قصة عائلة همام البارت الثاني والثلاثون32 بقلم نجلاء فتحي


قصة عائلة همام
البارت الثاني والثلاثون32
بقلم نجلاء فتحي


فراولة نظرت لفريدة المفروض عدوتها الأولى فهى ضرتها ،، لا الوحيدة هى فريال إللى خايفين عليها  وأكيد نرجس أم قلب طيب  ،،،حاولت تقوم  من على الأرض وهى تتحسس بطنها التى ورمت فقالت بقوة مصتنعة   مدام راجل إكدة وجبت حج أمك   قول أتجوزتنى أزاى جول ولدك دة جاى الدنيا أزاى   خليك راجل لمرة واحدة بس  وأعترف 

هنا سمعوا صوت صراخ فريال  وفريدة وبثينة 

أنتبة الجميع على الحاج همام وقع فى الأرض ووشة متشنج نعم سقط وأنهار لم يتحمل هذا الوضع  وسر أبن أسد ينكشف أمام الجميع  فهو ظن أن فراولة غلبانة مثل بنات عيلتة ليس لهم رأى أو كلمة كما يعتقد   

جرى علية أولادة جابر وسويلم  وجوز أختهم  منصور   حالة من الهرج والمرج سارت بالمكان روحية تحضن بثينة التى تولول على أبوها وكالعادة نرجس تبكى من أقل شئ والبنات منهارة معدا فريدة  تنظر لة بتشفى  
أسد يتمنى هذا اليوم حتى يكون مكانة وتنفذ الوصية  فأصتنع اللهفة وخرج يحضر دكتور    والحقيقة سوف يتأخر فى إيحضار الطبيب👿😈

فراولة أستغلت الوضع  تحاملت على نفسها  وحملت أبنها المزعور وخرجت  من البيت بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات،
😲😲
_____
[فى القاهرة ]
وليد بيحاول يتصل على عطر  مش عارف  ومش فاهم حاجة أزاى خاطب واحدة متجوزة  فقرر يذهب لبيتها  ولحسن حظة عاصم مش موجود  رفضت عطر تقابل حد أخذ وليد خطوة جريئة وصعد غرفتها وخبط عليها ودخل فهو متعود على ذلك لما كانوا فى المدرسة الدخلى فى أمريكا، ،  نظرت لة عطر بضعف ووضعت المخدة على وشها  وتبكى 

وليد جلس على طرف السرير جوارها وأبعد المخدة وشعرها المتشتت من الواضح لم تهتم بنفسها حالتها وجعت قلبة فهو أول مرة يشوفها كدة  جفف دموعها  وبدون مقدمات لأول مرة يحدث تجاوز بينهم رمت نفسها فى حضنة تبكى وتقول  كلة كذب كذب أسد عايش  عايش أنا مش عايزة أهرب تانى عملت أية علشان يحصل كل دة فيا  تعبت تعبت يارب أروح لمامى وأرتاح 

وليد قلبة حساس لأبعد درجة / ربت على شعرها وقال بلهفة  ،،بعد الشر عنك أنتى الحاجة الوحيدة المصبرانى فى الدنيا دى خليكى قوية أنا جنبك 

خرجت عطر من حضنة / أنا ضعيفة 😭😭

وليد/ إللى أعرفة من يوم م شوفتك بنات الصعيد جامدين وأقوياء لية الضعف دة ،،جوزك أزاى وأنتى سايبة مصر وأنتى فى ٣ أعدادى يعنى طفلة صح 

عطر مسحت عيونها من الدموع/ 

بابا كان قافل عليا هنا مسموح أخرج للجنينة برا فقط ومن المدرسة للبيت والعكس   مليش أصحاب  غير القط بتاعى ميشو وبرسم عايشة سلبية أو كنت صغيرة،،،،، فى يوم قررت أزور أهلى إللى عمرى ما شوفتهم حاولت مع بابى وهو يرفض كان عندة حق  منعت الأكل  ،،لحد موافق ونزلت الصعيد فى الأول فرحت بجو العيلة والحنان وأنى مش لواحدى ذى الأول وفجأة قالوا هتجوز ومين أونكل أسد من كلام العيلة معترضتش على الجوازة  

