قصة مجنونة المستر البارت الثامن عشر18 بقلم نجلاء فتحي عاشقة الكلمات


















قصة مجنونة المستر 
البارت الثامن عشر18 
بقلم نجلاء فتحي عاشقة الكلمات 


على طريق القاهرة الأقصر 
يقود السيارة حماد وبجوارة زوجتة هدى ،،وفى الخلف يجلس يوسف وساند رأسة على كتفة نادين وماسكة إيدة ،،،  
بدأ  يفوق من البنج وجد نفسة هكذا أنتبهت نادين  وبعدت عنة

نادين/ أنت كويس

يوسف بتعب/ عطشان 

نادين/ أخرجت من حقيبتها زجاجة مياة وحاولت تشربه إياه لكنها فشلت فرفض الشرب وشعر بمرارة المياة فى حلقة ،،،،،أستغربت نادين   وداقت المياة  وجدتها طعمها عادى نظرت لحماد الذى يتابع الحوار فى مراية السياره  فهز دماغة بمعنى أتعملى عادى 

يوسف/ أنا فين  أنتم مين

نادين بتسرع/ أرجوك أهدأ يا مستر  دى هبة صاحبتى حضرتك أكيد عارفها  ودة جوزها و٠٠

يوسف بمقاطعة/ عايز أنزل وقف الزفتة دى 

نادين أمسكت إيدة/ مفيش نزول أحنا هنا بنساعدك  أرجوك كفاية عصبية 
يوسف  زقها جامد ثم وضع إيدة على رقبتها بيخنفها وصوتة أتغير وقال هموتك أبعدى عنى عايز مراتى،،،، 

فرمل حماد بسرعة السيارة ونزل من مكانة وفتح السيارة وترجل لكرسى يوسف حاول يشدة فشل بدأ يقرأ علية أيات من القرآن الكريم ،،، أبعد يوسف إيدة عن نادين وأتشنج،،،،

 نادين بجوارة تبكى  أمسكت إيدة ووضعتها على قلبها كأنها تحضنها، ،أزمة وتعدى يا حبيبى  أزمة وتعدى ،،ثم نظرت لحماد بترجى عيونها تطلب أن يتوقف من قراءة القرآن  الكريم فحبيب القلب يتعذب  لم تجد أهتمام من حماد فقالت ببكاء أرجوك وقف يوسف تعبان ودة بيتعبة أكتر 

حماد / صدق الله العظيم، ،،،،، الحالة صعبة يا دكتورة أول مرة أشوف إكدة القرآن مش بيتعب الأستاذ دة بيتعب إللى ساكنة المشكلة فيكى مش فيا جربك بيجننة 

تملكتة نادين داخل حضنها وجذبت رأسة لصدرها وهو بيتنفض ومسلوب الأرادة وقالت سامحنى يارب علشان مقربة منه ودة حرام،،،،وأخذت تطبطب على رأسة وقالت خليك قوى يا مستر ربنا معانا  ثم غمضت عيونها تدعو الله بداخلها ورفضت تقرأ قرآن  حتى لا تتعبة أكثر 

رجع حماد لمكان القيادة   ونظر لزوجتة المرعوبة من هول المنظر فقد سمعت تغير نبرة الصوت وشاهدت تغير ملامح الوجه وقتها فقال  صاحبتك إيمانها جوى  مش زيك خلى جلبك جوى

هدى بتهتهة/  هو دة بجد 

حماد/ للأسف أيوة ،،ثم أنطلق وكمل طريقة ومن الحين للأخر ينظر لهذا الثنائى   وصعبانة علية نادين فهى تحملت الكثير فوق طاقتها منذو الصغر 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
______

     【فى صباح اليوم التالى】

أستيقظ يوسف وجد نفسة فى غرفة مجهوله بالنسبة له قام من السرير وخرج للخارج وجد حماد يجلس على الكنبة بأهمال يتابع التلفزيون فقال أنت مين 

حماد أتعدل فى جلوسة/ الناس تجول صباح الخير الأول 

يوسف جلس على الكرسى بتعب  أنت مين 

حماد/ برضو،،،على العموم أنا زوج الدكتورة هدى ودى كانت 
طالبة عندك فى الثانوى وصاحبة الدكتورة نادين إللى  بتحبك وعايزة تساعدك و٠٠٠

 يوسف عند ذكر أسم نادين تعرض للنوبة  فأدرك حماد وقتها المشكلة ليست فى نادين وبس بل بأسمها إيضا حتى تغلب حماد بقوة إيمانة وسيطر علية

