوك مد إيدة عليك

فوزى بصدق/ بابا عمرة مضربنى بيزعق ليا بس

ورد/ لية عامل كدة وهارى نفسك من العياط

فوزى/ بابا مش عايز يفسحنى وشتمنى بماما جامد وقالى غور غورة تاخدك 

ورد/ نعم لييية أن شاءالله  تعالااااا معايا
أبتسم فؤاد فخطتة لحد الأن ناجحة  وجرى يجلس مكانة 

ورد بغضب / بتدعى على الواد لية غورة تاخدك أنت وأهلك  وتشتمة بأمة لييية عيب عليك 

تعصب فؤاد بجد/ أنتى بتطولى  لسانك عليا 

ورد/ وأطول إيدى ورجلى هى سايبة  دى مراتك لو سمحت تهزقها وتمد إيدك عليها تستاهل أوعا تفكر ملهاش ظهر لا أناااااا موجودة فى ظهرها أقسم بالله  يا فؤاد لو قربت لأختى ولا حتى شتمتها هى أو أبنها لخليك تندم أنك أتولدت هخليك لما تشوف واحدة تترعب منها من إللى أعملة فيك 

فؤاد مصدوم كيف لفتاة بهذة القوة لو راجل لم يكن هكذا وهنا أخرج غضبة فى تكسير المكان  نظرت لة ورد بثبات وقالت كسر كسر تلاقى فلوسك حرام مش تعبان فيها وربى لو ملمتش الدور وخرجت الواد ليكون ليا تصرف معاك يا نهار أسود دة أبنك ياعديم المسؤلية  

فؤاد/ ورررررد أخففففففى من وششششششى 

ورد/ ولو مختفتش هتعمل أيه 

فؤاد/ أنا غضباااااان دلوقتى هتزعلى 

ورد/ هىهىهىهى  [ضحكة خليعة] لا عايزة أزعل وأنا أديك فوق دماغك 
حضرت مروة بتعب وقالت ،،بتزعقى لجوزى هى حصلت مش كفاية سيبك فى بيتة أمشى أطلعى برا براااااا ومش عايزة أشوفك طلعتى معقدة وغيرانة علشان أنا أحسن وأجمل وأصغر منك وأتجوزت وخلفت وأنتى لا ،

ورد أنصدمت فأختها لا تراعى أنها تخدمها ولا تدافع عنها  فقالت بكسرة  ،أنتى أنتى بتطردينى من بيتك بتطردى أختك الكبيرة إللى بتحاول ترجع كرامتك ومراعية بيتك وأبنك حتى جوزك ال**** بغسل هدومة وبطبخ  لو خدامة عندك مش أعمل كدة  دى أخرتها 

مروة/ وأية يعنى متخدمى ما أنتى نظفتى وأشتغلتى خدامة فى الحمامات بتشيلي وس****  الناس مش جديدة عليكى 

ورد نظرت لملابسها البيتية المبلولة مكان الغسيل والمتسخة  من أثر  الشغل طول اليوم وقالت بكسرة  لو الناس عايرتنى  أنتى متعيرنيش أنا أشتغلت كدة علشان مش قابلة جوزك يأكلنى وياريت قبضت فلوس حاضر طالعة برا بيتك ولحد لما أموت مش داخلاة  ومليش علاقة بيكى  ولا بأبنك  تسمحى بعد أذنك أدخل أغير هدومى وأمشى،،،،  وبعد دقايق معدودة خرجت ورد من بيت أختها ودموعها على خدها مش شايفة الطريق من كثرة الدموع  وهنا أتى فى بالها العرسان الذين تقدموا لخطبتها وهى رفضت حتى تكون مع أمها تخدمها بسبب مرضها وتراعي أخواتها البنات  هل دة جزاتها  تحملت أهانة أختها من يوم جوازها ومش تزعل منها حتى لما أهنتها تجاهلت ذلك وخدمتها وكانت تساعدها فى دخول الحمام ونظافتها الشخصية كانت لها الأم  كيف تطردها من بيتها  أخذت تلطم بهستريا فى الشارع وتصوت فقلم مصطفى وأهانتة وأهانة البنات وكل  موقف تعرضت لة تجسد أمامها  لو وصفت حالها عزيزى القارئ الوضع صعب أنهارت ورد بقوتها أخذ المارة ينظرون لها منهم من أبتعد عنها خوفا منها ومنهم من أخرج الفون وصور ليأخذ الترند كالعادة لم يهتم أحد بتلك المسكينة  التى جبرتها الظروف والأهل بكسرها أخذت تجرى بين السيارات وتصرخ حتى طار حجابها وتحرر شعرها على ظهرها لم تشعر بية ولا حذائها الذى أنخلع من رجليها ولا طرف عبايتها الذى تمزق من الجنبين بسبب الجرى وكانت تقول  ليييية كدة  زهقققققت أنا بنت ناااااس مش خدامة أنااااااا وررررد   وررررد وهفضل ورررررد  ،،لدرجة شقت ملابسها العلوية ومازالت تجرى لا تعلم أين ذاهبة فقد لغى العقل وتجسد الشيطان منة ليشجعها على التخلص من حياتها  

لو لاقيت ذى ورد أمامك فى الشارع لا تتركها ربما تكون سبب فى أنفاذ أنسان  وربنا عالم بحالة وقفة أحمية لم تعلم ربما تكون مثلة فى يوم الشارع مليان أسرار وحكايات  
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

[فى بيت فؤاد ]

فؤاد بغضب / فى حد يعمل كدة دى جزاتها تغدرى بأختك 

مروة/ عملت كدة علشانك،،لية  بتزعقلى وأنا تعبانة

فؤاد/ ورد نزلت من بيتى مطرودة مقدرتش أمنعها لييييية ثم صفعها بقوة فسقطت على الأرض  

