قصة عائلة همام البارت التاسع9 بقلم نجلاء فتحي


قصة عائلة همام
البارت التاسع9
بقلم نجلاء فتحي


        [فى الأسفل ] 

الجميع أتجمع على سفرة الغداء وعاصم واقف من منظر وش بنتة وأسد يحملها والجميع أيضا 

روحية/ طلمت فى الخفاء وقالت أذتها تانى  يا وَلد بطنى 

عاصم بلهفة حاول يلطقتها من إيدة تمسكت عطر فى رقبة أسد أكتر وبحركة غير مقصودة دفنت وشها فى صدرة ونفسها لفح صدرة من ثنايا الجلاب فأتسعت عيونة وسارت رجفة خفيفة فى جسدة لكنة ظال حملها مثل الأسد وثابت 

عاصم/ مال وشك 

عطر/ وقعت و أونكل أسد لحقنى من غيرة وشى باظ

عاصم / ألف شكر يا أسد ،،،هتها بقا

أسد حاول ينزلها  ،،، ترفض

عاصم أتعصب وغار/ عطررررر أنا أبوكى  وبقولك أنزلى عيب كدة

الجد بمكر / أظاهر يا سويلم  ولدك جلبة [قلبة] طلع حنين

سويلم  بعدم فهم / أيه

عاصم / لو منزلتيش دلوقتى لكون مسافرين الآن 

عطر/ أونكل نزلنى من فضلك  

أسد / أنحنى للأمام وقبل الأعتدال قامت عطر بطبع قبلة خفيفة على خدة الجميع أتسعت عيونهم فهذا مرفوض 

روحية لنفسها / لو كبيرة مكنتش سبتك وبجيتى مرت الكبير 

عطر/ بابى أنا نزلت أهو مفيش سفر لسة الأسبوع مش خلص 

عاصم/ ورينى وشك 

عطر/ لا مش مستاهل يومين ويخف

عاصم/ أطمن أن الأصابة مرت بأمان وشكر أسد مما جعل روحية وكرم ينظرون لة بعتاب ثم نظرت روحية بأعجاب لعطر  ودخلت وشعننت فى دماغها 

بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 

مر أيام وأسد متجاهل وجود عطر   ومفيش أحداث جديدة  فاضل ليلة واحدة وتنتهى الزيارة والله أعلم هل عطر تزور الصعيد مرة أخرى أم لا
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
_____
الجد يجلس  فى بهو المنزل الواسع وحوالين منه الأبناء والأحفاد والسيدات أيضا يتسامرون ويتناقشون  فى أمور العمل والدنيا  وعطر كالعادة ترخم على أسد وهو متجاهلها   كريمة وريان نظرات الحب من تحت لتحت وجاسر مركز مع كريمة كرم سرح بخيالة وهو ناظر  لفادية التى شغل تفكيرها فى الفترة الأخيرة ولهى عقلها عن ريان    فريدة تختلس النظر لجاسر  فهى لاحظت تركيزة على كريمة  وفريال تتمنى أسد ينظر ليها وغيرانة من عطر  والنساء  فى عالم لواحدة   قاعدة بسيطة  
،،،،ضرب الجد بعصاه  فى الأرض فأنتبة لة الجميع والصمت حل  فشد أسد عطر بجوارة وشاور ليها بمعنى هوووش  أبتسم الجد لأنها شاورت بمعنى حاضر  

الجد/ الحمد لله ربنا مد فى عمرى لما شوفت أحفادى عايز أطمن عليهم ويتجوزا 

سويلم / إيدى على كتفك يا جاج 

جابر/يوم المنى يا حاج 

الجد/ أسد عندك كام سنة دلوجتى 

أسد بضيق/ ٣٤ سنة

الجد/ سنك مناسب 

أسد بسخرية/ عنديك عروسة تناسب الأسد مش تتحملني هفطسها

الجد بحزم/ أتحشم يا والد فى بنات وحريم معانا ،،،عروستك هى إللى تعلمك الأدب 

عطر بأبتسامة أمسكت خدودة /  ملك الغابة هيتجوز ياختى كميلة ههههه
زق إيدها ،،،،ميت مرة أقولك بلاش إكدة 