         (وبعد وقت )

أتنفس حماد بسرعة وصدرة يعلو ويهبط من شدة الأنفعال  ثم أنتبة على خبط على الباب وبعد م فتح الباب وجد هدى ونادين 

نادين/ عامل إيه

حماد/ مش بخير لازم نتحرك بسرعة الأستاذ مأذى جامد وحكى ليها الحوار 

نادين بصدمة/ أنا السبب ،،ثم بكت 

حماد/ سبيها على الله  ربنا موجود أسمعى أنا جبتة هنا فى البيت دة وسط الأراضي الزراعية بعيد عن الخلج   فى شيخ جاى هنا كمان شوية ولازم تمشوا مش هتقدروا تتحملوا الصوت 

هدى بخوف/ حماد عندة حق لازم نمشى وهنا غير القاهرة وأنتى ١٠ سنين هنا وعارفة مينفعش حريم ورجالة فى مكان واحد 

نادين بأصرار / مش سايبة يوسف كلام الناس مش فى دماغى يوسف أهم ثم ترجلت لغرفتة وشهقت  ودخلت الغرفة جرى ،،،،،جرى وراها حماد وأوقفها وأبعدها  عن سرير يوسف 

نادين بغضب/ أنت رابطة ليه 

حماد بعصبية خفيفة/ صوتك عالى عليا يا دكتور ،،،الربطة دى لمصلحتة 

هدى دخلت جرى ليهم وقالت الشيخ  وصل برا 

نادين بلهفة/ خلية يدخل 

يوسف شعر بوجود الشيخ أخذ يهز السرير بقوة ويقول كلام غير مفهوم ورغم ربطة حماد القوية لة فى السرير  كان لم يقدر السيطرة علية 
وبعد مدة من قراءة الشيخ للقرآن الكريم ومقدرش أوصف أكثر من كدة علشان البارت مش يتحذف 😎

نادين من هول المنظر ثابتة يكاد يتوقف قلبها من الرعب لكن يحتل مكانة الحب والشفقة  لحبيبها تخشى تذكر الله يتعذب حبيبها أكثر ظلت متماسكة  لأبعد حد وبعد مدة 
جلست بجوار حبيبها على السرير وتربت على رأسة فقد قال لها الشيخ  الأمر يحتاج معالج روحاني قوى يبدو أنة تعرض لسحر قوى وهذا صعب والأفضل أن تذهب للشخص إللى أذاة لكى يفكة هو غير كدة هيموت فيوسف رافض الأكل والشرب وهى كطبيبة شخصت حالتة فى ضعف عام رغم كونها طبيبة أطفال  

حماد/ وبعدين يا دكتورة 

نادين / معرفش 

حماد بأحراج/ جربك ليه حرام  

نادين/ ليه 

حماد/ شاب وأنتى بنت مش يجوزلك يا دكتورة 

نادين مسحت  دموعها/ عارفة بس دة حبيبى وفى محنة ربنا عارف نوايا القلوب أبوس إيدك أنا مش ناقصة خلينا نفكر أول مرة أشوف كدة 

حماد/ هرش فى طرف أنفة وقال خايف أروح لروحانى يبجا شرك أو يطلع دجال والطريق دة واعر إللى كان هنا دة شيخ فى الأزهر  وعارف ربنا أجولك  مفيش غير حل واحد 

نادين بلهفة/ أيه هو

حماد/ تروحى لطليقتة وتترجيها شكلها واخدة على العيوذ بالله الأعمال دى  فكرى بالعقل لو دة أتفك هيفضل طول عمرة  معرض للأذى منها ودة صعب عايز ربنا يهديها  الأول 

نادين/ مش هتوافق

حماد/ جلس على الكرسى بيأس وقال إللى عندى جولتة مش عارف بجا

نادين / نظرت ليوسف الذى لا حولة له ولا قوة وقالت قلبى أمانة معاك 

حماد/ أستنى رايحة فين 

نادين/ لازم أنزل القاهرة 

حماد/ وجفى عندك هى القاهرة دى فى الشارع إللى جنبنا ها  ،،،،رجلى على رجلك مش سايبك 

نادين بحزن/ ذنبك أيه شايل همى 

حماد/ بعتبرك أختى أنا ليا أخت برضيك  ولازم أراعى بنات الناس علشان ربنا يسترها مع أختى يلا يا دكتورة أرتاحى اليوم وبكرة بمشيئة الله نعاود القاهرة   ،،،،،بس أنتى غلطتي لما أخذتى العيال من وراء أمهم 

