قصة مجنونة المستر البارت الخامس5 بقلم نجلاء فتحي عاشقة الكلمات

 

قصة مجنونة المستر 
البارت الخامس5
بقلم نجلاء فتحي عاشقة الكلمات 


أتى موعد العزومة  وذهب يوسف مع أمة غصب عنة وبالفعل فتح ليهم أخو نادين الباب  وأخذ منهم علبة الحلويات وجلسلوا فى غرفة الضيوف ثم أتت نادين تحمل صنية وعليها عصير برتقال🍊 طازة  وأتت فى بالها تقدمة لعريسها ثم قدمت أول كوب لأم يوسف ثم ليوسف الذى رفع نظرة ليها وأبتسم وقال شكرا أتلخبطت ووقعت منها الصنية على رجل يوسف بكت وجريت للخارج وأعتذر الأب والأم والأخ ليهم  مما جعل يوسف يذهب لبيتة يبدل ملابسة ومهما يظهر غير مدايق جواة غيظ منها،،،   

الأم فى غرفة نادين تضربها فى كتفها وتأنبها على فعلتها ،،،،عبيطة حد يعمل كدة طبعا لو بتدخلى المطبخ وتساعدينى ذى البنات مكنش دة كلة حصل منك لله الجدع يقول عليكى آيه ثم خرجت لضيوفها  

نادين  لنفسها / وأنا مالى  بقاااا هو بصلى أتوترت يا ريت ينفع أحكيلك يا ماما جايز أرتاح مستر يوسف عايزة أشوفة دايما مهتمية بكل حاجة لية نفسى أخرج معاة معرفش لية نفسى أتكلم مع حد يعرفني دة آيه ثم بكت بشدة  وطبعآ لا تخلو العزومة من نظرات يوسف بغل لنادين التى تقابلها بحب و رومانسيه ،،،

مرت العزومة بسلام وكل واحد ذهب وأنشغل بحياتة  وصباح اليوم التالى خرج يوسف من العمارة وواقف أمام العربية يتفحصها قبل أستعملها فى نفس الوقت  نادين خرجت من عمارتها بعد م لمحتة من بلكونتها فقد تعمدت ذلك

نادين/ صباح الخير يا مستر 
يوسف/ صباح الخير ،، وأنشغل فيما يفعلة 
نادين بضيق/ حضرتك رايح المدرسة
يوسف/ شايفة آية 
نادين/ عن أذنك  ومشيت حزينة  فقد أحرجها بكلامة وطريقته 

وصلت المدرسة وأستغربت لماذا لم يدخل حصتة وفى الفسحة تسللت لشباك المدرسين وجدت ميس رانيا تجلس بجوار يوسف  شعرت بالغيرة حاولت تسمع حوارهم فشلت رجعت لفصلها وهى متغاظة وعندما دخلت ميس رانيا الحصة  

👈باااااس نعرف رانيا 
مدرسة جميلة ومش محجبة وشبة المودل بتوع الأعلانات حاجة كدة خيال الخيال من الأخر حلوة  وحاسة بجمالها  مدرسة أنجليزي  بتجرى  وراء يوسف من أول يوم لية فى المدرسة لأنة متجاهلها عكس باقى المدرسين   وأصغر منه فى السن  ومرتاحة  ماديآ وباقى معلوماتها نعرفها فيما بعد 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
______
نادين بغيط/ ممكن تشرحى تانى يا ميس رانيا
رانيا/ أسمك آيه 
نادين/ نادين 
رانيا/ دى سهلة يا نادين أقعدى وركزى معايا مش شارحة تانى
نادين/ لية من حقى أفهم
رانيا/ طلبتى أشرحها مرتين وشرحت آيه أقضى طول الحصة أشرح نفس الحتة وتقولى أعيد 
نادين/ تقصدى أنا غبية أهئ أهئ لا مستحملش كدة أهئ أهئ شاهدين يا بنات ميس رانيا شتمتني، 

،تعصبت رانيا وبالفعل شتمت نادين حزنت  نادين  فهى  لا تريد ذلك وهنا أنتهت الحصة  وذهبت نادين   تبكى  هى  وهدى صحبتها لمدير المدرسة وحكت لة الحوار وبعد وقت حضرت الميس لغرفة المدير وقال لها م قالتة نادين  
فى نفس الوقت دخل يوسف المكتب لكى يمضى ورقة ووجد فى مشكلة جلس على كرسى جلد بالمكتب لحين أنهاء المشكلة ولم ينتبة له أحد  لكنة سمع الحوار 

