قصة مجنونة المستر البارت الخامس عشر15 بقلم نجلاء فتحي عاشقة الكلمات


















قصة مجنونة المستر 
البارت الخامس عشر15
بقلم نجلاء فتحي عاشقة الكلمات 


نادين/ دخلت للداخل بعد أستعابها للصدمة هل هذا مستر يوسف الشاب الوسيم أم لا  مستحيل دة راجل كبير فى السن
جلست على أقرب كرسى،،، يوسف لما عرفتة كان ٢٦ سنة وبعد ١٠ سنين يبقا ٣٦ سنة لية منظرة كدة يمكن مش هو  لا هو نفس اللخبطة نفس عينة ثم أبتسمت وقالت لو أنت بجد قمر بكل حلاتك يا مستر ثم نزلت للشارع لبواب العمارة بتاعتة وأعطت  لة فلوس  فيوسف حضر عن طريق لعبة منها حتى تشوفة وكانت فى قمة السعادة لما علمت هذا حبها   يقف أمامها وقال بعد ما أخذت عنوان بيتة والسنتر والمدرسة  وقالت بدأ الشغل صح يا مستر ثم حزنت وتمنت تعرف طريق أهلها وأقنعت نفسها  بالصبر  

بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
____
مر أسبوع كل متاخد نادين الخطوة لقاء يوسف ترجع فى كلامها خايفة تضعف وتشعر بتأنيب الضمير كيف تظهر لراجل متجوز وتخطفة من مراتة  ومن عيالة
فقالت يمكن جوازة غصب ،،، وغير كدة يبقا بتاعى
وبعد مدة دخلت نادين المدرسة التى يعمل فيها يوسف  والأن بعد دقايق سوف تقابل حبيبها الذى قلب حياتها على عقب . وأنتبهت على صوت 
يوسف/ خير يا مدام عيزانى بالأسم لية 
لفت لية نادين وكعورت إيدها بجوارها حتى لا تحضنة وقالت بضعف مستر يوسف صح 
عقد يوسف بين حاجبة  وأتوتر لم يعلم السبب فهذة الفتاة  التى يراها لأول مرة المنتقبة فيها سحر غريب فقال أتقابلنا قبل كدة 
نادين بكذب / أنا مامت بنت هنا فى المدرسة وعايزة مدرس كيمياء شاطر أقصد درس  
يوسف/ تحت آمر حضرتك 
نادين/ أتفقنا ،،ينفع نتقابل فى مكان نتفق على الفلوس 
يوسف/ مش هنختلف هتيها الدرس والفلوس سهلة 
أبتسمت تحت النقاب ومدت إيدها بحرارة تسلم علية وأستغرب هو فعلتها فكيف لواحدة مثلها تسلم على راجل فرفض السلام بطريقة شيك حتى لايحرجها  وقال لنفسة رغاية أوى ولا يعلم هى تمد فى طول المقابلة حتى تملى عيونها منه 
يوسف/ يا مدام بكلمك 
أنتبهت نادين وفاقت من شرودها وقبل النطق وجدت فتاة من نظرة عنيها القاتلة توقعت رانيا ابتسمت بخبث وقال بصدق ونعومة حتى تغيظها  وتتأكد هل هى رانيا أو لا ،،، مستر يوسف   يستحق  يطلق علية أسد الكمياء مثل اللقب بتاعة دة مش حلو  هو أجمل وأحلى بكتير 
يوسف بتوتر نظر لرانيا ثم لنادين /  شكرا يا مدام على المجاملة الظريفة دى معاكى عنوان السنتر منتظر بنوتك عندى  وأن شاء الله هتتفوق 

نادين / متأكدة من كدة أصلا مستر يوسف نظرة عيونة تخبل أحم أقصد لسانة فى الشرح سهل وبسيط 
رانيا التى كانت الغضب يتطاير من عيونها عقدت ساعدها على صدرها وقالت أنا ميس رانيا مدرسة أنجليزي  مش محتاجة 
٠٠،،،قطعتها نادين بهجوم  ،ملكيش لازمة عندى ثم أبعدتها من طريقها لما زقتها بظهر إديها فى صدرها وسارت بجوار يوسف متعمدة حتى يشم برفانها التى بدأت تضعة من جديد فهذا الذى كان نوعها المفضل مندو الصغر ولم تضعة ولا هو ولا غيرة خلال ال١٠ سنوات الماضية وحصلت علية بصعوبة الأن ،
فقال يوسف  بلهفة  أسمك أيه يا مدام أقصد أسم بنتك 
أبتسمت نادين/ أسمى أم نادين سلام وسارت وهى مبتسمة بنصر وخرجت برا المدرسة  وأتصلت  على شخص يحضر فتاة فى ثانوية عامة يتيمة تأخد درس بشرط تلغى أسمها وتسمى أسمها نادين  وتقول لنادين ماما مجرد لعبة   
هل تنجح مخطط نادين !!!
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
أما بالداخل 
أتغاظت رانيا من يوسف المبتسم وعيونة على باب الخروج إللى خرجت منة نادين 
رانيا/ مكنتش أعرف عينك زايغة كدة واحدة **** مش محترمة النقاب إللى لابساة خلى بالك بتعمل كدة علشان تنزل فى فلوس الشهر 

