اسير الملكة البارت الرابع4 بقلم نجلاء فتحي
















 
اسير الملكة
البارت الرابع4
بقلم نجلاء فتحي


وصل نوح وأمة  الحارة الجديدة  

نوح/ لو سمحت  فين بيت المعلم سويلم الجزار 

أحد المارة بأعجاب بشكل نوح/  أدامك أهى و ودة محل الجزارة بتاعة  يا نهار مش فايت الملكة بتتخانق وجرى ليها

روحية/ بلوية بوز شكلنا قدم السعد خناقة من أولها شكلها حارة  وس**   لازم أكون فى حالى السنة دى  أنا مؤدبة 

نوح بيأس وضحك بسخرية طب يلا يا  مؤدبة  يعنى شكل المصلح الاجتماعى مش هنا

روحية/ لا دى حارة بيئة مش من مستوايا وسارت أمامة 

وحين دخولة مدخل البيت  لافت نظرة تجمع الناس وشاب مطحون ومحدش  بيدافع عنة فقال  أمااااا الشقة الدور الثالث على السلم وأنتى طلعة للدور إللى بعدة على أيدك الشمال  ركزى   وسيبى الشنط هطلعها 

الأم/ أنت رايح فين  

نوح/ فى خناقة ومحدش بيحوش

الأم/ رفعت أكمام عبايتها   لمعصمها،،،والنعمة أبدآ مش سيباك  أتخانق  وأمك فى ظهرك  

نوح/ أطلعى يا مااااا مش نقصاكى  وذهب للخناقة ووراة أمة 

وكان الوضع كالآتي  "-
الملكة تضرب شاب بشبشبها وتلفظ أبشع الألفاظ البذيئة فى صورتها الأصلية  وحوالينها حلقة من الناس دون تدخل 
فج  نوح الناس ، جرا أية يا ست أنتى سيبى الجدع أية مفيش حياء وكمان شبشب عيب كدة دة راجل 

نظرت لة الملكة وأتهزت من شكلة   فأدركت نفسها  ،     جرا أية يا **** يا بن *******    داخل فاتح صدرك عليا لية يا ******* 

نوح بصدمة/ أما ست قليلة الأدب وناقصه رباية صحيح  لو راجل كنت أدبتك لكن  محسوبة ست للأسف 
(شهق الجميع )

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
الملكة/ واقفت أمامة ورفعت أيدها فى الهواء وقبل نزولها على وشة أمسكها نوح بقوة ،، لا يا حلوة  دة أنا نوح مش حتت مرا تمد أيدها عليا  

الملكة / سيب بقولك يااااااض سيب

نوح/ مش عاملة سبع رجالة فى بعض خلصى نفسك 

الملكة  / شوية كمان وهيبتها تضيع  فأستعملت أسلوبها الخاص وقالت بدلع:-  يا واد أيدى 

نوح/ مفيش ست تمد أديها على راجل وأية إللى  لابساة دة مش بقول مش ست ثم ترك أديها بقوة وأنحنى يساعد الشاب من النهوض من  الأرض 

الملكة/ كانت فى صدمة ألجمت لسانها  

نوح/ أنت كويس  أزاى تسمح بالإهانة دى

الشاب/ دى الملكة أنت ضعت يا أستاذ على العموم تشكر يا صاحبى 

الملكة بغضب/ والله عال بقا حتة جعر زيك أنت تحط راسك براسى 

روحية بعشوائية/ وسع يا واد جرا أية يا حبيبتى أنا ساكتة من الصبح وأقول هتتلم مش بتتلم متلمى تعابينك يا روح أمك   لو هو سكت أحترم أنك ست ف ميربيش الست غير ست زيها 

الملكة/ لا تعالى ربينى يا ولية خرفانة ياللى رجلك والقبر بقا أنتى تربى الملكة دى رجالة بشنبات معملوهاش 

روحية / أوى أوى يا حبيتى أنا روحية  واللى تدوسلى على طرف أجيبها من شعرها يا حارة وس**

نوح/ جذب أمة بعيد  أحنا مش بنتخانق يا ست أنتى أنا وأمى سكان جداد ومش يرضى حد إللى أتعمل فى الجدع كدة 

