قصة عائلة همام البارت السادس عشر16 بقلم نجلاء فتحي


قصة عائلة همام
البارت السادس عشر16
بقلم نجلاء فتحي


بعد أنتهاء الفرح ورفض العرسان دخول أمهم معاهم وكسر هذة العادة فكرم رفض وقال دى شئ خاص بينى وبين زوجتى ولا يمكن أقرب منها غصب  ،،،أسد برا اللعبه  🤣🤣،،، جاسر يريد هذا لكن نفور عروستة منه جعلة يوافق على رأى كرم حتى لا تزيد الفجوة بينهم   أما ريان أستغل الموقف حتى يهرب من الموقف
والجد لعن أن سمح بتعليم كرم الذى يبث السم فى البيت لكنة لا يريد كسر فرحتة 
وأشترط أن أمانة العروسة يلسمها كل منهما فى الغد غير ذلك سوف تكون الدخلة بلدى وللمشاع 
______
           [فى غرفة كرم ]

دخل غرفتة التى يقيم فيها وقد تم تجهيزها لأستقبال  عروستة   حلم وتحقق أغلق الباب بالمفتاح وتأكد من ذلك ف وضع المفتاح فى جيبة  وتقدم نحو فادية وبيد مرتعشة رفع طرحتها كأنة أول مرة يشوفها ولما  لا فهى حلال ربنا ومراتة وحبيبتة   سحب منديل من جيبة ومسح وجهها من المكياج وقال ملاكى نجى [نقى] الجرف دة بيلوث وشة

فادية/ عضت على شيفاها السفلية  ونظرت للأسفل 
،،رفع هو  ذقنها لية وقال عمتى بثينة جالت النهاردة أية ليكى

فادية/أفتكرت كلام أمها أرتجفت  وبكت بشدة وقالت ،،،، خجلانة عيب خايفة وعايزة الأرض تنشج وتبلعني يا كرم

أرتعشت حدقية عينة من منظرها،،أنا عمرى م أجرب منك غصب أنتى حبيبتي أسمعى الحاجة إللى خايفة  منها دى أجمل حاجة فى الدنيا خصوصا لما الاثنين بيحبوا بعض وحلال ربنا يعنى جواز ،،أنتى بتحبينى 

فادية بكسوف/ أيوة يا كرملتى 
جذبها لحضنها وأخذ يتنفس وقال أوعى تبطلي تجولى كرملتى دى جوليها كل وجت  وجدام أى حد ميهمكيش

فادية/ كرملتى أبعد مكهربنى

كرم / أبعدها برفق ونظر لعيونها وأنها وصفت أحساسها بطريقة بريئة  جعلها شهية مثل قطعة الفطير الساخن وعلية السمن البلدى والسكر  الناعم فطيرة كاملة رائحتها تسير الشابع فما بالك بالجائع الذى يشتهيها  أخذ يتأمل ويتمهل وقال تعالى نصلى و٠٠

فادية بتسرع/ دلوجتى أصلا مش صليت غير الفجر النهاردة بس وأتلخمت باجى اليوم

كرم كى يفك جو التوتر لنفسة / أنا بجا صليت كل الفروض كاملة فى الجامع كُمان   يلا يا فوفتى روحى أتوضى 

فادية / ينفع أنادى أما بثينة 

كرم عقد حاجبة/ ليه

فادية بلعت ريقها/ تساعدني أجلع البلوة دى 

كرم / عقد ساعدة على صدرة ورفع حاجبة  وقال  وأنا روحت فين 

شهقت فادية وقالت  عيب مفيش حاجة تحتة عيب يا كرملتى عيب

بلع كرم ريقة أكثر وأخذ يردد أيات الذكر على لسانة حتى يبعد شيطانة ولا يخوفها  وراعى ظروفها   وصغر سنها فهى ١٨  سنة ومقفول  عليها  فلا يوجد تلفاز فى بيت الحج همام حتى البنات ممنوع يمتلكون الفون لذلك كرم كان يشفق عليها ويعطى لها فونة تلعب علية 
،،،،وقف وراها وبيد مرتعشة أنزل سحاب الفستان ثم أعطى لها ظهرة وهو يتمالك نفسة وقال إكدة تجدرى تغيرى لواحدك أنا هغير فى الحمام واتوضى ،،،،،

