قصة غرام أسياد الصعيد البارت السابع 7 بقلم ايمان وائل


قصة غرام أسياد الصعيد
البارت السابع 7
بقلم ايمان وائل


نزلت رفان وهي تحمل صينيه الضيافه  وكانت ترتدي عباءه ورديه اللون وحجاب بنفس اللون وكانت جميله تشبه الملاك
لينظر اليها حسام بإعجاب ام اسر كان ينظر اليه ويحاول التحكم باعصابه  ليلاحظ مالك هذا
حسن بهدوء: تعالي يا بتي
اقتربت منهم وقدمت لهم الضيافه
رفان بابتسامه : اسر الشاي
ليرمقها بنظرته الحاده التي ارعبت قلبها  لتتوتر
ام نرجس كانت تراقب كل شئ وهي في الاعلي وتبتسم
نرجس في خاطرها لو رفان اتجوزت حسام يبقا خلصت وارتحت منها
حسن بشموخ : روحي علي اوضتك يا بتي
لتنصرف من امامهم تاركه الرجال وحدهم
بدر : بسم الله ما شاء الله نقرأ الفاتحه بجا
مالك ببرود: مش لم نأخد رأي العروسه الاول
بدر' زيتنا في دجيجنا يا ولدي
اسر بنبره ساخره: اديك جولتها اهو زيتنا في دجيجنا
بدر باستغراب: تجصد ايه
اسر بنبره حاده: يعني متخيل اننا هنسيب بنتنا تخرج بره عيلتنا
بدر : ما احنا واحد يا ولدي
اسر بنبره غضب: له انتوا مش عيله الصعيدي ورفان مش هتخرج من اهنه ومن البيت ده
كتم مالك ابتسامته
بدر بنبره غضب: بتجول ايه يعني هي هتتجوز واحد منكم ولو صحيح مين هو
اسر بنبره غضب وتحدي: اني مش عجبك ولا ايه رفان هتبجا مرتي
حسن في خاطره اخيرا نطجت
بدر بغضب: بتجول ايه
اسر بغرور: ذي ما سمعت
حسن  : خلصتوا خلاص اجدر اتكلم
اسر: طبعا يا جدي
حسن بهدوء: الجرار النهائي لرفان مش ليك ولا ليه هي الي هتتجوز وهي الي هتختار
مالك بابتسامه: اكيد يا جدي
بدر: ان شاء الله الرد هيبجا امته يا خال
حسن بابتسامه: لم العروسه تجرر
تذهب رفان لغرفتها وكانت متوتره والخوف ينهش في قلبها
رهف بابتسامه : مالك
رفان بتوتر : مفيش
لتتجه الي الدولاب وتفتحه
لتدخل امال فجأه وهي تلهث
رهف باستغراب: مالك يا امال
امال : اسر طلب يد رفان
لتسمع رفان الكلمه وتقع منها ملابسها علي الارض
لتلتفت الي امال بسرعه
رفان بنبره خوف: بتجولي ايه اسر
امال بزفره: ايوه سمعت جدكم وهو بيجول الجرار هيبجا ليكي
رفان بخوف: له اكيد سمعتي غلط
لتدخل اليها فاطمه وهي تبتسم
فاطمه : حبيبه جلبي جدك عايزك تحت
رفان : حاضر يا امه
تعدل رفان حجابها وتنزل الي جدها وكان القلق والخوف ينهش قلبها
لتقف امام جدها وكان اسر يجلس مع مالك منتظر حديث جده لينظر اليه بطرف عينه
حسن بهدوء: حبيبه جدك اني عمري ما جبرتك علي حاجه صح
اومأت رأسها
رفان: صح
حسن بهدوء: دلوجتي جايلك عريسين واحد متربيه معاها والتاني جريبنا والاتنين زين وانتي عارفهم فأني عايزك تستخري ربنا وشوفي
مالك : واوعدك مفيش حاجه هتتعمل غصب عنك
