قصة عائلة همام البارت الرابع4 بقلم نجلاء فتحي


قصة عائلة همام
البارت الرابع4 
بقلم نجلاء فتحي


بعد م رجع كرم من جامعتة فى وقت متأخر بسبب زيارة صديقة فى بلد جنبهم سمع صوت أنين وبكاء فادية بنت عمتة تردد فى بداية الأمر هل يذهب غرفتة ويتجاهل  قلبة الذى يود أقتحام الغرفة من خوفة   وهناك شئ يعنفة فلا يسمح دخول غرفتها فى مثل هذا الوقت لكن أخذ هذة الخطوة وطرق الباب برفق وعيونه تتجول فى البيت حتى لا يشعر ويراه آحد 

فادية/ مين

كرم  بصوت ضعيف/أنا يا فادية أفتحى 

فادية/ ليه

كرم/ مال صوتك 
فتحت له الباب وقالت عايز أيه 

كرم/ الجميل بيبكى ليه

فادية/ جعانة 

كرم / من أمتى حد بينام أهنه وهو جعان

فادية/ أيوة جعانة فريال خيتى [أختى ] ضربتني وجالت لو شوفتك على العشاء تضربنى وأنا دلوجيت جعانة  

كرم بغل/ ليه فريال تعمل إكدة فيكى المفروض أنتى خيتها [أختها ]الصغيرة 

فادية / علشان بكلم خيتك [أختك ] كريمة 

كرم/ وإيه يعنى أنتم جد بعض فى السن طبيعى تكونوا إكدة 

فادية/ معرفش بجا ،مش جالى نوم بطنى فيها تيران جعانة

كرم /ههههههههه طب تعالى ثم أمسك إيدها  برفق ونزلوا للمطبخ وأجلسها على الأرض وبدأت يجهز لها الأكل وعمل صنية كبيرة من أكل الثلاجة ثم وضعها على الأرض وجلس يأكل معها 

فادية بحزن/ مش بعرف حتى أسخن أكل 

كرم/ بسيطة خلى كريمة تعلمك 

فادية/ النار بتلسعنى 

كرم  بحب/ ولما تتجوزى أفردى جوزك عايز ياكل من يدك لازم تتعلمي 
فادية فرحت ثم حزنت وقالت أتجوز هو إللى زى يتجوز فريال وفريدة بيجولوا عليا عبيطة ومخبولة

كرم بهجوم/ لع أسمها جلبك أبيض وطيبة ثم حاوط وجهها وقال إللى بيحب بيتقبل حبيبة يا بنت عمتي على وضعة  

فادية بحزن/ أنا وخيتك جد بعض فى العمر وهى أشطر منى فى حاجات كتير مش بحسدها  أنا بحبها جوى و٠٠٠

كرم بمقاطعة / عارف جلبك أبيض ،،يلا يا ست البنته كملى أكلك  جبل م حد يطب علينا وأحنا لوحدينا  وطول م ليا نفس فى الدنيا متشليش هم الدنيا واصل

فادية بفرحة/ أنا بحبك جوى يا أبيه كرم 

كرم بفرحة/ بجد يا فادية

فادية/ أيوة أنت وأبية أسد  ثم قالت بكسوف وأبية ريان موووووت ثم قالت بضيق أبية جاسم لع بيجول عليا هطله
 كتم كرم غضبة فهذة حقيقة فادية لديها تأخر عقلى بنسبة بسيطة لكنه مأثر عليها بسبب دور سخونة ومحدش يلاحظ ذلك غير إللى عارف قصتها لذلك الجميع يعاملها طفلة ٧ سنوات  

كرم/ خلصتي وَكل

فادية/ أممممم 

كرم/ يلا يا جلبى على أوضتك وأياكى حد يعرف بجلوسنا أهنة  لوحدينا ممنوع يا فادية 

فادية/ ولا حتى أبية ريان

كرم نظر ليها بطرف عينة/ مالك اليومين دول عاملة أعتبار لريان لية

فادية بتوتر/ بحبة بيهز معايا مش رخم ذى أبيه جاسم أخوة يارب يموت

كرم/ مين ريان

فادية بتسرع/ لع لع أبيه جاسم
كرم أدايق أنها تدافع عن ريان لكنة فسر ذلك وتعاملة كأخ وليس شئ تانى  وبعد وقت كل واحد ذهب غرفتة 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 

 [فى صباح اليوم التالى ]

 أتجمع الجميع على الفطار 

همام/ أسد وكرم  فين يا روحية 

روحية/ مخبرش يا عمى 

همام / مش عيالك دول عاد 

روحية بخوف من حماها/ بصراحة يا حاج أسد مع أخوة فى أوضتة وأنت خابر زين لو سألت مش هيرد 
همام بتفهم شبك إيدة فى بعض أمامة ووضعها على الطاولة فلا يقدر أحد أن يأكل بدون أذن الجد معدا فادية  أكلت على طول فلا قانون يطبق عليها بحكم ظروفها 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
_____

         [فى غرفة كرم ]
يجلس أسد على طرف السرير وأخوه أمامة 

أسد/ ممكن أفهم أمبارح فادية بتعمل معاك أيه 

كرم بخوف  من أخوة/ جعانة و٠٠٠

أسد بمقاطعة  أعتدل فى وقفتة   وربت على كتفة / فادية رغم فى حمايتى وبحبها بس متنفعكش يا دكتور متلجش بيك