وليد بصدمة/ وأنتى عندك ١٤ سنة 

عطر/ أيوة  صدقنى لحد ما رجعت لحضن بابى مكنتش فاهمة يعنى أية جواز  والمفروض يحصل أية كل لما يقرب منى أحس بحاجات جوايا  مكنتش عارفة دى أيه  شعور بيخوفنى مجهول مصدرة ،،،ولما كبرت عارفت دى مشاعر طبيعية بين بنت وشاب  عشت معاة شهرين واخدة الموضوع مقالب وتسلية ،،، ثم أبتسمت بمرار  ،،ضربنى أكثر من مرة   وكسر رجلى   وبهدلنى وخوفنى  ،،،وفى الفترة الأخيرة فسحنى ومعاملتة أتغيرت معايا  ساعات أحس أحن واحد ومش عايزة أسيبة وأوقات لا بابى وبس ثم حكت تفاصيل أخر يوم يجمعهم وهو يوم ضرب النار على السائق إللى يهربها لأبيها ودخلهم الشقة وأغمى علية لحد ما أبيها قرر يبعدها وتسافر تكمل تعليمها فى مدرسة دخلى  ،،،،ثم قالت والباقى أنت عارفة معاك ،،يارتنى سمعت كلام بابى ومش زرت أهلى هو كان بيحمينى 

وليد بترقب/ أهو طلع عايش ومتجوز بنت خالك ومخلف بنت وأنتى على زمتة

عطر/ دة جواز عرفى  أسد مقربش منى أنا بنت

وليد/ لازم يرمى اليمين يا عطر لازم 

عطر بصراخ/ مش عايزة أشوفة الحبسة بتاعة المدرسة الدخلى  وبيت بابى هنا أرحم منة  أيوة أرحم أسد عايز كلمتة وبس،،،، كلمة لا تمنها غالى ،،وليد من فضلك أوعا تتخلى عنى أنا حبيتك 

وليد بتوهان/ أنتى متجوزة يا عطر القانون هنا يعاقبك على حبك دة 

عطر/ قانون  القانون دى مش حمى إللى زى أنا ليييية

وليد/ القانون لا يحمى  المغفلين  عارفين دة غلط وخطر ورغم كدة بنعملة لو حلو نفرح وحش نجيب القانون شماعة نعلق عليها أخطائنا ، ،،،جدك السبب فى كل دة وأبوكى كان لازم يوقف الجوازة ويحاول مش بعد الجواز يفوق وعايز يصلح ،،،حكايتك معقدة وحلها أسد يرمى اليمين وبكدة أنتى حرة   ثم  أمسك كف إيدها وسحب دبلتة منها 

عطر بترقب وصدمة / كلامك دة هتتخلى عنى 

وليد بحزن/ هكون أخ وليس صديق  ولا حبيب 

عطر/ أنت كمان محدش بيحبى

وليد بتسرع ولهفه / بحبك بحبك والدليل جيت مصر علشانك  ،،،إللى بيحب حد مش يرضى الأذية ليه   أنتى متجوزة عرفى شرعى الأسم متجوزة وأسيوط على كلامك عارفة يعنى أشهار وأبوكى وافق  وقولتى للمحامي موافقة والجميع سماعها تبقا خلصت جوازك رسمى يا عطر رسمى ثم أخرج ورقة  وأعطاه لها وقال أبن عمك الدكتور كرم جالى البيت أمبارح وأعطى ليا نسخة من وثيقة الجواز كتب كتاب شرعى 

عطر بأنتباة/ محصلش

وليد بنغزة بقلبة/ قالى طلبتى أوردر  وعند الاستلام مضيتى على ورقة دى لعبة وكانت عقد جواز رسمى أنتى جدام الحكومة وربنا مرات أسد سويلم همام  ووجودى فى حياتى وخطيبك السجن مكانك 

عطر/ حصل أمتى 

كرم/ قبل زيارة كرم هنا  يعنى لما شوفتة هنا وقال مرات أخوة كلامة مضبوط   وأمبارح جالى لان العقد أتوثق  