الملكة/ محدش أدخل أنت مالك

نوح/ لأنهم مش رجالة    وأدخل لأنة أخويا فى الله  أية طولة اللسان دى   أنتى ست كدة غلط يلا ياماااااا 

الأم/ سيبنى عليها 

نوح/ مال بجوار أذنها،   مش قولتى أنك مؤدبة أية اللى حصل دة

الأم/ يا واد أستغليت الموقف دى حارة وس**  قولت أفرش الملاية وأعمل ظهر لينا بس أنت أية بلفتها جدع ي
يلاااا تربيتى 

نوح/ تربية ولا بلاش ،، أدامى على البيت 

الملكة/ واقفين لييييية كلة على بيتة المولد أنفض   و وضعت أديها على خصرها ونظرت لة وجدتة دخل بيتها 
وأنتبهت على خبط على كتفها من يد أبيها  الذى كان يشاهد الموقف كامل دون تدخل  ،،،  شكلهم السكان الجداد إللى أجروا الشقة إللى قصادنا لمدة سنة 

الملكة/ أرميهم برا  

سويلم/ لنفسة  أمة حلوة حد يرفص النعمة ،،،   أحم ،،،،،،،لااااااا

الملكة/ يعنى أية

سويلم/ أوعى تنسى يا ملكة أنك شمس بنتى وأنا أبوكى وليا كلمة هى كلمة الواد  أخذ الشقة  وخلاص وتركها

شمس/  أية اليوم دة الواد دة هو و  الحيزبونة إللى معاة هيضيعوا هبتى  لااااا ورحمة أمى ليندم على وقوفة أدامى 

وأتى المساء فى غرفة الملكة   تأخذ الغرفة ذهابا وإياب  وأةةةةة يا نارى بقا أنا بينى وبين ابن***** حيطة لا لازم أبرد نارى ثم خرجت من شقتها وواقفت أدام شقة نوح وفى أيدها نسخة من  مفتاح الشقة  أبتسمت بمكر وفتحت الشقة  ودخلت

نوح/ أتفزع ،،،،،،،مين مين

الملكة/ الملكة يا ننوس عين أمك

نوح/ أغلق كتاب الله  ووضعة  على الطاولة  ،،،أنتى  تانى معاكى المفتاح أزاى 

شمس/ تجاهلت كلامة و جلست على كرسى السفرة  بأغراء  ووضعت رجل على رجل  وتعمدت أظهار رجليها ،،،،فقام نوح بأعطاء ظهرة ليها  أظن يا ست أنتى ميصحش تقتحمى بيتى ولازم أدام أى راجل تنزلي رجلك اللى شبه رجل العجالى دى خلى الكلام دة لو حلوة أرفعى براحتك 

شمس/ نظرت لرجليها ناصعة البياض وشبة بشرة الاطفال فكيف يراها بهذا القُبح ،،،،،،،لحقت من نظرة تحدد يا واد عادى ممكن أرفع لمكان غيرك يتمناة من سنين
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
نوح/ أظن حضرتك  أقتحمتى حياتى وفى أيدى  كتاب  الله أةةة نسيت إللى زيك مش يعرفة   ثم نظر لانعكاس صورتها فى الشباك وجدها كما هى قال بكل غضب   أسترى نفسك مش كفاية شبهة الفيل وأنتى داخلة خلعتى قلبى 

شمس/ أخرجت غضبها فى ضحكة خليعة   
أسرع إليها ووضع إيدة على فمها، ،أية رقاصة أمى نايمة 
شمس نظرت لعيونة إللى شبهة الغلاف وبريقها  أتلغبطت  

نوح/ بس عارفتك أنتى رقاصة غلطانة مليش فى الشما*ل  وأبتعد عنها بعد ما أنزل طرف عبايتها لأسفل 

شمس/ وضعت رجل على رجل  ف أرتفعت طرف عبايتها تانى 
غضب نوح وبكل قوة ضرب رجل الكرسى فسقطت الملكة للأرض نظرت لة وجدتة يقف أمامها وهى تحت قدمة 
حاولت تقوم صرخت فبسبب وزنها الزايد وسقوطها بوضع مفاجأ  ألتوت رجليها تحت منها 

