قصة عائلة همام البارت الثالث3 بقلم نجلاء فتحي


قصة عائلة همام
البارت الثالث3
بقلم نجلاء فتحي



[فى الأرض الزراعية ]]

 يقف أسد بالزى الصعيدى   وملامحة الصعيدية الأصيلة وجسدة كأنة يلعب ألعاب قوة بسبب العمل الشاق الذى يبذلة فجدة رمى علية الحمل   ،،،واقف فى عز الحر وقت الظهيرة  ودرجة الحرارة عالية  فقال،،، أنت نعسان فى الشغل  جوم جامت جيامتك 

الراجل بتعب/ تعبان يا أسد بية 

رفصة أسد بالرجل فى بطنة وقال تعبان ألزم دارك بدل متعدى وتمرض الزرع 

الراجل حاول ينهض من الأرض لم يقدر فتقيئ🤢🤮

أسد  بغضب / يا أبن الفلطوس   وأبتعد عنه ،،،،،  يا عويس أنت يا تور  أنت

عويس/ أوامر جنابك 

أسد/ جرجر العدوى دى بره  الأرض  وأخصم منة الشهر كله

عويس/ بس جنابك النهاردة أخر الشهر والراجل طول الشهر شغال بذمة وضمير ومجتش على يوم 

نظر له أسد بأعين الثعلب/ مكنتش خابر لما بجيت دراعى اليمين توصل بيك البجاحة تحط راسك براسى  وتدى أوامر
 ها وأية تانى بجا يا عويس مش عايز بالمرة كمان ياخد مرتب سنة جدام

عويس بخوف/ مجصدش  جنابك  نيتى خير 

أسد / ربت على كتفة وقال جلبك أبيض وعلشان إكدة مخصوم منك مرتبك الشهر دة والشهر الجاى كلهم 

عويس بصدمة/ وعيالى ياكلوا منين جنابك فى رجبتى كوم لحم وأمهم

أسد وهو يرتدى نظارة شمسية، ،مليش فيه دة عقابك  أنا أهنه إللى بصدر أوامر وبس ثم تركة وركب حصانة وأنطق يباشر عملة

عويس بحزن/ منك لله الجوى فيه الأجوى منه ثم ساعد الراجل الغلبان ووصلة لبيتة فقد أصيب بضربة شمس حامية 
_______

         [فى القاهرة]

زهقت عطر من غرفتها فهى لم تذهب لمدرستها بسبب تعب السائق وغابت ،،خلصت المذاكرة ونزلت فى حديقة القصر فهى بنت ال١٤ عام  تلهو وتلعب فليس لديها أصحاب أخذت تلعب بالقط الصغير   حتى تعبت تسطحت على ظهرها على الأرض وداخل أحضانها القط وقالت ،،زهقت من كل حاجة عندى كل حاجة مفيش جديد عارفة بابا  بيخاف عليا ومش حارمنى من حاجة بس نفسى أخرج  طول السنة محبوسة هنا بخرج للمدرسة بس  والسواق معايا وبستنا بابا يفسحنى بس هو مشغول أوى  بقالو فترة مش أتفسحت معاه  صح يا ميشو  ثم أعتدلت وجلست وربعت رجليها وقالت تعرف يا ميشو أنا بحبك أوووى    وأخذت تقبل القط وتلعب معة فهو أنيس وحدتها طول اليوم ولا تعرف تنام إلا وهو داخل أحضانها   ثم أنتبهت على دخول سيارة أبوها الدكتور عاصم أستغربت فهذا ليس ميعاد وصولة من العمل جريت له وأستقبلها داخل حضنة  

عطر/ خير رجعت بدرى لية

عاصم/ نسيت تقرير مهم 

عطر بحزن/ يعنى ماشى تانى وتسبنى لوحدى

عاصم قرص خدها برفق وقال معاكى ميشو ثم ترجل لداخل القصر  وبعد وقت خرج وقال،،باى عطر أشوفك بالليل يا بنتى وركب سيارتة وأنطلق لعملة فى عِجاله 
نظرت عطر فى أثرة بحزن وحضنت القط ميشو  وجلست على أرجوحة وهى  حزينة فهى لم تجد شئ تفعلة زهقت من الفون  والنت والألعاب الكتيييير جدا والتلفزيون  لم تجد أحد تكلمة داخل القصر ف الخدم ممنوع أن تخطلت بأحد منهم إلا فى أضيق الحدود  فأتت فى بالها فكرة 💡 أبتسمت بفرحة   ٠٠٠٠٠٠ 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
______

[فى أسيوط  تحديدآ كلية الطب ]

شاكر / شايل طاجن ستك ليه

كرم بضيق/ حكى له موضوع جدة لما أهانة أمام الجميع 

شاكر/ يا ساتر يارب أنا لو منك أخدة على جد 🧠 عَجًلهُ كلها كام شهر وتتخرج ولما تشتغل مش هتحتاج حاجة منه 

كرم/ دة إللى  فى راسى

شاكر / طيب يلا نلحق السكشن 

كرم / على بركة الله  
______
[فى البيت ]

كريمة بتنشر الغسيل  على السطح  وأتت فادية 

فادية/ بخ 

أتنفضت كريمة/ بسم الله الرحمن الرحيم  كدة يا فادية هو أنتى صغيرة 

فادية / هههههههه، أيوة أنا أصغر واحدة فى البيت وبعدى عطر  بنت خالى عاصم ودى عمرى م شوفتها  يبجا أنا أصغر واحدة وأعمل إللى أنا عايزاة أبية أسد أخوكى جالى إكدة 