عطر/ رخم

أسد/ بتت

الجد / باااااااس كفاية ،،عطر تعالى عايزك 

جريت لة وبعد ما قال لها بعض الكلمات أتنطتت وجريت جنب أسد ومسكت إيدة حاول يسحبها تمسكت بيها أكثر وقالت جدى يزعل وجالسة هادية شوية 🤣

الجد/ أسد يا بن سويلم عروستك عطر بنت عمك الدكتور عاصم 

أسد أتنفض / نععععععععم أناااااا أتجوز المفعوصة دى ليييييه من قلة البنات  دى بطنها ذى ظهرها مسطحة 

عطر  / مالها دى علشان قصيرة بكرة أطول متخافش منى  بكرة أبقا بنوتة حلوة

أسد/ دى عيلة 

عطر/ أنا كبيرة 

عاصم/ جواز أية بنتى فى ٣ 

أعدادى وناوى أدخلها الجامعة وتكمل بعديها لو عايزة 

الجد/ أمك أتجوزها وهى عندها ١٢ سنة وسلو بلدنا سترة البنات الصغار ومن  يوم التعليم م دخل البلد البنات عنست لع  هى كلمة أسد لعطر وخلصت

أسد/ يا جدى 

الجد/ خلصت 
نظر أسد لعطر التى أرسلت له قبلة فى الهواء  نظر لفرحتها بين أحضان أمة التى تريدها وأختة كريمة وفادية 
جلس على الكرسى بيأس  وتمنى يكون حلم 

الجد/ الحفيد التانى جاسر أبن ولدى جابر 

نظر جاسر بترقب فهو يريد كريمة وقال أوامرك يا جدى

الجد/ هتتجوز كريمة بنت عمك سويلم

جاسر/ فط وقال تسلم خشمك يا جدى 

أسد/ لع أختى متتجوزش جاسر

الجد/ الخلاف بينكم على جنب لازم بينكم نسب علشان تهدوا على بعض

كريمة وريان نظروا لبعض بحزن وحسرة فكل منهم يعشق التانى فى الخفاء وكتم ريان حزنة ففرحة أخية الكبير بحبيبة القلب تعنى الكثير 

الجد/ ها يا كريمة جاسر مش موافجة علية

ريان يصرخ داخليآ أن تقول مش موافقة لكن قلب أخوة يتألم عند الرفض  فسكت 

كريمة بحزن/ إلا تشوفة يا جدى

الجد/ عَجلة [عقلة]🧠 من يومك عارفتى تربى يا روحية ،،روحى أجعدى جار عريسك 

أفسح ليها جاسر بفرحة حتى تجلس وفسر عدم ضحتها  كسوف 

فريدة / تبكى داخليا فهى تحب جاسر

الجد/ الحفيد الثالث ريان أبن ولدى جابر عروستك فريال 
 بنت عمتك بثينة
فريال فى صراع داخلى  فهى تريد أسد،،

الجد/ ها جولت أيه

ريان بحزن/ إللى تشوفة 

الجد/ فريال موافجة  على ريان 

فريال بغصة فى قلبها/ ريان أبن خالى جابر زينة الشباب ومشفتش منه حاجة عفشة إللى تشوفة يا جدى 

الجد/ روحى أجعدى جنب عريسك
جلست فريال بجوار ريان ببرود وهو أيضا 

الجد/ وأخيرا أخر العنجود فى الشباب الدكتور كرم ملاحظ فى الفترة الأخيرة يا ولدى معملتك الطيبة مع بنت عمتك بثنية وواخد بالك منها وأنت هتبجا دكتور جد الدنيا وفاهم محدش لية يد فى حالة علشان إكدة قررت تتجوز فادية 