نوح/ هوش أكتمى 

شمس/ رجلى  اةةةة

نوح/ هو  أنتى وقعتى من على السلم دة كرسى قومى قومى بلاش أستعباط أطلعلى برا مش ينفع وجودك فى بيت شاب وفى نص الليل كدة 

الملكة / لأول مرة تبكى فى حياتها أدام شاب أو راجل  فقوة الألم لم تتحملها وفى الأول والآخر أنثى 
😭😭😭😭😭 رجلى يا ابن *****  وحيات أمك إللى مخمودة جوا دى   لقت*لك  يا ********

نوح بغضب/ وطى صوتك يا شرشوحة هطلب ليكى البوليس يرموكى برا وهتهمك بالسرقة 

صحيت الأم من نومها وخرجت للصالة شهقت  ،،أنتى تانى فى أية يا نوح

نوح/ حكى لأمة الحوار  
روحية/ رغم غضبها من إللى حدث  لكن دموع شمس  قلبها حن  
جثت فى الأرض بقلب أم تتفقد رجليها   وقالت شكلها أنكسرت

شمس/  يا أبن *******

الأم بغضب / ضربتها على كتفها ،،لمى لسان أمك الطويل دة عن أبنى يا بت جدع يانوح وبالمرة كنت أقطع لسانها 

نوح/ المرة الجاية  يلا براااا عايزين ننام

نظرت لة الأم فى الخفاء وشاورت لة بمعنى لم تقدر البنت تقوم 

نوح أمسك شعرة بغضب  ،،،يعنى أية هشيلها مثلا 

الملكة ببكاء / نععععم لاااااا دة أنا الملكة محدش يلمسني وعصاية الغلاية دى لو شالنى هيتكسر دة ورق دة٠٠٠٠ وقطع كلامها  وشهقت لما وجدت نفسها بين أيد نوح على زراعة وواقف بيها أسد رغم وزنها   ووزنة 

نوح/ قلة أدب مش عايز إلا ورحمة أبويا فى تربتة أرميكى فى الأرض والمرة دى ظهرك هو إللى ينكسر أمسكى فيا جامد وأنتى شبهة العجول المستوردة  بتاكلى أية طوب

الملكة / لسة هتشتمة نظر لها ف سكتت وتعلقت فى رقبتة 

نوح/ يخربيتك هتخنق ،،فين بيتك

الأم/ لازم مستشفى يا نوح 

نوح/ بتوتر فهو لا يمتلك المال  فقال ماشى 

شمس/ مش رايحة فى حتة شقتى أدامك أهى 

نوح/ وكمان جيران يادى الأرف ،،هنروح مستشفى لو نطقتى بحرف هكسر رجلك التانية سامعة  
سكتت الملكة من طريقتة وخافت  
نزل بيها على السلم عادى فى وضعة إللى متعود ينزل بية مثلة ذى أى شاب بيطير من على السلم  والملكة تتمسك فى رقبتة بقوة وتصوت خايفة تقع  وأثناء وقوفها فى الشارع  ،،،وبعدين هو مفيش مواصلة بتدخل الحارة مش هطلع بيكى كدة أنتى لا مراتى ولا أختى 

الملكة ببكاء/ عربيتى أهى بس السواق فى بيتهم

نوح/ معاكى المفتاح

الملكة/ فى جيبى إللى فوق ونظرت لمقدمة صدرها 

نوح/ تعالى ياماااا هات المفتاح 
وبعد وقت جلبت الام المفتاح من جيب العباية الرجالى التى ترتديها الملكة  وفتحت العربية وضعها فى الكرسى الأمامي برفق  وهو ركب على كرسى القيادة وفى الخلف أمة 

الملكة/ هتعرف تسوق دى  كبيرك تمسحها

نوح/ وجد زجاجة فارغة على التبلوة ألتقاطها وضربها على رجليها المصابة  وقال  لا سوقت الأحسن منها والأغلى منها  وأنطلق لمستشفى حكومى لأنة لم يملك المال للمستشفى الخاص  وتجاهل ألم الملكة ولسانها الطويل علية 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

♡فى بيت الملكة ♡
سويلم/ بت يا نجفة 

نجفة/ حمدلله على السلامة يا معلم الملكة مش هنا راحت تأدب السكان الجداد بس صوتها كان عالى وذى ما تكون بتتوجع