كريمة أخذت قطعة ملابس تنشرها / وأنتى بجا محمية فى أخوى 

كريمة/ أيوة تعرفى أنا بحبة جوى هو  وأبية كرم  إللى هيبجا دكتور جد الدنيا وأكشف عندة ببلاش  

كريمة/ بتحبى أخواتى التَنيِن ماشى يا عم الله يسهلوا  طب وأولاد خالك جابر جاسر وريان 

فادية / أبية جاسر بخاف منه جوى صعب  وأبية ريان ثم سكتت 

نظرت ليها كريمة بتفحص ونفظت  هذا الأفكار  من رأسها فهى تحب ريان وهو كمان يحبها ولا يبوح الثانى بحبة  وفى نفس الوقت فادية ١٨سنة  قدها فى السن  لكن عقلها صغير شوية   والجميع يعاملها أقل من سنها
 صغيرة وشباب البيت  بالنسبة ليهم  أخت  فقالت بتحبى ريان 

فادية بتوتر/ ذى أخويا 

أتنفست كريمة براحة وقالت طيب ساعديني بجا  فى نشر الغسيل 

فادية بنشاط/ حاضر 

كريمة/ متأكدة أنك أخت فريال وفريدة 

فادية/ أيوة ليه

كريمة بضحك/ ولا حاجة أصلك مندمجة معايا عنهم كأنى عدوتهم 

فادية / هما بيسمعوا كلام ماما وأنا مش بيعجبنى كلامها وبس 

كريمة/ أمممم علشان إكدة كل شوية تُضربك 

فادية/ أمممم تعرفى نفسى تكونى خيتى[ أختى ] مش فريدة وفريال

كريمة بحب/ يا عبيطة هى بنت الخال أيه أخت طبعا   وقطع كلامها صرخة فادية وقالت 
أية دة عربية أبية أسد وصلت أنزل أستقبلة 

كريمة نظرت لفادية التى جريت تستقبل أسد وتقول أبية أسد وصل  أبية وصل وفرحانة  وضحكت من قلبها لأنها تعرقلت فى سبت الغسيل 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
_____
【فى الأسفل 】
أستقبلها أسد وحاوط كتفها وقبل رأسها من الأعلى وقال بتنهجى ليه

فادية/ من السلم كنت على السطح وشوفتك 

أسد/ بتعملى أية فى الحر دة يا أروبه
فادية/ بنشر الغسيل مع خيتك(أختك)
أسد/ كريمة أمممم يبخت إللى يخادها ست بيت على أصوله

وقفت أمامة وقالت وأنا فقال أنتى أحسن عروسة 
فرحت من قلبها وقالت ينفع أبجا عروسة صوح
أسد / أكيد بنات عائلة همام أحسن بنات فى الصعيد  كله ثم دخل البيت وهو محاوطها وبيتكلم معها 

أتت فريال بغل/ بت يا فادية تعالى أهنه أبعدى عن أسد
فادية طلعت ليها لسانها وحضنت أسد
فريال أتغاظت وجريت عليها ،، شهقت فادية وأستخبت وراء ظهر أسد 

أسد/ وجفتى لية عاد أها جدامك لو جدعة جربى منها

فريال بخوف وتوتر / البت لازم تتربى مش بتسمع كلامى وأنا أختها الكبيره 

أسد/ محدش عايز يتربى غيرك فادية تعمل إللى هى عايزاة دى فى حمايتى ثم أخرجها من وراء ظهرة وقال عملت فيكى أية فريال يا فادية النهاردة

فادية نظرت لأختها بترقب وقالت بكذب معملتش حاجة 

أسد بصوت عالى/ فاددددية 
فادية/ ضربتى علشان ساعدت كريمة فى غسيل المواعين  وشتمتنى علشان قولت بحب كريمة أختك
نظر أسد لفريال المزعورة وقال حصل الكلام دة
فريال بلعت ريقها / لا
وهنا قطع الكلام دخول الجد 
فقال أسد / أخر  مرة يا فريال أوعاكى تجربى لفادية تانى ثم تركهم وصعد غرفتة   

نظرت فريال  تأكدت أنة دخل الغرفة وأغلق الباب ثم شدت أختها فى المطبخ وأنهالت عليها ضرب تريد البوح أن أسد ملكها وهى غارت من أختها 
[فى المساء ]
يقف ريان فى شرفة غرفتة وساند زراعة على السور يتأمل القمر وقال شايفك يا كريمة مكان الجمر [القمر] دة   ياةةة نفسى تكونى على أسمى وأوضتى دى أوضتك 
أمتى يا كريمة أمتى أطول المنى
،،،،،،فى نفس الوقت كريمة فى غرفتها مسطحة على السرير ،،عشجاك يا ريان  يا ولد عمى يارب أكتب عندك كريمة بنت روحية تكون لريان أبن نرجس  يا ترى يا جلبي حاسس بيا ولا معاملتك الزينة دى ك خيتك
[ أختك ]
أتى كرم متأخر بسبب عندة كلية ومنها زار واحد صاحبة مريض فى بلد جنبهم يعنى سافر  
وأثناء دخوله لغرفتة سمع بكاء فى غرفة حبيبة القلب فادية 

تردد هل يذهب لغرفتة أم يطرق الباب ويكلمها ويعرف سبب بكائها فى مثل هذا التوقيت ٠٠٠٠٠٠٠

جاسر بيدخن بشراسة فهو يحب كريمة ونفس الوقت يكرة أخوها أسد ويدبر له مكيدة ٠٠٠٠
 

                    البارت الرابع من هنا 


تعليقات