هزت لة رأسها بكسوف  

وبعد وقت خرج كرم من الحمام وعلق عباية الفرح فى الدولاب فهو منظم وأستغرب فهى  لسة بملابسها   وكانت متضايقة   ومكسوفة تقولة وبعد وقت فهم نظرات عينها وأبتسم ثم فتح الدولاب وأخرج عباية بيتى بكم وفضفاضة  وقال  ألبسى دى

فادية بتوتر/ أما جالت ألبس إللى على السرير ودة مسخرة ومجطع

كرم/ هههههههههه  وأمسكة وقال عندك حق دى مسخرة ثم رماه وراء ظهرة بأهمال وقال هيجى وجت ومش نحتاجة خالص أو برضاكى تنجى ليا المسخرة دى ثم غمز لها وخرج للبلكونة حتى تكمل لبسها وتتوضى ثم صلوا وبعدها  ،،، واحدة واحدة سحبها لعالمة الخاص بدون قيود بحور العشق عنوانهم أخذ وقت فى التمهل لكنة فى الأخر كسب قلبها وأمتلكها وختمها بأسمة وختم ملكيتة عليها  وكلة برضاها كان طبعة هادى يناسب طفلتة الصغيرة فى جسد أمرأة بالغة الفتنة والجمال ،،،جمالها ليس  فى الشكل بل الطبع  والروح  بكل حاجة جننتة  وبس كدة 

لو تفتكروا فادية كانت بتحب ريان وهو مطنشها  وكرم لاحظ كدة وبدأ يقرب منها ويشغل عقلها والقدر كان لصالحة وفى النهاية أمتلكها ،،
ما أجمل الحب الصادق النابع من القلب ⚘️
 بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 

_____
            [فى غرفة جاسر ]

حين دخولة الغرفة تركتة كريمة وجالست على حرف السرير وصدرها يعلو ويهبط من الأنفعال وتفرك فى إيدها ،،،

جاسر بحب أقترب منها فرجعت للخلف ،،،فقال  لية إكدة عايز أشوف وشك وأتملى منة يا جلبى أنا بحبك جوى ،،،،،يا بووووى مش مصدج أخيرا بجالى وليف يا ولاد ومين كريمة بت عمى لا إكدة كتير عليا ،،،،،معجول أنا أستحج أفوز بالجمر [بالقمر  ] الأوضة دى كنت بتمنى عروستى تعيش معايا هنا باجى عمرى أنتى إللى أتمنتها يا كريمة أنتى وبس

كريمة تبكى تشعر بالنفور منه تتمنى أخوة مكانه ربما ريان مكانة لكانت أسعد بنات حواء  

جاسر / نزل على ركبتة أمامها   وأمسك إيدها  فسحبتها منه بعنف ،،، أقترب منها ومازال يجلس على ركبتة أمامها  وحاوط وجهها بكفوف إيدة  أبعدتة بعصبية  وزقتة فى صدرة فوقع على الأرض على ظهرة سحبت  🔪 كانت وضعتها تحت المخدة صباحآ و رفعتها  فى وضع الضرب للأعلى  وقالت بغضب بعد ما أزاحت طرحتها ورمتها بأهمال وصدرها يعلو ويهبط من الأنفعال  وقد أختلط دموعها مع مكياجها   وفسد وقالت ،،،بَعد عنى يا واد عمى يمين بالله أرشجها فى صدرك ولا أجولك أرشجها فى جلبى وأرتاح بَعععععععد عنىِ بجولك

جاسر أعتدل فى وقفتة و  رفع إيدة أمامها بأستسلام  وقال بخوف،،، حاضر هبعد مش أجرب منيكى  أهدى يا حبيبتى ليه كل دة 

كريمة بهياج/ متجولش حبيبتى دى بتخنجنى[ بتخنقنى]

