قصة الوردة الباكيه البارت الرابع عشر14بقلم نجلاء فتحي
















 
قصة الوردة الباكيه
البارت الرابع عشر14 
بقلم نجلاء فتحي


【مر شهر كماااااان】

ورد/مالك 

علاء/ لازم نروح لدكتور 

ورد بخضة / مالك يا حبيبى أنت تعبان 

علاء بتوتر / أنا كويس ،،،دة ليكى 

ورد/ أنا كويسة 

علاء أخذت نفس،،،ورد لازم دكتور نسا  يشوفك بقالنا أزيد من سنة متجوزين والخلفة مفيش ولا حتى أى أشارة ،،
أتسعت عين ورد  قصدك العيب منى
علاء/ مقصدش  أقول كدة جايز منى،، نطمن بس قومى ألبسى ،،، وتركها 

أرتدت ملابسها ودموعها على خدها  طول الطريق يطمنها وهى لا حياة لمن تنادى حتى دخلوا للدكتور وجلسوا أمامة  ومن الكلام الوضع طبيعى مفيش مانع وحين قال لورد لكى تجلس على سرير الكشف أنهارت فأمسك إيدها علاء طول الفحص  وبأنمالة يجفف دموعها حتى أنتهى الطبيب وقال لا يوجد مانع للزوجة الموضوع مسألة وقت  ثم طلب أشعة ربما تكون هناك شئ يمنع توصيل ال*** للرحم  ،،،،خرجوا من عند الدكتور لمركز الأشعة وجدوها سعرها غالى أووى خرجوا تانى أدام مركز الأشعة فى الشارع 

علاء بأحراج منها / الأشعة غالية أصبرى عليا لما أتصرف فى فلوس 

ورد/ كل الفلوس دى  وفى الأخر الدكتور يقول مفهاش حاجة

علاء/ يعنى أيه

ورد/ مش مهم سبها على ربنا الدكتور قال معنديش م يمنع والأشعة مجرد نطمن خلاص أحنا أولى بالفلوس ،،،،،،هو الدكتور قالك أية لما خرجنا من عندة وبعت ليك المساعدة بتاعتة ودخلت لوحدك 

علاء بتوتر/ عادى مقلش حاجة   عايز يسألني سؤال رجالى مرضاش يسأل أدامك وقالى حافظ على مراتك وبس 

ورد/ ماشى 

أبتلع علاء غصة فى حلقة فهذة ليس الحقيقة  والدكتور طلبة علشان يكشف على نفسة فزوجتة ليس لديها مانع  والأشعة دى خاصة بعلاء وليست ورد فقد أجلسها بعيد لما سأل على ثمنها  مما جعل الشك يتسرب لقلب علاء خايف ورد تسيبة وتمشى فهى تركت أهلها ومتعوده تهرب وهو حبها وتعود عليها  

ورد/ سرحان فى أية 

علاء/ مخنوق 

ورد تعلقت فى زراعة / تعال نتمشى شوية ،،،،،،،،،مشى معاها مسلوب الأرادة،،، و ورد فسرت حالتة أن الدكتور قالة شئ وأنها فيها شئ يمنع الخلفة  وعلاء حافظ كرامتها ساروا فى صمت وكل واحد جواة مخاوف ثم جلسوا على كرسى فى حديقة عامة   تركها علاء وهى تابعتة بعيونها وأبتسمت حينما أشترى لها ترمس أخذتة بفرحة وقالت  حتى فى حزنك مش ناسى بحب أية 

أبتسم ليها علاء وقال كان نفسى أجبلك مكسرات من إللى بسمع عنها مش ترمس ب٢ جنية 

ورد/ ربنا يرزقك وتأكلنى الشهد كلة ثم باست قرطاس الترمس وقالت الترمس دة أغلى من المكسرات  ورجع الصمت بينهم تانى 
 فتعلق نظرها على سيدة حامل وبحركة غير أرادية منها  وضعت أديها على بطنها وأتنهدت بوجع  ،،،لاحظها علاء  فقال أوعى تسبينى ،،،،،أنتبهت لة ورد وقالت أية أسيبك ليييية،،فأمسك إيدها التى كانت على بطنها وباسها وقال بذل لو عندى مانع هتسبينى عارف أنانية منى بس و الله العظيم بحبك 

ورد/ الدكتور قال مسألة وقت 

علاء بغضب / أنا كدبت عليكى ،،،،
وقع قلب ورد فى رجليها  ولم تنطق وعيونها هى التى تريدة يتحدث 

علاء/ أنتى سليمة الأشعة دى ليا أنا قالى شوف نفسك جايز أنا معيوب يا ورد مش كفاية أتجوزتى واحد فقير لا وكمان مش راجل   أناااااا   عااااااجز 

ورد/ أخذت نفس ونظرت يمين وشمال وجدت الناس ينظرون لهم بسبب صوت زوجها المخنوق  والحزين ،، وقفت وأمسكت إيدة وقالت  يلا على بيتنا 

