قصة فرح بلا فرح البارت السابع7 بقلم نجلاء فتحي


قصة فرح بلا فرح
البارت السابع7
بقلم نجلاء فتحي


مر أيام كتير وفرح بتفطر لوحدها وتعمل ثم تتناول الغداء  لوحدها وتعسكر فى غرفتها لتانى يوم حتى العشاء لم تتناولة وفى يوم خبط على باب غرفتها مهندس شاب عازب من تيم العمل وشافة زاهر وهو داخل غرفتة 
زاهر/ معقول فرح ليها فى السكة دى وتوجة لة ،،،خير يا بشمهندس  جاى عند غرفة البشمهندسة فرح فى وقت ذى دة لية 
الشاب/ بتوتر ،،عادى  كنت عايز شاحن للفون
زاهر/ أمممم  طب تعال يا خفيف معايا 
الشاب/ أستنا بس شوف ليكون جرا ليها حاجة من ساعتها بخبط وهى مش بترد 
زاهر/ ملكش فية وسحبة بعيد عن غرفتها. 
أما بالداخل  فرح سمعت وشافت الموقف من العين السحرية ولم تنطق،،،،هى حصلت الشباب العذاب تخبط على بابى أنا محافظة على نفسى أعمل أية دة أنا حابسة نفسى من العصر لتانى يوم حفاظآ على سمعتى  وظلمت أنوار غرفتها وجلست فى أرضية البلكونة تتونس بضوء القمر لوحدها حتى شعرت بظل أمامها نظرت فى الخفى وجدت زاهر فى بلكونتة بيحاول ينظر لبلكونة غرفتها ويقتحم خصوصيتها وضعت أديها على أنفسها لأنها كانت تبكى  حتى زهق ودخل غرفتة  مع أنة لو كان نظر لأرضية البلكونة لوجدها 
زاهر/ غريبة بقالها ٤ أيام نور الأوضة مطفى  تكون بتنزل  راحت فين أممم حظها حلو لو كانت فتحت الباب كنت فضحتها أنا وأنتى والزمن طويل يا فرح 
فرح/ أعمل أية نفسى أعرف أنت لية يا زاهر حاططنى فى دماغك أية سر العدواة أوووف وتكعورت على نفسها ونامت مكانها بسبب خوفها تنام فى الضلمة لوحدها وبسبب زاهر بتطفى النور حتى يظن أنها بالخارج أو نايمة ٠
               _______
 كانت تعمل ومشغوله فى التصميم  وأتى ليها شاب ،،أنتى فرح 
فرح/ نظرت لة وعدلت القبعة لتوضيح الرؤية  ،،أفندم مين حضرتك وأسمى البشمهندسة فرح 
الشاب/ أنا أبن صاحب المشروع  رجل الأعمال المشهور شاكر بية يا زفتة  عايزك 
فرح/ نظرت لة من فوق لتحت بأرف  ومسكت قلمها وكملت شغلها 
شاكر/ ضربها فى كتفها ،،أنا مش مالى عينك يا روح أمك قومى أقفى وأنتى بتكلمينى 
فرح/ بهدوء شديد وقفت ووضعت أديها الاثنين على خصرها ،،أهلك مش علموك عيب تمد أيدك على بنت 
شاكر/ نظر لها بأنبهار وعيونة مثبتة عليها وأبتسم،  لا ماحدش علمنى لكن أدام فرس عربى أصيل لازم أمد أيدى وقبل مايمد  أيدة عليها بخبث كانت هى الاسرع ومسكت أيدة وثبتتها على الطاولة التى أمامها وبأداة حادة غرز*تها  فى كف أيدة 
شاكر/ أةةةةةةةة نهايتك على أيدى أةةةة
فرح بعصبية / عايز تتحر*ش   بيا وأسكتلك ها أنا البشمهندسة فرح وقامت بتقطيع الورق الخاص بالمشروع  أتفوة عيل ابن ٠٠ ولا بلاش أنا محترمة وأسرعت لغرفتها تجهز شنطتها أستعدادآ لرجوعها القاهرة 