جاسر أعطى لها الأمان وبحركة خفيفة خطف السكين منها ثم حضنها أخذت تزقة وتقاومة لكنة حضن برئ حاول أمتصاص غضبها وبعد ما هدأت ربت على شعرها بحنان وقال ،،لية إكدة عارف خجلانة منى بحاول أجنع [أقنع ]  نفسى إكدة  ،، كريمة لية بتصدى ورافضه حبى أخوكى أسد مجسى جلبك عليا أخوكى دة كنا بنجسم كل حاجة مع بعضينا جدى هو السبب فى طبعة صدجينى لولا أنتى كنت خلصت منه من زمان بعاملة زين علشانك  ،،،،،كريمة أنتى خابرة مين جاسر زين طبعى جريب لأخوكى ومعاكى واحد تانى ،،ثم قال بعتاب  ترفعى عليا السكين ترفعيها لجوزك 

كريمة / كانت تسمع كلامة وقلبها ينقطع جسدها رافضة  لكنها مستسلمه  بيأس بين إيدة طريقتة ومشاعرة الصادقة لم تأثر فيها أستجمعت قواها وبعدت عنة برفق وأعطت لة ظهرها وهى تبكى 

جاسر/ مرات عمى أمك  جالت ليا عروستك جاهزة الليلة وأنها جالت ليكى  إللى هيحصل دلوجتى المفروض أمك هنا وأنا رفضت تعالى نتمم الموضوع جدى مستنى الأمانة بكرة غير إكدة أمك وأمى هيكونوا معانا وتتاخد غصب منك وأنا مش حابب إكدة لازم رضاكى يا كريمة أهم عندى رضاكى  ،،،،أتسعت عينة من الصدمة لما وجدها تحت قدمة لا وكمان تقبلها وتتوسل لة  بأنهيار  على عدم التقرب منها ،،، عقلة يقول لة فعلتها تدل على حد حظى بحبيبتة معقول الفتاة النقية تلوثت  ،،،قلبة يرفض ويعنفة فهى بنت عمة ومش بتخرج من البيت   فاق من شرودة وبيد مرتعشة أمسكها من كتفها جعلها تقف أمامة  وقال بصوت مهزوز   أنتى خابرة كلامك دة معناه أية 
وحين لا يجد رد منها  ،،،فقال ،،ممكن أخدك غصب وأتأكد بنفسى وسعتها فستانك الأبيض دة هيكون مكانة كفنك لو إللى فى رأسى  صوح 

لم يجد رد منها سوى بكاء وحالة أعياء شديدة تملكتها    
جاسر غير متعلم والعادات والتقاليد متشبع بيها لكن قلبة سيد الموقف فقال لأخر مرة بجولك صارحينى  بدل ما أتصرف تصرف يجتلنى أنا الأول جبلك ،، قال هذة الجملة بترجى 

كريمة  وهى ترتجف بين إيدة / مش  مش  مش  عايزاك 

كلمتها جعلتة فى سابع أرض بعد ما حلق للسماء  وأمسك  نجومها من فرحتة  عقد حاجبة وقال جدى لما سألك موافجة جولتى أيوة ليييييية

كريمة بحزن / مين يجدر يعترض كلمة لجدى

أخذت الدنيا تلف بجاسر حتى جلس على أقرب كرسى ثم نظر ليها وشاور بالسبابة فى وجهها فهى واقفة تبكى أمامة فقال عدم موافجتك خليتى الجوازة باطلة يا كريمة ثم غمض عيونة  يحاول يتحكم فى نفسة وقال  ياخسارة جلبك ذى أخوكى أسد جاسى  حالك ورفضك دة يخلني أعاند وأمتلكك غصب  وحين وجد أنها أحتضنت جسدها برعب  ذاد ضيقة فقال ،،،أطمنى جلبى مانع أأذيكى    وكرامتى  تمنع أجرب من واحدة غصب مش أنا إللى أتزل لواحدة وجلبى دة أجتلة بيدى هو السبب فى أهانتى جدامك دلوجتى، ،من بكرة  لع من الأن جوا الأوضة أغراب وبرا عتبة الأوضة زوجين ثم أبتسم بسخرية  ذنبها أية مرات عمى روحية كبيرة الدار وعمرى ما شفت منها حاجة  عفشة  تنجلط بفضيحة بنتها  كفاية أنها بتحب أمى  تكرمى علشانها ثم تركها وخرج البلكونة يدخن لكنة جلس فى الأرض حتى لا يراة الغفر ولا أحد وأبتسم بمرار فهو غنى لها غنية فى الفرح أمام الجميع وهى
يا أجمل غزالة نزلت فى وادينا  يابت الرجالة انا بحن علينا أم الجمال رباني  والعيون غزلانى أوعدينى تبجى حلالى وأبجا بستاني الوادى ،،،فقال بنت الرجالة قال، طلع كدب دبحتنى بت الرجالة ثم صرخ صرخة مكتومة داخليا  