سويلم بسخرية / بتتوجع جديدة دى دى الملكة   تلاقيها الست أم عيون عسلية هى إللى بتتوجع  ومدام سمعتى صوتها مخرجتيش لية تتأكدي 

نجفة/ ماهى قالتلى مش أخرج الد*م هيبقا للركب وقلبى ضعيف 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
سويلم/ راحت فين دى الوقت أتأخر  يارب ألاقي راجل يشكمها إللى مش عاملة حساب لوجودى ولا لحد لما تجى يا شمس فى حساب 
بت يا نجفة هاتى التليفون أكلمها  تليفونى ضاع

نجفة/ مش ضاع أنت نسيتة هنا

سويلم/ بجد حكم السن بقا طب هاتية  

نجفة/ تليفون المعلمة على الشاحن فى أوضتها

سويلم/ كمان     أمرى  لله  أعملى ليا قهوة ☕ عايز مش أنام لما أشوف شمس راحت فين 

نجفة/ حاضر 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

وصل نوح أمام مستشفى حكومى 
ونزل  فتح الباب لمقعد الملكة  

الملكة/ أية دى

نوح/ وكمان جهلة مش بتعرفى تقرأى دى مستشفى حكومى 

الملكة/ لا هروح خاصة 

نوح/ لم يظهر انة ليس معة مال وفير   فقال بقوة  هى كلمة ممكن كنت وديتك و بسبب لسانك الطويل دة جبتك هنا وحملها تحت أعتراضها أبتسمت الأم فهى فهمت دماغ أبنها ونظرت للخاتم الذهب وقررت تستر أبنها أمام تلك المتسلطة إللى معاهم 

وبعد وقت  تجلس الملكة لوحدها  على سرير جلد بدون فرش   نصف جلسة وهى قرفانة لدرجة أنتقل البقع الصفراء لعبابتها الرجالى ناصعة البياض  
 ونوح وأمة فى الخارج 

الممرضة/ أسمك 

شمس بألم / شمس سويلم الشهيرة بالملكة

الممرضة/ عندك كام سنة 

شمس/ ٢٥ سنة 

الممرضة /متعلمة 

شمس/ لا معرفش الألف من كوز الذرة 

الممرضة/ بتشتغلى

شمس/ أنتى شايفة شكلى يبقا أية أنا الملكة شمس ملكة اللحمة الحمرا فى الضرب الأحمر 
( دى منطقة شعبية  فى القاهرة )
وملكة المد*بح  

الممرضة بأنبهار/ أنتى جزارة 

شمس/ مخلاص بقا دماغى ورمت مش خلصتى ورقك غورى بقا 

لمت الممرضة ورق الاستبيان و فرت هاربة من أمامها خوفآ منها وفى نفس الوقت تبلغ أصحابها 

الممرضة/ دخلت مكتب الدكتور  ،، ألحق فى معلمة أقصد ملكة يوووة أقصد جزارة فى الاستقبال وأعطت لة الاستبيان 

الدكتور/بصدمة وأنبهار  بعد ما قرأ الاستبيان   الملكة هنا مش معقول

الممرضة / تعرفها يا دكتور 

دكتور/ أكيد دى ملكة الضرب الأحمر  أسمع عنها لسانها وأديها أطول منها وعندها فلوس زى الرمل مش الرز وأديها طايلة وكبارات البلد يعملوا ليها ألف حساب وكلمتها ماشية عليهم تكون هنا عندنا وفى مستشفى حكومى  هى جاية مع مين 

الممرضة/ أخخخخ يا دكتور حتة شاب وشة منور لواحدة تقريبا جوزها ومعاهم واحدة تقريبآ أمها 

الدكتور/ طبعا واحدة زى دى هتتجوز أية تلاقية غنى مع أنى مش واثق من دى محدش أغنى منها  أدامى لما نشوف الملكة دى عمرى ماشوفتها 

(أمام غرفة الملكة )

الام/ خد الخاتم دة أتصرف فية 

نوح/ لا يمكن دة خاتم جوازك من أبويا ولو كان على الفلوس ياما داقت على الراس طبول وتعرضنا لأزمات أكثر من كدة 

الأم/ لو بتعز أمك خدة
نوح/ أمسك الخاتم و٠٠٠٠٠٠٠


                   البارت الخامس من هنا 


تعليقات