لتنظر رفان الي اسر وفي خاطرها ليه يا اسر عملت اكده ما انته عارف الي فيها
كانت نرجس تشعر بالغيظ من قرار اسر لكنها لم تستطع التحدث
وفي الاعلي كانت نعمه تتضع يدها علي بطنها وتصرخ من الوجع
امال بخوف: مالك يا امه
كانت تصرخ ودموعها تنزل منها من الوجع
لتخرج امال بسرعه تنادي علي احد.لتجد فهد يخرج من غرفته
امال ببكاء:  فهد الحجني
نظر اليه ليجد دموعها تنزل علي خدها ليقترب منها بسرعه والقلق ينهش قلبه
فهد بقلق' في ايه مالك
امال ببكاء: امي مش عارفه ماله بتصوت وبتتوجع جوي
فهد بقلق : متخفيش هنوديه المستشفي
لدخل فهد ويحمل خالته
وفي مكتب مالك تدخل رهف اليه
رهف بتوتر: ممكن اتكلم معاك
مالك ببرود: خير
رهف : اني كنت عايزه افتح مدرسه صغيره
مالك باستغراب: مدرسه
رهف بابتسامه: ايوه لاطفال الي اهلهم مش هيجدروا يعلموهم
مالك بهدوء: مفيش مشكله هساعدك فيه
رهف بابتسامه: شكرا مم ممكن اسألك سؤال
وقبل ان يرد مالك عليها سمع شهقات بكاء لينظر ليجد امال تبكي وفهد يحمل خالته متجها الي الخرج لينهض من مكانه بسرعه
مالك بنبره قلق: مالك بتعيطي ليه
امال ببكاء: امه
فهد بصوت اجش: اركبي يلا
مالك : واني جي معاك
ليركب مالك مع فهد وكان الغيظ والغيره تنهش في قلب فهد ام رهف تسلل الحزن الي قلبها
دلفت رفان الي غرفتها لتجد اسر راكض علي سريرها
رفان بخضه : انته بتعمل ايه اهنه
لينهض من مكانه مقتربا منها ليغلق الباب بيد ويمسك يدها بيده الاخري
اسر بغموض : كنتي بتبتسمي لحسام وانتي بتقدمي الشاي ليه
رفان بزفره : يعني اجدمه واني عابسه عشان جنابك
اسر بنبره غضب: احترمي نفسك وانتي بتكلميني
رفان بتنهيده: له انته الي تحترم نفسك بدل ما اصوت وهلم البيت عليك
اسر بخبث: يا ريت تعملي اكده
رفان بغيظ: وبعدين في جله ادبك دي وايه الي عملته ده
اسر باستغراب' عملت ايه
رفان بزفره : اسر انته عارف ان امك عايزه تجوزك رهف تجوم عشان تخلص من الجوازه دي تحطني اني في النص وكمان امك بتجلل مني ومش بعجيبه ليه عملت اكده
اسر بابتسامه: عشان اني مبطجش رهف
رفان ببرود : ولا اني بطيجك انته مغرور جوي وبتتعصب بسرعه ومعندكش تفاهم
رمقها بغضب وعيون جامحه
اسر بنبره حاده: لمي لسانك احسنلك
رفان : طلبك مرفوض اني هوافج علي حسام ومش هتجدر تعملي حاجه اخوي في طهري
ضغط علي يدها بقوه لتعض علي شفتاها بألم
اسر بنبره غضب وصوت كحفيف الافاعي : ايوه جولي اكده عينك علي حسام بس دا في احلامك هتجوزك حتي لو غصب عنك محدش هيخدك مني ويكون في علمك لو رفضتي هكون عملك فضيحه وانتي عارفه وهتجوزك هتجوزك
رفان بعصبيه : انته اتجننت متجدرش
اسر بتحذير : لا اجدر الظاهر متعرفيش اني اجدر اعمل ايه وحطيه حلجه في ودنك طوفاني هيغرجك معايا يا بت عمي