يوسف/ تركها بدون كلام ودخل غرفة المدرسين يحاول يلهو عقلة معقول تكون دى الست إللى ساكنة فى شقة نادين  نفس الأحساس حسيتة لا أعقل يا يوسف أنت متجوز ومخلف  
وتحمس بزيارة تلك الفتاة مرة أخرى 
مر أسبوع أخر ونادين بدأت تجمع معلومات عن يوسف وطبعا كلة بالفلوس يمشى حتى ذهبت السنتر فقد تعمدت هكذا الغياب لترى رد فعلة عند لقاءها   وواقفت عند باب السنتر 
نادين/ ذة م أتفاقنا أسمك نادين وأنا مامتك  
البنت/ حاضر يا طنط أقصد يا ماما 
نادين أنتبهت على سيارة يوسف وعند نزولة ترجلت هى بخطوات واثقة من نفسها ومعها الفتاة يوسف لمحها نفس شنطة اليد معقول هى جرى على السلم وقال نادين، ،توقفت وتجمدت مكانها ولفت ليه وألتقت العيون مرة تانية فقال مامت نادين 
نادين  أكتفت بهز رأسها  فمن حلاوة أسمها من لسانة فقدت النطق  أستجمعت قواها وقالت أزاى حضرتك يا مستر 
يوسف  / بخير غبتى ليه أسبوع كنتى قولتى نتقابل لية الغياب 
،،،شعرت هى بفرحة فهو لاحظ غيابها ومهتم بيها فقالت عارفتنى أزاى بالنقاب أحنا متقبلناش غير مرة واحدة 
يوسف بأحراج/ من شنطة حضرتك ،أتفضلى على مكتبى

دخلت نادين المكتب وتفحصتة بعيونها جميل جدا لكن هناك شئ يلوث هذة الفخامة وهو صورة رانيا فقامت فى الخفاء وأثناء يوسف يشغل المكيف  رمت صورة رانيا فى سهلة المهملات وقالت لنفسها دة مكانها  الطبيعى  وللأسف لم تتهنى نادين مع يوسف بحرف فقد بلغتها السكرتيرة بوجود أمرأة مع زوجها فى المكتب فتركت الحصة وأقتحمت المكتب بدون أستئذان  تعصب يوسف وقال فى حد يدخل كدة  
نظرت رانيا لتلك السيدة توقعت هذة السيدة التى أتت المدرسة وبسببها أشتعلت خناقة كبيرة بسببهم فقالت بصوت عالى أطلعى برا أنتى إيه **** 
يوسف بغضب وهجوم/ وطى صوتك المدام هنا ولية آمر فاضلة 
رانيا/ من أمتى بدخل ستات هنا يا يوسف 
يوسف/ رانيا على حصتك كدة غلط   ،،ثم لف لنادين  وقال بأعتذار/ أسف يا مدام  ميس رانيا زوجتى وحصل سوء تفاهم 
حاولت رانيا تكتم غضبها بعد أعلان ملكيتة لرانيا  فقالت بهدوء  عادى حصل خير  المفروض الزوجة الأصيلة تراعى مكانة جوزها خصوصا فى مكان أكل عيشة وتعمل أعتبار لسمعتة  خصوصا ذى حضرتك  المفروض ليكى بيت تتكلمي فية معاة للعلم مستر يوسف عمرة ميعمل الغلط أبدا مثلا لو بنوتة عمر ١٧ سنة باستة أول بوسة تحت السلم كان أستغل دة لكن هو أكيد هيضربها بالقلم يفوقها 
رانيا/ أما قليلة الأدب صحيح يوسف جوزى وأنا أول واحدة فى حياتة وأول لمسة وأول بوسة أنا 
نادين/ واقفت أمامها وضحكت ههههههههه أول واحدة ماشى  أعديها أما أول بوسة أمممم أشك يلا يا نادين يا بنتى لا يمكن أسيبك فى سنتر كلة مشاكل  
البنت/ يلا يا ماما نادين 
نادين أخفت غيظها من البنت فهى قالت لها لا تذكر أسمها 
يوسف  مصدوم فهذة السيدة ذكرت م حدث فى الماضى فعلا أول قبلة  مع نادين  فقال أستنى رايحه فين أسمك نادين 
نادين لم تجد مخرج من الورطة دة غير قول الحقيقة/ أيوة والبنت متسمية على أسمى 
يوسف تقدم ليها /  كنتى فى مدرسة إية فى الثانوى 

