قصة فرح بلا فرح البارت الثامن8 بقلم نجلاء فتحي


قصة فرح بلا فرح
البارت الثامن8 
بقلم نجلاء فتحي


الدكتور/ مدام سندس كانت حامل فى شهرين وبسبب الاغتصا*ب  فقدنا الجنين والنزيف شغال مش عايز يقف  وبسبب السقوط من مكان عالى حدث نزيف فى المخ  وكسور  من الدرجة الأولى و الرئة فيها ثقب كبير ربنا معاها ويعدى ٢٤ ساعة على خير عن أذنك 
زاهر/ فى صدمة هو أتجوزها لهدف لكنة حبها بجد وأفتكر ضحكتها كلامها مشاعرها الصادقة وقال أكيد دخلت غرفة فرح تفرحها بحملها أنتى السبب يا فرح روحك  قصاد روحى مراتى وحق أبنى مش أسيبة ٠
لماذا تأتى اللوم على ضحية ليس ليها ذنب أنت خططت  ودوقت نتيجة خطتك سندس ليس ليها ذنب لكن ذنبها أنها وثقت وسلمت قلبها لواحد مثلك وبعد دة كلة مصمم أن فرح السبب لا يازاهر أنت السبب ذنب مراتك وطفلك فى رقبتك فرح بريئة 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

           [[فى شقة طارق ]]

الأب / فرح لسة وصلة من الغردقة  دلوقتى ورفضت تجى مسكينة أترفدت شهرين من شغلها أصلها شتمت مدير الشغل وأتوصت ليها بدل فصل نهائى  لشهرين بس 
الام/ ربنا يطول فى عمرك أنت سندنا فى الدنيا 
ليلى/ من غيرك كنا ضعنا يا بابا 
طارق/ مافيش فايدة فرح لسانها طويل أصلا دة المدير بتاعى فضلى شوية ونرقص لة وواكل بعقلة حلاوة  مش عارفة تسلك أمورها غبية 
ليلى/ من فضلك يا أبية بلاش تشتم أبلة فرح جايز المدير قل أدبة 
الأب/ بت أخرسى ملكيش دعوة بكلام الكبار سامعة ،،،،،، أسمعوا بأعلن أدامكم أهو فرح ملزومه منى العمر كلة كدة كدة سواء شغالة او لا بتاخد مصروف منى هى بس تطلب وأنا تحت أمرها ، ، الجميع أنهالوا علية بعبارات الشكر ٠