كريمة لنفسها/ ماذا يقصد بفضيحة هل ظن أنها فعلت شئ شنيع ولوثت نفسها  لكن هذا لا يرهقها ولا شغلت بالها أعترافة أنها تحرمت علية حتى لو لم ينطقها لكنة أعلن البعد وهذا ما تريدة جلست على حرف السرير تلطم وهى تتخيل ريان مع فريال وتقول لنفسها ياريتني اعترفت بحبك يا ريان  ياريت  
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 

         [فى غرفة ريان ]

منذو دخولة الغرفة ترك زراعها الذى معلق فى زراعة برفق وخرج البلكونة يدخن   بهدوء وتجاهل عروستة  كأنها ك العادة ليس ليها قيمة فى حياتة 
سند على سور البلكونة  بمرفقية وغمض عيونة فقد صور عقلة أسود  المشاهد وهى حبيبتة الأن بين بين يد أخوة فقال ياريت أعلنت بحبى ليكى يا كريمة  ثم أستغفر ف الأن هى مرات أخوة أخوة الذى كان فى منزلة أبوة الثانى أخوة إللى  بيحمية أخوة إللى  شاف فرحتة منذو قليل وهذا يدل على عشقة لها كيف يعاتب وهو جرب العشق وأتكوى بنارة وليس أى نار نار الحرمان لو  كان فقدها تحت التراب كانت أهون لكنها أمامة طول الوقت وتحمل الأن أسم أخوة وغدا تحمل أولاد أخوة أةةةةةةة فهذا عذاااااب آخر ،،

بالداخل فريال  لم تهتم بتجاهل ريان فهى كانت شايلة هم هذة الليلة وجات من عندة ثم أمسكت قميص نوم  قد وضعتة أمها لها على السرير وقالت لازم تلبسة أبعدتة بعنف ودثرت نفسها تحت الغطاء وغطت وشها فى عز الحر  وهى بكامل زينتها من مكياج الذى أتبهدل من دموعها لفستان زفافها ولطرحتها  لم تهتم أن أسد مع عطر فهى داقت هذا العذاب من أسبوعين لما فرد أسد شالة وعلية بقعة تدل على أمتلكة لعطر، ،حاولت تنام وتلهو عقلها كى تستريح لكنها قفزت فى رأسها كلام جدها لو ريان مش أخذ حقة الشرعي الأن سوف يخدة غدآ وأمام المشاع حضنت نفسها بخوف 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 

          [فى غرفة أسد ]

دخل أسد الغرفة فهو تعمد يتأخر حتى فك العمال الأضواء ولموا الفراشة   وكان هذا فى وقت متأخر من الليل لم يهتم بعطر فهى تقيم معة فى غرفتة منذو أسبوعين والجميع مش مهتم بيهم لانة أتم زواجة كامل سابقا لذلك تركه يعمل ما يحلو له   ،،،،أخذ ينظر لها بعد ما أغلق الباب بالمفتاح  فهو أصبح يتأكد من قفلة وهو معها حتى لا تدخل أمة وتفهم غلط 🤭🤣🤣  عض شيفاة السفلية بغيط فهى نايمة بملابسها البيتية  أبتسم بمكر خلع شالة وكعورة ثم حدفة فى وشها  وسار فى الغرفة وضع إيدة على قفاة ونظر لها فقد أخدت شالة من على وشها وردت الضربة لية والمرة دى فى قفاة وقالت خلى بالك من حاجتك  بتقع منك يا أونكل وأصتنعت النوم

أسد  ضرب الدولاب بكف إيدة بغضب ثم أخذ ملابس بيتية ودخل الحمام وهو يتمنى يخلص منها 