زاهر/ مالك يابية أجمد كدة
شاكر/ ماشى يا يالااااا بقا حتة بت ذى دى تفرج عليا القرية السياحية وتعلم عليا مش أنت اللى قولتلى ليها فى السكة دى أنااااااا عايزهاااا الليلة سامع وبأى  ثمن ولو ماجتش غرفتى عاكون****** سامع 
زاهر/ بلع ريقة  وبتوتر ،،أسمع يا بية غرفتها رقمها ٥٥٥ فى الدور التانى وكدة يبقا مش عليا غلط ونقولك على مفاجأة العروسة بنت مبروك يا عريس ومشى 
شاكر/ بنت أممممم ماشى تستاهل  ونظر لايدة وحيات الألم دة لخليكى  تتألمي العمر كلة هههههههه
ولحسن الحظ خرجت فرح من القرية السياحية ولم يراها أحد من الزملاء 
وحل المساء وزاهر فرحان  وطلع بلكونة غرفتة ليحضر العرض لايف يكفى سماع صوتها وأستغاثتها ونسى أمر زوجتة   وأتصل على شاكر وبلغة الدنيا تمام  وبالفعل دخل شاكر غرفة فرح  ولا يجدها وأختفى فى الحمام 
وبعد وقت سمع  زاهر صوت أستغاثة قلبة وجعة حاسس أنة يعرف الصوت  أية دة دى بتنادى بأسمى وبالفعل توجة لغرفة فرح وسامع تكسير أشياء ومازال  تنادى بأسمة 
   / زاهر الحقنى زاهرررررر بلاش زاهر ألحقنننننننى  زاهررررررر أنقذننننننننى زاهررررر
زاهر/ لا مش ع ضعف خليكى ،،، دلوقتى زاهر يعنى بتحبينى صباحية مباركة يا عروسة ونزل للدور الأرضى وحاسس أنة قلبة مخنوق حاول يتصل على سندس  مراتة جرس ولم ترد راحت فين دى أوووف مش مهم لكن لماذا صوت أستغاثة فرح فى أذنة  وأنتبة على أتصال من شاكر 
زاهر/ الو نقول الف مبروك 
شاكر/ بعصبية  تانى مرة تضحك عليا   فرح مش بنت  ولما شغلت النور لاقتها بنت محجبة ومش بنت بتضحك عليا وبتقولى أوعا تشغل النور أنت مش عارف بتضحك على مين يالااااا هاااااا
زاهر / بلع ريقة    م٠٠م٠٠محجبة أزااااى ،،   وأسرع لغرفة فرح  وأقتحمها وأخذ يتجول بنظرة للغرفة وجدها فارغة لم يوجد أى بنت ،،،مسك شاكر من لياقة قميصة  ،، فين البت المحجبة عملت أية 
شاكر/ زقة قولتلك ضحكت عليا مش بنت مش بنت عايز فرح  ولما شغلت النور مش هى فرح خوفت للبنت تبلغ عنى لانى أغتص**** على أساس فرح  ونز*فت  رمتها من الشباك 
زاهر/ عينة جات على ورقة فى الأرض بجوار حجاب وملابس مسك الورقة وجدها نتيجة تحليل  وأنصدم من الاسم  والملابس  الذى يعرفها عز المعرفة  جرى على البلكونة ونظر للأسفل ،،، لااااااااااااااااا سندس    مراتى لاااااااا ومسك التحليل ،،أبنى ضيعت أبنى وجرى للأسفل  وجد سندس مراتة لم يسترها شئ وبصوت عالى غمضوا عنيكم مراتى محجبة وضمها لصدرة يداريها من أعين الناس ووضع أيدة على بطنها هى دى المفاجأة أنتى حامل 🤰  قومى أنا غبى  غببببببى يا حبيبتى سامحينى  ضيعتك من أيدى والله حبك تسرب فى قلبى هى دى المفاجأة  عانكون ٣ لا بقيت واحد  يا وجع قلبى  سندس  بلاش تضيعى من أيدى بلاش 