مر شهر  لم تجد فية فرح عمل الجميع يرفض بسبب  شهادتها العالية  والبيت سجن والفلوس اللى محوشاها فى النقصان بسبب والدها ،،،،، زاهر فى حالة نفسية سيئة بسبب وفاة سندس مراتة بعد دخلوها المستشفى بأيام  ويرمى اللوم على فرح ويريد الانتقام منها وفرح لم تعلم بخبر وفاتها 
شاكر/ عايش فى الدنيا بالطول والعرض ولا كأنة قا*تل بسبب قوة ومركز أبوة ٠
وأصبح المكتب الذى كان يضم فرح وسندس وزاهر مغلق  يسكنه التراب والعنكبوت  والشركة أعترفت أنها خسرت مهندسة شاطرة ذى فرح فلم يجد مهندس أو مهندسة مثلها لكن القواعد قواعد 
فى المستشفى  والجميع فى أنتظار خروج أبن طارق للدنيا  
الاب/ وقف بجوار فرح ،،شوفى معاكى أى قرشين للتمريض والعمال 
فرح/ أخر جنية حضرتك أخذتة من شوية مع أن طارق اللى دافع حساب المستشفى  
الاب/ أما بنت   صحيح وضربها فى كتفها لا معاكى أنزلى هاتى أكل للغداء نسايب أخوكى جاييين 
فرح/ أوووف أحنا فى مستشفى  ومن أنبارح هنا وأهل المحروسة لسة فاكرين يسألوا وكمان عايزين غداء  كبر دماغك كبرهم كباية شاى هو أحنا فى البيت 
الاب/ طبعآ ماهو أنتى لو أتجوزتى  و أهل جوزك عندك مش عتقولى كدة 
فرح بزعل / أول مرة تعايرنى، ،حاضر أجيب أكل 
الاب/ لم يهتم بزعلها،  هاتى ٥ ك كباب و ٥ ك كفتة 
فرح/  كتير الفلوس كتير عليا 
الاب/ أتصرفى وتركها ومشى 
ذهبت فرح للمنزل وجلبت فلوس من المخزون الاحتياطي لها وأشترت ما طلبة أبوها وذهبت للمستشفى تانى وطبعآ نسايب أبنة أنبسطوا وأكلوا وهما عارفين أن أبو طارق هو اللى قايم بالواجب غير المشروبات من كافتريا المستشفى  اللى أسعارها الدوبل  ودفع حساب المستشفى  من فلوس فرح وطارق فرح جدا لان أبوة رد لة الفلوس اللى دفاعها وأتكفل بيها هو أما فرح الجندى المجهول  تشاهد تحويشة عمرها وهى بتضيع منها وقالت لنفسها، ، فلوس جوازى ضاعت 
وبعد وقت أتى ضيف جديد للعائلة  وطارق يجلس على السرير بجوار مراتة ومحاوطها والأب يجلس بجوار الام حتى حمات أخوها بجوار زوجها وأخوات مرات أخوها بجوار أزواجهم وهم أصغر منها فى السن وأختها فى الجامعة، لم تجد ليها مكان بسبب نظرات  الأزواج ليها  والتى تتفحصها  ومنهم حاول التقرب بطريقة غير لائقة لها وخافت تعمل مشكلة خرجت برا الغرفة وواقفت عند الكونتر وهى نفسها فى فرحة ذى دى وشافت زوج ساند زوجتة التى على وشك الولادة  ويمسح دموعها وحبات العرق من جبينها بطرف كم قميصة  تمنت لحظة ذى دى ووضعت أديها على بطنها تريد مثل هذة لماذا تحرم أبتسمت وتخيلت أنها مكان المرأة التى تتألم وزوجها بجوارها بيطبطب عليها وجلست بالقرب منهم وكل كلمة يقولها الزوج لزوجتة ترد هى من جواها علية وأنتبهت ان هذا غلط دعت لها بساعة سهلة ربنا معاها وأنطلقت تجرى فى المستشفى لماذا وصلت نفسها لهذا أين كرامتها فهى مهندسة لماذا تفكر أنها تسرق شئ ليس من حقها  سحبت مشر*ط  من الطاولة وفتحتة  ونظرت إلى أديها وأستعدت لإنهاء حياتها  وبيد مرتعشة  وأبتسمت  تسمحلي أيها الموت تكون حنين وتاخدنى فى حضنك و٠

زاهر/ الو ،،عايز  اللى فى الصورة دة أسمها فرح دى تكون عندى النهاردة وأغلق الخط ،،،،،، لازم أنتقم منك وحق مراتى وأبنى أخدوا منك وبأيدى أنتى السبب لو كنتى من الاول ماكنش حصل دة كلة للأسف حبيتك يا سندس وأتعلقت بيكى يا حبيبتى 


الام/ فين فرح 
الاب/ تلاقيها هنا ولا هنا هى صغيرة  دى بتلف الدنيا ركزى مع حفديك وبس 
الام/ برضو دى بنت وفيها الطمع
الاب/ فرح دى نكد وبومة 
الام/ ياراجل خلى قلبك أبيض دا أنت أبوها وشايلها وساندها روح شوفها فين 
الاب/ أووووف رجلى وجعانى وبطلى رغى نسايب أبنك أخذوا بالهم 
الام/ لنفسها، ،يارب أفرح بيكى وأسلمك  لليصونك ويهدى أبوكى ويوافق تتجوزى 

شخص ما 

                    البارت التاسع من هنا 

تعليقات