رانيا/ فعلا زعقت ليها  وغصب عنى من غلبى 
المدير/ من حقها تفهم ودة دورك مش تحرجيها أدام أصحابها 
رانيا/ الطالبة دى من وقت  م دخلت الفصل وعاملة شغب وبعديها بدأت أشرح الدرس وهى قالت مش فاهمة الحتة دى شرحتها ٣ مرات وفى كل مرة تقولى مش فاهمة وأعيد فى الأخر قولت مفيش أعادة أنتى مش مركزة معايا وبس لقتها أتهمتنى بقول غبية ونرفزتنى أتعصبت فشتمتها بجد وبس 
المدير/ حصل الكلام دة 
نادين بتوتر/ كذب
رانيا/ أنا كذابة 
نادين/ معرفش بقا ،لية تنكرى الحقيقة  المفروض بلاش تكدبى 
وهنا نطق يوسف وقال بهدوء تكدب ولية هيا تكدب ماهى قالت وأنتى مين علشان تكدب أنتى مجرد طالبة وهى عملت إللى عليها وشرحت أنت بقا غبية ترجعلك وأصلا ميس رانيا واقفة هنا لية تتحاسب مثلا هى الأية أتعكست 
أتوترت نادين وبكت بجد من طريقة يوسف معها ودفاعة على رانيا ثم نظرت لرانيا الذى ذهبت ليوسف وقالت  بنات أخر زمن كتر خيرى شرحت،،، فعلا البنت دى لازم تتعاقب عملة شغب 
مدير المدرسة/ واضح كدة يا طالبة أنتى بتاعت مشاكل وعلشان تتربى أستدعاء ولى آمر 
نادين بزعر/ بلاش أخر مرة صدقنى بابا لا 
يوسف/ قولى الحقيقة 
نادين بعد تفكير إذا قالت الحقيقة لا يصدقها أحد  ستكون كذابة أمامة ف أختارت تتمسك بالحقيقة  وأن الميس أهنتها جامد  
مدير المدرسة/ أستدعاء أنتم الأثنين ولى آمر على فصلكم يالاةةةةة

هدى شهقت/ أنا مالى يا مستر 

مدير المدرسة/ علشان تشهدي معها وعَملة  المحامى بتاعها 

وبعد خروج الجميع ،،،  
البنتين ماذا يقلون لأهليهم  وممنوع دخلوهم المدرسة إلا بولى آمر ،
يوسف   ورانيا ذاهبوا لغرفة المدرسين سوا وشكرتة رانيا جدآ مما جعل نادين تود الفتك بيها 

وأنتهى اليوم على كدة 

[فى البيت ]

الأم/ ناااااادين تعالى الأكل هيبرد

نادين/ مش عايزة
الأم/ يا بت تعالى مش قادرة أقوم
الأخ/ سيبك منها دلعك دة مبوظها لو جعانة تجى ذى 🐕  أول واحدة على السفرة
الأب بضيق/  مش محترم وجودى  والله محد   ك"ل"ب    إللى أنت 
الأخ/ أنا 🐕 
الأب/ أيوة وأبن  🐕  كمان أمال لما أموت هتعمل آية 
الأخ بضيق/ والله  م أنا واكل
الأم/ عجبك كدة الواد طول اليوم فى الجامعة بيجرى عجبك كدة 
الأب/لية معملتك جافة على بنتك وأبنك لا
الأم/ ذى معملتك جافة مع أبنك وبنتك لا
الأب/ دة راجل وهى بنت تدلع براحتها 
الأم/ دلعك لنادين هيبوظها 
الأب/دلعك لأبنك هيبوظة 
وهنا أشتعلت خنافة خنافة بين الأب والأم  ،،وبالداخل تنكمش نادين على نفسها تبكى ومنهارة  ماذا تقول لهم على مشكلتها التى حدث فى المدرسة وفى مشكلة حدثت الأن بين أبوها وأمها وبسببها كما تعتقد  ،،أطفأت نور غرفتها ثم فتحت شباك غرفتها على قد نظرها وجدتة يشرب سيجارة  أخذت تبكى  وتشتكى لية فقلبها حزين منة  حتى دخل شقتة وأغلق باب البلكونة أما هى أحتارت لازم تبلغ أهلها كيف تذهب لمدرستها  وأخذت القرار تبلغ أبوها فهو أحن واحد عليها فى البيت 
هل سوف ينجح  ذلك  

                    البارت السادس من هنا 


تعليقات