علاء/ أوعى تسبينى

ورد/ الناس بتتفرج علينا تعال وساروا للبيت بدون كلمة  

【فى ورشة النجارة تبع فؤاد 】

فؤاد/ نعععععععم  مروووة خلى يومك يعدى هنا مكان أكل عيش 

مروة بأمر / عايزة فلوس لأبويا

فؤاد/ كان زمان الع*** بيدفع دلوقتى لاااااا كفاية علية مرتب الشهرى إللى بيلفحة منى كل أول شهر وياريت بيشتغل بية  أمك لو ماتت أبوكى مش هيطول قرش  منى   

مروة / يعنى أية

فؤاد بضيق/ مفيش فلوس ،،روحى البيت وكفاية فضايح 

مروة/ أمى تعبانة وهو مش معاة فلوس

فؤاد بغصب / أنا بدفعلة ٥٠٠٠ جنية فى الشهر عليهم هما الأثنين بس  شوفوا أبوكى بيصرف الفلوس فين مش معقول معهوش سيولة

مروة بغضب وحرقة / منك لله  هتتحكم فينا بفلوسك إللهى تخسر والضرائب يقصقصوا ريشك يا بعيد إللهى تلاقيها كوم تراب ورشتك دى 

فؤاد عيونة أطلقت الشرار وقطع كلامة دخول زبونة شيك جدا 
وقالت هاى يا معلم ثم نظرت لمروة وفؤاد وقالت هو أنا جيت فى وقت غير مناسب أمشى 

فؤاد/ لا لا أتفضلى يا هانم وأسرع وجلب كرسى ومسحة بكوعة 
فجلست البنت ووضعت رجل على رجل ،،،وجلس أمامها فؤاد وأخرج سيجارة من جيبة وأشعالها  ثم أعطاها للفتاة التى أخذت منها نفس  وأطلقت دخانها فى أتجاة مروة وقالت بدلع  جيت على حسب الميعاد يا معلم فؤاد  وقالت أسمة بمياصة 
فؤاد نظر لمروة ثم للزبونة وقال بمعاكسة فى ميعادك مضبوط يا ست الهوانم   ،،الجشطة تشرب أيه

البنت/ جشطة هئهىىىى [ضحكة خليعة ]   خلى الشرب بعدين  

فؤاد/ أنا بقول كدة برضو  تجى المخزن 

البنت/ أخذت نفس من السيجاره وقالت بدلع أجى مجيش لية أى حتة مع المعلم فؤاد أمان 
نظر فؤاد لمروة التى صدرها يعلو ويهبط  من شدة الأنفعال  وقال  للزبونة بغرور ،،إللى بين إيد فؤاد ميضعش فى ناس متعرفش،،،، ثم سكت

البنت/ شاورت بسخرية لمروة وقالت ،مين دى أصل وأنا بركن عربيتى سمعتها وهى بتدعى عليك 

فؤاد بضيق/ دى مراتى وأم فوزى أبنى  

البنت/ تؤتؤ حد يدعى على جوزة كدة مش عارفة قيمتة سبية لغيرك يقدرة ويشيلة فوق الرأس  ولابسك ودهبك دة من خيرة تدعى علية حسى على دمك دة كفاية جابلك أحسن هدية فوزى صحيح ناكرة الجميل أنا لو منك يا معلم أطلقها  إللى تاكل وتشرب والدهب يملى دراعتها من خير جوزها ومش تقف جنبة وتقدرة متستهلش تكون على أسمة جوزك دة أسمة لوحدة ينضرب لية تعظيم سلام تؤتؤ ياخسارة قلبك الطيب ولا أقولك زى بعضة سامحها يا أبو قلب كبير علشان أبنك فوزى دة لو المعلم جوزى يالهووووووى أدلعة وأنسية قرف اليوم بتاع الشارع دة المعلم فؤاد راجل يتوزن بالماس والألماظ  دة كفاية لقب حرم المعلم فؤاد  ،،،،،كان كلامها بخبث ممذوج بدلع  

فؤاد/٠٠٠٠٠٠

مروة/٠٠٠٠٠٠٠
تفتكروا مروة غلطانة علشان سمحت لواحدة ذى الزبونة دى تصطاد فى المية العكرة وبترسم على جوزها وسهلت مهمتها ،،،،،و  رد فعل فؤاد  من كلام الثعبان الذى بخ سمة فى وقت ضعف ،،ومروة ردها أية   ،،،،،ولية ورد لم ترد على جوزها لما عرفت الحقيقة أو مجرد شك او أحتمال  الدكتور قالة  يلا يا أحلى متابعين مستنية تعليقاتكم الجميلة زيكم 
توقعاتكم  ولحد هنا القصة مكررة ولا مميزة وجديدة  وعايشين الأحداث ولا مملة 





تعليقات