مروة/ مالك بيها شايل همها ليها أنت بتكرها لية بتدافع عنها ما أنت لسة مزعقلها 

فؤاد بغضب/ مين قال بكرها أنا بحبها وأنتى كسرتيها دلوقتى  لاااااااا  أنا إللى أنكسرت 

مروة/ ب ب بتحبها  ومدام كدة أتجوزتنى لية حرام عليك 

فؤاد/ كنت محتاج واحدة فى حياتى وخلاص ذى أى شاب قولت أتجوز أحمى نفسى وقدرك لاقيتك قدامى واقفة مع أصحابك أدام الورشة بهدوم المدرسة  إللى مدايقها عليكى وظفيرة شعرك إللى على جنب  وضحتك العليا وحلوة وصغيرة غمزت ليكى نفختى باللبانة  وعملتى بالونة  وضحكتى عجبتينى سألت عليكى وأبوكى أول معرف أنى غنى وافق أنا ياروح أمك متجوزك بجلبية البيت حتى أبوكى ال&** مدفعش جنية ليكى يوم حنتك واخد فلوس علشان يعملها ويوم الفرح واخد فلوس علشان يطفح أهلك العرر وكأن هو إللى دافع ومش بس كدة حتى سبوع أبننا فوزى واخد فلوس علشان يعزم أهلة وأهل أمك ويتفشخر بيهم ولما أمك عملت العملية وأنتى قولتى مش زرتها لية   وحسستينى  معنديش أصل وواجب وحصل وورد بهدلت رجلى  لما زرت أمك   أبوكى واخد منى عشر تلاااف جنية على حس أمك قبليها وجالى الورشة وأنت متعرفيش  ومش حس على دمة وحط فى عينة حصوة ملح وقال كفاية مرتب الشهر إللى جوز بنتى بيدفعة ليا لا دة أهبل أحلبة مهو أهبل بقا يا ولااااااد 🐶   دة أبوكى بياخد منى مرتب بس ٥٠٠٠ جنية مش كفاية أية ورثنى بالحيا ولا ماسكين عليا ذلة أسمعى بقا أنا راجل مبعتقش واحدة من عينى حتى وأنتى جنبى فى الكوشة ولما تكون معايا مش بعملك أعتبار وبمتع عينى،،، ورد بشخصيتها شعننت فى أم مزاجى ولما عارفت بشغلها حسيت بالغيرة عليها أيوة بغير من هدومها وكنت فاكر دة وس*** منى علشان ببص لأخت مراتى أكتشفت لما قعدت معانا هنا شهر أنى حبتها بجد مسألتيش  لية بقيت أقعد فى البيت كتير لية ها مسألتيش لية مش بمد إيدى وأضربها لما تهينى علشان قلبى عايزها غيرتني مبقتش أبص لواحدة فى الشارع حتى أنتى قرفت منك بسلبيتك معايا هى عندها حق لية مختيش موقف وأعترضتى لما بهينك ليية بتجرى ورايا  ثم جلس على الكرسى بكسرة وجع عاشق،،،،،،   بعد إللى عارفيتة هتعيشى هنا خدامة وبس هتاكلى وتشربى  وتتكسى وبس وحقك كزوجة وأنتى فاهمة كان فى وخلص تحرمى عليا ليوم الدين 

مروة / طلقنى أنا مش خدامة ياجبان  ياقليل الأصل 

فؤاد/ خدامة لابنك  مش عايز يتبهدل مع نسوان أخواتى وأنا فى شغلى    عايزة تطلقى وتكوني ذى ورد ها أبوكى مجوعك  بصى لنفسك شوفى الشقة شوفى الدهب إللى فى دراعاتك  وتلاجتك  ومطبخك كلة بفلوسى  بعد متعودتى على الجمبري واللحمة والفاكهة والنادي ترجعى الحارة لأبوكى أبنك هتبعية برضو أحسن حاجة عملتيها ليا خلفتى فوزى  وأنتى هنا علشانة وأدامة وأدام الناس أنتى مراتى وبس وجوة الشقة خدااامة وبسسسسس

مروة/ مش خدامة 

فؤاد بسخرية لازعة/ وجعتك الكلمة أمال هنتى أختك لييية 

مروة بغضب/ منك لله طلقنى طلقنى

فؤاد/ مفيش طلاق وياريت تموتى وأتجوز ورد وساعتها هنقل شغلى وبيتى وأخد أبنك وأنسبة ليها فى شهادة الميلاد  وأبعد عن أهلك  ورد دى وردة غالية وعارفت قميتها  ثم ضرب صدرة بقوة وقال قلبى دلوقتى محرو" وووق    عليها   يا بنت ********،،،،،**&&*&&  ثم  وأنهال عليها بالضرب مع السب اللازع  ولم يراعي حالتها الصحية بسبب فقدان الجنين 
_____
 لحد هنا عزيزى القارئ فؤاد لية حق ولا مروة ولا ورد ومين الصح ومين الغلط ولو كنت مكانهم هتتصرف أزاى واحدة وأستحملت جوزها وأهانتة ليها علشان بتحبة  ولا علشان مترجعش لأبوها  واكتشفت بمشاعر جوزها لأختها ،، 

فؤاد  فى كارثة  خروج ورد من بيتة مطرودة وأتعرف بحبها الذى يعتقد شئ غير لائق لة وجعة أووى  وهيتجنن عليها  ،،،

ورد بحالتها دى هتتصرف أزاى 
  


                  البارت العاشر من هنا 



تعليقات