نادين/ أمهم هاااااا دى لا تستحق لقب أم دول عيال يوسف و٠٠

حماد بمقاطعة/ أمهم غصب عن الكل 

نادين / كفاية كلام مش ناقصة

حماد/ أنت حرة ثم نظر ليوسف وقال  ياريت الأستاذ دة بعد دة كله يجدر وجفتك  جارة 

نادين / جلست بجوار يوسف وتجاهلت كلام حماد 

بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 

[[وبعد ساعات ]]

ذهبت نادين للقاهرة مع حماد وذهبت لشقة يوسف الذى تجوز فيها بعد ما أخذت عنوانها من المدرسة 

فتحت أم رانيا الباب وقالت أنتى مين 

نادين / السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

أم رانيا/ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته  خير يا بنتى

نادين/ مدام رانيا موجودة 

الأم بحزن/ أيوة لو جاية تواسى بلاش بنتى جوزها طلقها وعيالها أختفوا حتى الواد العيان تقربيا خطفة هو كمان  منه لله 

حماد بخبث/ ولية يعمل إكدة يا خاله 

أم رانيا/ منه لله دة واطى وأبن***** بنتى قايدة صوابعها العشر شمع  وهو أبن ****** ولايف على واحدة  بنت******

نادين حاولت تتحكم فى غضبها 
،،،وقالت بغرور أنا الدكتورة نادين حبيبة مستر يوسف إللى بنتك خطفتة منى وسحرتلة بمساعدة منك 
أحمرت عين أم رانيا بغل وقطع كلامها حضور رانيا التى سمعت كلام نادين الأخير  وقالت ،،بغضب هو أنتى يا خطافة الرجالة  ليكى عين تجى هنا يوسف فين

نادين بغضب/ أخرسى الخطافة إللى تتجوز واحد غصب عنه وأتحالفت مع الشيطان  

رانيا / دة حبيبى أنااااااااا

نادين تمالك منها الغضب وزفت أم رانيا فى صدرها  وأنقضت على رانيا وأمسكتها من شعرها وأقام أشتباك بينهم كبير حاولت الأم تصوت وتلم  الجيران  كمم فمها حماد وأدخلها الشقة وأغلق الباب وقال بهدوء يحسد علية ،،كفياكى يا مرا يا سو  فضايح جبر يلمك  مرا بومه

خافت أم رانيا منه وشاورت على فمها بمعنى هوووش مش تتكلم 

حماد/ تعجبينى ثم شدها وأجلسها على كرسى وقال ،، لو سمعت صوتك يا مرا هطخك ثم نظر ليها بطرف عينة بقرف  ،ثم نظر لنادين وهى فارمة رانيا تحت منها خلصت فيها قهر وذل عشر سنين وكلة كوم وحالة يوسف الأخيرة كوم تعبة وتحملة بما ليس لدية فية يد كوم تانى  
ثم أنتبة عليها حماد وهى أخرجت  🔪 مين هدومها وعايزة تضعة فى صدر  رانيا أمسك إيدها لأعلى وقال ،،إلا الدم يا دكتورة كفياكى عاد لحد إكدة  مش حمل ذنب الدم فى رجبتك  أغزى الشيطان  أوعاكى تنسى المصلحة إلا جينا ليها 

أبتعدت نادين من فوق رانيا ورجعت 🔪  مكانها تانى فى هدومها وقالت عندك حق  ،،، شد حماد رانيا المضروبة من الأرض وأجلسها على كرسى  وقال بهدوء ،،لو منفذتيش كلام الدكتورة أنا هخلص عليكى بيدى دى سامعة يا مرا يا بنت*******

الأم بخوف/ تنفذ يا بنى  متنفذش ليه  أسمعى الكلام يا رانيا كفاية بهدلة 

رانيا بتعب ووجع/ عايزة آية 

نادين/ عملتى عمل إية ليوسف بعد مطلقك 

رانيا بتوتر/ معملتش حاجة 

حماد زام / لسة مصممة تكذبى ثم لسعها قلم صح على قفاها كومها على الأرض وقال  بحزم أول مرة آمد يدى على مرا بس أنتى مش مرا أنتى شيطان ردى على الدكتورة يا مرااااا 

رانيا / أيوة عملت 

تنفست نادين براحة  وقالت  نوعه آية 

 رانيا /٠٠٠٠٠٠٠٠
نادين وحماد/😲😲😲



 
تعليقات