بثينة/ لوووووووووووووى

الجد/ معملتهاش مع فريال

بثينة بفرحة/ فادية أهم من أخواتها عندى ثم قالت بحزن روحية يا مرت أخوى تجبلى فادية بتى بظروفها لوالدك الدكتور 

روحية/ أكيد فادية متربية على يدى فاكرة لما جولت ليكى لو حد من عيالى  طلبها أوافج دى زينة البنته

الجد/ ها يا دكتور 

كرم أنتبة أن المعجزة حصلت/ فادية أمانة فى رجبتى العمر كلة أصلا أنا بحبها

الجد/ هههههههههههه أتحشم يا واااد مفضوح وباين فى عينك

الجد/ فادية أية رأيك من حجك الرفض أو الجبول

فادية/ أخذ عقلها الصغير بسرعة يترجم معاملة ريان التى تحبة ومعاملة كرم لا هو يكسب فى كل حاجة فقالت أبية كرم  أقصد هو أنا أطول أبجا عروسة الدكتور 

كرم/ يا بوووووووى 

الجد بحزم/ تلاتة بالله العظيم لو معجلتش لكون مفركش الجوازة
جلس كرم وقلبة يرقص وبدون كلام جلست فادية بجوار كرم قبل الجد مينطق فهى فرحانة هتبقا عروسة ضحك الجد وأبوها وأمها  وخلانها  

الجد/ يبجا أجول تانى أسد لعطر 
كرم لفادية 
جاسر لكريمة
ريان لفريال
أممممم أنتى بجا يا فريدة نصيبك يا بنتى هيبجا من برا كدة الأحفاد خلصوا

فريدة لنظرت لجاسر الفرحان بكريمة ولم تنطق 
وهنا أطلقت الأمهات أحلى زرغوطة والأخوات هنوا بعض أن أولادة هيتزوجوا 

عاصم ثابت مثل الصنم   بنتة أتاخدت منه خلاص 

الجد / الفرح الشهر الجاى لحد الغرف متخلص كل عروسة هتعيش فى أوضة جوزها دة بيتهم   ومن بكرة الأوض هتتوظب وتتفرش 

عاصم بتسرع/ لازم أسافر بكرا عندى شغل

الجد بمكر / موافج والأول ثم قطع الكلام خبط على الباب وفتحت الخادمة ودخل مأذون ومحامى فقال،أهو الجماعة وصلوا المأزون يكتب الكتاب للجميع وعطر علشان صغيرة أسد يكتب عليها عرفى على يد محامى وأول متكمل ال١٨ يكتب رسمى عليها

عاصم بلهفة / طب خليها متكمل ال١٨

الجد بخبث/ لع وأول واحدة هتتجوز دلوقتى يلا يا متر شوف شغلك هات بطاجتك يا أسد
وبالفعل تم كتب الكتاب العرفى لعطر ولا أحد يقدر يعترض ف كلمة الحاج همام سيف على رقبة الجميع 
وبعديها تم عقد قران الجميع  مفاجأة للكل 
وأنتهى اليوم على كدة 
عطر وفادية فرحانين  وفريال وكريمة لا

جاسر وكرم فرحانين وأسد وريان لا
ولا ننسى فريدة 
فى لخبطة لحد الأن 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
 عاصم لم يعرف النوم عيونة 
فقد كسر وأخلف وصية أمها 

【فى صباح اليوم التالى 】

عاصم نزل من على السلم ومعاة الشنط فقد أنتهت مدة الزيارة وراجع القاهرة 

الجد/ رايح فين 

عاصم/ راجع لشغلى 

الجد / بالسلامة أنت وبتك فى عصمة راجل خدتى أذن جوزك يا عطر 

عطر / جوزى مين

جد/ أسد

عطر بتذكر/ لا 

الجد بصوت جهورررى / أسسسسسسد 


                    البارت العاشر من هنا 

تعليقات