كرم بتوتر / أنا

أسد/ أنا أخوك الكبير وعارفك زين  فادية متعرفش تخدم نفسها وكلنا بنعاملها طفلة بلاش تمشى وراء وهم يا دكتور ثم خرج من الغرفة 

كرم / فادية مش هطلة لا دى طيبة الجلب يا خوى 🥺🥺
 
____
الجد بضيق/ لسة بدرى 

أسد  بضيق/ معايا تليفون. 
الجد أتنفس  بغل من أسلوب حفيدة الجاف وشاور بمعنى الجميع يفطر 

فادية/ أبية أسد عايزة لبان 

أسد بأبتسامة/ حاضر وأنا جاى يكون عنديكى 

فادية/ قفزت من مكانها ثم أمسكت ودنة وقالت عايزة بسكوتة كبيرة 

أسد قال بجوار ودنها/ موطية حسك ليه

فادية/ لا سر  أجصد فريال وفريدة ياكلوا منى الأكل 

أسد / حاضر 

فادية/ بسكوت سادة 

أسد/ حاضر 

كرم بضيق/ بتجولوا أيه  فادية أرجعى لكرسيكى

فادية/ لع 

أسد فهو يعلم بمدى عشق أخوة ليها / أسمعى الكلام 

فادية/ حاضر 
الجد يتابع الموقف فى صمت 

جاسم / بت يا فادية بطلى صداع 

كرم بهجوم/ فادية تعمل إللى عايزاة يا جاسم

ريان / أيوة صوح فادية يا خوى تعمل إللى يريحها 
وهنا تدخل الجد حتى لا يتحول الفطار لحرب 

فادية لنفسها وبسعادة / أبية ريان  بيدافع عنى 
_______
       [فى القاهرة ]
على طاولة الأفطار 

عطر/ أيه رأي حضرتك يا بابا

عاصم/ لا 

عطر/ ليه

عاصم/ الصعيد مش سهلة عاداتهم وتقالدهم صعبة هما أهلك بس لا مفيش نزول الصعيد

عطر/ عمرى منزلت الصعيد ولا شوفت جدى وأهلى

عاصم/ عطر بطلى عياط

عطر/ أنت مخبينى عنهم لية طول اليوم عايشة لوحدى  مش بخرج 😭😭
شدها الأب داخل حضنة وقال  عارف مقصر معاكى شغلى واخد كل وقتى معلشى ،،عايزك تشيلى موضوع الصعيد دة من دماغك 
أنا ربيتك تربية ذى م أمك طلبتها الله يرحمها  صدقينى كل م أقرر تزورى الصعيد قلبى ينقبض حاسس هتتاخدى منى 

عطر بدموع/ لااااا مليش فيه عايزة أزور جدى وأهلى عمرى  م شوفتهم أعرف ليها أهل طب هما فين شكلهم أيه معرفش 
 عاصم صعبت علية بنتة فهو يعلم مدى ظلمها معاة وقال حاضر يا حبيبتى فى أقرب وقت تشوفى أهلك 
مسحت عطر دموعها بفرحة  وقالت وعد

عاصم بأبتسامة / وعد  أيه رأيك نزور الصعيد  الشهر  الجاى أسبوع ونرجع 
عطر بفرحة/ OK 

______
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 

كريمة/ صوح يا جدى عمى عاصم جاى أهنة وبته  عطر 
الجد/ أيوة 

كريمة/ عمرى م شوفت بته دى

الجد/ ولا حد شافها حتى لما يدلى أهنة يدلى لواحدة  

فادية بمقاطعة / محدش يحبها أكتر منى 

كرم/ فادية تكسب يا جميل 

فادية/ أيوة إكدة  ،،،،،، أبية كرم 

كرم بحب/ جلبى عايزة إيه

فادية/ عايزة ألعب فى المحمول بتاعك  أكمل المرحلة الوحش 👹 بياكل الموز  

كرم/ ههههه أتفضلى 
ختفطة منه وجلست على الأرض تلعب فية والجميع مستغرب أزاى كرم ليه طولت بال لفادية رغم الكل يحبها وإيضآ الجد يتابع الموقف وأبتسم أبتسامة جانبية 
__________
(فى الأرض الزراعية)
أسد يباشر الأعمال  والعمال وأتى له أتصال من أبوة سويلم أن عمة الدكتور عاصم نازل الصعيد هو وبنتة،،، مهتمش ووضع الفون فى جيب عبايتة الصعيدى وكمل أعمالة فهو لا يحب المجاملات الأجتماعية  راجل خُلق للعمل والشقى وفرض السيطرة  وبس 

،،،،،،[أتى جاسم ]

جاسم/ كيف الشغل عاد

أسد/ الناس تجول السلام الأول 

أتغاظ جاسم وقال / لازم تفهم أنا زيك بالضبط فى كل حاجة أنت الحفيد الأول وأنا الثانى وراك وجو صاحب المال دة ميكلش راسى ببصلة، ،،،جدك هو المتحكم فى كل حاجة فوج بجا  أنت دراع جدك اليمين

أسد بهدوء/ خلصت حديدك الماسخ دة 

جاسر/ أيوة

أسد/ أرحل من أهنة 

جاسر  بصدمة/ بتكرشنى من أرض جدى لا يا أسد لما تكون ملكك أتحكم
أسد أحمر عيونة من الغضب و٠٠٠٠


                    البارت الخامس من هنا 

تعليقات