عطر/ لااااااااااا مش عايزاة بكرهة بكرهة حتى أنت يا كرم يا متعلم  تشارك فى الجر""يمة
 دى دا أنت عندك بنت ،،وبكت بشدة 

وليد/ أسف يا عطر خذلتك سامحيني  تقبلى علاقتنا أخوات  

عطر/ ذنبك أية   ،،،أحنا بنحب بعض لية نفترق 

وليد بحزن وكسرة  / فى حاجة عايز أعترف ليكى بيها حاولت أقولك وأنتى مش مدياني  فرصة  مسألتيش واحد زى أنا أبوة وأمة رموة فى مدرسة دخلى فى أمريكا وهو عمرة ٧ سنين لية

عطر/ مش عايزة أعرف أنا حبيتك لذاتك 

وليد بحدة غير طبعة/ أنا أنا طفل غير شرعى عارفة يعنى أية حرااااام،،

شهقت عطر ووضعت أديها على فمها  

وليد / أيوة دى الحقيقة ودة سبب كنت منبوذ فى المدرسة لحد مخرجت منها ووجودك معايا فرق كتير أنتى الحاجة الوحيدة إللى أختارتها وحيت قلبى   

عطر/ أزاى وباباك

وليد/ أبويا راجل أعمال مشهور  وهو فى الجامعة قدنا كان مستهتر وأتعرف على أمى من طبقة أستقراطية   وللأسف حصلت حاجة نتيجتها أنا وك العادة  الأهل رفضوا الفضيحة وأبويا اتجوز أمى على الورق بس وكل واحد عايش فى بيت أهلة ودة تم لما أنا أعلنت وجودى فى رحم أمى  وبعد ما جيت الدنيا   الأهل قراروا لازم تمحو الغلطة دى وأترميت فى دار رعاية فى مصر حتى أمى مش شافتنى   وقالوا طيش شباب وغلطة وأنفصلوا    مرت سنين وحد نشر خبر بوجودى وقتها عندى ٧ سنين أبويا خدنى ودخلنى مدرسة دخلى وبيدفع مصروفاتها  ومحدش عرف  وخرجت منها على كلية الطب ولولا أنتى رجعتينى مصر علشان أنتى طلبتى كدة أبويا بهدلنى أصعب حاجة يقولك أنت غلطة وندمان عليها أزاااى هو أنا إللى جيت الدنيا بمزاجى  وعلشان ولد سجلنى بأسمة  ،،ثم قال بسخرية لازعة،،تعرفى قالى لو حد هنا سألك تعرفنى وهو أبوك قولة لا تشابة أسماء  

عطر/ مامتك

وليد/ عمرى ما شوفتها ،،،معرفش غير أسمها إللى متسجل فى شهادة الميلاد ،،بابا قالى هى متجوزة  وعايشة مع جوزها وعيالها  ،،،،،،،ثم قال بحزن  وكسرة   هما الأثنين غلطوا  وصلحوا غلطتهم بدل م تكمل لا رموني ولا حد فاكرنى ودلوقتى أنتى مش بتاعتى أعيش لية 

عطر صعبت علية حالة وأدركت حالة وشخصيتة الضعيفة دى من سرة الذى يحملة تلك السنوات  فى قلبة لا حياتها أرحم منة  فقالت  بصدق  أنا حبيتك لذاتك  مش فارق معايا أهلك بكرة تتخرج وتكون الدكتور وليد وتبنى نفسك بنفسك ومش تحتاج لحد

وليد/ أبويا معين عليا جواسيس وعرف إللى حصل ثم أخرج من جيبة تذكرة طيران، ،مسافر أمريكا ومش تشوفى وشى تانى مصر بالنسبة ليا بعبع مليش فيها حد مكتوب عليا أعيش وحيد طول عمرى