رانيا تدخلت وقالت بغضب/ يوسفففففف  أحترم وجودى وأنتى يا ست مفيش مكان لبنتك عندنا  براااااااااا
خرجت نادين بغضب فقد أشغلت شرارة الماضى فى قلب يوسف من جديد 
يوسف/ أنتى أيه يا شيخة حرام عليكى 
رانيا/ عايزنى أعمل إية وواحدة واقفة معاك ها أرقصلك 
يوسف/ مش قادر على وجع الأعصاب دة معاكى  معرفش لية أتغيرتى فجأءة أنتى ثم سكت وتحكم فى أعصابة وأعطى ليه ظهره وقال بهدوء  سبينى لوحدى بدل منخسر بعض 
خرجت رانيا من المكتب وأغلقت الباب بقوة  زفر يوسف وجلس على كرسى وشبك إيدة خلف رأسة وقال الأسم هو هو لو أعرف أسم أبوها  يا خسارة رانيا دخلت قبل معرف كانت فى مدرسة إيه فى الثانوى حاسس أعرفها أزاى عارفت موقفى مع نادين لا يمكن يكون بتقول مثال لا هى بتتكلم بثقة   بس نادين طفشت ومحدش عارف عنها حاجة معقول أهلها لقوها بعد السنين دى بس أزاى البنت ١٧ سنة ونادين مختفية من ١٠ سنين تقريبآ يبقا مستحيل تخلف بنت فى ثانوى ممكن تشابة أسماء وللأسف هذا ما أقنع نفسة بيه 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
وبسبب هذا اليوم علاقة يوسف ورانيا فى شك وتعاسة  وخناقات رانيا مش عارفة تأكل ولا تشرب يوسف العمل ،،،وكأن الله ينقذة منها  ،،أستلمت نادين شغلها ومش عارفة تأخذ أجازة منه ومشغولة مر شهر كامل والحال هو الحال 

______  
دخل يوسف يجرى ومعاة أبنة على إيدة فاقد الوعى ومنهار وثائر 
أستلمة أحد أطباء الأستقبال منه  والأخر أستدعى قسم الأطفال وبالصدفة نادين هى إللى ذهبت  
لمحت يوسف لكنها لم تذهب له بسبب صراخ دكتور  الأستقبال الذى قال عندما لمحها فى أول الممر ،،،،دكتورة نادين ألحقيننا الطفل بيموت  جريت نادين ليه بسرعة وهى لم تعلم أن الطفل أبن حبيبها  أخذت تسعفة فشلت أنتبهت على يوسف وهو بيقول أبنى أبنى ومنهار ويبكى  ،،، منظرة وجع قلبها فقالت بصدمة  أبنك أبنك دة يا يوسف  دة أبنك

يوسف مكنش منتبة فى أى شئ غير حاجة واحدة بس أبنة وغضب عنة أمسك إيدها وأترجاها تنقذة 
الدكتور بصراخ/ الطفل يا دكتورة مفيش وقت 

نادين بسبب حركتها على صدر الطفل الذى تسعفة أو تنشط قلبة النقاب مدايقها فخلعتة بعنف ورمتة فى الأرض ثم شقت التيشيرت بتاع الطفل وصرخت  بجلب جهاز الصدمات فأصبح جسد الطفل يعلو ويهبط دقائق مرت كأنها سنوات حبات العرق تتساقط من جبينها وقلبها يخفق لم تكن فى هذة الحالة من قبل حتى عند أستلمها أول مريض فى حياتها لم تكن كذلك خافت تفقد 
الطفل وحبيب القلب يحزن فلا يغفر لها هذا رغم أن أرادة ربنا فى كل شئ تريد الفرحة ليوسف حتى لو مش نصيبها 
وبعد نصف ساعة بالضبط فتح الطفل عيونة وتقيئ 
لفت نادين بفرحة ليوسف وجدتة حاضن رانيا المنهارة كتمت حزنها فى قلبها فقالت حمدلله على سلامة أبنك يا مستر يوسف وخرجت من الاستقبال لقسم الأطفال تجرى 
لحقها دكتور الذى كان يصرخ وأستدعاها فقال دكتورة نادين أستنى لفت ليه نادين بلهفة وقالت الطفل جراله حاجة
الدكتور/ لا ، النقاب بتاعك أنتى جميلة أوى من حق الجمال دة محدش يشوفة لو ينقع أتجوزك كنت أتجوزتك ولا أقولك الشرع محلل أربعة يا قشطة أنتى 
نادين شدت منة النقاب وأنتبهت أنها من غيرة وشدت الطرحة على وجهها أخفتة/ خليك فى حالك نادين مش للمعاكسة والغزل نادين ملك لراجل واحد بس  ثم أنطلقت لمكانها تبكى 

عقد الدكتور بين حاجبة ومش فاهم تقصد أيه ثم رجع للأستقبال تانى 
يوسف ببكاء / أبنى بخير
الدكتور/ الحمد لله 
يوسف/ شكرا
الدكتور/ إللى يستاهل الشكر  الله أولا ثم الدكتورة نادين علشان خاطر أبنك قلعت النقاب وشوفنا  وشها 
رانيا/ نادين هو الأسم دة مش عايز ينقرض 
الدكتور بعدن فهم/ أيه 
يوسف/ أتبرجل فهو شافها لما قربت منة وحاسس شاف الوش دة قبل كدة  وجريت لكن الأهم يعرف سبب م حدث لأبنة 

[بعد ساعتين ]
ظهرت نتيجة الفحص والأشعة والتحاليل 
يوسف/ ٠٠٠٠٠٠
الدكتور/ ٠٠٠٠٠



تعليقات