عطر/ أوووف مش عارفة أنام  وهنا أصدر ميشو صوت شهقت ودلدلت رأسها تحت السرير وقالت لميشو هوووووش  ثم رجعت لمكان نومها تانى  لما وجدتة خارج من الحمام يرتدى طقم داخلى هى متعودة تشوفة علية كتير بنطلون واسع وعلية تى شيرت بكم لكنة يصنف داخلى لانة بيكون تحت العباية الصعيدى   شعر بالجوع فأخر وجة كانت الفطار حمل صنية العشاء وجدها خفيفة  ثم جلس وربع على الأرض وشال المفرش الأبيض وأتسعت عيناة فالأطباق كلها فارغة من الطعام معدا طبق  علية عظام وطبق  أخر علية هيكل لوزة أو بطة  أمسكها وأخذ يتأملة لا يوجد فية لحم كيف أخلت اللحم بمهارة كدة  نظر لها وقال بغضب عطررررر 

أتفزعت من صوتة جلست وربعت على السرير فهى أوقات بتترعب منه   

أسد بين أسنانة/ فين الوكل

عطر ببراءة/ كلتة كلة 

عقلة مش مترجم إللى سمعة فهو عارف أكلتها ضعيفة ومستحيل تاكل الأكل دة وبكل الكميات دى فالأطباق كتير وكبيرة معناة عليها كميات تكفى أسرة ،،،،،،،أنتى كلتى كل دة 

عطر بترقب/ أممم

أسد/ أزاى ، أنا جعان دلوجتى أعمل أية 

عطر / هزت كتفها بلامبالاة 

ثم لفت نظرة فستان الزفاف على الأرض فهى مهملة فقال كِيف  جلعتى لروحك 

عطر  بأبتسامة بلهاء/ روحت لطنط روحية مامتك وهى ساعدتنى

أسد لنفسة / أتأخرت كل آكدة علشان أعذبك والجو حار وأنتى لبساه  ،   فقال رجلك تعودت  تخرج لبرا كتير يا جردة  [قردة]

عطر رفعت السبابة لوشة /أياك تشتم بابى موجود سامع 

أعتدل فى وقفتة ثم أقترب منها فرجعت للخلف وكادت تسقط فلحقها فكان الوضع كالأتى ،،عطر مسطحة على السرير بالعرض وهو يعتليها ، نفسها أتكتم  وغمضت عيونها أقترب أكثر وقال بجوار أذنها  فين الوكل قالت وهى تحت تأثيره  بتوهان أنا مش باكل دة يع ميشو أكل وبعديها لميت الأكل  ورميته من البلكونة