حضنتة عطر  بتملك، ،أوعا تسبنى  أوعا بحبك قدر حبى 

وليد/ كلامك بيعذ"بتى  وعد لا يمكن أحب واحدة غيرك وألمس حد غيرك ولا تكون واحدة شيلة أسمى غيرك   وحضنها حضن الوداع بكوا الأثنين  وكل واحد يحاول يحضن الثانى أكثر   من يراهم يظن عشاق منسجمين لكن الحقيقة قلبين محرو""قين    بنار العشق وأنفصلوا  روحين لجسد واحد  تحاول الاندماج مع هذا الجسد لتحيا   وداع المحب لأبد صعب  لا يستطيع كل منهما الأبتعاد عن بعض مشاعرة صادقة وانفجرت حب نقى  وتلوث بوجود الماضى    ،،،أبتعد عنها بصعوبة وحاوط وجهها بكفوف إيدة  نظروا لعيون بعض  ولأول مرة  قبلها من شيفاة وكانت قبلتهم الأولى لا تقل عن هذا الحضن ثم سند جبينة على جبينها  وقال أسف على إللى حصل دة هفضل فاكرة العمر كلة  ثم باس إيدها برقة دوبتها  وقال سبتك لمصلحتك ثم مسح دموعها برقة  أوعى تنهارى خليكى قوية  هكون معاكى بقلبى  لو ينفع أهرب بيكى كنت عملتها مفيش خروج من مصر وأنتى متجوزة لازم موافقة الزوج    بحبك يا أجمل عطر فى حياتى 

وجرى برا الغرفة 
 لحقتة عطر عند البوابة الخارجية وقالت وليد أوعدنى تكون أشطر دكتور وأوعا تنهى حياتك  حرام  ثم حضنتة لكن الحراسة بعدتهم  جرى للخارج  وهى تصرخ بأسم وليييييد 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
 _____
      [فى الصعيد ]

مر وقت طويل وحضر أسد  بالدكتور وقال بكذب اتأخرت العربية عطلت منى جدى بخير 

سويلم / أتأخرت لية 

أسد بحزن على عكس فرحتة 

الداخلية / جدى جرالة حاجة

سويلم/ لع الأزمة عدت جبت دكتور وأعطى لة برشامه تحت لسانة  تدوب الجلطة ومعلج محاليل 

أسد/ الحمد لله،،وأعتذر للطبيب   ،،ثم قال لنفسة مش بتموت لية 
وصعد غرفة جدة وجد الجميع متجمع معدا فراولة وأبنة فقال  ولدى فين 

روحية بأنتباة/ أتلخمنا فى جدك ومخبراش  هى فين تلاجيها فى أوضتها،،،  أسرع لغرفتة لم يجدها جرى للكاميرات المراقبة وجدها خرجت من الباب الخارجي للشارع من غضبة ضرب شاشة الكومبيوتر كسرها  جرى لخارج القصر للشارع وأى محل فية كاميرات يفرغها فلا أحد يعترض أمامة وكاميرا وراء كاميرا توصل لمكان لحد ما ركبت سيارة من الموقف أخذ سيارتة وذهب للموقف السيارات وأخذ يبحث عن على شئ يستدل عليها فشل فكل إللى يعرفة من الكاميرات أستقلت سيارة للقاهرة  واقف شد شعرة بعنف وتائة كيف يحصل عليها فى القاهرة الكبيرة أم الدنيا يريد أبنة  نعم يريد الولد وأقسم لو حصل عليها   ليقت""لها ٠
________
       【مرت شهر 】
لم يحصل  أسد على أى معلومة لفراولة  ،،حتى عطر لم يشغل بالة بيها فى كدة كدة مراتة  رسمى   ولم يقابلها حتى الأن  وفريدة مازلت لا تحبة بسبب أفعالة معها  ، فريال لم يأتى فرصة لها أن تفضفض مع أمها    وعلاقتها زادت سوء مع ريان بعد طلبها الطلاق    وباقى الأبطال كما هم لا يوجد جديد  ،،أما عطر جسد بلا روح  تسلحت بقناع القوة تشتاق لوليد وبشدة   ولا تعلم عنة أى معلومة   ،،،،،أبوها الدكتور عاصم فرح بخبر فسخ الخطوبة ولا يعلم شئ عن حياة وليد فهى قالت لة بسبب الانفصال وهو جوازها الرسمى من أسد فقط  بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
________
[ وصل أسد القاهرة  ] 

