قصة مجنونة المستر البارت السادس6 بقلم نجلاء فتحي عاشقة الكلمات

 

قصة مجنونة المستر 
البارت السادس6
بقلم نجلاء فتحي عاشقة الكلمات 


 
أخذت نادين القرار آن تبلغ أبوها 

【 فى الصالة 】

نادين/ عارفة أنت زعلان 

الأب/ عادى هى أمك كدة مش مستحملة أربى أبنى ،،،خير فى حاجة يا روح بابا 

نادين/ أيوة
 
الأب/ روحى نامى عندك مدرسه 

نادين بتوتر/ بابا مطلوب ليا أستدعاء ولى آمر بكرا 

الأب/ آبيييييه

نادين/ مظلومة ،،الميس السبب قولتها أشرحى الحتة دة مش فاهمة أتعصبت عليا أعمل أية ثم بكت 

الأب بغضب/ رايح معاكى المدرسة بكرا أزاى المدرسة دى مش شايفة شغلها لازم تترفد 
فرحت نادين  وفى صباح اليوم التالى وبعد مدة وساعات رجعت نادين البيت وهى خايفة فقد ذهب معها والدها فى الصباح للمدرسة وبالتالي حضر يوسف وأيد أن نادين مهملة ومشاغبة وأنفى الوالد لذلك لكنة أنصدم من كلام المدير  ورجع البيت مصدوم فى بنتة ولم يذهب لعملة وتوعد لها  

 تسحبت نادين لغرفتها فقد خذلها المستر كيف وهو لم يحضر الحوار كيف يؤيد الميس وهى لا قطع تفكيرها دخول والدها وهنا أنقض عليها بالحزام  أنصدمت فهو دايمآ السند الحامى ليها ولم يتركها غير لما شفها نزفت من تلقى الصفعات على وجهها فيوسف أعطى لة صورة سيئة لنادين 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
______
       [فى منزل يوسف ]

الأم/ لا حول ولا قوة إلا بالله  

يوسف/ فى آيه

الأم/ البت نادين أبوها بيضربها 

يوسف/ نادين مين 

الأم/ نادين إللى ساكنة قصادنا  ومعاك فى المدرسة 

يوسف/ هو الصوت دة صوتها معقول دة كدة تموت

الأم/ أنت تعرف سبب الضرب

يوسف بتوتر/ لا ثم خرج للبلكونة 
وسمع صوتها رغم بلكنوتها مغلقة  ،،،أةةةةة معملتش حاجة أةةةة حرمت يا بابا  محصلش معرفش حد مقبلتش حد 😭😭،،،أدايق  يوسف ثم دخل الشقة وأغلق باب البلكونة وأخذ يدخن بشراسة فضميرة يعذبة  ويشعر أنة السبب فى ذلك
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
------     ------  
[فى بيت نادين ]

 الأب بغضب/ معرفتش أربى وبقولك الدكتورة نادين راحت الدكتورة نادين جات تضحكى عليا فاكرك مؤدبة تطلعى ناقصة رباية  مين يا بنت الشاب إللى بتقبلية أنطقى طااااااخ

نادين وضعت إديها على وجهها مكان الصفعة / أقسم بالله مفيش ولا عمرى قَبلت شاب من وراك 

الأم/ صاحبتك كدابة  ثم ضربتها برجلها فى رجليها  مهى نادين فى الأرض بين أبوها وأمها ييضربوها 

نادين/ أيوة  دى مش صحبتى و قالت كدة علشان فتنت عليها لما غشت 

الأم/ يالهوووووى البت إللى حليتنا باظت أسمع يا أبو نادين دة أخرة دلعك لازم بنتك تتربى 

الأب/ عندك حق دة نتيجة دلعى بس أعمل أية

الأم/ أحلق ليها شعرها 

نادين/ لااااااا أبوس رجلك يا بابا مقبلتش حد معرفش حد دى كدابة كدابة شعرى لا بحبة 

،،،زقها الأب وقال من النهاردة حريتك إللى عطيتها ليكى سحبتها هتتحاسبى على كل غلطة الصغيرة قبل الكبيرة ،،،ثم نظر لزوجتة وقال هاتى مكنة الحلاقة بتاعة أخوها ،،أخذت نادين تترجى أبوها وتبوس قدمة وهو لم يسمع لها فكل الذى أمامة كلام البنت التى رمتها بالباطل ويوسف الذى أكد أنها مشاغبة فى المدرسة فهو قال ذلك لأنة لاحظ تقربها لية فحاول يبعدها لكنة لم يدرك أنها تضرب الأن بسببة وأقنع نفسة تستاهل فهى تواعد شخص ما  '

🥺مسكينة نادين  🥺

يجلس الأب على كرسى وبين رجلة فى الأرض أو تحت قدمة نادين وأمها مكتفها لم تتحرك ثابتة دموع من غير صوت حركة عنيها تتابع شعرها الذى يسقط من رأسها على رجليها بثبات  حتى أنتهى الأب ولم يكتفى بذلك بل حلق حاجبها إيضا وتركها هو والأم وأغلقوا الباب عليها بالمفتاح  أخذت نادين تلم شعرها المتساقط من الأرض ومن على هدومها  وحضنتة ثم وقفت أمام المراية فوجدت رأسها مثل كف إيدها صلعاء ولا يوجد حاجب فأى ذنب فعلت ليحصل فيها كدة صرخت صرخة من قلبها أتنفض يوسف فى وقفتة  فى شقتة  لدرجة وقعت منة السيجارة فى الأرض من قوة الصرخة   
وأنتهى   اليوم على كدة إذا جالة نوم 
_____
وفى صباح اليوم التالى ذهب يوسف بطلتة الساحرة    ودخل الفصل وعيونة تبحث عن نادين مكانها خالى أخذ يبحث عنها بين  الطالبات  لا يوجد ودة أول مرة يهتم بشأن طالبة     شعر بضيق حاول يتجاهل مشاعرة  وأنهى حصتة  وخرج من الفصل لغرفة المدرسين وجلس على كرسية أتت لة رانيا وقالت  أتفضل 

يوسف بعدم فهم / نعم

رانيا / دى قهوة عارفت بتحبها  عملتلك واحدة معايا 

سوف/ أسف مقدرش أشربها مزاجى مش رايق

رانيا / أنحنت على مكتبة وأبتسمت وقالت تكسفنى ينفع أمممم

يوسف/ بلع ريقة فهو شاب وأمام رانيا  صعب  ،أبتسم  ولسة هيمد إيدة علشان يمسك كوب  القهوة فتح الباب ٠٠٠٠٠٠٠٠٠  أتغاظت رانيا




تعليقات