أسد بنفس وضعيتة/ هو ميشو هنا فين

عطر/ أخذت نفس فقد ضربتها مشاعر جديدة بقربة لم تفهمها  فقالت تحت السرير 

أبتعد عنها ورجع لجبروتة ثم أمسك القط وفتح باب الغرفة وألقاة برا وقال جولت دة مش يدخل أهنه المرة الجاية أدبحة  سامعة ثم ضرب صنية الأكل برجلة فأنتشرت الأطباق الفارغة فى الأرض ومنها أتكسر ثم أطفاء النور ونام على الأرض فهذا  هو مكانة منذو دخول عطر الغرفة 
عطر زمت شيفاها بزعل طفولى  منه وكأنها ملاك مش عملت حاجة  وحاولت تنام فهى متعودة تنام فى النور وقالتلة كدة وهو بيحب الضلمة ف الأول مكنتش بتعرف تنام وليلها أصبح نهارها 
لكن بقالها ٥ أيام تنام مطمنة شوية فقد تسلط عيونها علية حتى تغفو  هذة الليلة مختلفة شعرت بضيق فهى تفعل لة مقالب هذة المرة أدايقت لانة جعان  لم يأتى لها نوم وفى نفس الوقت الغرفة ظلمة على ضوء القمر الذى يدخل من البلكونة  فأسد يصر على فتح البلكونة ليلا وهذا عند عطر يسبب لها أثر سلبى فكانت تدثر نفسها تحت ملاية خفيفة علشان الناموس  ،  تسحبت فى الغرفة بحذر حتى لا يأتى فى رجليها بقايا الأطباق المنشرة فى المكان ثم جلست على ركبتها وقربت منة بحركة طفولية  وجدتة نايم  ولانة نايم على جنبة  وضعت بجوارة طبق الفاكهة كلة وقالت مش رضيت أرمية علشان بحبها أنا أسفة نمت جعان رمت الأكل علشان أضايقك  أنت وحش مش رضيت تغنى ليا تلاقى صوتك وحش ولا ركبت على الحصان وأنا معاك    تعرف المقالب إللى بعملها فيك لما بتنجح بفرح المرة دى زعلت   ثم قبلت خدة  برقة ورجعت على السرير والغريب نامت بسرعة   
أعتدل أسد فى جلوسة ونظر ليها فقد سمع حوارها  ذهب ليها وجدها نايمة بجد فقال يعنى أى حاجة أهنة فى الأوضة كانت بتدايجنى أنتى السبب يا جردة [قردة]  وأفتكر الفنيك والكلور فى سائل الاستحمام  والهدوم المقطوعة وغيرة وغيرة وأخيرا الأكل منذو قليل  فوضع   إيدة على خدة مكان قبلتها  فهى ليست المرة الأولى لها لكنها بالنسبة لة شعر أنها مميزة الأن لماذا لم يفهم ربت على شعرها بحنان ثم أدرك نفسة  فرجع لجبروتة   
ثم أغلق شباك البلكونة فهو أنتبة أن وجهها غزير التعرق بسبب دثرها تحت الملاية خايفة من الناموس فأشغل التكيف الذى قال أنه عطلان لكى يستفزها  وتحمل هو حرارة الجو  خلال أسبوعين والحقيقة كدب عليها فهو ينام أمام البلكونة حتى تدخل لة هواء رطب ثم أكل الفاكهة فهو جعان للغاية ثم نام وعيونة مسلطة على وجهها لأول مرة 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
ولا ننسى فى غرفة أخرى ظلمة تجلس فريدة فى ركن ضمة رجليها لصدرها منهارة على جاسر حبيبها وفرحتة بالفرح وبكريمة ولا أحد يشعر بيها غير ربنا حتى لم تقدر على تغير ملابسها  

(فى صباح اليوم التالى )

لأول مرة صلاة الفجر لم يحضرها الأحفاد ،،،والجد والأبناء ألتمسوا ليهم العذر   معنى هذا أنهم قضوا ليلة ولا ألف ليلة وليلة   وكانت تتكون فى الصف الأول الجد 
الصف الثانى الأبناء سويلم وجابر وعاصم وجوز الأخت بثينة منصور  ،والصف الثالت بثينة و روحية ونرجس وفريدة  وبس 
وبعد أنتهاء الصلاة جريت الأمهات تجهز الفطار للعرايس والعرسان فى غرفهم وهذة قاعدة أتكسرت إيضا فمن عادات الحج همام  وجبة الأفطار لابد من تجمع أفراد البيت كلة يشعر بقوة وعزة   لكنة أقنع نفسة ظرف طارق ويمر وبعديها يرجع البيت بقواعدة ونظامة  هو نظام الحج همام وبس 

الجد / على فين 

روحية / نظرت لة وهى تحمل صنية على رأسها ،، أطلع الفطور للعرايس 

الجد/ عايز الأمانة بتاعة البنات عطر شوفت أمانتها فاضل بتك كريمة وبنات بتى بثينة فريال وفادية  وإياكى تنزلي من غيرهم سامعة يا بت أخوى من غيرهم يبجا الدخلة بلدى دلوجتى وأنا هكون حاضر جوا 

روحية بأبتسامة/ العرسان مش صلوا الفجر حتى أسد يبجا أية كلك عجل [عقل] يا عمى 
شاور الجد لها بالأنصراف  ثم جلس وسند زقنة على عصاتة منتظر الرد من روحية 

خبطت روحية  على غرفة جاسر
و😲😲😲😲

ماذا حدث هل يمر أحداث أمس مرور الكرام 
هل الجد ينفذ كلمتة 
هل القادم أسوء أم أفضل 
توقعاتكم


تعليقات