 ودخل شقة كرم وسلم على أخوة وفادية مرات  أخوة 

فادية/ حمدالله على السلامة يا أبية مصر نورت 

أسد ربت على شعرها بحنان/ بنورة بيكى 

فادية/ خيتى فريدة بخير

أسد بضيق/ أيوة

كرم / خير يا أخوى جاى لية

أسد/ فادية أدخلى الأوضة 

فادية بزعل/ عايزة أجعد معاك

كرم بحنان/ فادية شاطرة بتسمع الكلام 

فادية بحزن/ حاضر ثم أخذت بنتها ودخلوا الغرفة يلعبوا 

أسد / أخبار عطر أية 

كرم /  الورقة  وصلت لوليد وأرسلت لأبوة مرسال من طرف فاعل خير  ووليد دلوجتى فى أمريكا بلا رجعة   وعملت ذى ما جولتلى جدمت على الماجستير فى نفس الجامعة علشان أشوفها وكل حاجة تمت ذى ما أنت عايز  ،،،لية مصدقتش خبر موتها وبعد ما عرفت بهروبها  لأمريكا سبتها 

أسد/ لما فوجت من الغيبوبة ورحت جبرها والكلام والطريقة إللى أدفنت بيها شكيت ولما هديت فتحت الجبر بيدى إللى جوا مش عطر دة تمثال بلاستك  كلمتك وأنت جولت عمك عمل لعبة وبطرجتى عرفت الغيبوبة سببها عمى  كنت لازم أعمل وأصدق موتها مرضتش 
أجبها  علشان عمك مش يبعدها ويخفيها  وللأسف وليد مكنش فى الحسبان خالص  وعلشان أبوة واصل مرضتش أخلص منه  وجية موضوع جوازى من فريدة  حتى فراولة وأبنى برضو بس أنت كنت راجل معاى يا أبن أبوى

كرم جلس على ركبتة أمام أخوة وباس أيدة وقال خدامك يا أخوى وتحت جزمتك  كفاية ساعدتنى أتجوز فادية  وواقفت جارى فى تعليمى

أسد أمسك كتفة وواقفة أمامة/ لازم تتعلم وتكون حاجة زينة ومحدش يعرف أنك دراعى اليمين جدك يموت وأنا وأنت وبس،،، وريان وجاسر نخلص منهم 

كرم/ هنجدر عليهم 

أسد/ أنت معاى هنجدر المهم عايزك بعيد عن الانظار  بعدتك عن أسيوط  بعيد عن العين   وليك مهمة أهنة عطر متغبش عنك عايز الكل يجول الدكتور كرم عايش فى القاهرة وبعيد عن أى شبوهات وخلى شغلنا فى الخفى
ومتخافش كلام جدك وحرمانك من الميراث متجلجش كلة فى يدى 

كرم بأطاعة/ أوامر الكبير سيف على رجبتى 

هبات عنديك الليلة وبكرة نروح الجامعة عايز أشوفها 

كرم عدل نظارتة الطبية  / أوعاك يا خوى تعمل تصرف إكدة ولا إكدة برضو ليا أسم بلاش شوشرة فى الجامعة حابب مجالى 

أسد/ متخافش  خوك مش عيل صغير ،،جدك يموت وأبنى ليك مستشفى أهنة كبيرة بأسمك لما أمسك الفلوس بيدى 

كرم بفرحة/ باس إيدة ،،ربنا يخليك ليا  أنا طمعان فى مستشفى عمى الدكتور عاصم ليها أسم وسمعة مش لسة هبتدي حياتى وأعمل أسم 

أسد/ أنت وجفت جارى يوم تعبى مسبتنيش لحظة تشخيصك صح وعمك غلط فعلا كنت واخد حاجة تموتني 

كرم/ لأسف كنت لسة فى الجامعة وتشخيصى مش معترف بية علشان إكدة قررت مش أسيبك والحمد لله رجعنا أسيوط مع بعض 

أسد / ذة ماعرفت طريح عطر عايزك تعرف طريج فراولة

كرم/ هنلجيها  المهم الولد
،،   ثم قال بترقب  دلوجتى على زمتك ٣  واثنين مخلفين جلبك ميال لمين فيهم  يا خوى 

أسد / ٠٠٠٠٠٠


تعليقات