وأتى الطبيب والأسعاف  وذهبوا بيها للمستشفي ٠

وصلت فرح بيتها وهى حزينة لان بسبب تهورها وتركها العمل فى الموقع أخذت فصل لمدة شهرين 
الاب/ أهلآ بالهانم اللى فاكرة نفسها الشحات مبروك أنفصلتى شهرين وأحنا فى الظروف دى ها ومصاريف البيت  نعمل فيها أية 
فرح بصدمة وهى على باب الشقة/بابا حضرتك عارفت منين 
الاب/ بعصبية ،مدير الشركة لما لاقى تليفونك مقفول رن على تلفيون البيت وقالى كل حاجة 
فرح/ أغلقت باب الشقة  ،،بابا دة كان عايز يتحر* ش    بيا أسكت 
الاب/ وأية يعنى لمسة وعدت أهو أنتى أتفصلتى شهرين نعيش أزاى ها
فرح/ ولو مش بشتغل كان البيت ماشى أزاى 
الاب/ أنا مديون بسبب جوازة أخوكى ومصاريف أختك والجامعة وعلاج أمك  والدنيا غالية  والهانم بتدلع  أنا من ناسى ثمن الفستان اللى حضرتى بية مناسبة أخت زاهر البيت أولى يا بشمهندسة رايحة تملى الأوضة بجهازك  البيت  أولى بالفلوس شايفة العريس على الباب وبرفن ومكياج وذهب ولابس وأكيد السفرية دة فسح وأكل وشرب وسهر وفلوس وفلوس بتترمى فى الأرض  أيييييييية مش حاسة بالظروف اللى أحنا فيها وكلة كوم وأنك تترفدى شهرين كوم تانى علية العوض ومنة العوض فيكى يا بعيدة ياريتك كنتى ولد 
فرح/ ببكاء محتاجة حضنك محتاجة أحسن بالأمان يا بابا
الاب/ أخوكى عازمنا بكرة على الغذاء ولازم زيارة نجيب فلوسها منين  منك لله 
فرح ببكاء/ أحضنى خايفة 
الاب / حضن وزفت أية نصرف منين نعيش شهرين أزاى 
فرح/ محتاجة حضن محتاجة أمان بابا أحضنى من فضلك 
الاب/ هو دة اللى أنتى فالحة فية دموعك وحضن أية أنتى عيلة غورى من وشى أسمعى يابت شهرين نصرف عليكى أنا ملزم نأكلك بس ويبقا كتر خيرى مع أنك داخلة على ال٣٠ يعنى كبيرة وواعية غير  كدة ماليش فية غورى على أوضتك أمك وأختك عند أخوكى وأنا رايح ليهم عنباتوا هناك عايزة تجى تعالى مش عايزة أترزعى أنتى بقيتى عالة عليا وخرج ورزع الباب وراة 
فرح / بعد غياب ٦ شهور مافيش حمدلله على السلامة يا فرح   حاسة بخوف مين يمسح دمعتي فى حياتك لية بتعمل كدة كنت محتاجة حضنك بس ال٦ شهور دول ربنا عالم بيا أنا حافظت على نفسى وديون أية داأنت واخد مرتبى أول بأول ومرتبك بيروح فين أنا ملزومة منك أنا بشتغل من أولى ثانوى حكمت أنزل شغل محكمتهاش على طارق الولد واشتغل بشهادة  مش قادر تستحملنى شهرين  حاضر أنزل  أدور على شغل حتى لو أبيع مناديل فى الإشارة  يارب ماليش غيرك أبويا ذى قلتة وجودة ذى عدمة حتى أخويا الصغير اللى بيتة وجوازتة من خيرى قوى عليا أعمل أية أروح لمين مش عارفة لية حاسة بخوف لااااااا رعب أنزل الشارع أترمى فى حضن حد غريب يحسسنى بالأمان ويطبطب عليا يارب أمووووووت بقااااااا
الدكتور مدام سندس ٠
زاهر/ ٠

                    البارت الثامن من هنا 
تعليقات