ليتركها تقع علي السرير ويخرج وهو يشتعل من الغيره
وفي المستشفي عند جنان ونادين
جنان ببكاء: واللهي العظيم دا الي حصل
حسان بنبره غضب: عايزني اصدقك واكدب عيني
نادين بعصبيه : انته عارف ان جنان عمرها ما تعمل كده بس انته خايف من ادم صح ولا لا
حسان بنبره غضب: ايوه انا مش عايز اتحرم من ابني بسببكم كفايه الي حصل
جنان ببكاء: طيب سبني اشوفه حتي لو لاخر مره
حسان بغيظ: انتي مبتفهميش امشوا من هنا وارحموني انا معنديش غيره
لتمسك نادين بيد جنان ويتجهن للخروج وكان الجميع ينظر الي جنان باستنكار
ممرضه : شفتي الوقحه عملت ايه
ممرضه اخري: وليه عين تيجي اهنه
لتضع جنان يدها علي اذنها وتنزل دموعها
نادين بعصبيه: داين تدان بكره يتقال عليكم نفس الكلام
وفي مكان تاني بعيد عن كل الناس ويعم الصمت والسكون كان ادم يركب حصانه ويجري الحصان بسرعه كبيره وكانت ملامحه الجمود هو عنوانه ليتذكر كلام جده
حسن : لازم تتجوزها
ليشيب الحصان قدمها لكن ادم يتحكم به
ادم بنبره غضب: علي جثتي اني اتجوزه كلهم غدارين
تخرج نادين مع جنان وكان يوسف والجد منتظرين في الخارج لتنظر نادين اليهم
نادين باستغراب: انتوا تاني
حسن بهدوء وحكمه : عايز اتحدت وياكم شويه
نادين : لا مفيش كلام بينا احنا هنرجع مصر
يوسف : ما تسمعي هيجول ايه الاول وبعدين اعملوا الي عايزنه ومتخفيش محدش هيتعرضلكم
جنان بحزن: اتفضل عايز تجول ايه
حسن : تعالي معايا انتي واختك لازم اوريكم حاجه الاول
جنان باستغراب: هتورينا ايه
حسن : هتعرفي لم تيجي
وفي المستشفي
كانت امال تبكي بحرقه ليخرج مالك المنديل من جيبه
مالك : امسكي امسحي دموعك هي هتكون بخير ان شاء الله
ام فهد كان ينظر اليهم بغيره ويهدرها بحده
فهد ببرود: اهدي انتي مش عيله عشان تعيطي في اي حته
امال بصوت مبحوح: بس هي امي ومعنديش غيرها
فهد : عياطك مش هيعمل حاجه ادعلها الدعوه احسن دلوجتي
مسحت امال دموعها وجلست تدعي لوالدتها
لتخرج الطبيبه فجأه
وفي القصر كانت نرجس توبخ اسر
نرجس بغيظ: ليه عملت اكده
اسر ببرود: عملت ايه
نرجس بنبره غيظ: طلبت يد رفان
اني عايزه رهف
اسر ببرود: واني عايز رفان ومش عيل عشان تجرري مكاني وبعدين ماله رفان
نرجس' ما بتعرفش تعمل حاجه
اسر: تتعلم بس هي رفان الي هتبجا مرتي اني ورهف علي جثتي عندك فهد
نرجس بغيظ: ماشي يا اسر بتعصي كلامي
اسر ببرود: له مبعصيش يا امه بس اني الي هتجوز مش انتي
تصل جنان ونادين وحسن ويوسف الي بيت مهجور
نادين بخوف: اي ده
يوسف وهو يكتم ابتسامته: بيت الرعب
نادين بغيظ: رخم
لتمسك بيد جنان وتتدخل معه وفجأه يشعل احدهم الاضواء

تعليقات